Weer een nieuw filerecord op Vlaamse snelwegen

Wilto

Well-known member

Het is bovendien al de vierde keer dit jaar dat de gemiddelde filezwaarte de kaap van 1.000 kilometeruur rondt. Enkel in mei van dit jaar was er nog meer file dan afgelopen oktober.

Van de tien maanden waarvoor het Verkeerscentrum dit jaar al cijfers beschikbaar stelt, zijn er dus acht die een nieuw filezwaarterecord laten optekenen.

Nu al is zeker dat het record op jaarbasis zal sneuvelen.

Misschien eens geen Tesla subsidie invoeren?
Of eens niet snoeien in de budgetten van De Lijn / NMBS
Of eindelijk een waardig alternatief voor de salariswagen uitdenken.

Ik ben ook zeker dat alle file in centrum Brussel hier niet in meegenomen is. Op zondagavond gisteren moest ik via waze doorheen allemaal kleine straatjes want zelfs op die moment is er file op de R0. En in de week staat dat hier gewoon helemaal vast. Als je je leven moe bent, moet je eens vanuit Leuven Brussel centrum binnenrijden, zeker sinds ze Schuman aan't renoveren zijn, dan heb je de laatste push wel gekregen van die extra miserie.

En "add just one more lane" gaat het echt niet oplossen.

Ik begrijp niet dat het fileprobleem niet torenhoog op de agenda staat.

Misschien eens geen Tesla subsidie invoeren?
Of eens niet snoeien in de budgetten van De Lijn / NMBS
Of eindelijk een waardig alternatief voor de salariswagen uitdenken.

Ik ben ook zeker dat alle file in centrum Brussel hier niet in meegenomen is. Op zondagavond gisteren moest ik via waze doorheen allemaal kleine straatjes want zelfs op die moment is er file op de R0. En in de week staat dat hier gewoon helemaal vast. Als je je leven moe bent, moet je eens vanuit Leuven Brussel centrum binnenrijden, zeker sinds ze Schuman aan't renoveren zijn, dan heb je de laatste push wel gekregen van die extra miserie.

Is het ook niet de aloude trend van groter wagenpark + heel wat grote werven? Werken op de R0 op meerdere plaatsen, waaronder viaduct Vilvoorde en Leonard, zullen er geen goed aan doen.

Nuja verder zeker akkoord hoor, dit blijft een (firma)wagenland.

Wat kan men daar -als we realistisch blijven- aan doen zonder zichzelf electroraal in beide voeten te schieten? Als men praat over firmawagens begint men overal ten lande te steigeren. Tevens zag ik hier enkele maanden geleden een discussie over een instantie die had geopperd om misschien wat trager te rijden op snelwegen teinende zo minder brandstof te verbruiken en alsook minder files te hebben. Daar was de meerderheid toch ook flagrant tegen en wilde men zelfs niets weten van onderzoeken die aantoonden dat de gemiddelde reistijd niet eens zo drastisch zou stijgen. De hoeveelheid posts die hier verhalen over 'automobilisten pesten' zijn ook voorbeelden.

We zijn niet als enige land in dat bedje ziek, echter is de wagen in ons land nog altijd wel de onbetwiste koning. Hoeveel buren met de wagen naar de winkel (~2km verderop) rijden voor een koteletje en wat groenten: dat is makkelijk met de fiets te doen. Sterker zelfs: in het spitsuur is dat sneller met de fiets. En toch kruipt men allemaal maar in de wagen (ook bij aangename temperaturen).

Soit. Men moet de wagen nu ook niet gaan demoniseren vind ik. Echter is het wel zeer duidelijk dat we hier met veel te veel wagens op de baan rijden. Als "groene jongen" (op dat vlak: steek me niet in hokjes aub!) doet mijn hart toch ook zeer telkens men het openbaar vervoer maar weer een kopje kleiner maakt.

tja, de werven op de R0 helpen er niet aan he. Je bent al van Strombeek 50 aan't rijden, tot over de brug in Vilvoorde, dan moogt ge efkes op uw gas, om in Machelen weer 70 te moeten rijden. 't is daar sowieso al een file-gevoelige snelweg, dus dat helpt er allemaal niet aan he.

en uiteindelijk is de afbouw van het openbaar vervoer ook gewoon een feit. De Lijn krimpt zijn aanbod in januari alweer in, 1 jaar nadat ze het al een groot deel ingekrompen hadden. NMBS doet ook weer aanpassingen in hun aanbod. De mensen worden in hun auto gedreven, en dan weten ze niet waar de files vandaan komen.

