Weer een nieuw filerecord op Vlaamse snelwegen

Denk dat het hier net iets te simplistisch wordt voorgesteld hoor:
  • Je hoeft niet echt zot ver van je werk te wonen om lang onderweg te zijn
  • Naast werk heb je ook nog andere factoren die minder makkelijk verhuizen: schoolgaande kinderen - al dan niet in combo met co -ouderschap, partners of ex -partners met een job, voor bepaalde mensen is de nabijheid van ouders/grootouders wenselijk, je sociale omgeving achterlaten is ook niet zo evident voor velen.
  • industriegebieden liggen niet zelden in het hol van pluto - om evidente redenen, of anders doen we zoals Aalst: een fabriek pal in het centrum, je kan daar vlot met de fiets, te voet, boot, trein en bus geraken. Wie er werkt vind dat fantastisch, wie er woont niet - wat gaan we kiezen dan?
  • Je woont op 18km van Brussel/Leuven/Gent/Antwerpen, hoeveel % betaal je meer als je op 12 of 6km wil wonen, het is een illusie te denken dat verhuizen financieel vlot haalbaar is.
  • Hoeveel % van alle tewerkstelling is "gefocust" op een paar centra (Brussel, Havens ..) of vereist noodzakelijke verkeersaders (autostrade, water, ...).
Denk dat jij het hier te moeilijk maakt hoor:
  • Ik heb het dan ook niet enkel over afstand, wel over een vlotte verbinding. En in mijn vorige post had ik het duidelijk ook dat dit bij te weinig mensen een criterium is voor de keuze van woonplaats.
  • Correct. Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes en criteria. Net zoals de keuze van job. Je moet zelf maar kiezen wat belangrijk is voor jou, maar als die dingen doorwegen dan is het nog altijd niet de fout van de werkgever of OV-maatschappijen hoor...
  • Daarom dat de meeste bedrijven dan ook vlot pendelbussen inleggen. En Aalst is het kip-ei verhaal hé. Zonder de industrie daar, zou de stad nooit zo groot geworden zijn. En nu zijn het de inwoners die profiteren van de gegroeide stad die tegen de fabriek zijn. Ik snap ze hé dat het niet meer van deze tijd is, maar besef wel dat die industrie en fabriek er al langer is dan dat zij er wonen.
  • Wederom, het gaat niet enkel om afstand. Neem je voorbeeld van Aalst. Dat is een goede treinverbinding naar Brussel en is er relatief goedkoop. Ga 1 station verder (4~5min extra op de trein enkel) en je zit in Lede, wat 1 van de goedkoopste plekken in de gehele regio is.
  • Heel veel. Anders zou je die files niet hebben bij die centra in de ochtendspits :unsure: Hier kan je de dagelijkse files afspelen op Vlaamse snelwegen (waar de TS het ook over had). Het is Antwerpen en Brussel hoor. En even richting Gent maar dat is minimaal. Leuven wordt uiteindelijk ook veroorzaakt door de stroom naar Brussel. Dit is het gemiddelde beeld om 8u30:
    KGerF9c.png
Er zijn zoveel factoren die meespelen, en je moet zelf de keuzes maken. En als het jouw keuze is om niet te verhuizen of met bepaalde factoren geen rekening te houden; dan is en blijft het dat: jouw keuze.

Waarom moet de werkgever in godsnaam betalen omdat de werknemer beslist om ver van het werk te wonen? Als je ergens begint te werken onderhandel je een contract en loon dat het voor jou waard is om te pendelen.

Als je het pendelen beu bent zoek je een andere job of onderhandel met je werkgever een beter contract.

Dit zo hard hé. Of je verhuist...

