Wat Verdient Vlaanderen?

@gumball4000:
Eén grote familie, juist ja. Bij mij is dat destijds echt gebroken toen mijn zwaar depressieve broer op een nacht vermist werd. Bellend met politie en ziekenhuizen, telefoon naar mijn werkgever dat ik niet kon komen en waarom, zijn boodschap: ge ziet maar dat ge hier zijt. Want hij had kaartjes voor de voetbal.
Spijtige aan veel van die kleine zelfstandigen is dat ze zelf nooit voor een groot bedrijf hebben gewerkt en het maar normaal vinden om personeel zo te behandelen.
Klopt, die mentaliteit is zot.
En als je als werknemer enkel in die mentaliteit gewerkt hebt, ben je ook mee op die kar.
Bij mijn vorige werkgever heb ik het 8 maanden volgehouden. Ik deed de marketing daar alleen..en werkte soms van 9-21u. De dag erna eens 30min vroeger door gaan was dan zelfs not done. Ben vertrokken. We zijn nu een jaar verder..ze werken daar plots met 3 op de afdeling en blijkbaar is de sfeer super slecht. Zelfs één van mijn opvolgers wil er al vertrekken.
Intussen zijn er van die 30 man die er werken, na een jaar weer 5-6 vertrokken waarvan ik weet heb.
Ik zou het niet rap meer doen, in een kmo werken.

Inderdaad, het is wraakroepend dat de lage lonen niets bijdragen aan de sociale zekerheid. 2000 bruto = 2000 netto tegenwoordig. Toen ik 2000 bruto verdiende, was dat +-1400 netto. Ik begrijp echt niet dat zoiets toegelaten wordt. De laagste brutolonen zouden opgetrokken moeten worden, maar het kan niet zijn dat bruto = netto.
Als ik mezelf €2000 netto wil geven, komen daar sowieso €400 bedrijfsvoorheffing en €300 sociale lasten bij (ik ben mijn eigen werkgever) en is dat een €700 extra per maand. Dus €2000 bruto is voor de werkgever eerder €2700 waardoor er dus sowieso €700 per maand naar de staat gaat. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Vroeger was dit nog veel meer.

Ik betaal in Zwitserland een 420 CHF per maand aan health insurance en daarmee ben ik volledig ingedekt. In België betaalde ik ik 7x zoveel hiervoor via belastingen, geen idee waarom dat in België zo vreselijk veel moet kosten als andere landen het zoveel goedkoper kunnen runnen.
Laat ons aub niet vergelijken met Zwitseland. Als er nu 1 land is waar alles enorm duur is, is het Zwitserland.

Idem. Bijna 10 jaar lang in kmo's gewerkt. Allemaal familiebedrijven..."we zijn één grote familie".. yeah sure..
Micromanagement, gratis overuren (het was de norm..dus er was groepsdruk), weinig extra's, weinig bijleren.
Ook de typische "je kan hier doorgroeien" terwijl het bullshit is. Ook 0,0 opleidingen.

Daarna naar een multinational gegaan. De eerste maanden meer opleidingen gehad dan de afgelopen 10 jaar gecombineerd.
Veel meer voordelen, 0,0 overuren (op uitzonderlijke events na). Veel meer netwerkmogelijkheden met buitenlandse collega's ed.
Echt een eye-opener.
Dat is imo zo typisch geval een scale-up/kmo waarbij je waarschijnlijk niet meer mee kan groeien met de eigenaars (aandelen bezitten), maar waar er wel nog wordt verwacht wordt dat je je helemaal mee gaat in het verhaal (lees: gratis werkt, hongerloon voor het werk dat je doet).

Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar helaas groeien de meesten wel zo.

Dat is imo zo typisch geval een scale-up/kmo waarbij je waarschijnlijk niet meer mee kan groeien met de eigenaars (aandelen bezitten), maar waar er wel nog wordt verwacht wordt dat je je helemaal mee gaat in het verhaal (lees: gratis werkt, hongerloon voor het werk dat je doet).

Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar helaas groeien de meesten wel zo.
Was een kmo die wel al +-20jaar bestond. Eigenaars zijn op een shady manier rijk geworden. Op 20-30 jaar van "niks" naar 80-90 miljoen waard zijn als familie. Het hoog in hun bol hebben. Familie van een BV zijn.
Alles draaide op show show show. Ze zeiden het ook zelf openlijk.
Dagelijks met een andere wagen afkomen (G-klasse Brabus, Rolls, Bentley, Ferrari,...).
Man en vrouw wonen samen en bleven samen op kantoor. Ze vonden het altijd nodig om apart toe te komen in hun patserbakken.

Verhalen horen waarbij de baas vroeger onder schot gehouden werd door overvallers bij hem thuis en op kantoor. En niet zomaar overvallers, maar met oorlogwapens.
Alarm op kantoor hebben waarbij er een bij een inbraak de meldkamer belt en ge een geheime code moet geven om subtiel te melden of ge onder schot gehouden wordt of niet. We spreken hier over een kantoor waar GEEN goederen/geld gestockeerd werd.
Heel denigrerend doen over hun personeel.
Mijn voorgangster zo onder druk zetten omdat de verkoop slecht ging (nochtans was het algemeen bekend in de markt).
"Wat de markt doet, kan mij niks schelen. We gaan evenveel verkopen als anders. En als het niet is, zit gij bij de eerste die ik ontslaag als ik moet besparen".
Waarbij ze haar ontslag zelf heeft ingediend..en dan kwamen de eigenaars met hangende pootjes terug..maar pakte niet.
Ze had een bachelor en was mid 30..per toeval haar loonfiche gezien indertijd..ze verdiende 1800€ netto voltijds.. ik 2800€ netto en vond het zelfs te weinig voor de job.
Qua loon, maximaal inzetten op nettovergoedingen..maar tot in het extreme. Ik kreeg 450€ nettovergoeding terwijl ik dagelijks op kantoor bleef.
Het werd op mijn loonfiche onderverdeeld in: aankoop scherm, printer, muis, toetsenbord, carwash,...

Zelfs mijn huidige werkgever zei bij aanwerving "wtf..dit kan zelfs niet legaal". Gelukkig hebben ze dit bruto gematcht.

Want binnen een paar jaar kan ik al wat hij zegt weten als ik het even opzoek: een vertaling, een perfecte zinsopbouw, aardrijkskunde, geschiedenis, …
Dit is niet mijn mening, maar wel de mening van vele jongeren die ik ken.

Leren lezen en schrijven is ook onderwijs alles wat je net hebt opgesomd kan je niet doen als er niemand is om je dit te onderwijzen.
Zo zijn er nog wel dingen die technologie niet kan oplossen en die technologie voor perfecte vertalingen staat momenteel zeker nog niet op punt.
---------------

De meeste leerkrachten hebben geen kritiek op hun loon, de meeste leerkrachten hebben kritiek op de ondersteuning op diverse vlakken.

Er is een reden dat er leerkrachten te kort zijn, iedereen zegt altijd ze hebben zoveel vakantie en loon/pensioen.
Er is een reden dat er een nijpend tekort is aan leerkrachten waarbij in sommige gevallen gepensioneerde of ouders soms een klas moeten overnemen.

De leerkrachten die ik persoonlijk ken, klagen alleszins niet en durven hun goede situatie allemaal toegeven: goed loon voor het aantal uren dat ze werken + veel vakantie + goed pensioen. De meeste (9/10) hebben nog een bijberoep. De ene werkt 10u voor een bedrijf dat badkamers renoveert (administratie), de andere geeft 15u sportles per week, enz...

Er is in mijn ogen een probleem ook met de overkoepelende term leerkrachten:

deze die je persoonlijk kent zijn waarschijnlijk leerkracht in het middelbaar, daar ken ik er ook zo een paar van op deze manier kunnen werken.
Maar In het lager onderwijs leerkrachten met een eigen klas , zal wat je aanhaalt bijna niet voorkomen.

Jij betaalde meer dan €3000 per maand aan de gezondheidszorg in België? En jij bent nooit naar de tandarts/dokter/kiné of iets geweest in België?
Ik zat in België rond de 4k€ aan maandelijkse belastingen en neen ik ben nooit naar een kiné geweest, ging 1x om de 3-4 jaar naar de dokter en 1x per jaar de tandarts voor een controle.

