Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Sir Terry Pratchett - Night Watch (Discworld #29, The Watch #6)

Nou, nou, nou, nou, nou. Wat een geweldig sterk boek zeg. Beetje te naïef en idealistisch misschien in Vimes vs The Beast, maar goed, met plot armour ter beschikking kan dat natuurlijk. Ik dacht dat ik na 5 boeken wel een beetje alles wist over Vimes, maar zo zie je maar, vergissen is menselijk. Niet vaak dat de voorgeschiedenis lezen me zo sterk aangrijpt, maar Pratchett wist welke knopjes hij moest indrukken om een impact te maken.
Daarbovenop vond ik het timetravel-aspect ook uitermate knap uitgevoerd.

Zonder twijfel mijn favoriete Discworld boek tot dusver! 5/5

Haruki Murakami - De jacht op het verloren schaap

Stond al een tijdlang te pronken in mijn kast, maar er eindelijk aan begonnen. Lichtelijk absurd en leest wel vlot, maar minder memorabel dan Kafka op het strand, Killing Commendatore, 1Q84, Norwegian Wood, De Opwindvogelkronieken en De Kleurloze Tsukuro Tazaki en zijn pelgrimsjaren.

Nu een krachtpatser uit de Sovjetliteratuur: Stalingrad van Vasili Grossman. Dit maakt eigenlijk deel uit als eerste deel van een tweeluik met het zeer bekende en absoluut aan te raden Leven en Lot. Dit werk is minder filosofisch en heeft ook wel meer te lijden gehad onder de Stalincensuur, maar het is wel verrijkt met stukken niet-gepubliceerde tekst die het boek veel completer maken. Nog maar net begonnen maar ik merk al meteen dat dit mijn dada is.

Het tweeluik wordt wel eens omschreven als het Oorlog en Vrede van de Sovjetliteratuur.

Holly - Stephen King
Ik ben best fan van de Finders Keepers boeken van King en deze was ook weer genieten.
King blijft het best in je te droppen in de levens van gewone mensen. Echt, er is geen enkele schrijver die me zo kan doen op gaan in de meest dag dagelijkse gebeurtenissen. Daarnaast is hij natuurlijk ook uitstekend in het opvoeren van de spanning en daar is dit boek geen uitzondering op.

Er is een beslissing die het hoofdpersonage in het laatste deel van het boek maakt die ik een stuk minder vond en de beslissing van King om het boek echt te verankeren in de Covid epidemie heeft zijn pro en contra punten.

A Brave New World - Aldous Huxley

Ik had hem een tijdje terug opgepikt in een luchthaven, stond al lang op de verlanglijst. Sommige stukken vond ik minder boeiend, maar onder andere het bezoek aan de “savages” en het gesprek tussen John en Mustapha Mond zetten wel aan tot nadenken.

Matthew Harffy - A Time for Swords (A Time for Swords #1)

Shichinin no Samurai meets Vikings / The Last Kingdom basically.

Een jonge monnik is getuige van een Viking raid en in plaats van op de knieen te vallen en te bidden voor verlossing, wordt hij boos, pakt hij een mes op en wil hij de aanvallers verdrijven. We volgen hem doorheen zijn transformatie van monnik tot krijger, en wanneer hij te horen krijgt dat zijn oude abdij het volgende target van een Viking raid kan worden, zoekt hij enkele andere krijgers met wie hij een verdediging kan organiseren.

Niets nieuws, niets baanbrekend. Gewoon de typische mainstream historische actie roman dat voor de meesten entertainend genoeg zal zijn. Dat was het alleszins voor mij. Het bracht me niet tot in de hogere sferen die Bernard Cornwell me deed ontdekken met zijn The Last Kingdom, maar het was entertainend genoeg.
Hunlaf is geen Uthred, maar het was wel een leuk personage om te volgen en de innerlijke strijd tussen zijn oude monnikkenmentaliteit en de nieuwe krijgermentaliteit was interessant om lezen.

Spannend en entertainend, zonder meer, maar dat is ruimschoots voldoende hier. 4/5.

Matthew Harffy - A Time for Swords (A Time for Swords #1)

Shichinin no Samurai meets Vikings / The Last Kingdom basically.

Oooh grappig. Ik heb een beta read gedaan voor Harffy zijn debut roman jaren geleden. Serpent Sword geloof ik als de titel niet gewijzigd is bij publicatie. Ik herinner mij een tof boek over het verhaal zelf weet ik niet veel meer 😅

Oooh grappig. Ik heb een beta read gedaan voor Harffy zijn debut roman jaren geleden. Serpent Sword geloof ik als de titel niet gewijzigd is bij publicatie. Ik herinner mij een tof boek over het verhaal zelf weet ik niet veel meer 😅

Dat is zijn Bernicia Chronicles geloof ik. Die staan hier ook op de TBR, maar is een nogal vrij lange serie dus eerst met deze kortere serie begonnen om te kijken of zijn stijl me ligt.

Clive Cussler - Stormvloed (Dirk Pitt #14 - Flood Tide)
Het derde boek van de zomer, uitgelezen in de loop van vorige week. Net zoals alle andere boeken in deze reeks, en met toevoeging ook andere reeksen van deze schrijver, blijven de clichés standvastig overeind. De held en zijn side-kick verrichten het onmogelijke in elke situatie, de dame in nood (die er altijd is en er uitziet als een topmodel) valt voor de ogen/charmes/gestalte/kracht/mannelijkheid van het hoofdpersonage. De slechterik gaat eerloos ten onder en de auteur vindt altijd een gaatje in het verhaal om zichzelf te portretteren in een figurantenrol.
Maar de auteur weet wel waarover hij praat, van technische uitrusting tot mobiele hulpmiddelen waar een leek zoals ik geen verstand van heeft.

In zowel deze reeks, als die van Kurt Austin en Dossier Oregon, heeft de actie voor het merendeel plaats op of onder het water. Dirk Pitt is hoofd van speciale operaties van de NUMA (National Underwater & Marine Agency) en neemt het op tegen een rijke Chinese reder die zich bezig houdt met mensensmokkel. Terloops wordt er ook nog jacht gemaakt op een gezonken schip vol Chinese kunstschatten, verloren gegaan net voor de communisten aan de macht kwamen in China.

Verstand redelijk op nul zetten en het is leuk tijdverdrijf (gelezen in het Nederlands).

Victor's Blessing - Barbara Sontheimer
Dit is een boek dat ik ooit in uitverkoop heb gekocht zonder veel opzoekingswerk. Het gaat om een romantisch historisch fictie drama tijdens de Amerikaanse Burger oorlog.
Het is een boek waarvan ik in de eerste 100 pagina's voelde dat ik het nooit zou kunnen uitlezen en het op mijn heel kleine lijst "boeken waarin ik ben begonnen maar niet heb uitgelezen" zou belanden.
Uiteindelijk bleek het een magnifieke lees ervaring te zijn.

Ik ben een sentimenteel persoon, een boek dat me veel emoties doet voelen: een lach, een traan, frustratie, angst, trotsheid... zal altijd hoger ingeschat worden door mij dan het mogelijk verdient. Toch dacht ik in de eerste hoofdstukken dat ik echt niet om zou kunnen met het constante back and forth, will they, won't they. Maar, na een tussenpauze met Holly van Stephen King, werd ik plots toch in de beeldsprekende wereld van St Genevieve, Misouri gezogen. Het geluk en de beproevingen van Victor, Celena en Ethan, hun families en vrienden.

De focus van dit werk is Victor en zijn liefdesverhaal met Celena, iets waar de overgrote meerderheid van de pagina's over gaat. Toch had ik gewild dat Sontheimer iets voorzichtiger was omgesprongen met het deel tijdens de Burgeroorlog zelf als ook met het einde van het boek en de epiloog.
Maar ach, ik vermoed dat als je zo op ging in een verhaal en meeleefde met de personages, ieder boek's einde te kort zou aanvoelen.

Matthew Harffy - A Night of Flames (A Time for Swords #2)

Meh over de ganse lijn. Het verhaal kabbelt als een rustig beekje, met maar heel weinig stroomversnellingen. Wat jammer is, want ik lees dit soort boeken toch om een beetje in vervoering te geraken door de actie en spanning.
De auteur geeft in zijn nawoord mee dat hij de inspiratie haalde uit Joseph Conrad's Heart of Darkness, en ik vond dat ook al een teleurstellend boek, dus all in all no surprises there.

De eindbaas vond ik weinig geloofwaardig, en dat is toch waar bijna heel het boek lang naar opgebouwd werd. Dus als dat tegenvalt, tsja, wat was de opbouw dan waard.

Nu goed, het was zeker geen slecht boek, het heeft best nog zijn interessante en aangename plotlijnen en wendingen. Het slice of life aspect dat soms naar boven kwam drijven, kwam wel authentiek over, en de personages blijven interesseren. Maar de rode draad doorheen het verhaal dat culmineerde in de finale was dus meh, meh, meh.

Hopelijk is boek 3 wat beter, dit was gewoon een 3/5.

Onlangs uitgelezen:

De Geest van Ridder Grimbold - Karel Verleyen

Kort kinderverhaal van Jan Zonder Vrees. Leuk om eens gelezen te hebben

Golf van Ontzetting - Tom Clancy

Blijkbaar is dat dus The Sum of All Fears, waar ik de film al twee keer van gezien heb. Hoewel de premisse gedateerd is (Israël dat onder de indruk zou zijn van onschuldige burgerdoden...), is de oplossing van Clancy en het plot rond de terroristen wel goed geschreven en blijft het spannend tot de laatste pagina. Soms een tikkeltje te lang wel.

Het Verloren Symbool - Dan Brown

Standaard opbouw van een Brown boek, met mensen die niet altijd zijn wie ze zeggen te zijn. Desondanks spannend, toch de eerste 2/3e, maar daarna zakt het wat in elkaar imo, inclusief de grote bedreiging voor de staat. Wel weer wat interessante weetjes over Washington D.C. en een goed uitgewerkt, maar again vergezocht verhaal.

How to sell a Haunted House - Grady Hendrix
Vol met de vreselijkste horror clichés. Karakters die zich niet als normale mensen gedragen en de domste beslissingen nemen.
Als er geen enkel karakter is waar ik als lezer voor zou juichen dan is je horror verhaal al verpest voor het begint.
Het is veel te lang voor wat het wilt zijn.

Er zit een goed verhaal verstopt in dit boek maar Hendrix heeft niet de schrijf vaardigheden om het te tonen.

How to sell a Haunted House - Grady Hendrix
Vol met de vreselijkste horror clichés. Karakters die zich niet als normale mensen gedragen en de domste beslissingen nemen.
Als er geen enkel karakter is waar ik als lezer voor zou juichen dan is je horror verhaal al verpest voor het begint.
Het is veel te lang voor wat het wilt zijn.

Er zit een goed verhaal verstopt in dit boek maar Hendrix heeft niet de schrijf vaardigheden om het te tonen.
Goh, is domme beslissingen nemen niet een van dé clichés van een horrorverhaal? Laten we opsplitsen! Zal ik eens in die kelder gaan! Zal ik eens alleen in dat bos gaan wandelen! Zal ik de deur eens opendoen! En oh kijk, een boek vervaardigd uit mensenvlees met vreemde spreuken, laat me daar eens een paar van opzeggen!

Goh, is domme beslissingen nemen niet een van dé clichés van een horrorverhaal? Laten we opsplitsen! Zal ik eens in die kelder gaan! Zal ik eens alleen in dat bos gaan wandelen! Zal ik de deur eens opendoen! En oh kijk, een boek vervaardigd uit mensenvlees met vreemde spreuken, laat me daar eens een paar van opzeggen!
Geen Evil Dead slander hier!

Nee maar ik denk dat dit boek als film beter had gewerkt, dan was het zo een 6/10 imdb horror film geweest. Nu is het een 1/5 boek.

Holly - Stephen King
Ik ben best fan van de Finders Keepers boeken van King en deze was ook weer genieten.
King blijft het best in je te droppen in de levens van gewone mensen. Echt, er is geen enkele schrijver die me zo kan doen op gaan in de meest dag dagelijkse gebeurtenissen. Daarnaast is hij natuurlijk ook uitstekend in het opvoeren van de spanning en daar is dit boek geen uitzondering op.

Er is een beslissing die het hoofdpersonage in het laatste deel van het boek maakt die ik een stuk minder vond en de beslissing van King om het boek echt te verankeren in de Covid epidemie heeft zijn pro en contra punten.

Over welke beslissing heb je het dan?

Ps: zag net in Carrefour dat er weer een nieuwe met Holly uit is: Vrees niet (Never Flinch)

Over welke beslissing heb je het dan?

Ps: zag net in Carrefour dat er weer een nieuwe met Holly uit is: Vrees niet (Never Flinch)
de beslissing om alleen naar het huis van de kanibalen te gaan voelde voor mij heel on-holly aan, gecombineerd met haar research niet door te sturen naar iemand, niemand op de hoogte te stellen,...

The Melancholy of Resistance - László Krasznahorkai

Het was van de proloog in Underworld (Don Delillo) geleden dat ik nog zo'n wervelend openingshoofdstuk had gelezen. Zoals wel vaker in Krasznahorkais oeuvre speelt het verhaal zich af in een dystopisch Hongarije, waar men ten prooi valt aan zelfverklaarde nieuwe leiders die opportunistisch gebruik maken van de verloedering en wanhoop van de bevolking. Om hier het meeste uit te halen, mag je niet vies zijn van zinnen die je onverdeelde aandacht vereisen.

The Heart is a Lonely Hunter - Carson McCullers

McCullers debuteerde hiermee in 1940, toen ze nog maar 23 jaar oud was. Hoewel ze in literaire kringen zeker geen onbekende is, verbaast het mij na het lezen van deze roman toch een beetje dat ze niet dezelfde status op leeslijsten heeft gekregen als pakweg een thematisch vergelijkbare To Kill A Mockingbird. Bevolkt met Steinbeckiaanse personages die worstelen met eenzaamheid, racisme en klassendiscriminatie, en badend in de onderhuidse, broeierige sfeer van Do The Right Thing, voelt deze roman toch heel huiselijk en intiem aan. Eentje die ik zeker wel eens zal herlezen.

Eerste hoofdstuk nieuwe Dan Brown. Je voelt de vaste ingrediënten al op een kilometer aankomen; wetenschapster, Robert Langdon, samenzweringscomplot, dubbelspion,...

Eerste hoofdstuk nieuwe Dan Brown. Je voelt de vaste ingrediënten al op een kilometer aankomen; wetenschapster, Robert Langdon, samenzweringscomplot, dubbelspion,...

Ja... Zo zonde. Als je er een hebt gelezen heb je ze allemaal gelezen. Ik heb er enkele gelezen en ik vind het echt leuk hoe hij kunst en historische plaatsen/concepten gebruikt in zijn verhaal. Alleen jammer dat het plot echt elke keer hetzelfde is.

Als iemand nog thrillers in die stijl kan aanraden, altijd welkom.

Ja... Zo zonde. Als je er een hebt gelezen heb je ze allemaal gelezen. Ik heb er enkele gelezen en ik vind het echt leuk hoe hij kunst en historische plaatsen/concepten gebruikt in zijn verhaal. Alleen jammer dat het plot echt elke keer hetzelfde is.

Als iemand nog thrillers in die stijl kan aanraden, altijd welkom.
Umberto Eco - In the Name of the Rose is de extreme versie haha . Overload van historische informatie.

Terug
Bovenaan