Wat Verdient Vlaanderen?

Spijtig dat mijn baas geen tv kijkt, anders waren zijn ogen misschien eens open gegaan met die brutolonen uit het programma :unsure:
Hij denkt nl. nog altijd dat mijn loon marktconform is omdat het 600 euro hoger ligt door indexaties dan 15 jaar geleden, zelfs met die standaard loonschalen in PC 200 hier ergens boven zou ik 900 euro bruto meer hebben...

Ik ben zo'n alleenstaande met 2.200-2.300 netto (wel met bedrijfswagen en nog maaltijdcheques) en ik kom toch goed rond, ga 2x per jaar met het vliegtuig op reis,...
Door in mijn jonge jaren veel te sparen heb ik m'n eigen huis kunnen zetten, achteraf bekeken wel net in de ideale periode (2016-2017) vooraleer alles veel duurder is geworden.
Mijn lening is net geen 700 euro/maand, ik kan de meeste maanden eigenlijk wel tussen de 500-800 euro sparen.

Dat is tevens wat mijn 'probleem', om opslag vragen in zo'n superkleine KMO is best moeilijk, om echt marktconform te zitten zou ik moeten veranderen van werkgever.
Mijn huidig loon geven ze tegenwoordig in vacatures al voor starters, dus zelfs al krijg ik opslag zal dat nooit meer marktconform worden.

Gezien ik vlot rondkom en mooi kan sparen is het dilemma hier dus vooral dat ik serieus twijfel of het de moeite is om puur voor loon alles op te blazen dat ik ken.
Meer loon wil in mijn geval nl. vooral zeggen dat er maandelijks gewoon meer op de spaarrekening zal komen, ik heb al quasi alles wat ik wil.
Ik werk er al 15 jaar en het is op 10min van mijn deur, dat speelt ook allemaal mee.
Die tien minuten reistijd is mooi en zeker wat extra waard, maar mijn eigen ervaring met bijna twintig jaar voor vooral kleine zelfstandigen te werken: als ik weer aan de slag ga, nooit meer.
Mijn ogen zijn vooral opengegaan toen ik mijn partner leerde kennen en zij niet veel later een jobwissel deed. Zelfs zonder de technische ervaring die gevraagd werd voor die functie kreeg ze dadelijk maaltijdcheques, prestatiebonus, extra opleidingsdagen en thuiswerkdagen.

Zeer spijtig dat daarbij hun woede zich richt op werklozen, arbeidsongeschikten en de weinige leefloners die het allemaal nog moeten zien te roeien met minder dan dit minimumloon.
Net niet, het komt grotendeels door die groep dat werkende mensen zoveel belastingen zien verdwijnen van hun brutoloon. Die woede (als je daar al van kan spreken) is volledig terecht.

Ik ben zo'n alleenstaande met 2.200-2.300 netto (wel met bedrijfswagen en nog maaltijdcheques) en ik kom toch goed rond, ga 2x per jaar met het vliegtuig op reis,...
Door in mijn jonge jaren veel te sparen heb ik m'n eigen huis kunnen zetten, achteraf bekeken wel net in de ideale periode (2016-2017) vooraleer alles veel duurder is geworden.
Mijn lening is net geen 700 euro/maand, ik kan de meeste maanden eigenlijk wel tussen de 500-800 euro sparen.
Ik had in 2010 een 1.300€ netto (als jr auditor) en kwam daar eigenlijk ook niets mee te kort. Ik huurde goedkoop en ging zuinig met mijn geld om, ik kon toen ook nog op skivakantie + 3 weken in Z-Azië op vakantie gaan. Mijn loon ligt nu een stuk hoger, maar mijn leven is daardoor niet echt veranderd.

Gezien ik vlot rondkom en mooi kan sparen is het dilemma hier dus vooral dat ik serieus twijfel of het de moeite is om puur voor loon alles op te blazen dat ik ken.
Meer loon wil in mijn geval nl. vooral zeggen dat er maandelijks gewoon meer op de spaarrekening zal komen, ik heb al quasi alles wat ik wil.
Ik werk er al 15 jaar en het is op 10min van mijn deur, dat speelt ook allemaal mee.
Dat is een oefening die je voor jezelf moet maken, laat je niet teveel opjutten door dit soort tv programma's of anderen hun loon. Als je er graag werkt en het dicht bij je deur ligt dan is er niets mis om daar te blijven werken.