Ik werk nu 15j bij dezelfde werkgever, en m'n werklocatie is al 6 keer veranderd.
Ik woon in Lokeren.
Werklocaties in chronologische volgorde:
- Brussel
- Gent (3x8 ploegen, dus steeds met auto)
- Dendermonde (3x8 ploegen, dus steeds met auto)
- Denderleeuw (3x8 ploegen, dus steeds met auto)
- Antwerpen

En er zijn groeiende geruchten dat we binnen enkele jaren terug naar Brussel gaan moeten)

M'n vrouw werkt ook (in Antwerpen), kinderen gaan hier naar school, grootouders wonen op een scheet van ons en de school.

Stel dat we naar Antwerpen verhuizen, dan moeten we aan onze ouders vragen om af en toe tot in Antwerpen te rijden om onze kinderen van school te halen?
Terwijl de school nu op 1-2km van hun huizen ligt. (En ze dat nu dus te voet of met de fiets kunnen doen).
Ook steeds leuk voor opvang als ze ziek zijn, of als wij eens weg gaan.

Ook leuk voor kinderen om op 15j naar 6 verschillende scholen te moeten. Steeds nieuwe vrienden moeten maken, grotere kans om niet "mee" te zijn, leerstof moeten inhalen, grotere kans om gepest te worden,...

Om nog maar te zwijgen van de kost en het geregeld om steeds uw huis te moeten verkopen, een nieuw te kopen, alle bijkomende kosten (registratierechten, notariskosten, verhuis, overbruggingskrediet,...)

Zomaar verhuizen omwille van werk is niet zo simpel als jullie laten uitschijnen.

Zoals hiervoor ook al gezegd. Er zijn enorm veel jobs waarbij telewerk perfect mogelijk is, maar waar werknemers toch nodeloos in de file moeten gaan staan zodat hun leidinggevende op hun vingers kan staan kijken of ze wel productief genoeg zijn.

Dan vind ik dat de werkgever daar ook voor mag meebetalen.

Allez, bij ons doen ze dat wel: gratis met de trein, leasefiets, 3 dagen per week telewerk,...

Zomaar verhuizen omwille van werk is niet zo simpel als jullie laten uitschijnen.
Daarom dat ik ook of zei. Niemand verplicht je om te verhuizen, maar er zijn keuzes als je niet wilt pendelen. Jouw keuzes, niet die van de werkgever of OV-maatschappijen. Zie ook post erboven die ik in de tussentijd al getypt had:
Er zijn zoveel factoren die meespelen, en je moet zelf de keuzes maken. En als het jouw keuze is om niet te verhuizen of met bepaalde factoren geen rekening te houden; dan is en blijft het dat: jouw keuze.

Denk dat het hier net iets te simplistisch wordt voorgesteld hoor:
  • Je hoeft niet echt zot ver van je werk te wonen om lang onderweg te zijn
  • Naast werk heb je ook nog andere factoren die minder makkelijk verhuizen: schoolgaande kinderen - al dan niet in combo met co -ouderschap, partners of ex -partners met een job, voor bepaalde mensen is de nabijheid van ouders/grootouders wenselijk, je sociale omgeving achterlaten is ook niet zo evident voor velen.
  • industriegebieden liggen niet zelden in het hol van pluto - om evidente redenen, of anders doen we zoals Aalst: een fabriek pal in het centrum, je kan daar vlot met de fiets, te voet, boot, trein en bus geraken. Wie er werkt vind dat fantastisch, wie er woont niet - wat gaan we kiezen dan?
  • Je woont op 18km van Brussel/Leuven/Gent/Antwerpen, hoeveel % betaal je meer als je op 12 of 6km wil wonen, het is een illusie te denken dat verhuizen financieel vlot haalbaar is.
  • Hoeveel % van alle tewerkstelling is "gefocust" op een paar centra (Brussel, Havens ..) of vereist noodzakelijke verkeersaders (autostrade, water, ...).
Waarom moet je werkgever betalen voor jouw lastige sociale situatie waardoor je niet kan verhuizen? Dat is toch echt absurd.