Laat ons aub niet vergelijken met Zwitseland. Als er nu 1 land is waar alles enorm duur is, is het Zwitserland.
Dat klopt voor bijna alle zaken, maar niet voor gezonheidszorg. Die premies liggen hier echt laag i.v.g. met een gemiddelde maandloon. Mijn maandelijkse premie bedraagt minder dan 3.0% van mijn bruto maandinkomen. Het maximale bedrag dat ik zelf zou moeten opleggen kan nooit hoger zijn dan 3.300€ (zelfs als de kost in de miljoenen oploopt).

Ik zat in België rond de 4k€ aan maandelijkse belastingen en neen ik ben nooit naar een kiné geweest, ging 1x om de 3-4 jaar naar de dokter en 1x per jaar de tandarts voor een controle.
Dus 3/4de van je belastingen ging naar de gezondheidszorg?

Als je naar de tandarts of dokter gaat, maak je toch wel gebruik ervan?

Dat klopt voor bijna alle zaken, maar niet voor gezonheidszorg. Die premies liggen hier echt laag i.v.g. met een gemiddelde maandloon. Mijn maandelijkse premie bedraagt minder dan 3.0% van mijn bruto maandinkomen. Het maximale bedrag dat ik zelf zou moeten opleggen kan nooit hoger zijn dan 3.300€ (zelfs als de kost in de miljoenen oploopt).
Familielid heeft meer dan 3 maand in ziekenhuis gelegen in België.
Voor heel die periode was de eigen bijdrage hier niet eens 1.000 euro, denk ik. (Na tussenkomst ziekteverzekering, hospitalisatieverzekering en maximumfactuur.)

Ik weet nu niet wat de werkelijke kostprijs is van een hospitalisatie per dag (Stond wel op de facturen denk ik.)

Ik vraag mij af in welk scenario je meer dan 3.000 euro moet betalen in België voor een hospitalisatie als je verzekerd bent en een standaard meerpersoonskamer vraagt.

Was een kmo die wel al +-20jaar bestond. Eigenaars zijn op een shady manier rijk geworden. Op 20-30 jaar van "niks" naar 80-90 miljoen waard zijn als familie. Het hoog in hun bol hebben. Familie van een BV zijn.
Alles draaide op show show show. Ze zeiden het ook zelf openlijk.
Dagelijks met een andere wagen afkomen (G-klasse Brabus, Rolls, Bentley, Ferrari,...).
Man en vrouw wonen samen en bleven samen op kantoor. Ze vonden het altijd nodig om apart toe te komen in hun patserbakken.

Verhalen horen waarbij de baas vroeger onder schot gehouden werd door overvallers bij hem thuis en op kantoor. En niet zomaar overvallers, maar met oorlogwapens.
Alarm op kantoor hebben waarbij er een bij een inbraak de meldkamer belt en ge een geheime code moet geven om subtiel te melden of ge onder schot gehouden wordt of niet. We spreken hier over een kantoor waar GEEN goederen/geld gestockeerd werd.
Heel denigrerend doen over hun personeel.
Mijn voorgangster zo onder druk zetten omdat de verkoop slecht ging (nochtans was het algemeen bekend in de markt).
"Wat de markt doet, kan mij niks schelen. We gaan evenveel verkopen als anders. En als het niet is, zit gij bij de eerste die ik ontslaag als ik moet besparen".
Waarbij ze haar ontslag zelf heeft ingediend..en dan kwamen de eigenaars met hangende pootjes terug..maar pakte niet.
Ze had een bachelor en was mid 30..per toeval haar loonfiche gezien indertijd..ze verdiende 1800€ netto voltijds.. ik 2800€ netto en vond het zelfs te weinig voor de job.
Qua loon, maximaal inzetten op nettovergoedingen..maar tot in het extreme. Ik kreeg 450€ nettovergoeding terwijl ik dagelijks op kantoor bleef.
Het werd op mijn loonfiche onderverdeeld in: aankoop scherm, printer, muis, toetsenbord, carwash,...

Zelfs mijn huidige werkgever zei bij aanwerving "wtf..dit kan zelfs niet legaal". Gelukkig hebben ze dit bruto gematcht.
Ik werk bij een verzekeringsmakelaar waar letterlijk niks te stelen valt, zelfs geen pc en daar is ook zo een alarm met geheim alarm als je je code met 1 verhoogt voor als je onder dwang gehouden wordt.

Ik heb ook 400 nettovergoeding terwijl ik een kantoorjob heb.