Spijtig dat mijn baas geen tv kijkt, anders waren zijn ogen misschien eens open gegaan met die brutolonen uit het programma :unsure:
Hij denkt nl. nog altijd dat mijn loon marktconform is omdat het 600 euro hoger ligt door indexaties dan 15 jaar geleden, zelfs met die standaard loonschalen in PC 200 hier ergens boven zou ik 900 euro bruto meer hebben...

Dat is tevens wat mijn 'probleem', om opslag vragen in zo'n superkleine KMO is best moeilijk, om echt marktconform te zitten zou ik moeten veranderen van werkgever.
Mijn huidig loon geven ze tegenwoordig in vacatures al voor starters, dus zelfs al krijg ik opslag zal dat nooit meer marktconform worden.

West-Vlaamse KMO? Dat is een keuze die je moet maken.

Pendelen naar Brussel, Gent,... (alhoewel het minder erg is dan vroeger want telewerk is ingeburgerd.) voor meer geld
of blijven waar je zit voor weinig geld maar wel meer levenskwalitiet omdat je niet moet pendelen.

Maar de prestaties zijn er niet in het begin. (of je moet al een prestatie behaald hebben om gewoonweg aan dat statuut te geraken?)

Je betaalt ze eigenlijk zodat ze aan een prestatie kunnen geraken. (Wat dan waarschijnlijk minstens twee tot vier jaar duurt.) Prestatie in de zin: een degelijk resultaat op een OS/WK/... Er zullen wel tussentijdse evaluaties zijn om tet zien of ze op een goed schema zijn maar de doelstelling is 1 of 2 momentopnames.

Op de Olympische Spelen en op WK's wordt gestreefd naar een plaats in de top 8. Voor de Paralympische Spelen, WK's in paralympische disciplines en voor EK's in olympische disciplines is een top 3-plaats het doel.

Wat betaal je dan zolang ze die doelstelling niet behaald hebben (omdat het nog in de toekomst ligt?)
Dan betaal je ze inderdaad een loon zodat ze zicht voltijds kunnen focussen op de voorbereiding voor grote wedstrijden. Het principe van een topsportcontract is niet absoluut niet verkeerd. Alleen is het toch opmerkelijk dat het basisloon afhankelijk is van een diploma terwijl dat diploma er niks toe doet.

Ik vond dat loon van die IT'er in dat ziekenhuis er los over :wtf:

Ik mag hopen dat die meer taken deed dan het programma liet uitschijnen want ik heb daaruit begrepen dat die gewoon computers en printers installeerde en daarvoor dus bijna 6000 bruto kreeg? Ale, ik weet dat IT goed betaalt, maar dit was nu toch echt IT van het laagst mogelijke niveau? Soit, ik zit zelf niet in IT en ken er niks van, maar dit was echt een wtf moment voor mij. Daarmee dat ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb en dat die wel degelijk ook complexe taken en verantwoordelijkheden had, want anders amai, wraakroepend voor de hele zorgsector.
Ik had ook die indruk. Het leek me niet de meest complexe job en de verloning was erg goed in vergelijking met die verpleegkundigen en de kinesist. Maar kan uiteraard zijn dat er geen goed beeld van zijn job werd geschetst. Als die verantwoordelijk zou zijn voor de operationaliteit van systemen, nodig voor het uitvoeren van zorgtaken en ingrepen dan zou ik het wel begrijpen. Om printers te installeren en medewerkers op te starten in de portal enz... is het toch wel zeer vorstelijk betaald in vergelijking met verpleegkundigen.

Dan betaal je ze inderdaad een loon zodat ze zicht voltijds kunnen focussen op de voorbereiding voor grote wedstrijden. Het principe van een topsportcontract is niet absoluut niet verkeerd. Alleen is het toch opmerkelijk dat het basisloon afhankelijk is van een diploma terwijl dat diploma er niks toe doet.

Dat is gewoon het principe:
Wat zou die topsporter verdienen als die een gewone job had bij de overheid want dat is hetgeen wat hij "opgeeft" als topsporter op een zo abstract mogelijk basis?

Is dat een correct principe? Dat is iets anders. Maar waarschijnlijk is "op basis van overheidslonen" (dus diploma) het makkelijkste principe.

Dat is waarschijnlijk de meest luie oplossing dat ze gevonden hebben in plaats van voor iedere topsporter en iedere tak een apart loonbeleid uit te stippelen. Want die die 3x3 basket speelt, moet die minder of meer verdienen dan de 400meter loper?

Betere vraag is misschien waarom een land als België geld moet geven aan topsporters. Ik weet dat topsport een waarde heeft als softpower, maar of dat zo relevant is voor een landje als België?

Net niet, het komt grotendeels door die groep dat werkende mensen zoveel belastingen zien verdwijnen van hun brutoloon. Die woede (als je daar al van kan spreken) is volledig terecht.

...
Lees je eens in over de cijfers en zie hoeveel miljarden er gaan naar pensioenen en de ziekteverzekering (welke alweer grotendeels opgaat aan hoogbejaarden). De cijfers voor leeflonen en werkloosheidsvergoedingen zijn niets daarbij.

Ik had in 2010 een 1.300€ netto (als jr auditor) en kwam daar eigenlijk ook niets mee te kort. Ik huurde goedkoop en ging zuinig met mijn geld om, ik kon toen ook nog op skivakantie + 3 weken in Z-Azië op vakantie gaan. Mijn loon ligt nu een stuk hoger, maar mijn leven is daardoor niet echt veranderd.

Dat is een oefening die je voor jezelf moet maken, laat je niet teveel opjutten door dit soort tv programma's of anderen hun loon. Als je er graag werkt en het dicht bij je deur ligt dan is er niets mis om daar te blijven werken.

Het is toch al 2.000 netto voor die junior auditor denk ik nu in 2024/2025?
Ik zie een post met 1.900 netto in 2021 op dit forum.

Laatst bewerkt:
Het is toch al 2.000 netto voor die junior auditor denk ik nu in 2024?
Ik zie een post met 1.900 netto in 2021 op dit forum.

Ja, al komt een groot deel van die netto sprong door de job bonus, dus betaald door de belastingbetaler, niet door de werkgevers. Eigenlijk misbruik van het systeem, maar het is nu eenmaal een wijd open achterpoort waar sommige bedrijven gebruik van maken.

Ja, al komt een groot deel van die netto sprong door de job bonus, dus betaald door de belastingbetaler, niet door de werkgevers. Eigenlijk misbruik van het systeem, maar het is nu eenmaal een wijd open achterpoort waar sommige bedrijven gebruik van maken.
Inderdaad, het is wraakroepend dat de lage lonen niets bijdragen aan de sociale zekerheid. 2000 bruto = 2000 netto tegenwoordig. Toen ik 2000 bruto verdiende, was dat +-1400 netto. Ik begrijp echt niet dat zoiets toegelaten wordt. De laagste brutolonen zouden opgetrokken moeten worden, maar het kan niet zijn dat bruto = netto.

Het is niet grotendeels door die groepen dat de lasten zo extreem zijn. Ze dragen ertoe bij maar de grote hap is de gezondheidszorg waar de gehele bevolking (jij ook) gretig gebruik van maakt en de pensioenmassa.

Het eenvoudige antwoord is “nee”.
Nu zijn er heel veel factoren:
- andere werkgevers in de buurt
- uw eigen presteren
- eenvoud van te vervangen
die bepalen hoe hard je het moet/kan spelen.

Net als de andere bedrijven zal je baas ofwel een premium moeten betalen voor een andere met ervaring of kan hij SilentSpring2 beginnen op te leiden.

Nu het enige wat je baas in de plaats krijgt voor meer te betalen is minder kans dat je weggaat. Bekijk het eens van zijn standpunt: what’s in it for him?
Daar geef je wel een goeie tip, om het eerder in te kaderen in zijn voordeel.
Ik zit in een knelpuntberoep (boekhouding), met mijn ervaring heb ik ook een gegeerd profiel.
Nu ben ik zowat de rechterhand van m'n baas (wat hij ook zelf toegaf), dus moest ik effectief vertrekken zit hij serieus in de miserie.
Nu ben ik enige werknemer, ik ben dat ook al zo lang gewoon dat ik niet zomaar in een grotere corporate-omgeving zal kunnen aarden, dat weet mijn baas natuurlijk ook.

1,5 jaar geleden was ik het beu en was ik al in gesprek met recruiters, ik heb toen op maandagmorgen min of meer botweg gezegd van "ik krijg aanboden van xxx € bruto hoger, kun je iets doen of niet?".
Dat was niet de beste strategie want hij voelde zich wat persoonlijk aangevallen op die manier :tongue:
Ik heb er toen wel maaltijdcheques bijgekregen, verder werd er vooral op het emotionele gespeeld om mij aan boord te houden.