Stel dat komt er wel:
  • Mensen blijven in de file staan want dat wordt toch betaalt
  • Je krijgt geen opslag want je werkgever moet je al meer betalen
  • Je wordt niet aangenomen omdat de werkgever je extra moet betalen om wille van afstand.

Je hoeft niet echt zot ver van je werk te wonen om lang onderweg te zijn
-> je weet waaraan je begint. Onderhandel je loon of zoek een job dichterbij die misschien minder betaalt, maar meer levens/pendel comfort oplevert.

Naast werk heb je ook nog andere factoren die minder makkelijk verhuizen: schoolgaande kinderen - al dan niet in combo met co -ouderschap, partners of ex -partners met een job, voor bepaalde mensen is de nabijheid van ouders/grootouders wenselijk, je sociale omgeving achterlaten is ook niet zo evident voor velen.
-> exact het zelfde als hier boven

industriegebieden liggen niet zelden in het hol van pluto - om evidente redenen, of anders doen we zoals Aalst: een fabriek pal in het centrum, je kan daar vlot met de fiets, te voet, boot, trein en bus geraken. Wie er werkt vind dat fantastisch, wie er woont niet - wat gaan we kiezen dan?
-> Als de fabriek niet voldoende werkkrachten aantrekt zal ze hun verloning moeten verhogen. Misschien kunnen ze zelf kiezen een pendel vergoeding te geven.

Je woont op 18km van Brussel/Leuven/Gent/Antwerpen, hoeveel % betaal je meer als je op 12 of 6km wil wonen, het is een illusie te denken dat verhuizen financieel vlot haalbaar is.
-> Je ergens vestigen en werkgever kiezen is je eigen keuze. Draag de gevolgen. Je werkgever of overheid is er niet om al je problemen op te lossen.

Hoeveel % van alle tewerkstelling is "gefocust" op een paar centra (Brussel, Havens ..) of vereist noodzakelijke verkeersaders (autostrade, water, ...).
-> Infra kan en moet beter in belgië, maar dat betekent nog altijd niet dat de werkgever jou verplicht extra moet betalen omdat je van verder komt.

Daarom dat ik ook of zei. Niemand verplicht je om te verhuizen, maar er zijn keuzes als je niet wilt pendelen. Jouw keuzes, niet die van de werkgever of OV-maatschappijen. Zie ook post erboven die ik in de tussentijd al getypt had:
Voor zover ik weet betalen mensen die afgelegen wonen ook gewoon belastingen, dus waarom zou iets of wat deftig OV daar dan niet verwacht mogen worden? Of is een vlotte verbinding enkel iets dat inwoners in de steden mogen verwachten?

Ik zeg daarom niet in elke straat een bushalte. Maar aangezien elk afgelegen polderdorp in België zijn eigen op- en afrittencomplex heeft zouden enkele busverbindingen toch ook wel mogelijk moeten zijn.

Tessenderlo is niet bepaald een afgelegen dorp te noemen. Ik rij met de auto +- 10 minuten naar mijn werk. Als ik een busroute wil plannen krijg ik "Geen routes gevonden van je gekozen vertrekpunt naar je bestemming.". Tjah, als die afstand al niet voorzien kan worden. Of als ik de kortstbijzijnde straat neem (en nog 20-tal minuten moet wandelen) duurt de busrit 40 minuten. Dus 1 dag op en af met de bus kost me meer tijd dan een hele dag op en af met de wagen. Logisch dat het OV hier vrij weinig aantrekking heeft. Vanaf je niet in een centrumstad genre Gent, Leuven, Brussel, Antwerpen, etc woont ben je gewoon gezien.

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet betalen mensen die afgelegen wonen ook gewoon belastingen, dus waarom zou iets of wat deftig OV daar dan niet verwacht mogen worden? Of is een vlotte verbinding enkel iets dat inwoners in de steden mogen verwachten?

