Wat Verdient Vlaanderen?

Wat een onzin dit programma. Of ja, neem het alvast maar niet al te serieus.

Die vrouw die ze hebben opgetrommeld om het loon als beveiligsagent te zeggen, nou ja, die is helemaal geen beveiligingsagent, maar werkt op de planning. Tot zo ver de geloofwaardigheid.

Schandalig eigenlijk zoiets. Openlijk leugens verkopen op nationale televisie, je moet het maar durven.

Dat is bij de overheid toch ook het geval dat je meer (start)salaris hebt als je diploma hoger is?
Hangt er van af op welk niveau je binnen komt. Je kan als master ook op bachelorniveau of lager beginnen en dan word je volgens dat niveau betaald.

Wat een onzin dit programma. Of ja, neem het alvast maar niet al te serieus.

Die vrouw die ze hebben opgetrommeld om het loon als beveiligsagent te zeggen, nou ja, die is helemaal geen beveiligingsagent, maar werkt op de planning. Tot zo ver de geloofwaardigheid.

Schandalig eigenlijk zoiets. Openlijk leugens verkopen op nationale televisie, je moet het maar durven.
Bij G4S zijn de lonen ook laag, zeker als starter.

Ik vond het vooral opvallend dat iedereen in het programma die rond of onder mijn loon zaten soms 3-400 euro per maand netto meer hebben. En ik moet zelf elk jaar nog 150-200 terugbetalen aan de belastingen.
Zelfde gevoel hier, al weet je dat jammer genoeg als alleenstaande. Dit jaar mag ik dan nog €1200+ terug betalen. Geen idee of dat kan komen door die onnozele premies. (ipv dat in loon te steken ...). Of mensen hebben veel aftrekposten waar ik niet van weet.
Het vershil netto dat er overblijft van bruto €3000-5000 lijkt toch wel vrij klein. Dat lijkt me het enige beetje nuttige wat je uit dit programma kan halen. Ook al wordt met eindbelastingen geen rekening gehouden. Ondanks gemiste kans om volledig loon te vergelijken toch leuk om eens te volgen, maar niet om serieus te nemen inderdaad.

Oprechte vraag, wie is dat? Kon Axel dat niet alleen? Of is het zijn zus of nichtje?

Eigenlijk ben ik wat verbaasd over de lonen die ik zag.
Zonder overuren lag mijn loon als bakker vijf jaar geleden bruto rond de 2700 euro, netto 1900 euro en dat voor zes op zeven nachtwerk en elk weekend. Hoor in mijn achterhoofd nog steeds mijn bazen klagen over de kostprijs van personeel.

Of gewoon een job doen die je graag doet waarbij tijd vooruit vliegt? Of is dat ook onzin?

Uw job graag doen en dat de tijd daardoor vliegt is 1 ding. Maar dat mag geen reden zijn om mensen slecht te betalen. Het eenvoudigste voorbeeld daar is game development. Over het algemeen verdienen die VEEL minder dan het equivalent dat dezelfde code schrijft voor een enterprise applicatie. Waarom? Omdat werkgevers weten dat mensen games willen maken en dus kan men veel jonge mensen onder hun waarde betalen. Zelfde met leerkrachten, personeel in de ziekenzorg, etc Veel van die mensen willen mensen helpen en dus laten ze zich uitbuiten.

Uw job graag doen en dat de tijd daardoor vliegt is 1 ding. Maar dat mag geen reden zijn om mensen slecht te betalen. Het eenvoudigste voorbeeld daar is game development. Over het algemeen verdienen die VEEL minder dan het equivalent dat dezelfde code schrijft voor een enterprise applicatie. Waarom? Omdat werkgevers weten dat mensen games willen maken en dus kan men veel jonge mensen onder hun waarde betalen. Zelfde met leerkrachten, personeel in de ziekenzorg, etc Veel van die mensen willen mensen helpen en dus laten ze zich uitbuiten.
Mensen slecht betalen is idd niet ok maar laten we wel wezen, leerkrachten verdienen over het algemeen toch niet slecht?!

Maar alsof je een job niet vanwege een passie kan doen, wat een larie... Gisteren hadden we nog bezoek van iemand die in de zorg zit en haar tenen krulden van collega's die in de zorg gaan puur omdat het best goed betaalt zonder een diploma nodig te hebben. Dat krijg je dan ook, mensen die het vanuit hun 'passie' doen en met de patiënten/inwoners babbeltjes doen uit interesse en mensen die het doen puur voor het financiële en geen woord zeggen tegen de mensen.

Dan vind ik een job doen omdat het je passie is heus geen bullshit. Dat er werkgevers zijn die dat verhaal gebruiken om hun personeel uit te buiten is iets anders maar sluit het gedeelte 'passie' heus niet uit. Vraag maar aan de overgrote meerderheid in een sociale sector (zorg, maatschappelijk werk, ...).

Eigenlijk ben ik wat verbaasd over de lonen die ik zag.
Zonder overuren lag mijn loon als bakker vijf jaar geleden bruto rond de 2700 euro, netto 1900 euro en dat voor zes op zeven nachtwerk en elk weekend. Hoor in mijn achterhoofd nog steeds mijn bazen klagen over de kostprijs van personeel.
Hier in 5j er puur door indexatie 25 procent bij bruto

Of gewoon een job doen die je graag doet waarbij tijd vooruit vliegt? Of is dat ook onzin?
Als je werkt in een fabriek waar ze plastieken buizen maken kan je dat moeilijk een passie noemen, maar als de collega's aangenaam zijn, het loon correct en je werkgever je correct behandelt zijn dat al drie belangrijke checks om af te vinken.

Er zijn ook wel jobs waarbij een "roeping" hebben belangrijk is om je gemotiveerd te houden. Mensen in de zorg of het onderwijs, bijvoorbeeld. Dat is toch minder bij een boekhouder of iemand die op een commerciële binnendienst zit, al is dat allemaal relatief. Als je als wijnliefhebber een louter administratieve functie mag uitoefenen bij een gerenommeerd wijnhuis ben je daar toch ook wel fier op, denk ik.

Bottom line is dat je 40 - 45 jaar in je leven "moet" werken (tenzij je financieel zelfbedruipend bent) en dan kan je best ervoor zorgen dat je die periode niet met slepende voeten door moet worstelen.

Mensen slecht betalen is idd niet ok maar laten we wel wezen, leerkrachten verdienen over het algemeen toch niet slecht?!
Voor de job die de volgende generatie moet opleiden is dat pover betaalt. Als ik kijk naar wat ik verdien voor wat ik doe, of velen anderen hier op het forum.. Er zit ergens iets scheef dat wat in theorie 1 van de belangrijkste jobs zou moeten zijn in vergelijking maar pover betaalt.
Maar alsof je een job niet vanwege een passie kan doen, wat een larie... Gisteren hadden we nog bezoek van iemand die in de zorg zit en haar tenen krulden van collega's die in de zorg gaan puur omdat het best goed betaalt zonder een diploma nodig te hebben. Dat krijg je dan ook, mensen die het vanuit hun 'passie' doen en met de patiënten/inwoners babbeltjes doen uit interesse en mensen die het doen puur voor het financiële en geen woord zeggen tegen de mensen.
Je moet leren lezen wat ik schrijf, vanuit de werknemer kan je best een passie hebben en de bijhorende job doen. Goed als zoiets kan vinden! Vanuit de werkgever afkomen met "deze job is een passie, moet je graag doen, etc" is bullshit en een excuus om slecht te betalen
Dan vind ik een job doen omdat het je passie is heus geen bullshit. Dat er werkgevers zijn die dat verhaal gebruiken om hun personeel uit te buiten is iets anders maar sluit het gedeelte 'passie' heus niet uit. Vraag maar aan de overgrote meerderheid in een sociale sector (zorg, maatschappelijk werk, ...).
Jep en daarom dat ze een chronisch tekort hebben en enkel goed betaald worden als ze rare uren doen.

Als je werkt in een fabriek waar ze plastieken buizen maken kan je dat moeilijk een passie noemen, maar als de collega's aangenaam zijn, het loon correct en je werkgever je correct behandelt zijn dat al drie belangrijke checks om af te vinken.

Er zijn ook wel jobs waarbij een "roeping" hebben belangrijk is om je gemotiveerd te houden. Mensen in de zorg of het onderwijs, bijvoorbeeld. Dat is toch minder bij een boekhouder of iemand die op een commerciële binnendienst zit, al is dat allemaal relatief. Als je als wijnliefhebber een louter administratieve functie mag uitoefenen bij een gerenommeerd wijnhuis ben je daar toch ook wel fier op, denk ik.

Bottom line is dat je 40 - 45 jaar in je leven "moet" werken (tenzij je financieel zelfbedruipend bent) en dan kan je best ervoor zorgen dat je die periode niet met slepende voeten door moet worstelen.
Ik zeg niet 'iedereen moet zijn passie volgen', uiteraard kan dat niet altijd. Ik heb een quasi 90% administratieve job en doe het enorm graag, is geen passie, hoeft ook niet. Denk dat er weer een probleem is dat als ik zeg 'je passie als werk kan heus wel', er meteen weer mensen op vliegen die denken dat ik zeg dat iedereen van zijn passie zijn job moet maken.
Voor de job die de volgende generatie moet opleiden is dat pover betaalt. Als ik kijk naar wat ik verdien voor wat ik doe, of velen anderen hier op het forum.. Er zit ergens iets scheef dat wat in theorie 1 van de belangrijkste jobs zou moeten zijn in vergelijking maar pover betaalt.

Je moet leren lezen wat ik schrijf, vanuit de werknemer kan je best een passie hebben en de bijhorende job doen. Goed als zoiets kan vinden! Vanuit de werkgever afkomen met "deze job is een passie, moet je graag doen, etc" is bullshit en een excuus om slecht te betalen

Jep en daarom dat ze een chronisch tekort hebben en enkel goed betaald worden als ze rare uren doen.
Hoezo scheef, je vind het vreemd dat je in de privé beter kan verdienen dan in een overheidssector? Toch wel wat naïef denk ik dan... Als oplossing gaat het weer de discussie over belastingen worden, laten we daar niet heengaan....

