Weer een nieuw filerecord op Vlaamse snelwegen

Waarom moet de werkgever in godsnaam betalen omdat de werknemer beslist om ver van het werk te wonen?
Om het te ontmoedigen. Het gaat pas echt veranderen als er iemand gaat moeten betalen omdat hij de files erger maakt, analoog aan het "de vervuiler betaalt" principe wat ruimschoots gedragen wordt. Alle andere (realistisch) voorgestelde oplossingen zijn al geprobeerd, zonder resultaat.

Mensen blijven in de file staan want dat wordt toch betaalt
De realiteit is dat mensen momenteel geld verliezen in files, en ze blijven er ook in staan. Om je dus te corrigeren: mensen blijven in de file staan omdat hun werkgever het toch niet moet betalen.

Een segment van de werkgevers maakt de files veel erger dan ze moeten zijn, omdat ze geen telewerk willen toestaan in een sector waarin dat perfect kan. De mensen die het gelag daarvan betalen zijn enerzijds hun werknemers die nodeloos in het verkeer stilstaan, maar anderzijds ook andere werknemers die echt niet kunnen telewerken, die ook langer in de files staan. Het is niet meer dan logisch dat de werkgever niet meer zomaar wegraakt met asociale beslissingen die ervoor zorgen dat talloze mensen dagelijks waardevolle tijd met hun kinderen, partner, sociaal leven verliezen.

Ons landje is gewoon structureel vastgereden.
Dit. De files zijn de beste metafoor voor België.

Net zoals andere veranderingen in dit land zullen de files dus pas verdwijnen als ze ingehaald worden door een nieuwe realiteit, of als het niet anders meer kan. Maar dat zal nog niet voor direct zijn. Tot dan blijft u maar in uw recordfile staan.

Laatst bewerkt:
Maar hier wordt er altijd maar vanuit gegaan dat iedereen de keuze heeft om te gaan wonen en/of werken waar ze maar willen. En veel mensen hebben die keuze nu eenmaal niet. Niet iedereen kan een appartement in hartje Gent betalen, niet iedereen kan een leuke kantoorjob met 3 dagen thuiswerk krijgen, etc.
Ik zie ook niet in wat dat effectief zou oplossen aan het fileprobleem. Ik heb jaren in de file gestaan rond Zaventem/Diegem en veel collega's wonen daar in de buurt (binnen een straal van 25km) en die droegen gewoon evenzeer bij tot het fileprobleem zoals mensen die vanuit de kust, Limburg of de Ardennen daar kwamen pendelen.
Het zou veel meer helpen als niet al die bedrijven samenclusteren rond een handvol drukke knelpunten in België.

en veel collega's wonen daar in de buurt (binnen een straal van 25km) en die droegen gewoon evenzeer bij tot het fileprobleem
Wel ja, idem ervaring.
Diegenen die het dichtst woonden, ook al waren er dat nu niet zo veel, kwamen daar gewoon allemaal met de auto.

En als ik dan toch wil stigmatiseren:
diegenen die het dichtst bijwoonden, waren dan ook altijd diegenen die er de kantjes van af liepen.

Vergadering om 9u 's morgens: die van Brugge en Hasselt waren er altijd op tijd. Altijd. Zonder fout.
Extra vroeg opgestaan om zeker op tijd te zijn. Ruime marge ingecalculeerd. Geen risico nemen.

En op wie moest je altijd wachten? Op de Franstalige collega's die er op een boogscheut van woonden en die dan zelf nog de pretentie hadden om te klagen als ze er een uurtje over gedaan hadden (wat voor de meesten die van ver kwamen een droom zou zijn om op een uurtje er al te zijn).
En dat zijn dan de collega's die gebruik zouden kunnen maken van het korte afstand OV, zoals metro of bus, wat ook al een groot verschil is dan iemand die al een lange treinrit dagelijks moet doen, aangevuld met korte afstand OV.