Ik ben ook zeker dat alle file in centrum Brussel hier niet in meegenomen is.

Sinds er letterlijk staat dat het over de files gaat op Vlaamse snelwegen, is dat de evidentie zelve...

Momenteel, met alle werven op Vlaamse snelwegen (en ja, dus ook de Brusselse ring, want dat is voor 95% een snelweg op Vlaams grondgebied), is het ook niet onlogisch dat we filerecords breken. En dat is ook in dat artikel vermeld:
De combinatie van een verzadigd netwerk op cruciale verkeersassen met hinderlijke ongevallen, incidenten en wegenwerken drijft het aanschuiven op de snelwegen naar een ongezien hoog niveau.

En zelfs als het fileprobleem torenhoog op de agenda zou staan, is er geen makkelijke oplossing voor.
Hoezo snoeien in budget van De Lijn? Volgens BBLM:
De Lijn krijgt in 2023 1,1 miljard euro werkingsmiddelen van de Vlaamse overheid. Dat is merkelijk meer dan de 860 miljoen euro in 2019.
Ja, er is nog meer budget nodig, maar niet omdat men gesnoeid heeft hoor...

Firmawagens aanpakken gaat mogelijks een oplossing bieden, al denk ik dat zoals altijd mensen dit enorm overschatten. Enerzijds in aantallen (~20% van het wagenpark), anderszijds moeten mensen op hun werk geraken. En een groter probleem daarbij is de ruimtelijke ordening en afstand woon-werk. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat mensen, zelfs met een verbeterde dienstverlening, opeens wel voor het openbaar vervoer gaan kiezen i.p.v. de wagen als de firmawagens aangepakt worden.

Als je ziet naar de cijfers van de kilometerheffing (tot oktober dit jaar al 622miljoen volgens dit betalend artikel), gaat het aantal vrachtwagen-kilometers ook elk jaar omhoog. Wat een evengrote of zelfs grotere impact gaat hebben dan personenwagens. Maar dat kan je moeilijk tot niet aanpakken. Het betalend artikel waar de voorlopige cijfers van dit jaar in staan, spreken ook over het plan om de kilometerheffing te verlagen voor nachttransport, maar dat is volgens experten weinig realistisch omdat de hele logistieke keten overdag draait en dat lokale regelgevingen ook moeten aangepast worden om dit te faciliteren.

Nochtans, zo een grote groep is dat nu ook weer niet hé.
Misschien niet. Het is echter wel een deel van de groep die verontwaardigd reageert telkens men een beetje ruimte (hetzij letterlijk, hetzij figuurlijk) van de wagen tracht af te nemen ten voordele van bijvoorbeeld de fietser of het openbare vervoer. Daar zijn nog andere groepen ook. Tel die op en men zit aan best een grote groep meen ik. Ik merk toch dat men -wanneer het over wagens gaat- snel zeer defensief wordt in dit land. Het kan best zijn dat ik mis ben en dat er een wijd draagvlak is om de aanwezigheid van de auto te verminderen natuurlijk. Ik hoop het eigenlijk. Ik denk het echter niet.

Het is echter een heel kluwen van problemen; het fileprobleem in Vlaanderen. Vandaar dat ik zeg dat men de wagen niet moet demoniseren. Men moet het openbaar vervoer opnieuw performanter maken. Men moet zoals gezegd de ruimtelijke ordening aanpakken. Men moet misschien meer inzetten op telewerk indien mogelijk. ...

Daarnet op de E40, 5 voor den 10en, ge zou denken zo laat, weinig verkeer, jawatte, was nog redelijk veel volk op de baan zo op dat uur...

Bedankt voor de post. Ik wou het zelf ook nog eens posten binnenkort.

Maar wat kan ik er nog aan toevoegen? Ik fulmineer hier al meer dan 10 jaar over het idiote mobiliteitsbeleid in dit land. Het is gewoon huilen met de pet op. En we zijn 10 jaar verder en wat zien we?
  • Het salariswagenbeleid is zo mogelijk nog verder ontspoord
  • Openbaar Vervoer wordt nog minder performant, terwijl het zelfs nog duurder wordt
  • Massale investeringen in ons wegennet
Men organiseert dus doelbewust de files. Files lijken wel een beleidsdoel op zich. De vraag is en blijft: waarom blijft men dit doen?

