El Imbatido
Member
Bron? Wie beweert dat?Het verbreden van de fietspaden en wegnemen van rijvakken gaat alles oplossen volgens sommigen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bron? Wie beweert dat?Het verbreden van de fietspaden en wegnemen van rijvakken gaat alles oplossen volgens sommigen.
Dat is toch het plan als ik in mijn omgeving rondkijkBron? Wie beweert dat?
Alles voor de fietser, voetganger en auto komen daarna.Om het te ontmoedigen. Het gaat pas echt veranderen als er iemand gaat moeten betalen omdat hij de files erger maakt, analoog aan het "de vervuiler betaalt" principe wat ruimschoots gedragen wordt. Alle andere (realistisch) voorgestelde oplossingen zijn al geprobeerd, zonder resultaat.Waarom moet de werkgever in godsnaam betalen omdat de werknemer beslist om ver van het werk te wonen?
De realiteit is dat mensen momenteel geld verliezen in files, en ze blijven er ook in staan. Om je dus te corrigeren: mensen blijven in de file staan omdat hun werkgever het toch niet moet betalen.Mensen blijven in de file staan want dat wordt toch betaalt
Dit. De files zijn de beste metafoor voor België.Ons landje is gewoon structureel vastgereden.
Ik zie ook niet in wat dat effectief zou oplossen aan het fileprobleem. Ik heb jaren in de file gestaan rond Zaventem/Diegem en veel collega's wonen daar in de buurt (binnen een straal van 25km) en die droegen gewoon evenzeer bij tot het fileprobleem zoals mensen die vanuit de kust, Limburg of de Ardennen daar kwamen pendelen.Maar hier wordt er altijd maar vanuit gegaan dat iedereen de keuze heeft om te gaan wonen en/of werken waar ze maar willen. En veel mensen hebben die keuze nu eenmaal niet. Niet iedereen kan een appartement in hartje Gent betalen, niet iedereen kan een leuke kantoorjob met 3 dagen thuiswerk krijgen, etc.
Wel ja, idem ervaring.en veel collega's wonen daar in de buurt (binnen een straal van 25km) en die droegen gewoon evenzeer bij tot het fileprobleem
Ben ook schuldig inzake dat laatste (minus het Franstalige en pretentieaspect dan). Ik ga ook dicht bij m'n werk wonen. Reden? Ik kan niet anders. Ik ben een avondmens. En dat is ook de reden waarom ik soms ongewild te laat kom. Niet het dichtbij wonen, niet omdat het ver fietsen is.En op wie moest je altijd wachten? Op de Franstalige collega's die er op een boogscheut van woonden en die dan zelf nog de pretentie hadden om te klagen als ze er een uurtje over gedaan hadden (wat voor de meesten die van ver kwamen een droom zou zijn om op een uurtje er al te zijn).
Onrechtstreeks betalen ze daar nu al voor: Mensen staan niet voor niks in de file, de reden waarom de lonen in Brussel zoveel hoger liggen is omdat werknemers er die pendeltijd bijrekenen (of de hoge huisvestingskosten als ze dichtbij willen wonen), bij eenzelfde loon zouden werknemers iets makkelijker bereikbaar nemen. Wat je wil is rekeningrijden, dan zullen (ook werkgevers) meer moeten betalen als ze meer rijden, en dan moeten ze maar bepalen of het dan nog de moeite loont om mensen naar kantoor te laten komen of niet.Om het te ontmoedigen. Het gaat pas echt veranderen als er iemand gaat moeten betalen omdat hij de files erger maakt, analoog aan het "de vervuiler betaalt" principe wat ruimschoots gedragen wordt. Alle andere (realistisch) voorgestelde oplossingen zijn al geprobeerd, zonder resultaat.
De realiteit is dat mensen momenteel geld verliezen in files, en ze blijven er ook in staan. Om je dus te corrigeren: mensen blijven in de file staan omdat hun werkgever het toch niet moet betalen.
Een segment van de werkgevers maakt de files veel erger dan ze moeten zijn, omdat ze geen telewerk willen toestaan in een sector waarin dat perfect kan. De mensen die het gelag daarvan betalen zijn enerzijds hun werknemers die nodeloos in het verkeer stilstaan, maar anderzijds ook andere werknemers die echt niet kunnen telewerken, die ook langer in de files staan. Het is niet meer dan logisch dat de werkgever niet meer zomaar wegraakt met asociale beslissingen die ervoor zorgen dat talloze mensen dagelijks waardevolle tijd met hun kinderen, partner, sociaal leven verliezen.