En op wie moest je altijd wachten? Op de Franstalige collega's die er op een boogscheut van woonden en die dan zelf nog de pretentie hadden om te klagen als ze er een uurtje over gedaan hadden (wat voor de meesten die van ver kwamen een droom zou zijn om op een uurtje er al te zijn).
Ben ook schuldig inzake dat laatste (minus het Franstalige en pretentieaspect dan). Ik ga ook dicht bij m'n werk wonen. Reden? Ik kan niet anders. Ik ben een avondmens. En dat is ook de reden waarom ik soms ongewild te laat kom. Niet het dichtbij wonen, niet omdat het ver fietsen is.

Kan iig bevestigen dat er extra neer gekeken wordt als je te laat komt en je dichtbij woont, terwijl dat er bij mij iig niets mee vandoen heeft. Geef mij uw ochtendmensgenen zodat ik ook in een systeem kan werken dat mij niet benadeelt, en dan spreken we nog eens.

Om het te ontmoedigen. Het gaat pas echt veranderen als er iemand gaat moeten betalen omdat hij de files erger maakt, analoog aan het "de vervuiler betaalt" principe wat ruimschoots gedragen wordt. Alle andere (realistisch) voorgestelde oplossingen zijn al geprobeerd, zonder resultaat.

De realiteit is dat mensen momenteel geld verliezen in files, en ze blijven er ook in staan. Om je dus te corrigeren: mensen blijven in de file staan omdat hun werkgever het toch niet moet betalen.

Een segment van de werkgevers maakt de files veel erger dan ze moeten zijn, omdat ze geen telewerk willen toestaan in een sector waarin dat perfect kan. De mensen die het gelag daarvan betalen zijn enerzijds hun werknemers die nodeloos in het verkeer stilstaan, maar anderzijds ook andere werknemers die echt niet kunnen telewerken, die ook langer in de files staan. Het is niet meer dan logisch dat de werkgever niet meer zomaar wegraakt met asociale beslissingen die ervoor zorgen dat talloze mensen dagelijks waardevolle tijd met hun kinderen, partner, sociaal leven verliezen.
Onrechtstreeks betalen ze daar nu al voor: Mensen staan niet voor niks in de file, de reden waarom de lonen in Brussel zoveel hoger liggen is omdat werknemers er die pendeltijd bijrekenen (of de hoge huisvestingskosten als ze dichtbij willen wonen), bij eenzelfde loon zouden werknemers iets makkelijker bereikbaar nemen. Wat je wil is rekeningrijden, dan zullen (ook werkgevers) meer moeten betalen als ze meer rijden, en dan moeten ze maar bepalen of het dan nog de moeite loont om mensen naar kantoor te laten komen of niet.

Wat je wil is rekeningrijden, dan zullen (ook werkgevers) meer moeten betalen als ze meer rijden, en dan moeten ze maar bepalen of het dan nog de moeite loont om mensen naar kantoor te laten komen of niet.
Politiek onverkoopbaar (wat, itt vroeger, ook betekent dat het nooit zal gebeuren), maar ik ga 100% met je akkoord dat rekeningrijden de files flink zou inkorten. Ze zouden niet verdwijnen, maar wel inkorten.

Ik hoop echt dat ze toch gaan durven het differentieel rekeningrijden bij vrachtwagens door te duwen.
* Vaste tarieven buiten de spitsuren: 0% tarief 0u-4u, 50% tarief 20u-6u, 100% tarief de rest van de dag.
* Dynamisch tarief in de spitsuren, het hoogste van ofwel 100% ofwel het aantal km file dat Verkeerscentrum weergeeft (dus 490% tarief tijdens het laatste filerecord). Maw: elke vrachtwagen die in de file komt te staan zorgt ervoor dat zijn baas meer zal moeten betalen, en dat de bazen van zijn collega's ook meer zullen moeten betalen. Een effectiever drukkingsmiddel kan je niet vinden in die sector.
Zelfs dat zou al een impact hebben op de filelengtes. Maarja, ook daarvoor vrees ik zero politieke moed.