Die tien minuten reistijd is mooi en zeker wat extra waard, maar mijn eigen ervaring met bijna twintig jaar voor vooral kleine zelfstandigen te werken: als ik weer aan de slag ga, nooit meer.
Mijn ogen zijn vooral opengegaan toen ik mijn partner leerde kennen en zij niet veel later een jobwissel deed. Zelfs zonder de technische ervaring die gevraagd werd voor die functie kreeg ze dadelijk maaltijdcheques, prestatiebonus, extra opleidingsdagen en thuiswerkdagen.
Die bedenking heb ik me ook gemaakt 1,5 jaar geleden.
Idealiter was ik na een jaar of 5 vertrokken, dan had ik wat ervaring maar nog niet zo'n vaste band zoals nu zodat een vertrek gemakkelijker was geweest. Die recruiters gaven dat ook wel zo aan.

Idd, daarom blijf ik er nog altijd.
Ik ben het al jaren zo gewoon en kan op routine draaien, ergens anders begin je van 0 en je weet ook niet op voorhand hoe het allemaal zal uitdraaien.
Het hoger loon/extra budget kon ik in feite gebruiken in de periode toen ik aan't bouwen was om luxueuzere keuzes te maken hier en daar, nu is dat minder van tel.

West-Vlaamse KMO? Dat is een keuze die je moet maken.

Pendelen naar Brussel, Gent,... (alhoewel het minder erg is dan vroeger want telewerk is ingeburgerd.) voor meer geld
of blijven waar je zit voor weinig geld maar wel meer levenskwalitiet omdat je niet moet pendelen.
Jup, typische West-Vlaamse KMO qua mentaliteit op sommige gebieden.
Het ene moment komt dat natuurlijk al meer naar voor dan het andere moment.

Bij het laatste gesprek 1,5 jaar geleden over mijn loon kwam het erop neer dat er niet echt budget was, maar het ging eens bekeken worden.
Daar is niets mee gebeurd, maar dan zie ik sindsdien regelmatig privé-folietjes passeren waarvan ik denk "daarvoor is dan wel budget".
Ik kan dat op die manier natuurlijk niet opwerpen, dat ligt allemaal vrij gevoelig :unsure:

Laatst bewerkt:
Bij het laatste gesprek 1,5 jaar geleden over mijn loon kwam het erop neer dat er niet echt budget was, maar het ging eens bekeken worden.
Daar is niets mee gebeurd, maar dan zie ik sindsdien regelmatig privé-folietjes passeren waarvan ik denk "daarvoor is dan wel budget".
Ik kan dat op die manier natuurlijk niet opwerpen, dat ligt allemaal vrij gevoelig :unsure:
Je bent boekhouder, dus je weet de cijfer van uw bedrijf of je kan de jaarrekening bekijken...
Dan weet je direct of dit klopt of dat hij u al xx jaar aan het lijntje houdt.

Lees je eens in over de cijfers en zie hoeveel miljarden er gaan naar pensioenen en de ziekteverzekering (welke alweer grotendeels opgaat aan hoogbejaarden). De cijfers voor leeflonen en werkloosheidsvergoedingen zijn niets daarbij.
Pensioenen en en ziekteverzekering kosten idd meer, maar dat justifieert de miljardenuitgaven aan werkloosheid niet. Er zijn al jaren tienduizenden vacatures die niet ingevuld geraken en hopen werklozen die al jaren niet meer gesolliciteert hebben. Vind jij dat normaal?
Het is niet grotendeels door die groepen dat de lasten zo extreem zijn. Ze dragen ertoe bij maar de grote hap is de gezondheidszorg waar de gehele bevolking (jij ook) gretig gebruik van maakt en de pensioenmassa.
Ik maak geen gebruik v/d Belgische gezondheidszorg, ook nooit gedaan. Ik betaal in Zwitserland een 420 CHF per maand aan health insurance en daarmee ben ik volledig ingedekt. In België betaalde ik ik 7x zoveel hiervoor via belastingen, geen idee waarom dat in België zo vreselijk veel moet kosten als andere landen het zoveel goedkoper kunnen runnen.