Er zal niets gedaan worden aan de files omwille van de volgende 4 redenen.

- Veel te veel autorijders aanvaarden het als een soort prijs van het rijden. Net zoals we doden bij verkeersongevallen ook aanvaarden en nog amper iets doen om ze te minderen. Waarmee ik niet beweer dat dit moreel juist is.

- Het gebrek aan politieke verantwoordelijkheid voor de files. Niemand lijkt te kunnen zeggen wie nu verantwoordelijk is voor die recordfile waar je in staat. Maar je kan nochtans gerust beginnen met de Vlaamse Minister van Mobiliteit (De Ridder, N-VA). Niet zozeer omdat ze verantwoordelijk is voor wat er in het verleden beslist is, wel omdat ook zij momenteel niets onderneemt om de files in de toekomst te minderen. Evenwel gaat er bijna niemand zijn die gaat zeggen "ewel ik ga niet stemmen op de partij van de minister van mobiliteit omdat ik te lang in de files gestaan heb". Zo hoeven de politici er ook niets aan te doen.

- Het aanbod aan capaciteit blijft constant. Oplossingen kunnen dus enkel vertrekken vanuit ofwel het verminderen van de vraag, ofwel het verspreiden van de vraag. De enige manier om die vraag te wijzigen is met financiele incentives, anders blijft alles zoals het is. Maar voor veel autobestuurders is hun geld duidelijk nog altijd meer waard dan hun tijd. Daarin zit er wel een verschil met bv de Amerikaanse maatschappij, waarin tijd zeker even veel waard geworden is als geld, en files nergens zo erg zijn als bij ons - Amerikanen gaan gewoon dicht bij hun werk gaan wonen (wat ook makkelijk is als je gemiddeld $100k/jaar verdient en niet, zoals bij ons, ver moet gaan wonen omdat je het anders niet kan betalen).

- Electoraal kunnen geen van de hieronder voorgestelde, onderbouwde oplossingen verkocht worden. Het is nochtans niet omdat iets electoraal niet te verkopen is, dat het niet moet gebeuren. De uitbreidingen van de haven van Antwerpen botsten ook op een electoraal njet, toch gebeurden ze, gelukkig maar. Maar met politici wiens inkomen nu afhangt van hun stemmen, ga je nooit meer de durf zien die bv Frans Van Cauwelaert (naar de sluis, red.) wel had. Die laatste had immers nog een bloeiende nevencarriere klaar staan als hij electoraal buitengezwierd zou worden (wat uiteindelijk trouwens niet gebeurde). Maar onze politici hebben geen nevencarriere meer, hun (riante) inkomen hangt nu volledig af van verkozen worden, en geen enkele heeft nog de daadkracht waarmee je misschien een verkiezing verliest, maar later wel een sluis (of iets anders) naar je vernoemd krijgt.

Laatst bewerkt:
- 3 mogelijke oplossingen en 1 "oplossing" die geen oplossing is:

* De werkgever moet de werknemer betalen voor de uren verloren van/naar het werk. Dat zou in de regel dan leiden tot een (her)introductie van telewerk in de sectoren waar dat kan. Evenwel zou Open VLD dat op alle mogelijke manieren blokkeren. Verder zouden er perverse gevolgen kunnen komen waarbij men gaat eisen dat werknemers binnen een bepaalde afstand van het bedrijf gaan wonen (wat weliswaar de files zou verminderen).

* Rekeningrijden voor alle gemotoriseerd verkeer vanaf 4 wielen. Zou absoluut werken. Maar zonder staatsman komt dit er niet. Een partij als VB die zich dan populistisch zou gaan profileren als de anti-rekeningrijden partij zou ook niet helpen.

* Het bestaande rekeningrijden voor vrachtwagens pak duurder maken overdag, en veel goedkoper (of onbestaand) 's nachts. Zijn al pogingen geweest om dit in te voeren, maar de sector wil de investeringen niet doen om 's nachts laden/lossen mogelijk te maken (en ze steken de schuld op anderen). Het is blijkbaar goedkoper (denken ze) om hun chauffeurs in de files te laten staan, en dat gewone autobestuurders hierdoor ook in langere files staan ach dat is toch niet hun probleem? Ook hier vinden ze politieke steun.

