Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Desondanks heb ik opnieuw volop genoten. Het is juist omdat ik zijn andere werk zo hoog inschat, dat ik kritisch ben wanneer bepaalde elementen me iets minder bevallen.
Kwestie van mijn oneindig hoge "to read" stapel nog wat te verhogen: wat is een goeie titel om te beginnen met Gavriel Kay?

Kwestie van mijn oneindig hoge "to read" stapel nog wat te verhogen: wat is een goeie titel om te beginnen met Gavriel Kay?
Lions of Al-Rassan is mijn persoonlijke favoriet, speelt zich af in zijn versie van de Reconquista in Spanje. Als je wat meer fantasy wilt zou ik Tigana aanraden.

Sir Terry Pratchett - Feet of Clay (Discworld #19, The Watch #3)

Deze was gelukkig weer een stuk beter dan Men at Arms. Afin, begin verliep nog altijd wat stroef en de humor blijft vaak  missen (dokter vraagt troll om een stool sample, gaat die een stuk van een kruk/stoel afbreken om aan de dokter te geven... HAHAHA amai), maar het verhaal was wel boeiend om te volgen, zeer leuke en amusante  whodunit.

4* zonder meer.

Written on the Dark - Guy Gavriel Kay

Guy Gavriel Kay en zich laten inspireren door historische poëten — name me a better combination!
Deze keer een boek dat zich afspeelt tijdens zijn versie van de Honderdjarige Oorlog, mogelijk één van mijn favoriete historische periodes.
Poetry, een moord en een subsequent detectiveverhaal/court drama, Jeanne d'Arc en nog wat meer moord. Smullen!

Interessant ook dat Kay in zijn acknowledgments een landgenoot benoemt, namelijk Bart van Loo en zijn Bourgondiërs boek!

Achtertuinen - Robin Kramer

Een dun boekje met een reeks kortverhalen met hetzelfde hoofdpersonage (die volgens mij redelijk op de schrijver lijkt). Een aanrader omwille van het uitstekende taalgevoel. Ik volg Robin Kramer al een tijdje met kortverhalen die online verschenen en was nu blij om hem te kunnen steunen door zijn literaire debuut te kunnen kopen. Hij heeft een heel dromerige schrijfstijl, waar je makkelijk in kan verdwalen. Hij weet ook moeiteloos kleine filosofische beschouwingen tot kunststukjes in de tekst te verwerken zonder dat het echt heel erg opvalt. Bij andere boeken steekt me dat veel sneller tegen omdat het daar al snel te gekunsteld aanvoelt. Robin Kramer denkt na over de belangrijke dingen in het leven en heeft er iets over te zeggen.

Misschien zijn de verhalen (of het hoofdpersonage) soms een tikje levenloos of is het hoofdpersonage soms net wat te gelaten of depressief, maar er zit ook hoop in. En er zitten een paar echt geweldige beelden in.

Bernard Cornwell - Sharpe's Tiger
De eerste in een reeks van een dikke 20 boeken over Richard Sharpe, een soldaat in het Britse leger rond 1800.
Blijkbaar is het de bedoeling om de hele Napoleonistische oorlogen te volgen vanuit het standpunt van Sharpe en zijn bevelhebber Wellesley, de latere Duke of Wellington. Hier is Sharpe nog een soldaat in het Britse leger in India. Het boek leest in elk geval als een trein. Leuk verhaal, toffe dialogen en genoeg spanning en actie. Ik heb Tiger gekocht in een 3 boeken bundel en de 2 vervolgen gaan snel aan bod komen want dit smaakt wel naar meer.

Bernard Cornwell - Sharpe's Tiger
De eerste in een reeks van een dikke 20 boeken over Richard Sharpe, een soldaat in het Britse leger rond 1800.
Blijkbaar is het de bedoeling om de hele Napoleonistische oorlogen te volgen vanuit het standpunt van Sharpe en zijn bevelhebber Wellesley, de latere Duke of Wellington. Hier is Sharpe nog een soldaat in het Britse leger in India. Het boek leest in elk geval als een trein. Leuk verhaal, toffe dialogen en genoeg spanning en actie. Ik heb Tiger gekocht in een 3 boeken bundel en de 2 vervolgen gaan snel aan bod komen want dit smaakt wel naar meer.

Staat hier ook op het schema, maar ik begin de serie met Sharpe's Eagle over enkele dagen. Ben benieuwd naar je volgende ervaringen met de reeks.

Staat hier ook op het schema, maar ik begin de serie met Sharpe's Eagle over enkele dagen. Ben benieuwd naar je volgende ervaringen met de reeks.
Dat is de eerste die is uitgegeven zeker?
Ik heb een trilogie gekocht op kobo (€6 fzo) en dat zijn de eerste 3 chronologisch dus ik ga waarschijnlijk zo verder gaan. Het zal een werk van lange adem zijn hoor want ik wissel graag af dus er gaat wss een boek of 2-3 passeren eer het terug aan Sharpe is :)

Dat is de eerste die is uitgegeven zeker?
Ik heb een trilogie gekocht op kobo (€6 fzo) en dat zijn de eerste 3 chronologisch dus ik ga waarschijnlijk zo verder gaan. Het zal een werk van lange adem zijn hoor want ik wissel graag af dus er gaat wss een boek of 2-3 passeren eer het terug aan Sharpe is :)

Ja, er zijn een aantal verschillende volgordes waarin je kan lezen en ik begin eerst met enkele die als eerste gepubliceerd waren.

En ik ga ze ook per 3 lezen, en dan afwisselen met ander werk (zoals o.a.  Discworld van Pratchett).

Simon Turney - Agricola: Commander (Agricola #3)

Boek komt officieel pas in December uit, maar via NetGalley een Advanced Readers Copy gekregen in ruil voor een review.

Heb de eerste twee delen in April gelezen, en zeer van genoten. Romeinse militaire historische fictie van de bovenste plank. Dat is in dit derde deel niet anders. Agricola is ditmaal doorgegroeid tot aanvoerder van een Romeins legioen, en is teruggestuurd naar Brittannie om daar een opstand te onderdrukken.

Zoals de vorige delen in de serie een sterke focus op historische precisie wat betreft de gebeurtenissen (volgens experts sluipen er wat kleinere foutjes in zoals de kleur van de toga van een centurion in een legioen, maar daar ga ik mijn slaap niet voor laten), en gewoon een heel boeiend plot met leuke personages en goedbeschreven actie. In deel 2 was er af en toe een zwakker hoofdstuk wegens te droog, maar dat was hier niet het geval. Volgend jaar komt het vierde en laatste deel uit. Kan al niet wachten. 5 sterren.

Carl Hiaasen - Fever Beach
Top boek van een voor mij nog niet bekende schrijver. Oprecht genoten van hoe de schrijver de draak weet te steken met verschillende groepen zoals de proud boys en alt right complot denkers in het algemeen.
De schrijver heeft blijkbaar een zwak voor Florida wat ik best leuk vind.
Ik ja zeker nog een paar boeken van hem lezen

Andy Weir - The Martian: in het Sci-fi topic al vermeld dat ik een dikke week geleden in deze begonnen ben nadat ik de trailer voor Project Hail Mary had gezien. Het is al even geleden dat ik gelezen heb maar herinner me een leuk en enorm spannend boek. Met een verhaal dat je voortstuwt en aanmoedigt om elke keer nog dat die extra bladzijde om te slaan, ook al had je besloten om 30 bladzijden geleden het boek neer te leggen.

The Martian is niet anders. Heel simpel qua opzet: man strandt alleen op Mars maar zo rijk aan verhaal. De wetenschap die er aan te pas komt voelt zeker echt aan en zorgt voor geloofwaardig plot armor voor het hoofdpersonage. De intermezzo's waar van op aarde zijn situatie gevolgd wordt zorgen voor de nodige afwisseling met de first person logs die je doorgaans leest.

Sommigen vinden deze beter dan PHM, bij anderen is het net omgekeerd.
Ik zit in kamp 2. Waarschijnlijk omdat PHM mijn eerste kennismaking was en het iets frisser aan voelde. Al moet ik zeggen dat ik ook enorm van de interachtie tussen Rocky en Ryland Grace hield.

Sowieso beide top boeken die je als sci-fi liefhebber wel eens gelezen moet hebben.

De Cicerotrilogie van Robert Harris in één ruk uitgelezen, het hielp wel dat ik de Engelsetalige versie van 1000 pagina's heb gekocht die het werk integraal heeft gebundeld zoals Harris het ook graag wil dat het wordt gelezen.

De periode van de Romeinse burgeroorlog ... daar bestaan hele bibliotheken van. Hoe de optimates en de populares elkaar bestreden en samen de verrotte structuren van de Republiek onderuit haalden en het hele rijk meesleurden in een storm van geweld en bloedvergieten. Om het door de ogen van Tiro, de secretaris (en slaaf) van Cicero te zien, is verfrissend. Het is een gefictionaliseerd verslag en uiteraard zal Harris hier en daar een loopje met de waarheid hebben genomen, maar het is pas bij dit boek dat ik besef wat voor een waanzinnige periode dit moet zijn geweest. De arrogantie van de elites, het lot van de slaven, de beschrijvingen van de omgevingen, de redevoeringen van Cicero, de zware tochten door land en zee in die tijd, ... het komt allemaal levendig naar voor en hoewel dit zeker geen luchtige lezing is, genoot ik van de momenten na middernacht waar ik moeite had om het boek neer te leggen en eindelijk te gaan slapen.

Het tweede seizoen van HBO's Rome moet ik nog altijd eens herbekijken nadat ik in de winter het eerste seizoen nog eens heb gezien en ik kon het boek amper lezen zonder de sfeer en de acteurs uit de serie terug op te roepen. Ik moet beslist nog eens terug naar Italië om te vermeien in een of andere Romeinse ruïne.

Damn, wat een boek!

Nu lonkt de uitzonderlijke weelderige taal van Erwin Mortier bij een herlezing van het verrukkelijke Godenslaap.

Bezig in Morgenster (Pierce Brown), #3 van de Marstrilogie. Nu ongeveer op 1/3 maar het begint mij te irriteren. Te veel over the top dramaqueen bedoening met mister Darrow. Zal ongetwijfeld wel weer schitterend eindigen.

Daarvoor De Mitsukoshi Troostbaby Company (Auke Hulst) gelezen. Ik had een filosofisch en moreel vraagstuk verwacht. In de praktijk krijg je drie keer een vergelijkbaar verhaal met een irritant hoofdpersonage plus lang uitgerekte zinnen die weinig vertellen. Ontgoochelend.

Laatst bewerkt:
Death in the Arctic - Tom Hindle

Als audioboek geluisterd. Tof boek met een originele setting (Zeppelin boven Svalbard/ de Noordpool) maar het verhaal was niets speciaal en ook niet echt spannend. Ook de personages waren niet echt memorabel. Een leuk tussendoortje.

The Raven Scholar - Antonia Hodgson

Elke 24 jaar zijn er trials voor een nieuw keizer te kiezen. Elk klooster, die een van de 8 guardians volgt, mag een afgevaardigde sturen. Het boek volgt Neema Kraa die onverwacht en tegen haar zin in kandidaat wordt in die trials.

Wat een tof boek! De wereld is interessant. De personages zijn, in mijn mening, fantastisch. Het plot is boeiend met voldoende wendingen en voelt origineel aan. En ik vond de schrijfstijl heel aangenaam. Samen met The Will of the Many een van de beste fantasy boeken die ik in de laatste jaren heb gelezen.