Laatst bewerkt:
dit blijft een (firma)wagenland.
Ok, maar firmawagenland of niet is het ook file.
Ik kijk naar bv. Zwitserland, totaal geen firmawagenland, zijn er ook massaal files. De Zwitsers hebben eergisteren zelfs gestemd TEGEN een uitbreiding/extra stroken van bepaalde snelwegen.

Er moet gewoon beter en regelmatiger openbaar vervoer zijn, het aanbod trekt op niks.

Er moet gewoon beter en regelmatiger openbaar vervoer zijn, het aanbod trekt op niks.
En welk land heeft dat ook? Juist... Zwitserland.

OV is echt niet het antwoord. OV is al uitgebreid en verbeterd, de files werden alleen maar erger. Het zou miljarden kosten en decennia duren om het OV op niveau te brengen, en uiteindelijk gaan de mensen toch voor hun wagen blijven kiezen omdat het comfortabeler is. En dan heb je recordfiles én recordschulden.

Onrechtstreeks betalen ze daar nu al voor: Mensen staan niet voor niks in de file, de reden waarom de lonen in Brussel zoveel hoger liggen is omdat werknemers er die pendeltijd bijrekenen (of de hoge huisvestingskosten als ze dichtbij willen wonen), bij eenzelfde loon zouden werknemers iets makkelijker bereikbaar nemen.
Ik weet eigenlijk niet of het wel klopt of mensen bewust gaan kiezen om in Brussel te gaan werken omwille van een hoger loon.
Bij mij was dat alleszins absoluut niet het geval (en bij mijn collega's hoor ik toch eenzelfde verhaal).
Naar Brussel gaan werken, dat wou ik niet. Nooit van mijn leven.
Daarom dat ik ook in Gent een contract had getekend, maar uiteindelijk dan toch naar Brussel werd 'geduwd'. Als jong afgestudeerde ga je natuurlijk niet gaan protesteren.

Waar de keuze dan natuurlijk wel ligt, is of je blijft plakken in Brussel of toch er voor kiest om weg te gaan. In die zin is iedere dag een keuze dat je er blijft zitten.

Maar nogmaals, ben er van overtuigd dat velen dezelfde job graag willen uitoefenen dichter bij huis en een groot stuk van hun loon willen inleveren.
Dat zijn zaken die toch dikwijls ter sprake kwamen onder collega's en er bleek daarover toch eensgezindheid te bestaan.

Ben ook schuldig inzake dat laatste (minus het Franstalige en pretentieaspect dan). Ik ga ook dicht bij m'n werk wonen. Reden? Ik kan niet anders. Ik ben een avondmens. En dat is ook de reden waarom ik soms ongewild te laat kom. Niet het dichtbij wonen, niet omdat het ver fietsen is.

Kan iig bevestigen dat er extra neer gekeken wordt als je te laat komt en je dichtbij woont, terwijl dat er bij mij iig niets mee vandoen heeft. Geef mij uw ochtendmensgenen zodat ik ook in een systeem kan werken dat mij niet benadeelt, en dan spreken we nog eens.
Wat off-topic: geen grotere avond- of nachtmens hier als ik! Aangenaam mede-nachtraaf!
Maar dat 'ik kan niet anders', daar heb ik het moeilijk mee.
Ik heb jarenlang vanuit thuis om 05:40 vertrokken, om de ochtendfiles te vermijden én om altijd op tijd te zijn voor meetings.
Volledig tegen mijn natuur in, maar dat is gewoon een kwestie van discipline.

Pas wanneer ik projectleider werd en mijn eigen agenda wat kon beheren, heb ik getracht om, in de mate van het mogelijke, dat wat aan te passen aan mijn bioritme.
Dus daarom dat ik mij zeer erg geplaatst voel om telaatkomers met de vinger te wijzen, als ze van (relatief) dichtbij komen.

Uiteraard kan je altijd pech hebben. Als je in Koekelberg woont en je rijdt de tunnels in van de kleine ring en net op dat moment gebeurt er een ongeval in één van de tunnels, dan kan je er ook aanhangen voor een paar uur, ook al moet je misschien maar 5 km afleggen tot in het centrum.

Persoonlijk record enkele reistijd Gent-Brussel: 4u (op een zomerdag tijdens de grote vakantie)
Record van een collega, enkele reistijd Hasselt-Brussel : 6u

Het zou miljarden kosten en decennia duren om het OV op niveau te brengen, en uiteindelijk gaan de mensen toch voor hun wagen blijven kiezen omdat het comfortabeler is.
Maar dat is een mentaliteitswijziging die je moet afdwingen bij je gebruikers.

In die zin is Antwerpen toch niet slecht bezig.
Ze verbieden straatparkeren voor bezoekers, om zo te bekomen dat weggebruikers niet meer de stad inrijden.
Daarnaast zetten ze megagrote P+R garages (die echt wel deftig zijn en bijzonder gunstig qua tarief) aan de grote invalswegen met aansluiting op OV.
(en hun wegenwerken zal ook wel veel mensen dwingen naar de garages, maar het is misschien ook een manier om een bepaalde gewenning af te dwingen)

OV heeft echt geen zin. Het kost miljarden en duurt jaren om het op niveau te brengen, en uiteindelijk gaan mensen toch blijven kiezen voor hun wagen omdat het comfortabeler is. Wat heb je dan bereikt?
Men zegt van Zwitzerland dat ze goed OV hebben, en dat is ook deels wel zo met een deftig aanbod, propere treinen en bussen, tijdige aansluitingen enz. Maar alles hangt ook af van de last mile naar je eindbestemming en totale reistijd.

Ik zou bv liever 30min in de file staan met een totale reistijd van 1u30, tegenover 2u of 2u30 OV en 10min stappen bv.

Als het in andere landen wel goed kan, ik kijk naar Japan, zijn die miljarden snel terugverdiend.

Kijk naar de metro's in NYC, Kyiv, Minsk, Moskou, Parijs enz. Die gaan lekker ver. Alsof ge van centrum Brussel tot Vilvoorde kunt. Zoiets heeft België nodig in grote steden. En ja dat kost wat... Ze waren er al lang geweest mochten de sossen niet alles in hun zakken gestoken hebben.

Men zegt van Zwitzerland dat ze goed OV hebben, en dat is ook deels wel zo met een deftig aanbod, propere treinen en bussen, tijdige aansluitingen enz. Maar alles hangt ook af van de last mile naar je eindbestemming en totale reistijd.

Ik zou bv liever 30min in de file staan met een totale reistijd van 1u30, tegenover 2u of 2u30 OV en 10min stappen bv.

Als het in andere landen wel goed kan, ik kijk naar Japan, zijn die miljarden snel terugverdiend.

Kijk naar de metro's in NYC, Kyiv, Minsk, Moskou, Parijs enz. Die gaan lekker ver. Alsof ge van centrum Brussel tot Vilvoorde kunt. Zoiets heeft België nodig in grote steden. En ja dat kost wat... Ze waren er al lang geweest mochten de sossen niet alles in hun zakken gestoken hebben.
Dus je stelling is gebaseerd op enerzijds eerstehandservaring in België en dan van horen zeggen of misschien sporadisch gebruik als toerist elders? Valt totaal niet te vergelijken.

Als je het objectief bekijkt, qua aanbod en aantal km spoor per oppervlakte, doet België het beter dan de meeste landen. Deze discussie is hier op het forum al talloze keren gevoerd hoor, en de conclusie was telkens simpel: je kan verschillende landen neit zomaar vergelijken maar in't algemeen is het aanbod in België niet beter of slechter dan elders.

Dan je punt over die metro's. Dat is gewoon zever.
Dit gaat het over steden met een oppervlakte/bevolking die vele malen groter is dan ook maar enige Belgische stad. Daar is het logisch dat het lokale vervoersnet daar uitgestrekter is. Brussel telt tenslotte maar iets minder dan 200.000 inwoners. Minsk is rond de 2 miljoen, Parijs is meer dan 2 miljoen, Kyiv is rond de 3 miljoen, NY is meer dan 8 miljoen, Moskou meer dan 13 miljoen...
Je zou kunnen vergelijken met het Brussels hoofdstedelijk gewest (1.2miljoen inwoners), maar dan moet je van al die andere natuurlijk ook vergelijken met metropolitan area. En dat is op zich al minder dan de inwonersaantallen van de voorgaande steden zelf.

Om nog maar te zwijgen over de rest van het net. Ik heb wereldwijd al in heel veel landen met het OV gereist. Waar mogelijk. En laat het mij simpel stellen: het is in weinig landen mogelijk om zoveel van het land makkelijk te bereiken via OV.

Politiek onverkoopbaar (wat, itt vroeger, ook betekent dat het nooit zal gebeuren), maar ik ga 100% met je akkoord dat rekeningrijden de files flink zou inkorten. Ze zouden niet verdwijnen, maar wel inkorten.

Ik hoop echt dat ze toch gaan durven het differentieel rekeningrijden bij vrachtwagens door te duwen.
* Vaste tarieven buiten de spitsuren: 0% tarief 0u-4u, 50% tarief 20u-6u, 100% tarief de rest van de dag.
* Dynamisch tarief in de spitsuren, het hoogste van ofwel 100% ofwel het aantal km file dat Verkeerscentrum weergeeft (dus 490% tarief tijdens het laatste filerecord). Maw: elke vrachtwagen die in de file komt te staan zorgt ervoor dat zijn baas meer zal moeten betalen, en dat de bazen van zijn collega's ook meer zullen moeten betalen. Een effectiever drukkingsmiddel kan je niet vinden in die sector.
Zelfs dat zou al een impact hebben op de filelengtes. Maarja, ook daarvoor vrees ik zero politieke moed.
Dat alleen gaat niet heel veel oplossen hoor.
Misschien het pure transitverkeer dat je er een beetje uitfiltert.
Meeste vrachtwagens vertrekken nu al zeer vroeg in de ochtend om de files voor te zijn, maar als je meerdere los- en laadplaatsen hebt ga je er hoe dan ook wel een keertje in staan op een dag.
Ook veel klanten die pas open zijn om 7/8u om te laden/lossen. Ja, dan ligt de verantwoordelijkheid niet per se bij de transporteur dat zijn vrachtwagen in de file staat.
Die rekent dat in de mate van het mogelijke door, maar file blijft uiteindelijk even lang.

Om het effectiever te maken gaat er een mentaliteitswijziging moeten komen bij veel bedrijven.
Wat is het nut dat Jos vertrekt met zijn vrachtwagen om 9u na de spits wanneer zijn klanten dicht zijn om 17/18u.
Veel gaat hij niet gedaan hebben.

Om het effectiever te maken gaat er een mentaliteitswijziging moeten komen bij veel bedrijven.
Wat is het nut dat Jos vertrekt met zijn vrachtwagen om 9u na de spits wanneer zijn klanten dicht zijn om 17/18u.
Veel gaat hij niet gedaan hebben.
Niet enkel mentaliteit bij de bedrijven hoor, ook bij politiekers en bijgevolg de regelgeving.
Voor iets zoals havengebied geen probleem, maar omgevingsvergunningen voor bedrijven nabij woonkernen (zelfs op daar gelegen bedrijventerreinen) verbieden vaak nachtelijke logistieke activiteiten...

Ok, maar firmawagenland of niet is het ook file.
Ik kijk naar bv. Zwitserland, totaal geen firmawagenland, zijn er ook massaal files. De Zwitsers hebben eergisteren zelfs gestemd TEGEN een uitbreiding/extra stroken van bepaalde snelwegen.