* OV is volgens mij geen oplossing. Dat wordt vaak bovengehaald als soort van panacea, maar uitbreidingen van het aanbod hebben tot op heden welgeteld nul effect gehad op de files. De investeringen/aanpassingen/mentaliteitswijzigingen die bij ons nodig zouden zijn om wel impact te hebben, zijn veel te groot. We spreken dan over decennia, honderden stakingen, en miljarden extra overheidsschuld eer het OV structureel de files zou kunnen verminderen. Tegen dan is het misschien al niet meer nodig. OV heeft hoogstens een ondersteunende rol bij de eerder voorgestelde oplossingen.

Nu, geen van deze oplossingen zal er komen, omdat er geen enkele electoraal verkoopbaar is (zie vorige post). Ooit zal er een soort evenement voorvallen waarbij de files vanzelf weer zullen verdwijnen (zoals COVID-19 tijdelijk deed). Of het zal er toe leiden dat telewerk, of een andere technologische evolutie echt van de grond zal raken. Of het zal nog iets anders zijn dat we ons vandaag helemaal niet kunnen inbeelden. Hoe dan ook, het zal iets zijn van "moeten" obv de omstandigheden, want dat is de enige manier waarop de mens zich aanpast. Wat het gaat zijn, wanneer dat gaat zijn, geen idee, maar ik ben er zeker van dat het zal gebeuren. Tot dan blijft u maar in de recordfiles staan.

Laatst bewerkt:
De werkgever moet de werknemer betalen voor de uren verloren van/naar het werk. Dat zou in de regel dan leiden tot een (her)introductie van telewerk in de sectoren waar dat kan. Evenwel zou Open VLD dat op alle mogelijke manieren blokkeren. Verder zouden er perverse gevolgen kunnen komen waarbij men gaat eisen dat werknemers binnen een bepaalde afstand van het bedrijf gaan wonen (wat weliswaar de files zou verminderen).
1/ Dit dus. Enorm veel werknemers die verplicht naar een grootstad moeten pendelen, enkel en alleen doordat de werkgever een stuk vertrouwen (opnieuw) mist in zijn mensen - daar waar tijdens de coronaperiode nochtans gebleken is dat voor veel sectoren er alternatieve oplossingen mogelijk zijn.

Ik hoor van heel veel bedienden dat ze nu bijvoorbeeld 2x of 3x in de week naar 'den bureau' moeten.
Moeten.
Niet omdat het werk het rechtvaardigt of vereist, maar gewoon omdat het moet.

Zorg voor een mentaliteitsverandering bij werkgevers en geef het nodige vertrouwen aan werknemers die voltijds vanuit thuis willen (en kunnen) werken.

Kan een werknemer niet de nodige zelfdiscipline opleggen om thuis te werken of zijn de omstandigheden niet geschikt, laat enkel nog die dan pendelen.
Als zelfdiscipline het probleem is, zal de werknemer wel snel een mentaliteitsverandering aanleren, als hij telkens 4u per dag in de file verliest.

Het is ook geen kwestie van "het kan mij niet schelen dat ik in de file sta" (zoals ik sommigen vroeger al eens bezig hoorde) - het is een kwestie van solidariteit.
Ben je er niet nodig op die plaats op dat moment op die ring, dan moet je er ook niet zijn.

2/ Investeer in nog betere P+R's en vlottere pendelmogelijkheden van/naar de stad, zoals Antwerpen dit probeert.
Zeker niet slecht wat Antwerpen tot nu toe gedaan heeft, alleen mogen ze op spitsuren nog meer inzetten op meer tramverbindingen, want die trams zitten overvol.
Maar het is een stap in de goede richting, daar waar Brussel flink achteruit loopt op dusdanige infrastructuur.

Zeker niet slecht wat Antwerpen tot nu toe gedaan heeft, alleen mogen ze op spitsuren nog meer inzetten op meer tramverbindingen, want die trams zitten overvol.
Maar het is een stap in de goede richting, daar waar Brussel flink achteruit loopt op dusdanige infrastructuur.
Hier heb je meteen een voorbeeld van een infrastructuurprobleem. Die sporen van de Antwerpse tram zijn nog berekend op die oude trams en zijn maar 1000mm breed. Dat is meteen een flinke limiet op de breedte van de voertuigen die je erop kan zetten (vergelijk met de MIVB, daar is alles 1435mm breed). De investering om de sporen up te graden naar moderne standaarden, waar bredere en langere trams op kunnen rijden, zou het netwerk jarenlang verstoren en zou miljarden kosten.