Stephen King - Gerald's Game
Mijn tweede King boek en opnieuw een minder typisch King boek denk ik? Dit keer geen fantasie elementen maar een zeer realistisch verhaal. Maar dat maakt het natuurlijk niet minder spannend.
Ik heb het boek op een paar dagen uitgelezen, zo goed geschreven en beklijvend vond ik het. Dit boek is een waar ik nog een paar keer aan ga terugdenken.
5* wat mij betreft.

Cosmos - Witold Gombrowicz

Het verhaal begint bij 2 jonge gasten, op zoek naar logies om de zomer door te brengen. Wanneer ze in hun zoektocht op een opgehangen vogeltje stoten, trekken ze verder op onderzoek uit waarbij ze in alles en niets verbanden beginnen te leggen. Heerlijk manische, ontspoorde roman. Intrigerend, experimenteel, helemaal mijn ding.

Rabbit, Run - John Updike

Het is een affront dat dit boek is uitgegeven in de Penguin Modern Classics reeks want de ideeën over vrouwen en hun rol in een huwelijk zijn zo gedateerd als gepekelde eieren.

Ik wil nog wel geloven dat het Updikes bedoeling was om het meest onuitstaanbare personage ooit te creëren, maar hij verliest helemaal de pedalen in een scène waar de vrouw, nadat haar man haar enkele maanden eerder tijdens haar zwangerschap had verlaten voor een ondoordacht avontuurtje, een luttel halfuur na de bevalling diezelfde man in haar bed trekt en halvelings smeekt om seks met haar te hebben. Dit boek zal eeuwig een licht binnenmonds kotssmaakje bij mij oproepen, maar hey, het was wel deftig geschreven, of zo. Toch ga ik de 3 (!) vervolgdelen niet lezen, tenzij iemand me kan geruststellen dat ergens het hoofd van onze titulaire "Rabbit" met een roestige bijl wordt ingeslagen.

The Door - Magda Szabó

Dit is een heel klassieke roman, eentje die ik ook nog wel aan mijn moeder zou aanraden. Lijkt me een breed publiek te kunnen bekoren, maar het was in geen enkel opzicht speciaal genoeg om me lang bij te blijven. Het thema van schaamte en iemand in zijn/haar eer te laten raakte ergens wel een gevoelige snaar bij mij, gezien ik sommige sentimenten kon knopen aan mijn dementerende vader.

Douglas Jackson - Blood Vengeance (Warsaw Quartet #3)

Serie vorig jaar begonnen, en over een maand komt dit derde deel uit. Wederom via NetGalley een eARC gekregen in ruil voor een review.

Deze serie betreft een Poolse politie-inspecteur ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Warschau onder Nazi-bezetting. In dit derde deel wordt hij door het Verzet uit Polen gesmokkeld want in een trainingskamp in het VK kwam een Poolse soldate verdacht om het leven, en de Poolse overheid in ballingschap in Londen wou een van haar beste inspecteurs om dit uit te pluizen.
Dit keer had het boek weinig van doen met Polen onder het juk van de Nazi's, maar was het eigenlijk een echte detectiveroman ten tijde van WO 2 in het Noorden van Schotland.

Volgens de auteur in zijn nawoord kwam het idee voor deze roman rijpen nadat hij voor een ander boek research aan het doen was, en in oude krantenartikels een kleine passage las over een Poolse soldate die om het leven kwam tijdens een trainingskamp in Schotland. Er waren voorts geen details beschikbaar, dus het plot is compleet uit de duim gezogen, maar de historische context bleef wel correct natuurlijk. Vond dat wel een interessante inkijk in hoe auteurs soms tot ideeen komen voor een roman, omwille van een toevallig krantenartikel dat men eens leest.

Bon, zoals met de voorgaande boeken kijken we vooral mee met Jan Kalisz, die ditmaal een verdacht overlijden dient te onderzoeken in het barre noordelijke Schotland, in een trainingskamp voor elite-soldaten. Heel interessant plot, spannend geschreven en de ontwikkelingen kwamen geloofwaardig en logisch over. De setting was wat onverwachts, ik ben deze boeken begonnen lezen omwille van de setting in Warschau, maar vanwege het spannende plot stoorde dat niet echt, ondanks dat de lokale plaatsnamen me helemaal niets zegden en af en toe wat verwarrend overkwamen wegens hun lengte en gelijkenissen.
Op een tweetal momenten waren er voor mij onverklaarde Deus Ex Machina momentjes waarbij Kalisz ontsnapt aan de dood zonder een goeie verklaring, maar los daarvan heb ik weer zeer genoten van deze historische thriller. Er zou volgend jaar nog 1 deel uitkomen, hopelijk kan ik dat ook op voorhand via NetGalley bemachtigen.

A Brightness Long Ago - Guy Gavriel Kay
Was eigenlijk het boek waar All the Seas of the World het vervolg van was en omdat ik deze a leerder heb gelezen zijn een aantal reveals helaas gespoiled geweest.
Toch reken ik deze bij het betere werk van Kay. Zijn werk over Renaissance Italie spreek extreem tot de verbeelding (mogelijk doordat ik vroeger te veel Assassins Creed heb gespeeld).

Exact een jaar geleden begon mijn "leesavontuur". In de jaren ervoor las ik amper boeken (wel als kind veel gelezen): ik las er 1 om dan maanden/jaren niets meer te lezen.
Ik ging op reis en nam mee... De dag van de Jakhals. En ik was vertrokken. Ik stond toen nog in het onderwijs, dus ik was de gehele maand augustus thuis en heb toen bijna niks anders gedaan dan gelezen. In september kreeg ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag dan een Kobo B&W en de rest is geschiedenis. Gisteren las ik boek nr. 22 van het afgelopen jaar uit. Ik hoop in het volgende jaar eenzelfde hoeveelheid te kunnen blijven lezen.

De dag van de Jakhals ★★★★★
Verloren Vrouw ★★★★
De vleermuisman (Harry Hole, #1) ★★★★
De kakkerlak (Harry Hole, #2) ★★★
Dark Matter ★★★★★
Het drielichamenprobleem ★★★★★
Achter gesloten deuren ★★★★
De roodborst (Harry Hole, #3) ★★★★★
The Martian ★★★★★
Hyperion ★★★★★
Nemesis (Harry Hole, #4) ★★★
Mannen die vrouwen haten (Millenium, #1) ★★★★★
Dodelijk patroon (Harry Hole, #5) ★★★★★
Het laatste rijk (Mistborn, #1) ★★★★
De vrouw die met vuur speelde (Millenium, #2) ★★★
Imperium (Cicero, #1) ★★★★★
De Verlosser (Harry Hole, #6) ★★★★★
De Shining ★★★★
De bron der verheffing (Mistborn, #2) ★★★★★
De sneeuwman (Harry Hole, #7) ★★★★★
De Held van Weleer (Mistborn, #3) ★★★★
Project Hail Mary ★★★★★

Ik denk wel dat er al heel wat scores zouden moeten bijgestuurd worden, gezien ik heel veel 5 sterren heb gegeven en niet al die boeken zijn "evenwaardig" in mijn ogen, maar goed.

DNF (maar krijgt mogelijks nog een tweede kans)
1984
Hitchhiker's Guide To the Galaxy

Het boek dat ik gisteren uitlas:
Andy Weir - Project Hail Mary - ★★★★★
In het begin had ik het gevoel dat dit gewoon een kopie van The Martian ging zijn, maar gelukkig evolueert het al snel naar zijn eigen ding. Fantastisch boek met een hartverwarmend einde. Heel hard van genoten.

Degene die mij vooral zijn bijgebleven (in no particular order - buiten Hyperion, die staat zonder twijfel bovenaan):
Hyperion
The Martian / Project Hail Mary
Dark Matter
Mannen die vrouwen haten
Mistborn-reeks
Imperium

Up next:
Robert Harris - Lustrum (Ciciero, #2)

Terug
Bovenaan