Politiek onverkoopbaar (wat, itt vroeger, ook betekent dat het nooit zal gebeuren), maar ik ga 100% met je akkoord dat rekeningrijden de files flink zou inkorten. Ze zouden niet verdwijnen, maar wel inkorten.Wat je wil is rekeningrijden, dan zullen (ook werkgevers) meer moeten betalen als ze meer rijden, en dan moeten ze maar bepalen of het dan nog de moeite loont om mensen naar kantoor te laten komen of niet.
Ok, maar firmawagenland of niet is het ook file.dit blijft een (firma)wagenland.
En welk land heeft dat ook? Juist... Zwitserland.Er moet gewoon beter en regelmatiger openbaar vervoer zijn, het aanbod trekt op niks.
Ik weet eigenlijk niet of het wel klopt of mensen bewust gaan kiezen om in Brussel te gaan werken omwille van een hoger loon.Onrechtstreeks betalen ze daar nu al voor: Mensen staan niet voor niks in de file, de reden waarom de lonen in Brussel zoveel hoger liggen is omdat werknemers er die pendeltijd bijrekenen (of de hoge huisvestingskosten als ze dichtbij willen wonen), bij eenzelfde loon zouden werknemers iets makkelijker bereikbaar nemen.
Wat off-topic: geen grotere avond- of nachtmens hier als ik! Aangenaam mede-nachtraaf!Ben ook schuldig inzake dat laatste (minus het Franstalige en pretentieaspect dan). Ik ga ook dicht bij m'n werk wonen. Reden? Ik kan niet anders. Ik ben een avondmens. En dat is ook de reden waarom ik soms ongewild te laat kom. Niet het dichtbij wonen, niet omdat het ver fietsen is.
Kan iig bevestigen dat er extra neer gekeken wordt als je te laat komt en je dichtbij woont, terwijl dat er bij mij iig niets mee vandoen heeft. Geef mij uw ochtendmensgenen zodat ik ook in een systeem kan werken dat mij niet benadeelt, en dan spreken we nog eens.
Maar dat is een mentaliteitswijziging die je moet afdwingen bij je gebruikers.Het zou miljarden kosten en decennia duren om het OV op niveau te brengen, en uiteindelijk gaan de mensen toch voor hun wagen blijven kiezen omdat het comfortabeler is.
Men zegt van Zwitzerland dat ze goed OV hebben, en dat is ook deels wel zo met een deftig aanbod, propere treinen en bussen, tijdige aansluitingen enz. Maar alles hangt ook af van de last mile naar je eindbestemming en totale reistijd.En welk land heeft dat ook? Juist... Zwitserland.
OV heeft echt geen zin. Het kost miljarden en duurt jaren om het op niveau te brengen, en uiteindelijk gaan mensen toch blijven kiezen voor hun wagen omdat het comfortabeler is. Wat heb je dan bereikt?
Er moet gewoon beter en regelmatiger openbaar vervoer zijn, het aanbod trekt op niks.
Dus je stelling is gebaseerd op enerzijds eerstehandservaring in België en dan van horen zeggen of misschien sporadisch gebruik als toerist elders? Valt totaal niet te vergelijken.Men zegt van Zwitzerland dat ze goed OV hebben, en dat is ook deels wel zo met een deftig aanbod, propere treinen en bussen, tijdige aansluitingen enz. Maar alles hangt ook af van de last mile naar je eindbestemming en totale reistijd.
Ik zou bv liever 30min in de file staan met een totale reistijd van 1u30, tegenover 2u of 2u30 OV en 10min stappen bv.
Als het in andere landen wel goed kan, ik kijk naar Japan, zijn die miljarden snel terugverdiend.
Kijk naar de metro's in NYC, Kyiv, Minsk, Moskou, Parijs enz. Die gaan lekker ver. Alsof ge van centrum Brussel tot Vilvoorde kunt. Zoiets heeft België nodig in grote steden. En ja dat kost wat... Ze waren er al lang geweest mochten de sossen niet alles in hun zakken gestoken hebben.
Dat alleen gaat niet heel veel oplossen hoor.Politiek onverkoopbaar (wat, itt vroeger, ook betekent dat het nooit zal gebeuren), maar ik ga 100% met je akkoord dat rekeningrijden de files flink zou inkorten. Ze zouden niet verdwijnen, maar wel inkorten.
Ik hoop echt dat ze toch gaan durven het differentieel rekeningrijden bij vrachtwagens door te duwen.
* Vaste tarieven buiten de spitsuren: 0% tarief 0u-4u, 50% tarief 20u-6u, 100% tarief de rest van de dag.
* Dynamisch tarief in de spitsuren, het hoogste van ofwel 100% ofwel het aantal km file dat Verkeerscentrum weergeeft (dus 490% tarief tijdens het laatste filerecord). Maw: elke vrachtwagen die in de file komt te staan zorgt ervoor dat zijn baas meer zal moeten betalen, en dat de bazen van zijn collega's ook meer zullen moeten betalen. Een effectiever drukkingsmiddel kan je niet vinden in die sector.
Zelfs dat zou al een impact hebben op de filelengtes. Maarja, ook daarvoor vrees ik zero politieke moed.
Niet enkel mentaliteit bij de bedrijven hoor, ook bij politiekers en bijgevolg de regelgeving.Om het effectiever te maken gaat er een mentaliteitswijziging moeten komen bij veel bedrijven.
Wat is het nut dat Jos vertrekt met zijn vrachtwagen om 9u na de spits wanneer zijn klanten dicht zijn om 17/18u.
Veel gaat hij niet gedaan hebben.
Ok, maar firmawagenland of niet is het ook file.
Ik kijk naar bv. Zwitserland, totaal geen firmawagenland, zijn er ook massaal files. De Zwitsers hebben eergisteren zelfs gestemd TEGEN een uitbreiding/extra stroken van bepaalde snelwegen.
Er moet gewoon beter en regelmatiger openbaar vervoer zijn, het aanbod trekt op niks.
@the_fox heeft al uitgebreider hierop gereageerd, maar volgens mij ga je in zowat elk land file hebben vanaf veel mensen op één plaats moeten zijn (een stad bijvoorbeeld). Het is redelijk absurd dat als argument te gebruiken om te zeggen dat een systeem dat wagengebruik stimuleert geen invloed zal hebben op congestie.En welk land heeft dat ook? Juist... Zwitserland.
OV is echt niet het antwoord. OV is al uitgebreid en verbeterd, de files werden alleen maar erger. Het zou miljarden kosten en decennia duren om het OV op niveau te brengen, en uiteindelijk gaan de mensen toch voor hun wagen blijven kiezen omdat het comfortabeler is. En dan heb je recordfiles én recordschulden.
Ja, dat is natuurlijk gewoon een debiele uitspraak. Brussel heeft een metro...in de stad. En die werkt goed. Als je een metro wil tot voorbij de grenzen van Brussel, dan zal je eerst de hele staatsstructuur én de mensen die in België wonen moeten doen veranderen. Want zover ik weet werd er al met hand en tand gestreden tegen een tram van Boom tot Brussel, naast de A12. Die dan nog altijd weinig efficiënt is want ooit werd eens beslist dat Vlaanderen en Brussel aparte gewesten zijn met hun eigen vervoersmaatschappij.Kijk naar de metro's in NYC, Kyiv, Minsk, Moskou, Parijs enz. Die gaan lekker ver. Alsof ge van centrum Brussel tot Vilvoorde kunt. Zoiets heeft België nodig in grote steden. En ja dat kost wat... Ze waren er al lang geweest mochten de sossen niet alles in hun zakken gestoken hebben.
Zelfs dat laatste minderen zou al positief zijn.Meeste vrachtwagens vertrekken nu al zeer vroeg in de ochtend om de files voor te zijn, maar als je meerdere los- en laadplaatsen hebt ga je er hoe dan ook wel een keertje in staan op een dag.
Hier ben ik toch oprecht benieuwd naar de investeringen die de sector zou kunnen doen om werk 's nachts mogelijk te maken.* Het bestaande rekeningrijden voor vrachtwagens pak duurder maken overdag, en veel goedkoper (of onbestaand) 's nachts. Zijn al pogingen geweest om dit in te voeren, maar de sector wil de investeringen niet doen om 's nachts laden/lossen mogelijk te maken (en ze steken de schuld op anderen). Het is blijkbaar goedkoper (denken ze) om hun chauffeurs in de files te laten staan, en dat gewone autobestuurders hierdoor ook in langere files staan ach dat is toch niet hun probleem? Ook hier vinden ze politieke steun.
Het aanbod misschien niet, maar hier in Zwitserland is het OV een totaal andere ervaring dan in België. Treinen rijden hier veel stipter, je hebt meer keuzes tussen lange-afstandstreinen die enkel een paar korte stops houden, en ze stoppen ook veel minder lang in stations vooraleer ze vertrekken. Daarnaast is hier het ticket systeem ook volledig afgestemd op de druktes, als je in de weekends bijv. op minder drukke momenten reis (bijv. tussen 07:30 en 08:00) is het ticket goedkoper dan tussen 11:00 en 12:00.Dus je stelling is gebaseerd op enerzijds eerstehandservaring in België en dan van horen zeggen of misschien sporadisch gebruik als toerist elders? Valt totaal niet te vergelijken.
Als je het objectief bekijkt, qua aanbod en aantal km spoor per oppervlakte, doet België het beter dan de meeste landen. Deze discussie is hier op het forum al talloze keren gevoerd hoor, en de conclusie was telkens simpel: je kan verschillende landen neit zomaar vergelijken maar in't algemeen is het aanbod in België niet beter of slechter dan elders.