Ik zit in een knelpuntberoep (boekhouding), met mijn ervaring heb ik ook een gegeerd profiel.
Ja, maar volgens mij eerder omdat ze skills willen tegen een bepaalde prijs, eerder dan een tekort in de markt.
Nu ben ik zowat de rechterhand van m'n baas (wat hij ook zelf toegaf), dus moest ik effectief vertrekken zit hij serieus in de miserie.
Zal hij het tijdelijk zwaarder hebben
Nu ben ik enige werknemer, ik ben dat ook al zo lang gewoon dat ik niet zomaar in een grotere corporate-omgeving zal kunnen aarden, dat weet mijn baas natuurlijk ook.
Ik denk dat hij gewoon jou goed kent en dat je volgens mij zoals een typische boekhouder wat meer risico avers bent.
Nu als je de enige werknemer bent is alles wat hij aan jou betaalt, een directe vermindering van zijn inkomen. Bijna letterlijk hebben jullie tegengestelde belangen bij zo’n discussie.
1,5 jaar geleden was ik het beu en was ik al in gesprek met recruiters, ik heb toen op maandagmorgen min of meer botweg gezegd van "ik krijg aanboden van xxx € bruto hoger, kun je iets doen of niet?".
Dat was niet de beste strategie want hij voelde zich wat persoonlijk aangevallen op die manier :tongue:
Ik heb er toen wel maaltijdcheques bijgekregen, verder werd er vooral op het emotionele gespeeld om mij aan boord te houden.

Dat is het net: je eigen loon is geen “gevoelig” onderwerp en het zit in het takenpakket van je baas. Zoals iemand al zegt, als het een BV is kan je gemakkelijk de cijfers zien en om te voorkomen dat je onredelijke vragen stelt.

Maar in een corporate omgeving ben je meer gebonden door interne regels, in dit geval kan hij bijna kiezen wat/waar/wanneer.

De beste manier om erover te onderhandelen, is weten wat je waard bent en weten je wenst. Het heeft geen zin om 1000€ extra te vragen als hij met een junior geen 1000€ aan inkomsten zal verliezen, maar analoog heeft het ook geen zin om 100€ bij te krijgen als je 500€ wenst.

Pensioenen en en ziekteverzekering kosten idd meer, maar dat justifieert de miljardenuitgaven aan werkloosheid niet. Er zijn al jaren tienduizenden vacatures die niet ingevuld geraken en hopen werklozen die al jaren niet meer gesolliciteert hebben. Vind jij dat normaal?

Ik maak geen gebruik v/d Belgische gezondheidszorg, ook nooit gedaan. Ik betaal in Zwitserland een 420 CHF per maand aan health insurance en daarmee ben ik volledig ingedekt. In België betaalde ik ik 7x zoveel hiervoor via belastingen, geen idee waarom dat in België zo vreselijk veel moet kosten als andere landen het zoveel goedkoper kunnen runnen.
Jij betaalde meer dan €3000 per maand aan de gezondheidszorg in België? En jij bent nooit naar de tandarts/dokter/kiné of iets geweest in België?

Laatst bewerkt:

...
Eigenlijk zou ik over dat aantal vacatures wel eens een echte studie willen zien. Zelf gebruikte ik de site van de VDAB en zelfs als gewone gebruiker kon ik daarop zien hoe dezelfde vacature verschillende malen werd aangeboden door andere interimkantoren.
Daarnaast zou ik je echt aanraden om die site eens te bezoeken en te zoeken naar vacatures buiten je huidige vakgebied, om zelf te zien tot welke vacatures je eigenlijk in aanmerking komt als je de vereisten leest.

Idem. Bijna 10 jaar lang in kmo's gewerkt. Allemaal familiebedrijven..."we zijn één grote familie".. yeah sure..
Micromanagement, gratis overuren (het was de norm..dus er was groepsdruk), weinig extra's, weinig bijleren.
Ook de typische "je kan hier doorgroeien" terwijl het bullshit is. Ook 0,0 opleidingen.

Daarna naar een multinational gegaan. De eerste maanden meer opleidingen gehad dan de afgelopen 10 jaar gecombineerd.
Veel meer voordelen, 0,0 overuren (op uitzonderlijke events na). Veel meer netwerkmogelijkheden met buitenlandse collega's ed.
Echt een eye-opener.

@gumball4000:
Eén grote familie, juist ja. Bij mij is dat destijds echt gebroken toen mijn zwaar depressieve broer op een nacht vermist werd. Bellend met politie en ziekenhuizen, telefoon naar mijn werkgever dat ik niet kon komen en waarom, zijn boodschap: ge ziet maar dat ge hier zijt. Want hij had kaartjes voor de voetbal.
Spijtige aan veel van die kleine zelfstandigen is dat ze zelf nooit voor een groot bedrijf hebben gewerkt en het maar normaal vinden om personeel zo te behandelen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan