Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Vasili Grossman - Alles stroomt

Na het fenomenale Leven & Lot en Stalingrad valt dit boek wat kleiner uit van deze 'Sovjet-Tolstoj', maar wat een krachtige boodschap uit hij hier over de morele leegheid van het (post)-Stalintijdperk. Het gaat over een man die na 30 jaar in de Goelag terug in de samenleving komt en daar merkt dat hij nog maar moeilijk kan aarden in een samenleving die hij niet meer herkent. Grossman gebruikt zijn verhaal echter als een kapstok om hier en daar andere facetten aan het licht te laten, zoals essayistische stukken over de aard de Sovjetdictatuur, het verhaal van een vrouw die wordt weggerukt van haar man en kind om in de Goelag te creperen, de gedachten van de man die de protagonist destijds heeft aangegeven, ... Het gaat ook over de absurditeit van de Rode Terreur, waar fanatici die anderen veroordeelden zelf werden opgegeten door andere fanatici en zo ging dat maar verder zodat er een systeem van totale willekeur ontstond waar de minste associatie je jarenlang tot de Goelag kon veroordelen.

Voorzien van een nawoord van Lisa Weeda.

Waanzinnig fascinerend boek en een schrijver die ik iedereen kan aanraden. Stalingrad heeft nog het meeste geleden onder de censuur en dat merk je maar Leven & Lot en zéker Alles stroomt is een nietontziedende ontmaskering van Sovjet-Rusland in zijn meest hardvochtige jaren.

Margaret Atwood - The Handmaid's Tale

Dystopia die, zoals er zo nog wel zijn, de laatste tijd allemaal net iets realistischer aanvoelt. Het perspectief waaruit er geschreven wordt en de flashbacks die veel, maar niet alles, zeggen geeft dit allemaal wat een mysterieus laagje. Ik was enorm onder de indruk eerlijk gezegd.
Dankzij Goodreads ook ontdekt dat er een vervolg is dus die komt wel in huis. Op zich vond ik het open einde zeker ok maar nu ik weet dat er meer uitleg komt wil ik die ook wel lezen.

Lady of the Eternal City - Kate Quinn (Empress of Rome #4)

Door drukke maanden, met een opkomende verhuis, weinig tijd gehad om te lezen maar dat zal zeker niet aan dit boek hebben gelegen.
Kate Quinn lijkt een directe lijn naar mijn hart te hebben. Wederom een boek dat me blijft boeien, vol warmte maar ook vol intrige.
Het is literair niet zo sterk als bijvoorbeeld Guy Gavriel Kay, maar de mix van fictie, fantasy en geschiedenis doet ze net zo goed.

Network Effect - Martha Wells (Murderbot #5)

Na een hele reeks dunnere voorgangers begint deze toch al meer op een 'volwaardige' novel te lijken. Maar qua stijl is er niets veranderd, het is gewoon een langer, mysterieuzer plot. Veel tech, introverte humor en actie op z'n Murderbots. Met de terugkeer van een geliefde sidekick en alle banter die daarbij hoort.
Perfect was het niet. Sommige delen sleepten wat lang aan en ik had vaak moeite om de andere personages van elkaar te onderscheiden. Ook de ruimtelijke beschrijvingen waren niet altijd geslaagd:
De aanval op hun eerste schip (The Explorer) vond ik pure chaos. Ik kon me echt niet inbeelden hoe dat schip intern ingedeeld was, ondanks de pogingen van Wells om elke floor, hallway en bulkhead te beschrijven. Ik ondervond dezelfde moeilijkheid in #3 Rogue Protocol met het ruimtestation.
Maar ik heb me toch weer geamuseerd.

Morning Star - Pierce Brown (Red Rising #3)

Hier keek ik naar uit na die gigantische cliffhanger op het einde van Golden Son. Ook deze was weer moeilijk nee te leggen. Weinig tijd voor rust want de Rising is alleen maar groter en gewelddadiger geworden. Al had ik bij deze soms wat moeite om mee te leven met hoofdpersonage Darrow. Hij maakt enkele rare beslissingen die imo wat out of character zijn. Of is dat net onderdeel van z'n groei als rebellenleider/personage? Maybe.. Ondanks de tegenslag, die hij absoluut ook te verwerken krijgt, komt hij met veel weg, en na 3 boeken heb ik dat wel wat gezien.
In dit deel vond ik Victra, Sevro en Sefi eigenlijk interessantere personages dan Darrow. Maar dat was misschien de bedoeling.
Grote spoiler: Ergens naar het einde toe had ik het boek bijna definitief neergelegd. Wat een domme beslissing leek het om Cassius vrij te laten. Uiteindelijk komt er die gigantische twist dat het allemaal part of the plan was. Maar ergens kom je als lezer toch wat bedrogen uit, omdat er in 1st person beschreven wordt wat hij voelt bij de 'dood' van Sevro etc. Zijn hand wordt zelfs afgehakt. Dan ben je echt 100% overtuigd dat het plot opnieuw een dark turn neemt. Op dat moment had ik het daar echt mee gehad. Na de twist volgen er wel een aantal wraakmomenten die voldoening geven, maar de 'misleiding' van Brown heb ik hem niet helemaal vergeven :unsure:
Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat, maar 't zal nog niet voor meteen zijn.