Meer trams met dezelfde capaciteit inzetten zal dan weer botsen met andere limieten zoals die van de sterk verouderde seininrichting (die niet eens met blokken oid werkt, puur op zicht), de bovenleiding die het ook moet aankunnen, alsook de kruisingen met andere trams van andere lijnen. Het zal vooral tot gevolg hebben dat elke tram veel meer stil zal staan.

Om het echt te laten werken, zou je een extra spoor moeten aanleggen van elke P&R naar het centrum, dat bovendien als soort van "express" spoor kan fungeren en niet aan elke halte moet stoppen. Liefst ondergronds, zodat er geen kruispunten met rode lichten meer zijn, en geen ongevallen meer met wagens. Maar ja, dan moet je ook bv een nieuwe Scheldetunnel aanleggen. En zo kom je meteen weer aan miljarden en werken die decennia gaan duren eer ze van het OV echt een aanvaardbaar alternatief kunnen maken voor de auto, en dan spreken we nog niet over de jaren die voorbij zullen gaan voor de eerste spade in de grond steekt.

Daarom: OV is zeker niet het panacea dat soms voorgesteld wordt. In de huidige realiteit zijn de grote infrastructuurwerken hiervoor nodig geen optie meer, en de vereiste mentaliteitswijzigingen bij de "maatschappijen" evenmin. Zo zou het bv, net als in onze buurlanden al langer het geval is, dan ook nodig zijn dat andere maatschappijen naast De Lijn een deel van het regionaal OV gaan verzekeren, wat een aanleiding zal vormen voor tientallen stakingen bij De Lijn, wat nog meer mensen zal wegdrijven van het OV.

De enige methodes die onze overheid realistisch kan dragen zijn niet de methodes waarbij ze nog meer geld zal verliezen en schulden zal opbouwen, maar de methodes waarbij ze geld kan innen. Het mooiste zou zijn dat rekeningrijden er komt, en alle inkomsten integraal naar infrastructuurwerken voor het OV gaan. Maar uiteraard gaat dat nooit gebeuren, die inkomsten zouden gebruikt worden om andere schuldenpotjes te dekken. En hoe dan ook ontbreekt de politieke moed voor rekeningrijden.

Uiteindelijk verandert er dus niets, en zullen we met de files moeten leven tot ze organisch zullen verdwijnen of ingehaald worden door een nieuwe realiteit.

Laatst bewerkt:
Firmawagens aanpakken gaat mogelijks een oplossing bieden, al denk ik dat zoals altijd mensen dit enorm overschatten. Enerzijds in aantallen (~20% van het wagenpark), anderszijds moeten mensen op hun werk geraken. En een groter probleem daarbij is de ruimtelijke ordening en afstand woon-werk. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat mensen, zelfs met een verbeterde dienstverlening, opeens wel voor het openbaar vervoer gaan kiezen i.p.v. de wagen als de firmawagens aangepakt worden.

Als je ziet naar de cijfers van de kilometerheffing (tot oktober dit jaar al 622miljoen volgens dit betalend artikel), gaat het aantal vrachtwagen-kilometers ook elk jaar omhoog. Wat een evengrote of zelfs grotere impact gaat hebben dan personenwagens. Maar dat kan je moeilijk tot niet aanpakken. Het betalend artikel waar de voorlopige cijfers van dit jaar in staan, spreken ook over het plan om de kilometerheffing te verlagen voor nachttransport, maar dat is volgens experten weinig realistisch omdat de hele logistieke keten overdag draait en dat lokale regelgevingen ook moeten aangepast worden om dit te faciliteren.
Anderzijds zit je bij "verzadigingsverschijnselen" zoals file wel met het effect dat een kleine daling je onder een kritische grens kan brengen waarbij het verkeer vlot doorstroomt. Ik denk dus wel dat er enig effect kan verwacht worden als we mensen niet stimuleren om de wagen te nemen.