Ik zeg daarom niet in elke straat een bushalte. Maar aangezien elk afgelegen polderdorp in België zijn eigen op- en afrittencomplex heeft zouden enkele busverbindingen toch ook wel mogelijk moeten zijn.
Maar dat bedoel ik dan ook niet met een vlotte verbinding. Als je afgelegen woont en bus-trein-trein-trein-tram moet nemen naar je werk, is dat weldegelijk een eigen keuze. De mogelijkheid is er hé.
Er zonder/met minimale overstappen geraken, dat bedoel ik met vlotte verbinding. Lees ook even terug in de thread, mijn originele antwoord was dan ook op iemand die het had over zijn problemen bij 2 overstappen. Dus ja, die heeft OV mogelijkheden, enkel is de verbinding naar zijn plaats van tewerkstelling niet vlot.

Net deze edit gezien:
Tessenderlo is niet bepaald een afgelegen dorp te noemen. Ik rij met de auto +- 10 minuten naar mijn werk. Als ik een busroute wil plannen krijg ik "Geen routes gevonden van je gekozen vertrekpunt naar je bestemming.". Tjah, als die afstand al niet voorzien kan worden. Of als ik de kortstbijzijnde straat neem (en nog 20-tal minuten moet wandelen) duurt de busrit 40 minuten. Dus 1 dag op en af met de bus kost me meer tijd dan een hele dag op en af met de wagen. Logisch dat het OV hier vrij weinig aantrekking heeft. Vanaf je niet in een centrumstad genre Gent, Leuven, Brussel, Antwerpen, etc woont ben je gewoon gezien.
En sta je voor je woon-werk traject in de file op Vlaamse autosnelwegen? Want daar gaat de openingspost en deze thread uiteindelijk over hé...

Dit (de blauwe lijnen) zijn de trajecten van de lijn in en rond Tessenderlo. Dat lijkt mij normaal of zelfs bovengemiddeld te noemen.
DXPa5BE.png

Dat het in jouw specifieke situatie niet optimaal is, tja, dat kan gebeuren hé. Maar men kan OV niet naar ieders specifieke noden inleggen. Als individu kan je hier natuurlijk wel rekening houden met keuze woonplaats en keuze plaats tewerkstelling... En dat was het punt net.

Net deze edit gezien:

En sta je voor je woon-werk traject in de file op Vlaamse autosnelwegen? Want daar gaat de openingspost en deze thread uiteindelijk over hé...

Dit (de blauwe lijnen) zijn de trajecten van de lijn in en rond Tessenderlo. Dat lijkt mij normaal of zelfs bovengemiddeld te noemen.
DXPa5BE.png

Dat het in jouw specifieke situatie niet optimaal is, tja, dat kan gebeuren hé. Maar men kan OV niet naar ieders specifieke noden inleggen. Als individu kan je hier natuurlijk wel rekening houden met keuze woonplaats en keuze plaats tewerkstelling... En dat was het punt net.
Maar hier wordt er altijd maar vanuit gegaan dat iedereen de keuze heeft om te gaan wonen en/of werken waar ze maar willen. En veel mensen hebben die keuze nu eenmaal niet. Niet iedereen kan een appartement in hartje Gent betalen, niet iedereen kan een leuke kantoorjob met 3 dagen thuiswerk krijgen, etc.

Maar hier wordt er altijd maar vanuit gegaan dat iedereen de keuze heeft om te gaan wonen en/of werken waar ze maar willen. En veel mensen hebben die keuze nu eenmaal niet. Niet iedereen kan een appartement in hartje Gent betalen, niet iedereen kan een leuke kantoorjob met 3 dagen thuiswerk krijgen, etc.
Daarom dat ik nu voor de 5e keer hetzelfde ga zeggen: het is dan ook een of-verhaal.

En de criteria waar je rekening mee houdt, zijn jouw beslissing. Als jij persé goedkoper/afgelegen wilt wonen met een slechte verbinding (via OV of met de wagen) naar de werkplaats waar jij bewust gesolliciteert hebt, dan is dat jouw keuze. En dan ligt het niet aan je werkgever of OV-maatschappij, en moeten zij of de overheid ook niet inspringen.

En er is overal werk te vinden lokaal, misschien niet het werk dat je wilt, maar dan zijn we terug bij welke criteria doorwegen en eigen keuzes.

Of eindelijk een waardig alternatief voor de salariswagen uitdenken.
Waarom geen salaris moto? Je kan hiermee 3 tot 4x beter de huidige wegcapaciteit benutten want 's morgens en 's avonds zitten in de meeste auto's slechts 1 persoon.
Men organiseert dus doelbewust de files. Files lijken wel een beleidsdoel op zich. De vraag is en blijft: waarom blijft men dit doen?
Het dient dit andere hogere doel: de 0-verkeersdoden-utopie. Sinds de veiligheidsfetisj 10-15 jaar geleden in de samenleving geslopen is, gaat alles gewoon van kwaad naar erger. Alles wordt overgereguleerd. Specifiek wat betreft het verkeer worden de rijstroken en snelheid overal kunstmatig geknepen. En files spelen hierop in, want er wordt traag gereden. Dus de overheid heeft eigenlijk weinig incentive om dit op te lossen.

---

Verder moet men zoals ik in een andere thread reeds aanhaalde ook eens stoppen met de kindjes te pamperen en overal met de auto naartoe te voeren. Geef die een fiets en stuur ze zelf op pad, zo deden wij dat vroeger ook.

Daarom dat ik nu voor de 5e keer hetzelfde ga zeggen: het is dan ook een of-verhaal.

En de criteria waar je rekening mee houdt, zijn jouw beslissing. Als jij persé goedkoper/afgelegen wilt wonen met een slechte verbinding (via OV of met de wagen) naar de werkplaats waar jij bewust gesolliciteert hebt, dan is dat jouw keuze. En dan ligt het niet aan je werkgever of OV-maatschappij, en moeten zij of de overheid ook niet inspringen.

En er is overal werk te vinden lokaal, misschien niet het werk dat je wilt, maar dan zijn we terug bij welke criteria doorwegen en eigen keuzes.
We verwachten ook niet dat de overheid gaat inspringen, maar we verwachten wel dat de overheid ons niet extra gaat bestraffen (belasten), want daar komt al dat rekening rijden gewoon op neer.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen OV is goed, enkel en alleen als je geen enkele overstap dient te maken, anders is het een time-waster.

Vandaag geraak ik met de wagen op 1 uur op het werk, met het OV is dit 1u45 enkel. Moet ik dan gestraft worden door mij financieel te dwingen het zeer inefficiente OV te nemen ? Bij mijn vorige werkgever was dit net omgekeerd, dus de keuze voor OV was snel gemaakt.

Wat ik trouwens veel irritanter vind als fileprobleem is dat op een zaterdag het even druk is geworden op de Brusselse ring als in de week en dan zijn het doorgaans niet de mensen die moeten gaan werken die zich verplaatsen hé.

Ik weet dat de problematiek natuurlijk immens is en dit zeer moeilijk op te lossen is, maar 1 klein voorbeeld van wat zoveel beter zou kunnen:

De files op de E313 vanuit de Kempen/Limburg naar Antwerpen zijn al decennia vreselijk. Mijn vader stond daar in de jaren '90 al in de file en dat probleem geraakt niet opgelost. Strucuturele files beginnen al vanaf Herentals-West helemaal tot aan de Antwerpse ring.

Ik heb nooit begrepen waarom men het station Herentals-Wolfstee niet aantrekkelijk maakt om over te stappen van de auto naar de trein. Dat station ligt aan een industriegebied aan Herentals-Industrie. Veel mogelijkheid om een grote gratis parking te bouwen, en vlak langs de snelweg, gemakkelijker kan het haast niet.

Dit station ligt ook op de lijn Herentals-Lier, dus daar passeren genoeg treinen. Je zou het zo kunnen maken dat bv elke 10 min daar een trein halt houdt. Station Lier ligt erna waar je nog kan overstappen naar andere bestemmingen als je niet naar Antwerpen moet.

Ik weet dat niet iedereen in Antwerpen-stad moet zijn, maar voor mensen die er wel moeten zijn zou dat een gedroomd alternatief zijn, tot vlak voor de file rijden en dan de trein op.

Maar nee, ipv dit te promoten stopt er nu 1 trein per uur richting Antwerpen :crazy:

We verwachten ook niet dat de overheid gaat inspringen, maar we verwachten wel dat de overheid ons niet extra gaat bestraffen (belasten), want daar komt al dat rekening rijden gewoon op neer.
Wie heeft het over rekeningrijden? Dit is een thread over file...
En FYI: rekeningrijden staat ook deze keer niet in het Vlaamse regeerakkoord. Dus komt er de komende 4j zeker niet.

Waarom moet de werkgever in godsnaam betalen omdat de werknemer beslist om ver van het werk te wonen? Als je ergens begint te werken onderhandel je een contract en loon dat het voor jou waard is om te pendelen.

Als je het pendelen beu bent zoek je een andere job of onderhandel met je werkgever een beter contract.

En zo ontwijk je het echte probleem, namelijk dat er een massa mensen in de file staan die er eigenlijk niet moeten zijn, gelet er alternatieven mogelijk zijn.

Heb jaren in Brussel gewerkt en de collega's die werkelijk "dichtbij" woorden, kun je op één hand tellen, van Brugge tot Hasselt, van Luik tot Namen.
En dan hoor je algauw dat in Brussel werken gelijk staat als een hoger loon, en dat het dus een keuze is.
Ik kan u garanderen: een enkeling niet meegerekend, heeft niemand er bewust voor gekozen om in Brussel te gaan werken, maar het was een pure noodzaak (werken in Brussel of geen job in dezelfde branche).

Pittig detail; ik heb mijn contract getekend in een bijkantoor in Gent, met de belofte dat ik bij klanten zou kunnen werken in Oost-Vlaanderen.
Nog geen 2 dagen nadat ik gestart was, moest ik al iedere dag naar Brussel (ah ja, want daar gebeurt het en daar moet je je gaan profileren).
Dus alles begint met een mentaliteitswijziging bij de werkgevers, want die liggen heus niet wakker of je er twee of drie uur overgedaan hebt om er te geraken, hoor.
En pas in laatstste instantie bij de werknemer, want die heeft veelal geen keuze.

En zo ontwijk je het echte probleem, namelijk dat er een massa mensen in de file staan die er eigenlijk niet moeten zijn, gelet er alternatieven mogelijk zijn.

Heb jaren in Brussel gewerkt en de collega's die werkelijk "dichtbij" woorden, kun je op één hand tellen, van Brugge tot Hasselt, van Luik tot Namen.
En dan hoor je algauw dat in Brussel werken gelijk staat als een hoger loon, en dat het dus een keuze is.
Ik kan u garanderen: een enkeling niet meegerekend, heeft niemand er bewust voor gekozen om in Brussel te gaan werken, maar het was een pure noodzaak (werken in Brussel of geen job in dezelfde branche).

Pittig detail; ik heb mijn contract getekend in een bijkantoor in Gent, met de belofte dat ik bij klanten zou kunnen werken in Oost-Vlaanderen.
Nog geen 2 dagen nadat ik gestart was, moest ik al iedere dag naar Brussel (ah ja, want daar gebeurt het en daar moet je je gaan profileren).
Dus alles begint met een mentaliteitswijziging bij de werkgevers, want die liggen heus niet wakker of je er twee of drie uur overgedaan hebt om er te geraken, hoor.
En pas in laatstste instantie bij de werknemer, want die heeft veelal geen keuze.
Zo ontwijk ik het echte probleem niet, het echte probleem heb ik al aangekaart hoor in mijn eerste post in deze thread. Deze discussie is begonnen als antwoord op iemand die aan het klagen was over zijn 2 overstappen en dat het dus de fout van de NMBS was.

En daarom dat ik ook (nu voor de 6e keer trouwens) zeg dat al dan niet verhuizen ook een keuze is. Maar als je beslist om ver van je werkplek te wonen (ongeacht of je eerst ergens woonde of eerst ergens een contract had), dan is dat een keuze, en ben je deel van het probleem en moet je niet over de file klagen. Want dan ligt het probleem/de keuze bij jou en niet bij de werkgever/OV-maatschappijen/overheid. Jij haalt het aan dat al die mensen niet "dichtbij" wonen als antwoord op ik die zei dat er een mentaliteitsprobleem is en mensen niet willen verhuizen. Dat zeg ik dus ook hé...

En je pittig detail doet er uiteindelijk niet toe, want zoals ik in mijn eerste post (waar ik het probleem ook benoemde) al zei, is dat net iets dat je niet gaat kunnen aanpakken. Mensen die op de baan moeten en bij klanten moeten zijn (en ik heb consultants letterlijk genoemd), ga je niet van de baan halen door de salariswagens aan te pakken.

En je pittig detail doet er uiteindelijk niet toe
Het pittig detail, wat voor alle duidelijkheid geen uitzondering is maar regel bij heel wat werknemers, doet er wel degelijk toe. Want zo komen we terug bij de noodzakelijke mentaliteitswijzigingen die nodig zijn bij werkgevers (niet enkel binnen consultancybedrijven, maar evenzeer bij alle bedrijven in grootsteden die bedienden tewerkstellen die geen handenarbeid verrichten en hun fysieke aanwezigheid niet een absolute noodzaak is).
Zoals iemand anders suggereerde, straf werkgevers af (naar analogie met de geldende maatregelen tijdens de coronacrisis) die werknemers onnodige verplichtingen laten maken. De inventiviteit om oplossingen te vinden zal alleen maar toenemen.
Want het kan weldegelijk! Enkel de bekrompen mentaliteit moet veranderen.

Maar als je beslist om ver van je werkplek te wonen (ongeacht of je eerst ergens woonde of eerst ergens een contract had), dan is dat een keuze, en ben je deel van het probleem en moet je niet over de file klagen. Want dan ligt het probleem/de keuze bij jou en niet bij de werkgever/OV-maatschappijen/overheid. Jij haalt het aan dat al die mensen niet "dichtbij" wonen als antwoord op ik die zei dat er een mentaliteitsprobleem is en mensen niet willen verhuizen. Dat zeg ik dus ook hé...
Je kan onmogelijk verwachten dat iedereen überhaupt dichtbij 'kan' wonen. Of ga je alle Vlamingen die nu dagelijks in Brussel gaan werken allemaal doen verhuizen naar Brussel en de rand? Totaal onrealistisch.

Het is trouwens een mes dat langs twee kanten snijdt.
Er wordt hier beweerd dat een werkgever niet moet afgestraft worden omdat een werknemer veraf woont.
Maar het zijn ook die werkgevers die maar al te graag de hardwerkende Vlamingen aanwerven die ver wonen, want (zonder stigmatiserend te willen zijn) ze weten maar al te goed dat ze er niet gaan komen met de werknemers die dichtbij wonen.
Een bepaalde gewenste expertise of competentie is persoonsgebonden, niet op lokatie.