Naomi Novik - Victory of EAGLES (Temeraire #5)

Vijfde deel (van in totaal 9) in deze saga over kapitein Laurence en zijn draak Temeraire, ten tijde van het bewind van Napoleon in onze regionen.

Na de avonturen in Afrika en het "verraad" op het einde, worden Laurence en Temeraire gescheiden. Wanneer Napoleon de blokkade van het Kanaal omzeilt en Engeland binnenvalt, moeten ze zowel elkaar terugvinden en er alles aan doen om terug vrij te worden.

Boek 6 is misschien voor later dit jaar, aangezien ik mijn initiële hoeveelheid van 12 boeken per jaar nu al heb behaald. Het tweede boek van mei, is terug te vinden onder non-fictie, alhoewel een deel in de meeste gevallen ook wel fictie zal blijven.

Stephen King - The Institute

Ex agent lift door het land en belandt in een klein Amerikaans dorp. Jongentje wordt op een nacht uit z'n bed gelicht door onbekenden, komt in een instituut terecht waar ook andere kinderen zitten. De kinderen blijken allemaal krachten te hebben: een vorm van telepathie of telekinese. In het instituut worden ze "onderzocht" en mis/behandeld. Na een tijdje verdwijnen ze naar een ander gebouw om nooit meer terug te komen.
Jongen onsnapt en komt in het dorp terecht waar de ex agent werkt.

Zeer solid King: trage maar goeie opbouw en world buiding, interessante personages. Bij momenten wel een beetje lui en de gemakkelijke oplossing gekozen voor sommige zaken. Blijkbaar heeft instituut overal medewerkers en net in het stadje waar dat kind uit de trein springt, werkt één van die mensen. Maar echt vervelend wordt het nooit.

Ik ben een Stephen King fan, heb net "Vrees niet(never flinch)" , met moeite, uitgelezen. Er zijn boeken van King waar je om 2 uur 's nachts zegt: nog 1 hoofdstukje, die je niet kan wegleggen (Shawshank, Green mile, de bepoeving, Pet samatary , de lijst is lang...en na het uitgelezen te hebben je nog enkele minuten voor je uit zit te staren om bij te komen.
Bij "vrees niet" was ik blij dat het gedaan was, Holy is opgebruikt i.m.h.o. uiteraard zullen er fans van Holy zijn die het tegengestelde zullen zeggen.

Ik hoop dat de grootmeester nog 1 kanjer op de plank heeft en die uit zijn "pen" tovert alvorens hij op pensioen gaat of naar de eeuwige jachtvelden verhuist...

Beide vond ik goed, beter dan "vrees niet", en heb ik zonder enige moeite uitgelezen.
Uiteraard zijn er makkelijk 5 boeken van King te noemen die beter zijn maar zeker boeiend genoeg!

Bij "vrees niet" was ik blij dat het gedaan was, Holy is opgebruikt i.m.h.o. uiteraard zullen er fans van Holy zijn die het tegengestelde zullen zeggen.
Ik hoop dat de grootmeester nog 1 kanjer op de plank heeft en die uit zijn "pen" tovert alvorens hij op pensioen gaat of naar de eeuwige jachtvelden verhuist...
SK is zijn touch kwijt imo, wat hij de laatste jaren produceert is ok, maar zeker niet van zijn vroegere niveau.
Holly vond ik persoonlijk zijn minste personage v/d laatste jaren.

Niet wild van Holly zelf maar die twee die ik eerder noemde vond ik echt wel goeie verhalen.
Imo nog altijd wel zeer degelijk en nooit vervelend al deel ik wel de mening dat zijn piek wel achter hem ligt.

Holly als karakter kan ik nog volop van genieten, het boek Holly vond ik ook nog gewoon goed, enkel het laatste deel kon ik me niet helemaal in wat verhaaltechnische beslissingen vinden en het focussen op de covid periode vond ik het soms iets te specifiek dateren.
Maar ja de man is 78 jaar he, dat hij de vinger niet meer zo aan de pols van de maatschappij heeft lijkt me niet vreemd.

Vrij druk geweest afgelopen twee maanden met een rechtzaak, een verhuis en renovatie, laatste examens, naast gewoon gezin en werk natuurlijk, maar toch onderstaande boeken kunnen lezen:

Heel Amerikaans gefocust, maar niet met een specifieke reden.

Patrick deWitt - The Sisters Brothers

Een Western die zick in de jaren 1850 afspeelt, waarbij we een gevreesd outlawkoppel volgen (die broers zijn) die de opdracht krijgen om iemand te vermoorden. Wat volgt, is een boeiend verhaal met humor en actie.
Goed van genoten, maar er ontbrak toch iets om mij de wow-factor te bezorgen. Maar omdat ik het al een maand uit heb, kan ik me de specifieke details niet meer herinneren waarom het niet helemaal mijn ding was.
4/5

Philipp Meyer - American Rust

Bij aankoop dacht ik eigenlijk dat het hier ook om een Western ging, maar dat is dus niet zo het geval. Speelt zich af in de Rustbelt in de States ergens begin 21e eeuw, een streek die zeer zwaar getroffen is door het vertrek van de staalindustrie. Uitzichtloos bestaan, werkloosheid, alcoholisme, etc. Twee tieners vormen de hoofdpersonages, al volgen we nog een aantal side-personages ook wat wel meerwaarde geeft aan het verhaal. De twee tieners vermoorden in zelfverdediging iemand, maar omdat ze vluchten en zichzelf niet aangeven, worden ze als moordenaar aanzien. Wat volgt zijn enkele honderden pagina's waarin zowel zij zelf als de lezer hen beter leren kennen en hoe ze omgaan met de keuzes die ze maken in hun leven.
Een boek dat je doet nadenken en vrij deprimerend kan zijn, het toont daarnaast ook aan hoe gigantisch verschillend het leven is tussen opgroeien in Belgie en opgroeien in zo'n lost city/town in de VS.
4,5/5

Michael Shaara - The Killer Angels

Pullitzer prijs gewonnen, en ik kan zien waarom. Gaat over de 3-daagse veldslag van Gettysburg ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog in 1863. We volgen een aantal generaals van destijds, inclusief Lee, en we lezen over het hoe en het waarom, de zin en de onzin van de oorlog. Zeer aangrijpend, zeer boeiend. De bloederigste veldslag op Amerikaanse bodem met meer dan 50,000 slachtoffers.
5/5

GRR Martin's A storm of swords nog uitgelezen, daar was ik wel even zoet mee. Liep wat gelijk op met de serie die ik aan het volgen ben maar nu haalt de serie de boeken in en ik denk dat ik mijn ASOIAF-reis even on hold zet om ruimte te maken voor andere boeken. Tot hiertoe blijven ze wel erg vlot lezen, maar het vraagt véél tijd om ze allemaal te lezen en hoewel ik ze allemaal wel graag lees zijn er nog zoveel andere goede boeken ..

Nadien dook ik zeer benieuwd in Lazar van Nelio Biedermann, die wel eens de nieuwe Thomas Mann wordt genoemd. Ik begrijp de vergelijking wel: Mann schreef op dezelfde leeftijd De Buddenbrooks wat toch wel ambitieus mag worden genoemd. Misschien valt Lazar net wat te licht uit om de nieuwe Buddenbrooks te worden genoemd maar ik raad het boek wel aan voor iedereen die treur om de teloorgang van Kakanië. Intrigerende familiegeschiedenis en een verhaal dat aan je blijft kleven. Al blijft hét ultieme werk in dat domein toch De wereld van gisteren van Stefan Zweig. Tu felix Austria ...

Ik had daarna zin in nog iets met substantie en ben dan maar begonnen aan Oliver Twist van Charles Dickens. Ik moet zeggen dat het even wennen is om terug in die uitvoerige Victoriaanse stijl te lezen, maar eens je het tempo weet te vinden is het wel genieten van een stuk wereldliteratuur. Begin dit jaar was ik al erg onder de indruk van Thackeray's Vanity Fair.

En daarna? Iets over de Italiaanse culinaire geschiedenis, of The Terror van Dan Simmons of The Three Musketeers van Dumas of nog eens East of Eden van Steinbeck ... of iets helemaal anders.

Matt Dinniman - Dungeoncrawler Carl: Aliens vallen de aarde binnen, vernietigen in een verknip zo wat alles wat bestaat. Alleen de "gelukkigen" die zich in de buitenlucht bevinden overleven en hebben als optie een kerker te betreden die ze moeten doorploeteren om te overleven.
Een beetje een game in boekvorm, soms een beetje te edgy geschreven en wat random humor. Maar al bij al werkt het wel en wordt je meegesleurd op een dolle rit. Geen grootse literatuur wel zeer entertainende.

Joël Dicker - Het rampzalige bezoek aan de dierentuin. Vorig jaar een boek gelezen van Dicker en dat was zowat het slechtste boek dit ik vorig jaar heb gelezen. Mijn wederhelft werkt in de bib en blijkbaar is dit boek enorm populair. Aangezien het heel kort is, dacht ik het toch nog eens een kans te geven.
Dit maal geen bloedserieus detective verhaal maar een meisje dat aan haar ouders vertelt wat er tijdens de uitstap naar de dierentuin is fout gelopen en wat de aanleiding was en wat de aanleiding tot die aanleiding was en wat de aanleiding tot die aanleiding was en wat.. wel, you get the point. Oorzaak gevolg, elke keer weer. Leuk is dat elk gevolg niet persé grootser of gekker moet zijn de oorzaak; met andere woorden we gaan niet van een kleine oorzaak dat op het einde een gigantische ramp veroorzaakt. Er zitten wel wat rare en gekke zaken tussen en wat zaken waar dan totaal weer geen gevolg wordt aan gegegeven omdat het gewoon gemakkelijker is voor het plot.
Zeker geen vervelend boekje waar je op een dag door bent.

Pallieter - Felix Timmermans
Eigenlijk de eerste echte Vlaamse klassieker die ik lees.
Mooi/leuk boek. Was er blind ingestapt zonder te weten wat ik ervan moest verwachten.

Positief boek dat een jaar in het leven van Pallieter volgt. Pallieter is een pure levensgenieter die verbonden staat met de natuur, wat overduidelijk is met de talrijke pagina's aan beschrijvingen van de natuur, landschap etc. Soms denk ik dat het personage eerder een goddelijk persoon moest voorstellen dan een gewone kerel. Nu ik er bij nadenk is er in dat boek geen enkel negativisme of conflict te vinden - het gaat gewoon over een jaar in het leven van Pallieterke.
Hierdoor kunnen we er ook zelf wat uit leren: misschien iets minder serieus leven, meer plezier proberen maken, meer verbinding met lokale gemeenschap en vooral veel meer focus op de schone natuur. Als persoon opgegroeid op het platteland van Vlaanderen zijn sommige dingen ook wel erg herkenbaar of kan je het u gemakkelijk voorstellen.

Qua tijdsgeest ook opmerkelijk dat het tijdens Wereldoorlog 1 werd gepubliceerd

Matt Dinniman - Carl's Doomsday Scenario
Deel 2 van de Dungeon Crawler Carl reeks: Carl & Donut komen terecht in het derde level van de dungeon. Geen kerker maar een open world met steden. Daar ontdekken ze nieuwe mechanics, nieuwe mensen en NPC's en er wordt ook een tipje van de sluier gelicht over het grotere geheel en overkoepelende belangen.

All in all heel amusant boek dat leest als een trein. Imo een solid 7 op 10. Niks wereldschokkends maar een vergelijkbaar met een goeie blockbuster tov zwaardere cinema.

Rick Riordan - Percy Jackson and the lightning thief

Very late to the party aangezien de boeken zelfs al verfilmd zijn etc maar het is mij vroeger nooit gelukt om de Percy Jackson boeken te lezen. Gezien de warmte had ik wel zin in iets luchtig en ze stonden in een omnibus te koop voor nog geen €20 dus heb ik ze maar aangeschaft.
Eerste boek is wat een intro met ergens halfweg effenaf een verhaal. Ik moet zeggen dat ik toch wat op mijn honger blijf zitten. Het heeft allemaal niet te veel om het lijf en zelfs voor een jeugdboek blijft het toch heel erg op de oppervlakte. Harry Potter mag dan ook geen literair meesterwerk zijn, dat zit toch beter in mekaar dan dit.
Soit, ik heb ze nu alle 5 gekocht en het leest wel heel erg vlot dus ik ga sowieso boek 2 nog wel een kans geven. Hopelijk bevalt me dat beter aangezien we dan al direct weten hoe de vork aan steel zit met Percy en zijn goddelijke vader.

Het verloren legioen trilogie van Ben Kane.

Leuk avonturenverhaal over de slag van Crassus in het Partische rijk en daarna de opkomst en ondergang van Caesar. Allemaal door de ogen van een Etruskische waarzegger, tweelingbroer en zus die slaven zijn en een Gallische krijger die Gladiator werd gemaakt.

Op reis gelezen in een kleine maand. Was wel nog leuk en leest als een trein. Enig minpuntje was die mystiek en waarzeggerij die een als echt werd aangenomen.

Laatst bewerkt:
Jules Verne - Voyage au Centre de la Terre

Eerste zomerboek (en dus in het Frans) van dit jaar. Ik vond "Tour du Monde..." beter (vorig jaar gelezen).
Avontuur van een paar wetenschappers en hun gids die in IJsland afd(w)alen naar het binnenste van de aarde. Bevat iets teveel wetenschappelijke termen en het hele verhaal valt soms wat tegen.

Terug
Bovenaan