Het vermogen van mijn vorige baas en zijn vrouw zit ook rond de 100 miljoen euro.

Moet ik nu schrik beginnen te krijgen? :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik werk bij een verzekeringsmakelaar waar letterlijk niks te stelen valt, zelfs geen pc en daar is ook zo een alarm met geheim alarm als je je code met 1 verhoogt voor als je onder dwang gehouden wordt.

Ik heb ook 400 nettovergoeding terwijl ik een kantoorjob heb.

Het vermogen van mijn vorige baas en zijn vrouw zit ook rond de 100 miljoen euro.

Moet ik nu schrik beginnen te krijgen? :unsure:
Daarmee dat velen zich de vraag stellen hoe iemand van 0 naar 80-90 miljoen kan gaan op 20-30 jaar tijd.
Dat ge nu zou zeggen van 0 naar 5-10 miljoen, ok sure. Maar 80-90 miljoen?
En mensen die u op die manier opzoeken..dan hebt ge een slecht geweten.
Hun huis zou ook kogelvrij glas hebben en ze hebben een panicroom. Heeft uw baas dat ook?

Blijkbaar zijn er al dieven geweest die via de achterzijde van hun perceel zijn binnen gedrongen om dan met een duikerspak in de vijver de oversteek te doen tot aan hun woning. Een ordinaire dief doet dit niet.

Een van mijn bazen zal ook wel tegen de 9 cijfers waard zijn maar die zal zeker geen panic room hebben. Meeste van zijn waarde komt uit participaties in bedrijven en vastgoed, het is niet alsof een dief hem kan dwingen om zijn aandelen in ons bedrijf op naam van een dief te zetten...voor de rest is dat een no-nonsense mens die geen belang hecht aan uiterlijk vertoon, dus veel gaan ze bij hem thuis niet kunnen rapen. Zijn kinderen zitten tijdens de zomer ook gewoon achter de kassa in de lokale Aldi vakantiewerk te doen.

Ik ben zo'n alleenstaande met 2.200-2.300 netto (wel met bedrijfswagen en nog maaltijdcheques) en ik kom toch goed rond, ga 2x per jaar met het vliegtuig op reis,...
Door in mijn jonge jaren veel te sparen heb ik m'n eigen huis kunnen zetten, achteraf bekeken wel net in de ideale periode (2016-2017) vooraleer alles veel duurder is geworden.
Mijn lening is net geen 700 euro/maand, ik kan de meeste maanden eigenlijk wel tussen de 500-800 euro sparen.

Dat is tevens wat mijn 'probleem', om opslag vragen in zo'n superkleine KMO is best moeilijk, om echt marktconform te zitten zou ik moeten veranderen van werkgever.
Mijn huidig loon geven ze tegenwoordig in vacatures al voor starters, dus zelfs al krijg ik opslag zal dat nooit meer marktconform worden.

Gezien ik vlot rondkom en mooi kan sparen is het dilemma hier dus vooral dat ik serieus twijfel of het de moeite is om puur voor loon alles op te blazen dat ik ken.
Meer loon wil in mijn geval nl. vooral zeggen dat er maandelijks gewoon meer op de spaarrekening zal komen, ik heb al quasi alles wat ik wil.
Ik werk er al 15 jaar en het is op 10min van mijn deur, dat speelt ook allemaal mee.
Ik ben ook alleenstaande en werk ook aan 2300 netto+maaltijdcheques (obv barema's dus er valt geen opslag te vragen) en heb een appartement. En inderdaad als je wat op je geld let kan je daar vlot van leven en goed sparen. Ik ben niet geinteresseerd in concerten, festivals en dat soort dingen, de enige vrijetijdsbesteding waar ik echt veel geld aan uitgeef is reizen want mijn vriendin is Peruviaans en woont in Peru dus quasi al mijn vakantiedagen gaan daar naartoe. Uiteraard duurt het langer dan een half jaar om een nieuwe keuken of auto bijeen te sparen. Maar je hoort mij totaal niet klagen. Amper werkstress of werkdruk, elke vrijdagmiddag vrij (werkweek van 36 uur), een 7-tal weken congé, mogelijkheid tot thuiswerk, goeie collega's,...
Ik kan van job veranderen om meer geld te verdienen maar ja die vrije vrijdagmiddagen en best veel vakantiedagen geef ik niet zomaar op voor een paar honderd euro meer per maand. Als je blij bent met wat je hebt en je voelt je goed op je job, dan is er niks mis mee om niet te willen streven naar meer.

