Welk journaal kijk jij?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum

Welk

• Vrt

Stemmen: 30 44,8%
  • Vtm

Stemmen: 9 13,4%
  • Iets anders, zoja dewelke

Stemmen: 2 3,0%
  • Ik kijk geen journaal

Stemmen: 26 38,8%

• Totaal aantal stemmers
    67
D

Deleted member 451

Guest
Voor mij vtm.

Is veel interactiever, leukere reporters en sprekers.

Vrt komt saai, politieker gekleurd, en echt meer als een staatszender over.

Ik kijk bijna geen nieuws, maar als ik het toch doe: Liever het journaal op vrt (vooral voor het sportgedeelte)
Partner zet liever vtm op ...
(familie komt erna :p )

Ik kijk geen journaal. We worden al vaak genoeg met nieuws geconfronteerd op sociale media. Ik probeer ook te beperken hoe vaak ik op VRT NWS of HLN kijk naar een update.
Bij belangrijke gebeurtenissen of bv verkiezingen kijk ik wel naar het journaal en zal ik steeds voor VRT kiezen. Ik vind de verschillen tussen beide journaals eigenlijk miniem, maar ik stoor me net ietsje sneller aan het decor bij VTM en de iets meer op sensatie beluste reportages.

Het argument van politiek gekleurder en staatzender begrijp ik niet helemaal. Voor bepaalde programma's zou ik dit nog kunnen volgen, maar beide journaals (VTM én VRT) zijn toch gewoon op hun eigen manier gekleurd, al dan niet politiek?
Vind jij VTM dan neutraler? Of gewoon dichter aanleunen bij jouw 'kleur'?

Vind jij VTM dan neutraler? Of gewoon dichter aanleunen bij jouw 'kleur'?
Neutraler.

Vrt komt over alsof ze een spreekbuis voor de regering zijn.
Altijd ja knikken. Nooit eens durven kritische vragen stellen. Geen vuur aan de schenen...
Ergens begrijpelijk want vrt word quasi volledig gesubsidieerd dacht ik toch door overheid?

Ook enorm weinig intonatie in de stemmen van de sprekers. Om in slaap te vallen.

Ik kijk zeer zelden naar het journaal. Meestal online naar VRT.nws en De Standaard, binnenkort misschien een abonnement op De Tijd want dat is de enige kwaliteitskrant die er nog is in België.

Alle nieuwsmedia zijn trouwens gekleurd en dat is op zich geen probleem. Neutraal en objectief nieuws bestaat niet. Dan heb ik liever geëngageerde berichtgeving zoals Apache of MO* waar journalisten in de diepte werken en zich vastbijten in een onderwerp.

Ik kijk zeer zelden naar het journaal. Meestal online naar VRT.nws en De Standaard, binnenkort misschien een abonnement op De Tijd want dat is de enige kwaliteitskrant die er nog is in België.
Zo'n dooddoener Avondland, dat valt me tegen van je. Heb je daar dan op zijn minst een interessante argumentatie rond? Dat je De Tijd beter vindt dan De Standaard, daar kan ik inkomen, maar dat het verschil van die aard zou zijn dat de ene het label kwaliteitskrant verdient en de andere niet, dat lijkt me heel sterk.

Journaal kijk ik overigens zelf ook al lang niet meer, veel te traag en te ergerlijk. Nieuwslezer vertelt het nieuws in twee zinnen. Nieuwslezer geeft het woord aan reporter die totaal overbodig ter plaatse is en die dezelfde twee zinnen nagenoeg verbatim herhaalt. Reportage start met nog eens dezelfde uitleg in voice over. Expert komt aan het woord met nog eens dezelfde uitleg. Niet-expert komt aan het woord omdat ??? Ugh.

VRT is al wel wat achteruitgegaan maar nog steeds kwalitatiever, VTM is eerder sensatiegericht. VRT brengt nieuws, vtm verkoopt het. De standaard tov HLN basically.

Nu ik kijk zelf ook alsmaar minder nieuws voor dezelfde redenen als Tweak. Als er iets opmerkelijks plaats vind pik ik eerder Terzake mee.

Journaal kijk ik overigens zelf ook al lang niet meer, veel te traag en te ergerlijk. Nieuwslezer vertelt het nieuws in twee zinnen. Nieuwslezer geeft het woord aan reporter die totaal overbodig ter plaatse is en die dezelfde twee zinnen nagenoeg verbatim herhaalt. Reportage start met nog eens dezelfde uitleg in voice over. Expert komt aan het woord met nog eens dezelfde uitleg. Niet-expert komt aan het woord omdat ??? Ugh.
Mooie samenvatting, dat continue herhalen steekt inderdaad tegen.

Tussen VRT en VTM wordt het wel die eerste, VTM is nog langdradiger en lijkt bijtijds meer reclame voor eigen zender gemengd met zuivere sensatie.

Ik kijk zeker niet elke dag maar ik wissel af. Zo vermijd ik (of zo verkoop ik dat toch aan mezelf) dat ik vast kom te zitten in de denkwijze van een bepaalde zender of kanaal. Om die reden probeer ik ook om verschillende kranten (online) te lezen in plaats van bij eentje te blijven, al val ik door tijdsgebrek wel vaak terug op een aantal vaste waarden.

Ik volg VRT.news en andere sites van kranten, Knack en de reeds aangehaalde MO.

Ik heb een tijd lang Terzake en de Afspraak gevolgd, maar nu eigenlijk gestopt want gesprekken gaan quasi nooit in de diepte.

Ik kijk zelden nog naar een volledige nieuwsuitzending, maar ik volg VRT NWS, DS en DM meermaals per dag en van de andere grote Vlaamse kranten lees ik ook dagelijks/wekelijks artikels. Dat is privé, professioneel passeert hier sowieso heel erg veel van het Journaal, VTM Nieuws, de Afspraak, Terzake, ...

Het Journaal is iets korter dan VTM Nieuws, en brengt in regel (veel) minder items dan VTM. Maar diept ze wel dieper uit. Voor het 'belangrijke' nieuws is VRT daarom nog altijd sterker, naar mijn mening. Met VTM ben je iets meer mee met de minder 'belangrijke' zaken, de fait divers.

Zo'n dooddoener Avondland, dat valt me tegen van je. Heb je daar dan op zijn minst een interessante argumentatie rond? Dat je De Tijd beter vindt dan De Standaard, daar kan ik inkomen, maar dat het verschil van die aard zou zijn dat de ene het label kwaliteitskrant verdient en de andere niet, dat lijkt me heel sterk.

Zalmkleurig papier he

Voor mij vtm.

Is veel interactiever, leukere reporters en sprekers.

Vrt komt saai, politieker gekleurd, en echt meer als een staatszender over.
Ik denk dat DPG media dat meerdere kranten en VTM onder hun beheer heeft even veel gekleurd is dan VRT eigenlijk. Ook zij zullen bepaalde zaken gaan filteren zoals het hen goed uitkomt. Daarmee eens afwisselen van kanaal is niet slecht. Zo hoort ge het toch niet altijd uit dezelfde hoek komen.

Terug
Bovenaan