Wat wel klopt is dat je moeilijk kan concurreren met het gemak van een persoonlijke wagen natuurlijk. Ik heb het hier al vaker gezegd maar ondanks dat ik naast een station woon neem ik nu ook de wagen. 's Morgens mijn dochter afzetten aan de crèche gaat natuurlijk sneller met de wagen, en dan geeft doorrijden en in de structurele files staan me nog altijd minder stress dan de loterij van een treinverbinding met overstap. Wanneer de ik trein nog eens neem, valt toch altijd op hoe vaak er iets misloopt: kleine vertraging die een overstap onmogelijk maakt, de helft van het normale aantal wagons in volle spits, spoorlopers, ...

Onlangs een lang interview met diverse specialisten gehoord en één van de rode draden was het steeds groter wordende deel van vrijetijdsverkeer - men haalde o.a. aan:
  • we worden niet alleen ouder maar verkeren ook langer in betere gezondheid waardoor we dus ook meer uitstappen doen, hobby's uitoefenen .. allemaal extra verplaatsingen die men x aantal jaar geleden niet had
  • er zijn meer wagens - maar dat komt ook omdat er ook gewoon meer mensen zijn
  • thuiswerk levert ook een bijdrage aan dit toegenomen vrijetijdsverkeer
  • mensen/kinderen hebben steeds meer hobby's - die ook al eens wat verder liggen
Hun voorspelling was ook niet rooskleurig waarbij een scenario van constante files werd geschetst - net omdat het wegennet al verzadigd is wordt het effect van 0,5% meer verkeer meteen een catastrofe.

Wanneer de ik trein nog eens neem, valt toch altijd op hoe vaak er iets misloopt: kleine vertraging die een overstap onmogelijk maakt, de helft van het normale aantal wagons in volle spits, spoorlopers, ...
En daar is dan ook waar de grootste winst te halen valt, maar zo goed als onmogelijk is door ruimtelijke ordening en een mentaliteitsprobleem. Vlotte verbinding richting werk is voor veel te weinig mensen een criteria bij de zoektocht naar een woonst, en verhuizen voor een job is ook niet echt iets dat veel gedaan wordt in België.
En daar gaat, in mijn ogen, dan ook weinig winst gemaakt worden als enkel salariswagens aangepakt worden. Want ja, niet elke firmawagen is een salariswagen. In die 20% van het wagenpark die bedrijfswagens zijn van mijn vorige posts, zitten ook de wagens van mensen met een job op de baan (en dat is ruim, van consultants tot vertegenwoordigers tot leveranciers). En wagen is breed in die context, al de camionetten van zelfstandigen bv. vallen daar ook onder. Dus het aandeel echte salariswagens zijn geen cijfers van, maar mensen blijven dit overschatten in mijn ogen.

Dus mensen die geen goede OV verbinding van het werk hebben maar momenteel een salariswagen ga je weinig tot geen winst boeken. En ik ken ook veel consultants (zowel in loondienst als zelfstandigen) die wel het OV pakken naar goed gelegen klanten terwijl ze een bedrijfswagen (consultant, dus geen salariswagen) hebben. Dus daar valt ook weinig winst te boeken...

Misschien omdat het gewoon een onoplosbaar probleem is zonder zwaar onpopulaire maatregelen die men door de aard van ons politieke systeem per definitie niet kan/durft/wil nemen (geldt niet alleen voor mobiliteit btw).

Zoals bij de meeste mobiliteits-gerelateerde problemen (en ook veel andere...) is de oorzaak gewoon een kwestie van met teveel mensen met een relatief hoge levensstandaard (en dus heel mobiel qua werk- en vrije tijds verkeer) op een te klein oppervlak wonen, dit in combinatie met een transitland zijnde.

"add just one more lane" gaat het inderdaad niet oplossen maar feit is wel dat de infrastructuur de voorbije decennia hopeloos achterop is gebleven op de groei van het verkeer. Om maar een voorbeeld te geven, die E40 kust-Brussel is al decennialang dezelfde 3 miezerige rijvakjes terwijl het verkeer er op wel is geëxplodeerd. Idem de Brusselse en Antwerpse Ring. Er zijn wel honderd redenen waarom dit zo is maar de gevolgen zijn er niet minder om. Inzetten op fiets of openbaar vervoer is ook geen wondermiddel. Ik was in september in Denemarken waar autobezit fiscaal zwaar ontmoedigd wordt., mensen veel meer plaats hebben en er beter OV en fietsinfrastructuur is. Maar ook daar zat in Odense en Kopenhagen in de spits alles vast.

De statistieken zijn idd. nog een grove onderschatting van de file-werkelijkheid want van de centrumsteden tot de middelgrote gemeenten staat alles op schooldagen vast tussen pakweg 7u-9u en 16u-18u en dat wordt nooit gemeten of gemeld (kan ook moeilijk want dan zouden de blokken met verkeersinfo een kwartier duren).

* De werkgever moet de werknemer betalen voor de uren verloren van/naar het werk. Dat zou in de regel dan leiden tot een (her)introductie van telewerk in de sectoren waar dat kan. Evenwel zou Open VLD dat op alle mogelijke manieren blokkeren. Verder zouden er perverse gevolgen kunnen komen waarbij men gaat eisen dat werknemers binnen een bepaalde afstand van het bedrijf gaan wonen (wat weliswaar de files zou verminderen).
1/ Dit dus. Enorm veel werknemers die verplicht naar een grootstad moeten pendelen, enkel en alleen doordat de werkgever een stuk vertrouwen (opnieuw) mist in zijn mensen - daar waar tijdens de coronaperiode nochtans gebleken is dat voor veel sectoren er alternatieve oplossingen mogelijk zijn.

Ik hoor van heel veel bedienden dat ze nu bijvoorbeeld 2x of 3x in de week naar 'den bureau' moeten.
Moeten.
Niet omdat het werk het rechtvaardigt of vereist, maar gewoon omdat het moet.

Waarom moet de werkgever in godsnaam betalen omdat de werknemer beslist om ver van het werk te wonen? Als je ergens begint te werken onderhandel je een contract en loon dat het voor jou waard is om te pendelen.

Als je het pendelen beu bent zoek je een andere job of onderhandel met je werkgever een beter contract.

Waarom moet de werkgever in godsnaam betalen omdat de werknemer beslist om ver van het werk te wonen? Als je ergens begint te werken onderhandel je een contract en loon dat het voor jou waard is om te pendelen.

Als je het pendelen beu bent zoek je een andere job of onderhandel met je werkgever een beter contract.
Dit zo hard hé. Of je verhuist...

Die 2 posts dat je quote tonen mooi het mentaliteitsprobleem aan waar ik het over had. Mensen gaan in het hol van pluto wonen met een slechte OV verbinding en moeten het halve land doorkruisen om op hun werk te raken. Maar dan is het op de één of andere manier de fout van de werkgever of de OV-maatschappijen dat ze niet vlot van deur tot deur geraken :sarcastic:

Dit zo hard hé. Of je verhuist...

Die 2 posts dat je quote tonen mooi het mentaliteitsprobleem aan waar ik het over had. Mensen gaan in het hol van pluto wonen met een slechte OV verbinding en moeten het halve land doorkruisen om op hun werk te raken. Maar dan is het op de één of andere manier de fout van de werkgever of de OV-maatschappijen dat ze niet vlot van deur tot deur geraken :sarcastic:

Denk dat het hier net iets te simplistisch wordt voorgesteld hoor:
  • Je hoeft niet echt zot ver van je werk te wonen om lang onderweg te zijn
  • Naast werk heb je ook nog andere factoren die minder makkelijk verhuizen: schoolgaande kinderen - al dan niet in combo met co -ouderschap, partners of ex -partners met een job, voor bepaalde mensen is de nabijheid van ouders/grootouders wenselijk, je sociale omgeving achterlaten is ook niet zo evident voor velen.
  • industriegebieden liggen niet zelden in het hol van pluto - om evidente redenen, of anders doen we zoals Aalst: een fabriek pal in het centrum, je kan daar vlot met de fiets, te voet, boot, trein en bus geraken. Wie er werkt vind dat fantastisch, wie er woont niet - wat gaan we kiezen dan?
  • Je woont op 18km van Brussel/Leuven/Gent/Antwerpen, hoeveel % betaal je meer als je op 12 of 6km wil wonen, het is een illusie te denken dat verhuizen financieel vlot haalbaar is.
  • Hoeveel % van alle tewerkstelling is "gefocust" op een paar centra (Brussel, Havens ..) of vereist noodzakelijke verkeersaders (autostrade, water, ...).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan