Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Oliver Twist van Charles Dickens uitgelezen. Leest toch wat stroever dan verwacht. De vrij omfloerste Victoriaanse stijl heeft daar mee te maken en het helpt niet om het boek snel uit te willen hebben. Toch genoten van het boek, het is niet zo moeilijk om de draad weer op te pikken en te genieten van een stukje klassieke Engelse literatuur. Tot hiertoe vond ik A tale of two cities wel het beste werk maar ik geef toe dat ik nog niet zoveel werken heb gelezen van Dickens.

Op dit moment weet ik de opvolger niet zo goed. Met dit belachelijk warme weer vind ik het moeilijk om mijn aandacht vast te houoden.

Jules Verne - Voyage au Centre de la Terre

Eerste zomerboek (en dus in het Frans) van dit jaar. Ik vond "Tour du Monde..." beter (vorig jaar gelezen).
Avontuur van een paar wetenschappers en hun gids die in IJsland afd(w)alen naar het binnenste van de aarde. Bevat iets teveel wetenschappelijke termen en het hele verhaal valt soms wat tegen.
Mijn overgrootvader had de hele reeks, weliswaar in het Nederlandsch. Na zijn overlijden is dat bij m'n vader terecht gekomen en ik heb die zo rond m'n 12e allemaal gelezen. Echt goeie herinneringen aan. Reis naar de maan blijft fantastisch.
Oliver Twist van Charles Dickens uitgelezen. Leest toch wat stroever dan verwacht. De vrij omfloerste Victoriaanse stijl heeft daar mee te maken en het helpt niet om het boek snel uit te willen hebben. Toch genoten van het boek, het is niet zo moeilijk om de draad weer op te pikken en te genieten van een stukje klassieke Engelse literatuur. Tot hiertoe vond ik A tale of two cities wel het beste werk maar ik geef toe dat ik nog niet zoveel werken heb gelezen van Dickens.

Op dit moment weet ik de opvolger niet zo goed. Met dit belachelijk warme weer vind ik het moeilijk om mijn aandacht vast te houoden.
Alsof één nostalgie trip niet genoeg was, na Jules Verne van @Yulquen dropt @Avondland hier Oliver Twist.
Ik heb deze versie ook kapot gelezen. Ooit begonnen voorlezen aan de oudste maar die vond er niks aan.
Die was meer fan van Marc De Bel.. Maar ik blijf hopen dat deze toch ook nog eens een kans krijgt.
1782458515332.png

Mijn overgrootvader had de hele reeks, weliswaar in het Nederlandsch. Na zijn overlijden is dat bij m'n vader terecht gekomen en ik heb die zo rond m'n 12e allemaal gelezen. Echt goeie herinneringen aan. Reis naar de maan blijft fantastisch.

Alsof één nostalgie trip niet genoeg was, na Jules Verne van @Yulquen dropt @Avondland hier Oliver Twist.
Ik heb deze versie ook kapot gelezen. Ooit begonnen voorlezen aan de oudste maar die vond er niks aan.
Die was meer fan van Marc De Bel.. Maar ik blijf hopen dat deze toch ook nog eens een kans krijgt.
Bekijk bijlage 51229
Ik heb hem in het Engels gelezen. Mogelijk was ik er vlotter doorgeraakt in het Nederlands want vertalingen neigen mee te evolueren naar de hedendaagse taal terwijl het Victoriaanse Engels van Dickens uit de 19de eeuw gewoon in die tijd blijft steken. Maar mijn Engels is goed genoeg om erdoor te geraken en dat is toch een uitdaging dat ik altijd wil aangaan. Met Franse literatuur heb ik me daar nog niet aan gewaagd. Ik versta het wel maar niet goed genoeg om zware literaire klassiekers te degusteren.

Dashiell Hammett - The Maltese Falcon

Oerdegelijk en klassiek misdaadverhaal, met een vrij traag verloop, waar bij zovelen in dit genre alles op het einde in elkaar valt. Detective Sam Spade wordt ingehuurd om een vermist meisje op te sporen, en tegelijkertijd ook een klein standbeeld van een vogel terug te vinden. De waarheid ligt verborgen tussen de woorden en de lijnen, net zoals de passie en die blijken allemaal dodelijk te zijn.
Na de Big Sleep is dit het tweede boek in dit genre dat ik lees, maar nu zou ik enkel nog eens de film moeten herbekijken om te zien of die het boek volgt.

Will Wight - Unsouled (Cradle #1)
Will Wight - Soulsmith (Cradle #2)

Stond onlangs helemaal gratis op Amazon om mee te pakken, dus niet getwijfeld. Is een van de grootste (zeker destijds) self-publishers in het Fantasy-genre, ook een van de meest succesvolste en zijn Cradle series heeft jarenlang de hitlijst van beste self-published Fantasy op Reddit gedomineerd.
Dit is blijkbaar Progression Fantasy / LitRPG, erg veel verschil met de groei van een Rhand Al'Thor merk ik nu toch niet direct, behalve de meer intense focus op de groei van het personage dan. Geen al te grote shock dus.

De boeken zijn vrij kort, zeker voor Fantasy, met amper 300 pagina's. Maar dit heeft als voordeel dat er weinig tot geen saaie stukken in zitten. Zelfs de info dumps zijn vrij interessant en to the point.
Al bij al zeer van genoten, heel leuke boeken. Veel actie, en een echte underdog zero to hero rode draad doorheen het verhaal. Leuke humor ook, en een intrigerend verhaal. Ik kan begrijpen waarom het zo populair is.

Beiden krijgen een 4,5/5.

Terug
Bovenaan