OV is echt niet het antwoord. OV is al uitgebreid en verbeterd, de files werden alleen maar erger. Het zou miljarden kosten en decennia duren om het OV op niveau te brengen, en uiteindelijk gaan de mensen toch voor hun wagen blijven kiezen omdat het comfortabeler is. En dan heb je recordfiles én recordschulden.
@the_fox heeft al uitgebreider hierop gereageerd, maar volgens mij ga je in zowat elk land file hebben vanaf veel mensen op één plaats moeten zijn (een stad bijvoorbeeld). Het is redelijk absurd dat als argument te gebruiken om te zeggen dat een systeem dat wagengebruik stimuleert geen invloed zal hebben op congestie.

Wat Zwitserland betreft zit je ook met een veel minder dicht en vertakt treinnetwerk, om maar iets te noemen. Hoe minder knooppunten, hoe makkelijker stipt te rijden, maar ook hoe meer mensen niet vlak bij een station wonen.
Ja, dat is natuurlijk gewoon een debiele uitspraak. Brussel heeft een metro...in de stad. En die werkt goed. Als je een metro wil tot voorbij de grenzen van Brussel, dan zal je eerst de hele staatsstructuur én de mensen die in België wonen moeten doen veranderen. Want zover ik weet werd er al met hand en tand gestreden tegen een tram van Boom tot Brussel, naast de A12. Die dan nog altijd weinig efficiënt is want ooit werd eens beslist dat Vlaanderen en Brussel aparte gewesten zijn met hun eigen vervoersmaatschappij.

Buiten de gigantische budgetten die nodig zijn en de politieke problemen, kijk ik al uit naar de noodzakelijke onteigeningen.

Meeste vrachtwagens vertrekken nu al zeer vroeg in de ochtend om de files voor te zijn, maar als je meerdere los- en laadplaatsen hebt ga je er hoe dan ook wel een keertje in staan op een dag.
Zelfs dat laatste minderen zou al positief zijn.

Nu, differentieel rekeningrijden voor vrachtwagens is wel het absoluut laagst hangende fruit om toch iets te doen:
- het is het enige dat misschien nog doorgedrukt zou kunnen worden in dit vastgereden landje, als de sector geen bondgenoot in de regering heeft
- rekeningrijden voor vrachtwagens is er al, het enige dat vereist is is een nieuwe tariefstructuur.
- het is iets dat ook in regeringskringen al meermaals geopperd is, meer dan algemeen rekeningrijden althans, dus er is toch iets van "draagvlak"

Gaan de files hiermee verdwijnen? Neen, ze gaan alleen wat inkorten, maar alle beetjes zijn welkom nu. Sowieso missen we nu een grote kans met het huidige rekeningrijden voor vrachtwagens, het is puur opbrengst voor de staat terwijl het de files absoluut niet mindert omdat het toch evenveel kost, of ze er nu in staan of niet. Jammer en zinloos.

Laatst bewerkt:
* Het bestaande rekeningrijden voor vrachtwagens pak duurder maken overdag, en veel goedkoper (of onbestaand) 's nachts. Zijn al pogingen geweest om dit in te voeren, maar de sector wil de investeringen niet doen om 's nachts laden/lossen mogelijk te maken (en ze steken de schuld op anderen). Het is blijkbaar goedkoper (denken ze) om hun chauffeurs in de files te laten staan, en dat gewone autobestuurders hierdoor ook in langere files staan ach dat is toch niet hun probleem? Ook hier vinden ze politieke steun.
Hier ben ik toch oprecht benieuwd naar de investeringen die de sector zou kunnen doen om werk 's nachts mogelijk te maken.

Wat stel je bij voorbeeld voor in de situatie dat een chauffeur in de haven een container dient af te halen en deze container moet gecontroleerd worden door de douane en/of het FAVV? Wetende dat:
- deze laatsten enkel in de dag open zijn en controles uitvoeren;
- de klant die op enkele uren afstand ligt ook enkel op diezelfde uren een lading wenst te aanvaarden.

Mij lijkt volgend scenario het meest waarschijnlijke met enkel 's nachts te rijden: chauffeur vertrekt 's nachts vanaf de eigen vestiging naar de haven , wacht in de haven tot het dag wordt om de container uit te halen/laten controleren en dient dan terug te wachten tot de nacht eer hij naar de klant kan vertrekken. Alwaar hij na aankomst wederom dient te wachten tot de dag opdat er iemand aanwezig zou zijn en de lading gelost kan worden. Tot slot mag hij dan nog eens de hele dag stilstaan om nadien 's nachts pas de lege container terug af te zetten op de haven of terug te keren naar de eigen vestiging.

Zulk scenario beschouw ik inderdaad duurder dan de chauffeur enkele uren in de file te laten staan, met al dan niet een hoger bedrag voor de kilometerheffing.

Ik denk dat er ook weinig chauffeurs bereid zullen zijn om dat traject op die manier te rijden (tenzij ze graag het overgrote deel van hun werk stilstaan om aan 99% betaald te worden). Om nog maar te zwijgen van het aantal bijkomende chauffeurs dat nodig zal zijn om hetzelfde volume goederen te vervoeren indien één zulk traject meerdere dagen/nachten in beslag neemt.

Heb je hier een alternatieve oplossing om dit schema vlotter te laten verlopen mits enkel aanpassingen bij de transportsector?

Is het in dat geval niet logischer om de "schuld" op de anderen te steken?
Indien de klant zijn eigen personeel zou willen of kunnen inzetten tijdens de nacht om de levering te ontvangen of op zijn minst mogelijk te maken en/of indien de controles in de haven ook tijdens de nacht zouden kunnen plaatsvinden, dan zal het in zo'n scenario al veel interessanter worden om 's nachts te rijden.

Uiteraard is dit maar een specifiek voorbeeld, maar bij alle transporten blijft het van belang dat het laden en lossen 's nachts mogelijk wordt en de oplossing hiervoor ligt vooral bij de klanten en de opdrachtgevers van de transporteur.

Persoonlijk kijk ik meer naar de gewone autobestuurder. Een vrachtwagen op de baan, zal altijd zijn nut hebben (behalve misschien bij lege ritten maar die worden sowieso al beperkt tot het minimum). Ik vermoed dat het aantal vermijdbare autoritten of ritten zonder nut bij personenwagens veel hoger zal liggen.

Politiek inderdaad onhaalbaar, maar je 2e punt over het uitbreiden van de kilometerheffing naar meer voertuigen zal meer effect hebben dan louter de huidige kilometerheffing variabel te maken.

Ook het stimuleren van meer goederenvervoer via het spoor en de binnenvaart is een optie.
Niet dat zoiets nog niet gedaan wordt, maar het blijft trager en voor de klanten vaak ook te kostelijk.
Zie ook de problemen bij Lineas.

Dus je stelling is gebaseerd op enerzijds eerstehandservaring in België en dan van horen zeggen of misschien sporadisch gebruik als toerist elders? Valt totaal niet te vergelijken.

Als je het objectief bekijkt, qua aanbod en aantal km spoor per oppervlakte, doet België het beter dan de meeste landen. Deze discussie is hier op het forum al talloze keren gevoerd hoor, en de conclusie was telkens simpel: je kan verschillende landen neit zomaar vergelijken maar in't algemeen is het aanbod in België niet beter of slechter dan elders.
Het aanbod misschien niet, maar hier in Zwitserland is het OV een totaal andere ervaring dan in België. Treinen rijden hier veel stipter, je hebt meer keuzes tussen lange-afstandstreinen die enkel een paar korte stops houden, en ze stoppen ook veel minder lang in stations vooraleer ze vertrekken. Daarnaast is hier het ticket systeem ook volledig afgestemd op de druktes, als je in de weekends bijv. op minder drukke momenten reis (bijv. tussen 07:30 en 08:00) is het ticket goedkoper dan tussen 11:00 en 12:00.

Als ik dat moet vergelijken met de 7 jaar dat ik met de trein naar Brussel centrum moest reizen met de trein, dan gaat het om een compleet andere ervaring. Elke keer stond die trein stil voor Brusssel-Noord, om dan stapvoets door Brussel Centraal/Zuid te bollen en tijd te verliezen.

Terug
Bovenaan