Tegen welke werkgever ben je dan precies aan het afgeven? Denk dat jij hier begon over passie in je werk, tegen wie ben je dan precies aan het vechten Don Quijote?

Voor de meeste mensen in de sociale sector is het loon van ondergeschikt belang en krijgen ze niet het gevoel dat ze onderbetaald worden omdat ze hun job gewoon enorm graag doen. Dat ze minder betaald worden dan iemand uit de privé en zeker als je ziet naar het werk van de een vs de andere, ja. Weet wel niet goed wat je bedoeling is, een poetsvrouw verdient imo ook veel te weinig, maarja... Je kan ook niet elke laagdrempelige job beginnen verlonen aan 3k bruto met salariswagen hé?!

Hoor in mijn achterhoofd nog steeds mijn bazen klagen over de kostprijs van personeel.

Als je naar dit programma kijkt, is dat voor de bazen duidelijk geen issue meer. Vergeet niet dat de werkgever nog meer betaalt dan jouw brutoloon.

Ach ja, op café verdient iedereen opeens ook veel meer omdat ze de premies en overuren en nachtshiften er bij rekenen. Ik herinner mij zo iemand die zelfs zijn loonbrief toonde op café (God weet waarom) hij was wel vertegenwoordigder / sales dus de meeste hadden wel door dat dat een uitzonderlijke maand was , terwijl hij beweerde dat dat iedere maand zo was

Zelfde met leerkrachten, Veel van die mensen willen mensen helpen en dus laten ze zich uitbuiten.
ik denk dat jij niet goed beseft wat vele 40-50 jarige leerkrachten verdienen momenteel, inclusief pensioen

Er zit ergens iets scheef dat wat in theorie 1 van de belangrijkste jobs zou moeten zijn in vergelijking maar pover betaalt.
Heb je nu zopas de job van leerkracht veel meer gemaakt dan wat het is? Ik zal jou anders eens uitleggen wat de meeste jonge mensen tegenwoordig denken over leerkrachten: ze zijn nutteloos.

Want binnen een paar jaar kan ik al wat hij zegt weten als ik het even opzoek: een vertaling, een perfecte zinsopbouw, aardrijkskunde, geschiedenis, …

Dit is niet mijn mening, maar wel de mening van vele jongeren die ik ken.

Laatst bewerkt:
ik denk dat jij niet goed beseft wat vele 40-50 jarige leerkrachten verdienen momenteel, inclusief pensioen
Moet de eerste leerkracht nog tegenkomen die op zijn 40ste al pensioen trekt en dan nog loon ook ? Raar.
Heb je nu zopas de job van leerkracht veel meer gemaakt dan wat het is? Ik zal jou anders eens uitleggen wat de meeste jonge mensen tegenwoordig denken over leerkrachten: ze zijn nutteloos.

Want binnen een paar jaar kan ik al wat hij zegt weten als ik het even opzoek: een vertaling, een perfecte zinsopbouw, aardrijkskunde, geschiedenis, …

Dit is niet mijn mening, maar wel de mening van vele jongeren die ik ken.

Misschien heeft dat iets te maken met het feit dat het een job is die pover betaalt en waar mensen alleen maar op kappen? Soit, dat is een heel andere discussie maar het doel van onderwijs is net zorgen dat je weet hoe zaken op te zoeken EN te kunnen oordelen of wat het systeem uitspuwt wel correct is. Iets waar het bij velen nu al serieus tekort schiet.

Je wilt dat goede capabele mensen die jobs gaan doen en niet enkel de paar hopeloze idealisten + de hoop die niet beter kan.

Dat is bij de overheid toch ook het geval dat je meer (start)salaris hebt als je diploma hoger is?
Die judoka wordt toch betaald om de sport te beoefenen. Of die een bahcelor chemie al dan niet een master theologie heeft zou toch niks mogen uitmaken voor zijn specifieke verloning?

Ik weet dat het de overheid is en wil net aantonen dat die regeltjes toch wel tot absurde situaties kunnen leiden. Zoals bij topsporters.

Die judoka wordt toch betaald om de sport te beoefenen. Of die een bahcelor chemie al dan niet een master theologie heeft zou toch niks mogen uitmaken voor zijn specifieke verloning?

Ik weet dat het de overheid is en wil net aantonen dat die regeltjes toch wel tot absurde situaties kunnen leiden. Zoals bij topsporters.

Is niet bepaald kafka, ik versta wel de logica.

Veel van die topsportathleten zitten in een sport waar je nooit een volwaardig loon zou kunnen verdienen. Voor zijn opoffering geeft men dan het equivalent loon dat hij zou verdienen als die een gewone overheidsfunctie had. (Wat dan op basis van diploma is.)

Uit de tweede aflevering onthou ik dat een commissaris bij de politie het loon van een prof geneeskunde benadert.

En ook dat first line IT'ers in een ziekenhuis meer verdienen als verpleegkundigen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan