Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Ow boy, ge belt mij best, want ik kan zo ongeveer 3u pre-game theoritisatie volzeveren :unsure:.

Allereerst wat ik tegen iedereen zeg: Vergeet niet dat TI4 GEEN wargame is. Ge wint NIET door zomaar gevechten te starten die u niks opleveren. Tegendeel, dat is de beste manier om te verliezen.
Beschouw TI4 als een Eurogame, in een Amerithrash jasje, met enorm veel vrijheid, onderhandelingsruimte en hopen modifiers (agendas, techs, rassen, action cards).
Conclusie: Het spel draait om punten. Als ge een plan maakt, en het levert u geen punt op (nu of later) ... zoek een ander plan.
Vergeet dit nooit, en geraak niet verwikkeld in een militaire pissing contest.

Ten tweede: even mijzelf quoten voor wat basic information dump, zeker voor beginnende spelers:
Bij deze, nonkel Lint zijn info & houserules (allez guidelines, want er is niks dat tegen de officiële regels ingaat) voor een leuke TI4 game, met wat nieuwe spelers erbij:
  1. Guidelines:
    1. Het is een gemengd spel met seasoned players & newbies. Het hoogste doel = FUN.
    2. TI4 is geen spel om te winnen door “de regels beter dan de andere te kennen”. Het is de verantwoordelijkheid van iedereen om op regels te wijzen die ze duidelijk aan het vergeten zijn.
    3. Het is dus ook niet OK om de correcte regel te “verzwijgen”, en achteraf op iemand zijn bord te zwieren. Op dezelfde manier is het dus niet de bedoeling om een foute deal te sluiten, wetende dat de andere partij een regel fout interpreteerde.
      Dat gezegd zijnde blijft het uiteraard toegestaan om mensen te bedriegen en een mes in de rug te steken.
    4. Zolang ge in uw eigen beurt zijt, moogt ge de boel terug draaien. Van het moment dat de volgende zijn beurt start, moogt ge niks meer aanpassen. Alle uitzonderingen hierop zijn een geste van de groep, en enkel als we het exact kunnen berekenen.
    5. Om de snelheid erin te houden:
      • Er zijn geen hidden conversations, alle gesprekken gebeuren duidelijk, aan en boven de tafel.
        Sterker nog ... onderhandelingen gebeuren enkel door of met de active player (wat sowieso de regel is, want ge kunt geen deals doen waar de active player niet inzit, uitzonderingen daargelaten)
      • Geen eindeloos onderhandelen... maak uw aanbod, en als het niet aanvaard is, gaan we geen 7 iteraties van onderhandeling doen. Dit verlengt het spel alleen maar, zonder dat we opschieten.
      • De agenda fase verloopt als volgt:
        • Reveal and read agenda.
        • Minimal table talk, just to ensure everyone knows who and what it affects, its positives and negatives, etc.
        • Speaker calls for abilities with a timing of "When an agenda is revealed." This includes the promissory notes Political Favor and Political Secret, the action card Veto, and the Xxcha racial ability Quash. Starting with the Speaker and then going clockwise, each player may use one such ability.
        • Speaker calls for abilities with a timing of "After an agenda is revealed." This includes Rider action cards and the Nekro Virus racial ability Galactic Threat. Starting with the Speaker and then going clockwise, each player may use one such ability.
        • Table talk about how everyone should vote.
        • Speaker calls for a vote. Starting with the player to the speaker's left, each player exhausts planets and declares votes (or abstains).
        • Speaker breaks tie if necessary. This does not count as a vote.
        • (This is not limited to once around the table. Continue until each player has resolved all the abilities that he wishes to resolve during this timing window. A player may use multiple abilities (even multiple Riders), though they must be played one at a time. A player may decline to act, then decide to do so later based on another player's actions.)
  2. Ruleset:
  3. Handige, maar geen noodzakelijke info:

Het meeste gebruik ik eigenlijk gewoon deze wiki: https://twilight-imperium.fandom.com/wiki/The_Barony_of_Letnev
Daar staan alle regels/rassen/techs/omega changes/errata/.... op, in een zoekbaar formaat.

En als laatste, specifiek voor Barony:
  • Dreadnoughts, Dreadnoughts, Dreadnoughts ... + fighters om hits te soaken
  • Dreadnought2, Dreadnought2, Dreadnought2
  • Stuurt ne carrier mee en stopt alles vol met fighters en genoeg ground forces om de invasions te winnen
  • Onthoudt dat gij het sterkste SPACE combat ras zijt. Dat wil niet zeggen dat ge alle GROUND combat kunt winnen ... en dat laatste hebt ge nodig om een planeet te pakken. Een PDS blokkeert ook nog eens uw bombardment.
  • Pak de border systemen als ge kunt ... bijna geen enkel ander ras kan de space combat winnen om ze terug te nemen van u.
  • Stamp uw home system vol met ground forces. Veel GFs op een planeet is DE beste manier om te zorgen dat ze niet ingenomen worden.
  • Tech:
    • Uw eerste techs zijn wrsch Gravity Drive (zodat uwe carrier even ver kan vliegen als uw Dread 2s) en iets geel om naar dread2 te kunnen gaan
    • Dan Dreadnought 2
    • Voor de rest hebt ge "niet eeeeecht" tech nodig, en is plastiek belangrijker. Prioritizeer om al uw dreads op het bord te krijgen.
    • 2 Dreadnought 2s + Non-Euclidian (uwe racial tech) + Duranium is basically onverslaanbaar in combat (maar denk eraan wat ik zei, combat alone does not win the game, dus stel u de vraag of ge het nodig hebt)
    • L4 (uwe andere racial tech) alleen bouwen als ge hem nodig hebt ... maar uw flagship fixt hetzelfde probleem
  • Meestal geen mechs producen, gebruik uw deploy ability (en dus plannen dat ge 2 resources of TGs hebt)
  • Zorg dat ge altijd trade goods mee hebt
  • Zolang ge geen Dread 2 hebt, kunnen anderen "direct hit" action cards spelen als gij sustain damage gebruikt
  • Wanneer ge uwe commander hebt, krijgt ge trade goods voor de sustain damage => Go wild met een groepke Dreads 😁
  • ALS ge construction doet of volgt: Een 2e spacedock in uw homesystem is geen slecht idee. Met 1 CC produceert ge dan een shitload aan units.

Laatst bewerkt:
Ow boy, ge belt mij best, want ik kan zo ongeveer 3u pre-game theoritisatie volzeveren :unsure:.

Allereerst wat ik tegen iedereen zeg: Vergeet niet dat TI4 GEEN wargame is. Ge wint NIET door zomaar gevechten te starten die u niks opleveren. Tegendeel, dat is de beste manier om te verliezen.
Beschouw TI4 als een Eurogame, in een Amerithrash jasje, met enorm veel vrijheid, onderhandelingsruimte en hopen modifiers (agendas, techs, rassen, action cards).
Conclusie: Het spel draait om punten. Als ge een plan maakt, en het levert u geen punt op (nu of later) ... zoek een ander plan.
Vergeet dit nooit, en geraak niet verwikkeld in een militaire pissing contest.

Ten tweede: even mijzelf quoten voor wat basic information dump, zeker voor beginnende spelers:

Het meeste gebruik ik eigenlijk gewoon deze wiki: https://twilight-imperium.fandom.com/wiki/The_Barony_of_Letnev
Daar staan alle regels/rassen/techs/omega changes/errata/.... op, in een zoekbaar formaat.

En als laatste, specifiek voor Barony:
  • Dreadnoughts, Dreadnoughts, Dreadnoughts ... + fighters om hits te soaken
  • Dreadnought2, Dreadnought2, Dreadnought2
  • Stuurt ne carrier mee en stopt alles vol met fighters en genoeg ground forces om de invasions te winnen
  • Onthoudt dat gij het sterkste SPACE combat ras zijt. Dat wil niet zeggen dat ge alle GROUND combat kunt winnen ... en dat laatste hebt ge nodig om een planeet te pakken. Een PDS blokkeert ook nog eens uw bombardment.
  • Pak de border systemen als ge kunt ... bijna geen enkel ander ras kan de space combat winnen om ze terug te nemen van u.
  • Stamp uw home system vol met ground forces. Veel GFs op een planeet is DE beste manier om te zorgen dat ze niet ingenomen worden.
  • Tech:
    • Uw eerste techs zijn wrsch Gravity Drive (zodat uwe carrier even ver kan vliegen als uw Dread 2s) en iets geel om naar dread2 te kunnen gaan
    • Dan Dreadnought 2
    • Voor de rest hebt ge "niet eeeeecht" tech nodig, en is plastiek belangrijker. Prioritizeer om al uw dreads op het bord te krijgen.
    • 2 Dreadnought 2s + Non-Euclidian (uwe racial tech) + Duranium is basically onverslaanbaar in combat (maar denk eraan wat ik zei, combat alone does not win the game, dus stel u de vraag of ge het nodig hebt)
    • L4 (uwe andere racial tech) alleen bouwen als ge hem nodig hebt ... maar uw flagship fixt hetzelfde probleem
  • Meestal geen mechs producen, gebruik uw deploy ability (en dus plannen dat ge 2 resources of TGs hebt)
  • Zorg dat ge altijd trade goods mee hebt
  • Zolang ge geen Dread 2 hebt, kunnen anderen "direct hit" action cards spelen als gij sustain damage gebruikt
  • Wanneer ge uwe commander hebt, krijgt ge trade goods voor de sustain damage => Go wild met een groepke Dreads 😁
  • ALS ge construction doet of volgt: Een 2e spacedock in uw homesystem is geen slecht idee. Met 1 CC produceert ge dan een shitload aan units.
Damn wat een info dump merci!

De groep heeft idd al de RTFM videos bekeken en sommige zotten zijn hier al verslaafd aan die Space Bean podcast 🤦

Die cheat sheet is wel aces! Die gaan we toch een paar keer afprinten. Goeie tip!

Ook merci voor de faction specific tips. Inderdaad, de meesten zijn zich ervan bewust dat het om de objectives en punten scoren gaat ipv mindless combat. Ik had idd al de Tech Path : grav drive, AI Dev Algorithm en dan Dreadnought 2 gevonden voor Letnev. Goed om dat min of meer bevestigd te zien. Ook goed om die elementen qua gebruik van ground forces in het achterhoofd te houden. Top.

En dan zullen we wel zien hoe het loopt zekers? 😁

Na een jaar in het bezit te zijn van Marvel Champions en er heel enthousiast over te zijn, eindelijk mijn vrouw kunnen overtuigen om mee te spelen. Na een introductiespelletje (Captain Marvel en She-Hulk tegen Rhino) was ze overtuigd 😎! Dit zal dus wat meer op tafel komen nu en hopelijk kan ik de uitbreidingen dan wat meer verantwoorden 😂.

Na een jaar in het bezit te zijn van Marvel Champions en er heel enthousiast over te zijn, eindelijk mijn vrouw kunnen overtuigen om mee te spelen. Na een introductiespelletje (Captain Marvel en She-Hulk tegen Rhino) was ze overtuigd 😎! Dit zal dus wat meer op tafel komen nu en hopelijk kan ik de uitbreidingen dan wat meer verantwoorden 😂.
1 keer hier met mijn vriendin gespeeld omdat ze wel eens wou weten waarom ik daar redelijk veel tijd in steek om alles te ordenen en speel :D
Ze vond het "oké" maar 1 keer was genoeg 🤷‍♂️

Nog wel eens bovenhalen, heb nog niets van die Mojo villain pack gespeeld. Ik was het precies even beu. Goed dat er nu wat tijd tussen de releases zit :D

1 keer hier met mijn vriendin gespeeld omdat ze wel eens wou weten waarom ik daar redelijk veel tijd in steek om alles te ordenen en speel :D
Ze vond het "oké" maar 1 keer was genoeg 🤷‍♂️

Nog wel eens bovenhalen, heb nog niets van die Mojo villain pack gespeeld. Ik was het precies even beu. Goed dat er nu wat tijd tussen de releases zit :D
Was ook mijn vrouw haar ingesteldheid, maar ze zei aangenaam verrast te zijn door hoe het uiteindelijk in elkaar zat. Ondertussen al 4x gespeeld waaronder gisteravond Klaw. Door Klaw is ze zelfs nog enthousiaster geworden, want nu had ze echt het gevoel gehad van tegen een villain te vechten; “Rhino stelt niet veel voor” 🙈.

Ik ga binnenkort eindelijk eens beginnen aan Green Goblin scenario’s, want had die als kerstcadeau gehad, maar door de baby was ik er nog niet aan toe geraakt. En maandag komt Rise of Red Skull normaal toe 😂.

Gisteren Kanban EV gespeeld (zonder de elektrische wagens uitbreiding).
Het was mijn eerste Vital Lacerda game en smaakt zeker naar meer!

Het was wel een hoop uitleg en was blij dat ik eerder op de dag al een "how to play" filmpje had opgezocht maar eens je bezig bent voelt het niet zo moeilijk aan omdat alles zo goed in elkaar zit en dus vrij intuïtief aanvoelt.

Gisteren Kanban EV gespeeld (zonder de elektrische wagens uitbreiding).
Het was mijn eerste Vital Lacerda game en smaakt zeker naar meer!

Het was wel een hoop uitleg en was blij dat ik eerder op de dag al een "how to play" filmpje had opgezocht maar eens je bezig bent voelt het niet zo moeilijk aan omdat alles zo goed in elkaar zit en dus vrij intuïtief aanvoelt.
Welcome to the deep :). De Vital zijn spellen zijn stevig qua uitleg, maar idd, eens ge speelt klikt het wel vlot in elkaar. Zo onlangs ook Weather Machine eindelijk gespeeld :)

Hier was het vrijdag nog eens Age of Steam en vanavond On Mars!

Gisteren Evolution Climate (niks voor mij), New York Zoo (gewonnen, maar ik weet niet goed of ik het nu leuk vind of niet :D) en King of Tokyo (altijd een goeie afsluiter)

Ondertussen ook mijn vrouw kunnen overtuigen voor Dune: Imperium. Nog meer aan verknocht denk ik dan aan MC; bij onze 4e play heeft ze zelfs gewonnen, ze was zo gebeten om te winnen 😂.

Ondertussen ook mijn vrouw kunnen overtuigen voor Dune: Imperium. Nog meer aan verknocht denk ik dan aan MC; bij onze 4e play heeft ze zelfs gewonnen, ze was zo gebeten om te winnen 😂.
Nu nog gaan voor de big box met mini's, de uitbreiding(en) en de mini upgrade voor de uitbreiding :p

Gisteren Trekking Through History eindelijk op tafel gekregen, toch binnen het jaar na aankomst kunnen spelen :laugh:.

Ik vond'm leuk, beter dan Trekking the National Parks en Trekking the World.

Laatst bewerkt:
Op pc in de ban van Baldurs Gate III, dan halen we na jaren nog eens Lords of Waterdeep vanonder het stof. Blijft toch een geweldig leuk spelletje eigenlijk. Heeft samen met Dominion mijn liefde voor boardgames gestart.

Helaas zo stevig gewonnen van mijn vrouw dat ze nu kwaad op me is. Definitie van een pyrrusoverwinning dus :unsure:

Vrijdag eindelijk Darwin's Journey gespeeld voor het eerst. Eerste keer voor mijzelf en 2e/3e keer voor de andere spelers. Zij hadden duidelijk een idee wat ze moesten doen, ik kwam niet in de buurt op het scoretrack :).

Maandag stond dan Books of Time op de planning en dat was wel een aangename verrassing eigenlijk. Niet het beste spel ooit, maar om er nog nooit van gehoord te hebben, vond ik dat het heel goed in elkaar zat.

Dat is hier intussen al een favoriet geworden. De 2 uitbreidingen liggen nog in de kast, nog genoeg te experimenteren met de oorspronkelijke versie (vooral higher tier leaders en meer uitproberen welke strategieën best werken naargelang de leader & situatie)

Wat vond je ervan? Op het moment van de kickstarter nog getwijfeld van te backen, maar uiteindelijk niet gedaan.
Heel goed, aanrader! :). Zelf geen spijt dat ik hem niet gebacked heb. Ook al vind ik hem heel goed, ik begin wel te merken dat al de spellen van die Italiaanse bende (Luciani, Tascini, Gigli, Brasini en alle andere *ini's) echt wel op elkaar beginnen trekken.

Hier is dan de action selection wel heel goed en origineel :)

OG Brass (= Lancashire versie)

Blijft de toch echt amazing, zeker top3 bij mij. Was met 3p. Ben geëindigd op 183punten, en heb denk ik nog nooit zo hoog gescoord. Wel verbaasd want iedereen aan tafel deed een beetje vanalles door mekaar 😛. Uiteindelijk wel naar het eind toe goed kunnen scoren met treintjes op goede connecties die nog open lagen. Ook een paar keer een dubbele loan goed kunnen timen dus had nooit echt geldproblemen.

Terug
Bovenaan