Je kan onmogelijk verwachten dat iedereen überhaupt dichtbij 'kan' wonen. Of ga je alle Vlamingen die nu dagelijks in Brussel gaan werken allemaal doen verhuizen naar Brussel en de rand? Totaal onrealistisch.
Dat zeg ik ook niet, gewoon al rekening houden met de nabijheid van een station met rechtstreekse verbinding is een belangrijke stap. Je weet wel, zoals ik al zei in een eerdere post in deze thread...
En daar is dan ook waar de grootste winst te halen valt, maar zo goed als onmogelijk is door ruimtelijke ordening en een mentaliteitsprobleem. Vlotte verbinding richting werk is voor veel te weinig mensen een criteria bij de zoektocht naar een woonst, en verhuizen voor een job is ook niet echt iets dat veel gedaan wordt in België.

Zoals ik al zei, vlotte verbinding met OV is voor mij een rechtstreekse verbinding. Waar ik dus ook rekening mee gehouden heb bij de zoektocht naar mijn woning. Ik woon op wandelafstand van een station op een rechtstreekse lijn naar Brussel. Ik had zelfs fietsafstand aanvaard maar dit gevonden.
En wat je dan als acceptabele pendeltijd met de trein aanziet, is je eigen keuze natuurlijk. Maar er zijn veel rechtstreekse lijnen naar Brussel met een heel goed rechtstreeks aanbod. Zelfs buiten de rand met een (in mijn ogen) acceptabele pendeltijd.

Het is een EN EN verhaal denkik.

Wagen infrastructuur blijven onderhouden en verbeteren waar er bottlenecks zijn EN goed openbaar vervoer (ook niet dogmatisch zijn maar investeringen doen daar waar ze het meeste opbrengen) EN goede fietsinfrastructuur EN (snelle) elektrische fietsen promoten.

In sommige gevallen is auto gewoon de beste keuze en dat is oke. Je kan niet alles bereikbaar maken met OV.

tja, de werven op de R0 helpen er niet aan he. Je bent al van Strombeek 50 aan't rijden, tot over de brug in Vilvoorde, dan moogt ge efkes op uw gas, om in Machelen weer 70 te moeten rijden. 't is daar sowieso al een file-gevoelige snelweg, dus dat helpt er allemaal niet aan he.
En daarbij nog het tempo dat die wegenwerken uitgevoerd worden... Het verbaast me nu dus niet meer dat de werken aan de brug van Vilvoorde 10 jaar gaan duren. Ik heb er het afgelopen jaar 1 enkele keer eens 3 werkmannen gespot. Iemand anders hier opt forum had er ook een paar keer enkele gezien. That's it. Ik snap wel dat ze momenteel via die stellingen onder de brug bezig zijn, maar we kunnen nu ook niet zeggen dat ze der "invliegen", allesbehalve. En waarschijnlijk weer in onder-onder-onderaanneming zodat we binnen 10 jaar het werk mogen herbeginnen omdat de onder-onder-onderaannemer uiteindelijk zo erg onder de prijs ging dat deftig personeel lastig werd.
Maar wel 2 flitspalen intussen :laugh:

rant mode:
Ons landje is gewoon structureel vastgereden. De decennia lange inefficientie van het beleid jaagt niet alleen industrie weg, maar zelf krijgen ze ook minder om minder gedaan.
Op de juiste plaatsen parkings voor de overstap naar OV zou al helpen zoals hier al aangehaald, ipv die paar proefprojecten. Helaas denken onze politici enkel aan de volgende verkiezingen, en in feite neem ik dat die opportunisten niet kwalijk: Als je ziet op welke partijen de mensen blijven stemmen, is de kiezer gewoon de enabler, die politici niet afrekent op wat ze (vooral niet) deden de laatste legislatuur, maar meegaan in hun praatjes en stemtests gebaseerd op het ijle. Tot dan moeten we het stellen met enkel maatregelen gebaseerd op extra platte belastingen. Tot dan heb ik dan ook liever dat ze helemaal niets doen, dat is dan nog het lesser evil, daar was Vivaldi het schoolvoorbeeld van.

Er ons druk in maken heeft geen zin, dus Brussel heeft er wat mij betreft met de R0 een no-go zone bijgekregen die ik gewoon zoveel mogelijk ontwijk.

Terug
Bovenaan