Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Op reis in Ardennen een spelletjeskast geopend en daaruit speelden we The Lord Of The Rings (het oude co-op bordspel) en Afrika, ik geloof beide van Reiner Knizia. Allebei zijn goed bevallen! LOTR lijkt me wel echt moeilijk om te winnen. Misschien dat ze in die oude tijd nog van coop-spellen vonden dat als je het één keer won in je ganse carrière dat het dan een prima spel was :D Al waren er vast nog wel verbeteringen mogelijk in onze strategie.

Voor de eerste keer Dune: Imperium met 4 (en de eerste keer met de Deluxe Upgrade 😎) en wat een verschil met solo/2-player. Was veel nipter dan verwacht (2 van de 4 waren nieuwe spelers), maar toch kunnen winnen.

Vrijdag nog ies Power Grid gespeeld met 5, op de normale Germany-map. Blijft topper ook al is dat spel 20 jaar oud!
Maandag was het dan de nieuwe Castles of Burgundy en gisteren Tzolkin (met uitbreiding).

It were good days!

Komende zaterdag (23/09) is het in Lokeren een speldag van Winning Movez! Gratis toegang en als je op voorhand inschrijft maak je kans op een spel dmv een winning lotje hebben :) Iedereen aanwezig, ikzelf zal een hele dag aanwezig zijn om uitleg te geven :p

Voor de eerste keer Dune: Imperium met 4 (en de eerste keer met de Deluxe Upgrade 😎) en wat een verschil met solo/2-player. Was veel nipter dan verwacht (2 van de 4 waren nieuwe spelers), maar toch kunnen winnen.
Een spel dat steeds beter wordt hoe meer je het speelt imo, en al helemaal als je de uitbreidingen toevoegt. En zeker met 4 spelers 😄
Heb dat indertijd in mijn review een 9 gegeven, is intussen zeker een 9.5 of misschien zelfs 10 geworden voor mij.

Een spel dat steeds beter wordt hoe meer je het speelt imo, en al helemaal als je de uitbreidingen toevoegt. En zeker met 4 spelers 😄
Heb dat indertijd in mijn review een 9 gegeven, is intussen zeker een 9.5 of misschien zelfs 10 geworden voor mij.
We hebben ondertussen met 2 ook eens Rise of Ix op tafel gekregen. Het was even zwoegen na de flow van de base game gewoon te zijn, maar het is wel epic. De dreadnaughts, die tech kaarten en de shipping track zijn echt wel goede toevoegingen.

AUTOBAHN! Na lang in de kast te liggen deze eindelijk eens gespeeld. Man, hoe fiddly het spel ook is, zo goed vind ik de gameplay :). Een voorbeeld van Coopetition, 1 gemeenschappelijk bord waar iedereen de wegen en tankstations op bouwt, waar alle vrachtwagens op rondbollen, ... Elke actie die je doet kan invloed hebben op de anderen, want onbewust help je een ander vooruit om er zelf ook je voordeel uit te halen. Wat ook fijn is is dat het gewoon GEEN point-salad is. Enkel de ventjes die ge kunt laten promoveren (wat niet zo ZOT veel zal gebeuren) leveren punten op.

Ik wil hem alvast nog spelen! 1 iemand vond de tijd tussen de beurten te lang, maar we waren dan ook met 4 nieuwe spelers en tis al niet de meest gemakkelijke.

Autobahn, jawohl!

Voor het eerst in bijna 2 jaar (ik verschoot ervan) nog eens Arkham Horror LCG bovengehaald en verder gegaan in mijn Dunwich Legacy campaign. Als ik tijd heb om het op te zetten en om het te spelen, is dit voor mij toch nog van een ander niveau dan Marvel Champions. Ze doen uiteraard andere dingen en ze hebben een verschillend doelpubliek, maar het doet toch iets met een mens. MC heb ik op een kortere periode al veel meer gespeeld, maar dat is natuurlijk ook omdat je soms op 30-40min door een potje bent. Zullen hier altijd naast elkaar in de collectie een plaats hebben.

Vorig weekend een boardgame-weekend gedaan.

Too many bones: Het spel is niet ingewikkeld, maar u character leren neemt wel redelijk wat tijd in beslag voor ge kunt beginnen.. Plezant, maar als ge dan de baas haalt is het wel ineens gedaan aangezien het co-op is. PVP spellen geven op het einde/puntentelling meer climax.
7.5/10

Terraforming Mars: Zalig spel, niet echt ingewikkeld maar wel breed en het maakt eigenlijk niet uit of je wint, het is heel te tijd plezant om te denken wat je kan doen. En Je moet roeien met de riemen(kaarten en corp) die je hebt.
9/10

Brass Birmingham: Beetje overweldigend in het begin, vrij simpele regels, maar elke beurt is een heel doordachte beslissing. Ik kijk ernaar uit om het nog eens te spelen!
9/10

Architects of the West Kingdom: Worker placement game, redelijk goed en verschillende victory conditions
8/10

Munchkin: simpel kaartspel, stak eigenlijk vrij snel tegen
5/10

The White Castle. (Gespeeld met 2)
Fantastische game voor 30 euro. Slechts 9 beurten dus moet je opzoek gaan om zoveel mogelijk combo's maken. Speelt zeer vlot, niet complex qua regels maar wel veel diepgang. Setup duurt wat lang maar zorgt wel voor eindeloze variatie. Topper!

Laatst bewerkt:
Voor het eerst CO2 gespeeld, mijn tweede Vital Lacerda spel! Heel leuke co-op. Eigenlijk speelt het net zoals Kanban niet zo moeilijk als verwacht en vrij intuïtief. Er is gewoon veel diepgang en veel dingen om rekening met te houden.
Uiteindelijk goed gewonnen, eindscore was dedicated heroes of the earth :)

Voor het eerst CO2 gespeeld, mijn tweede Vital Lacerda spel! Heel leuke co-op. Eigenlijk speelt het net zoals Kanban niet zo moeilijk als verwacht en vrij intuïtief. Er is gewoon veel diepgang en veel dingen om rekening met te houden.
Uiteindelijk goed gewonnen, eindscore was dedicated heroes of the earth :)
Is dit 2nd édition dan ? Heb je pure coop gespeeld of semi-coop?

Ik heb de eerste editie en die is nog competitief (dus maar 1 winnaar) maar wel met de shared loss conditie voor iedereen als de CO2 level te hoog wordt. Leuk! Dat zorgt ervoor dat je niet te greedy mag zijn in je eigen strategie maar op een bepaald moment toch een beetje moet gaan samenwerken.

Laatste keer dat ik heb gespeeld had ik veel te weinig rekening gehouden met de UN kaarten met bonuspunten. Beetje in de verkeerde sectoren geïnvesteerd dus kon die dan uiteindelijk niet claimen.

Is dit 2nd édition dan ? Heb je pure coop gespeeld of semi-coop?

Ik heb de eerste editie en die is nog competitief (dus maar 1 winnaar) maar wel met de shared loss conditie voor iedereen als de CO2 level te hoog wordt. Leuk! Dat zorgt ervoor dat je niet te greedy mag zijn in je eigen strategie maar op een bepaald moment toch een beetje moet gaan samenwerken.

Laatste keer dat ik heb gespeeld had ik veel te weinig rekening gehouden met de UN kaarten met bonuspunten. Beetje in de verkeerde sectoren geïnvesteerd dus kon die dan uiteindelijk niet claimen.

Oei, geen idee het was niet mijn spel! Ik was me er niet van bewust dat er al verschillende edities waren. Maar het was volledig co-op, ze zeiden echter wel dat je ook head-to-head kon spelen

Gisteren met een bevriend koppel voor het eerst Heat: Pedal to the Metal gespeeld. Wat een leuke game! We hebben direct een 2e potje gespeeld en de AI (we hebben aangevuld tot 6 auto's) is ook zo gemakkelijk te gebruiken. Ook de extra modules gebruikt die het spel meer variatie geven. Zowel mijn vrouw als ik gaven aan het direct op de wishlist te zetten. Daarnet is het al besteld... :unsure:

afgelopen zaterdag nog eens met 4 gespeeld, het werd een marathon van 12 uur gamen :

• Keyflower : was de derde keer dat deze op tafel kwam en bevalt ons heel erg. niet ingewikkeld qua spelregels en de mix van bieden en workerplacement en je eigen stadje bouwen werkt heel goed. Een heel erg goede medium weight game die we zeker meer op tafel moeten brengen
  • Terraforming Mars : Ares Expedition + Discovery expansie : dit spel komt veel op onze tafel en is een groepsfavoriet geworden. dit was ons eerste spel met de discovery expansie en ik denk niet dat we nog zonder zullen spelen. Deze expansie is een echte aanrader en meerwaarde voor een al zeer goed spel
  • Ticket to Ride (Europe) : het feit dat deze bijna iedere sessie op tafel komt wil genoeg zeggen denk ik :)
  • Anno 1800 : ook een groepsfavoriet die al veel op tafel kwam. Duurt iets te lang wat mij betreft maar het blijft toch een goed spel
  • Qwixx Longo : een simpele, snelle roll & write. soms heb je niet meer nodig
  • It's a wonderfull world + corruption/ascension expansie : ook een spel dat wel bijna iedere sessie op tafel komt. we spelen ook niet meer zonder deze expansie.
volgende week zijn we enkel met 2 en zullen we voor de eerste maal The Gallerist van Vital Lacerda spelen.

zaterdag een dagje boardgaming met zijn tweetjes:
  • The Gallerist : de eerste maal deze Vital Lacerda gespeelt en was terug een fantastisch spel. Niet zo moeilijk qua regels maar natuurlijk terug heel wat denkwerk en vooruit plannen nodig. Het systeem van kicked out actions maakt ook wel dat je de andere spelers hun acties met enige spanning opvolgt.
  • Ark Nova : heb hier al genoeg over gezegd denk ik. 1 van de beste games ever wat mij betreft. Kijk reikhalzend uit naar de grote expansie die eraan komt.
  • Qwixx Longo : poepsimpel maar er is gewoon iets heel erg leuks aan dit soort games. Ideaal om de hersenen wat te laten ontspannen na een paar uur denkwerk
  • Ticket to Ride (United Kingdom map) : de eerste maal met deze map gespeeld en is zeker een aanrader. de toevoeging van upgrades die je eerst moet kopen voordat je bepaalde delen van de map kan bebouwen of voordat je bepaalde routes kan bebouwen is echt wel heel leuk gevonden. zeker een aanrader voor mensen die de gewone ticket to ride nog graag spelen maar eens iets nieuws willen die het spel terug fris maakt.
  • Welcome to... : een flip & write die ook een leuk tussendoortje is waar je niet heel hard moet bij nadenken. komt hier regelmatig op tafel
  • Brugge : was lang geleden dat deze Stefan Feld nog eens op tafel kwam dus blij dat deze nog eens uit de kast kwam. Blijft een fantastisch spel dat mijn collectie waarschijnlijk nooit zal verlaten.
  • Boonlake (met artifacts expansie) : dit spel is er eentje die we regelmatig spelen en die door de ganse groep geliefd is. Eerste maal met de artifacts expansie. Is deze expansie nodig : neen wat mij betreft, het basisspel is top zoals het is. Maar het zorgde er wel voor dat er toch iets anders gespeelt werd, ik had alvast de neiging om eerder de bovenste acties te kiezen (van 3-4 movement) omdat die ook de artifacts track triggeren. Dus het beinvloedde mijn keuzes wel aanzienlijk.

Na pandemic season 1 uitgespeeld te hebben zijn we Gloomhaven Jaws of the lion begonnen, leuk spel alleen kan onze vaste 4e al 2 x niet. Hierdoor hebben we de voorlaatste x Nemesis gespeeld (was de eerste keer voor mij) en de laatste keer Dune Imperium met uitbreiding IX, blijft toch een ongelooflijk plezant spel, ik was precies opgelucht nadat ik Dune nog eens had kunnen spelen lol :)

Chaos in the Old World!

Nog steeds één van mijn absolute favorieten. Gewonnen met Tzeentch, maar het was weeral navigeren geblazen tussen alle semi-random crap door (Event cards, dobbelstenen, tegenstanders). Sommigen zullen misschien liever minder 'geluk' verkiezen in hun strategische spellen, maar ik vind het altijd fijn hoe niet te voorspellen elementen voor drama en onverwachte wendingen zorgen. En je moet dan flexibel genoeg kunnen zijn om je aan te passen. Topspel!

Terug
Bovenaan