Laatst bewerkt:
Imho hangt veel af van vrijgezel vs koppel, laat ons eerlijk wezen een hypotheek moet je maar 1x betalen wat dus als koppel de helft goedkoper is. Idem voor elektriciteit, telenet, verwarming, ...

Wij zijn onze hypotheek al 15 jaar aan het afbetalen. Door inflatie & vaste rentevoet wordt die lening goedkoop.

€950 per maand was vroeger veel geld, vandaag de dag doet dat wegens inflatie veel minder pijn.
Aan de andere kant kost mijn vriendin mij ook veel geld.

Daarmee dat velen zich de vraag stellen hoe iemand van 0 naar 80-90 miljoen kan gaan op 20-30 jaar tijd.
Dat ge nu zou zeggen van 0 naar 5-10 miljoen, ok sure. Maar 80-90 miljoen?
En mensen die u op die manier opzoeken..dan hebt ge een slecht geweten.
Hun huis zou ook kogelvrij glas hebben en ze hebben een panicroom. Heeft uw baas dat ook?

Blijkbaar zijn er al dieven geweest die via de achterzijde van hun perceel zijn binnen gedrongen om dan met een duikerspak in de vijver de oversteek te doen tot aan hun woning. Een ordinaire dief doet dit niet.

Die die Netlog verkocht heeft indertijd, heeft 20 miljoen verdiend in enkele jaren tijd?

De leerkrachten vandaag de dag hebben een mooi pensioen (beter dan in de privé) dus die dame was de zoveelste klager. Je kan moeilijk de voordelen van in de privé vermelden zonder de nadelen. En zoals hier al vermeld is een bedrijfswagen, tankkaart, gsm, ... niet standaard in de privé. Als er een team is van 7 personen met 1 teamleader, dan zal enkel die teamleader die voordelen hebben. 1 op 8 dus

De leerkrachten die ik persoonlijk ken, klagen alleszins niet en durven hun goede situatie allemaal toegeven: goed loon voor het aantal uren dat ze werken + veel vakantie + goed pensioen. De meeste (9/10) hebben nog een bijberoep. De ene werkt 10u voor een bedrijf dat badkamers renoveert (administratie), de andere geeft 15u sportles per week, enz...
Is dat in het secundair or lagere? Mijn vrouw is helemaal geen klager en heeft serieus wat pit qua werken... Is nu leerkracht in lager onderwijs en als ik zie wat die allemaal verzet en moet invullen van kloteadministratie en uitspraken van ouders moet verzetten(ik ga geen uitspraken doen wie). Ze geeft zelf toe dat leerkrachten in secundair het veel gemakkelijker hebben dan in het lagere. Maar om uitspraken te doen qua easy job? Dan durf ik "lol" zeggen als oudere man. Het zeveren van leerkrachten hebben het easy (secundair gaan we niet over praten) maar over kleuters en lagere school, daar doe ik mijn hoedje af. Meeste mensen kunnen hun eigen kind nog niet eens deftig opvoeden. Over loon wordt er nooit geklaagd, het gaat over te kort van hulp of het respect.

Over het programma zelf, ik ben gestopt na 2 afleveringen. Ik begon met de mindset dat ik het best goed had qua loon om dan al langzaam in de zetel te verdwijnen als ik elk brutoloon hoorde dat mijne overstak.

Laatst bewerkt:
Ja, maar bij mij spreken we over ene lokale kmo met 30-35 werknemers die enkel in 2-3 provincies zaken verkoopt
Bij Netlog werkten ook maar 40 man indertijd, en dan vooral zeer jonge profielen (juist omdat hun doelgroep jong was), de CEO was Toon dacht ik

Over het programma zelf, ik ben gestopt na 2 afleveringen.
Dan heb je het volledige eerste seizoen toch uitgekeken :)

Wat mij trouwens opvalt is dat het verschil tussen dit topic en het andere brutoloon topic niet groter kan zijn. In het brutoloon topic durf ik niet eens te posten omdat ik daar als kleine garnaal toch maar geplet zou worden tussen de grote walvissen. In dit topic lijk ik plots een walvis te zijn.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan