Ik had niet echt een gameplan op voorhand gemaakt. Ik heb de Naalu speler eens aan de overwinning geholpen en ook nu stelde ik een alliantie voor. Zwakke start gehad omdat niemand warfare had gekozen, dus ik weinig kunnen uitbreiden (of toch minder dan gepland). Creuss, rechts van mij startte wel goed en ik had daar wat schrik van. Uiteindelijk een deal mee gesloten en
Support for the throne uitgewisseld.
Sol heeft Mecatol gerusht in ronder 2 en was vrij strechted. Desondanks kwam Creuss meer richting mijn slice omdat hij die qua resources interessanter vond. Die zat op de planeet boven mijn homesystem. Ik had de planeten er links van.
Uiteindelijk hadden we afgesproken dat ik de planeet die aan Mecatol grensde zou nemen en voor hem daar, via zijn promisorry note, een wormhole zou plaatsen. Later zouden we ruilen: ik de planeet naast m'n homesystem voor de planeet naast Mecatol.
Sol stond overal wat steviger, mede omdat Creuss weinig deed. Keleres was plastic aan't zetten een Xxcha prikte Sol wat maar niet echt iets bedreigends.
Met Naalu een deal gesloten: zij had een redelijke vloot. Ik zou Bioweapon onderzoeken zodat ze Mecatol kon pakken. In ruil kreeg ik cash én planeten.
Game kabbelde wat voort, ik trek m'n troepen terug uit de hex die aan Mecatol grensde zodat Creuss die zou kunnen pakken in de volgende ronde.
Sol stond op dat moment dik voor (zat aan 7 punten, de rest aan 2, 3 of 4).
En dan kwam de
Ixthian Artifact agenda:
For:
The speaker rolls 1 die. If the result is 6-10, each player may research 2 technologies. If the result is 1-5, destroy all units in Mecatol Rex's system, and each player with units in systems adjacent to Mecatol Rex's system destroys 3 of their units in each of those systems.
Agenda kwam er door en de die roll was een 3. Sol volledig van mecatol gewiped. Rond Mecatol toch ook wel grote schade. Alleen Keleres had daar best wat units steken. Ik had mijn units gelukkig terug getrokken. Grootste nadeel is dat ik voor de speaker zat en dus laatst moest kiezen.
Met Warfare geëindigd.. wat ok was maar niet ideaal.
Start van de rond: Keleres neem Mecatol in met een vrij grote vloot. Aangezien ik Warfare had en een degelijk vloot had ik geen stress.
Dat was dus buiten de Creuss speler gerekend. Ik wees hem erop dat Keleres echt wel sterk staat op Mecatol en dat die er zo snel mogelijk af moest. Maar hij moest en zou het stelsel hebben waar ik m'n troepen net had weggetrokken.
Gevolg: geen vrij pad naar Mecatol.. ons pact dan maar opgeblazen en hem verdreven in zowel het systeem dat boven m'n homesystem lag als het systeem met het wormhole naast Mecatol.
Daarbij echt veel schade berokkend aan z'n vloot (RIP flashship en 2 dreads). Ik zelf had minimal damage. Wat fighters en action cards kwijt.
Xxcha stortte zich op Sol en nam diens home system in.
Helaas had Keleres Mecatol sterk in handen.
Volgende ronde weer voor Warefare gedaan. Ik kon via dat wormhole naast Mecatol naar het alfa wormhole naast het homesystem van Keleres.
Ik had
Flank Speed: +1 move voor al m'n ships. Mecatol was ondertussen nog verstevigd dus gebruik gemaakt van het wormhole en de kaart om tot in het homesystem te geraken van Keleres. Epische dobbelstrijd waarbij de MVP weggelegd voor m'n flagship: een aantal keer goed gerold en zo extra hits gemaakt. Het kwam letterlijk op één schip aan. En toen trok de Keleres speler
Courageous to the End. Rip laatste dread.
Naalu is er daarna wel ingeslaagd z'n homesysteem te pakken.
Daarna was het vooral terug proberen opbouwen. Keleres verstevigde Mecatol en verloor quasi al de rest. Sol herstelde goed en kon z'n homesystem terug innemen. Best wel wat gevechten op de map. Jammer genoeg moest iemand wel imperial nemen om te voorkomen dat Keleres dat VP zou scoren.
Uiteindelijk had ik terug een vloot, Creuss had wat verloren vs Sol en had terug opgebouwd: een vloot van 5 dreads aangevuld met wat kleinere dingen. Die parkeert zich los op een wormhole.
Wormhole Research komt dan toevallig op tafel:
FOR : Each player who has 1 or more ships in a system that contains a wormhole may research 1 technology. Then, destroy all ships in systems that contain an alpha or beta wormhole.
Omdat hij nog pissig was op mij, heb ik for gestemd. Nog een paar anderen gingen mee en in één klap was hij alles kwijt.
Ronde later was het spel ook gedaan. Ondanks dat Keleres uiteindelijk nog maar 3 planten had (Mecatol en twee planeten in systemen er naast, die systemen waren ook deels in handen van Naalu en Xxcha), heeft hij toch de overwinning kunnen binnen slepen.
Z'n laaste punt was via een secret objective waarbij er 4 van zijn PDS'en op het bord moesten staan.
Sol en Creuss wisselden nog een
Support for the throne uit, wat ik wat flauw vond. Zo werden ze beide tweede met 9 punten.
Ik zelf eindigde met 8.
All in all weer dikke fun. Twee echt heel toffe agenda momenten.
Grootste fouten: teveel schrik van m'n -1 penalty op m'n rolls en teveel vast gehouden aan een goeie relatie met m'n twee buren in plaats van één vd twee. Dat heeft me snelle access tot Mecatol gekost op de cruciale fase van het spel.
Verder tech gewijs: te hard met Naalu voor dat Bioweapon gegaan waardoor ik cruciale tech tekort kwam. Duranium armor had me dik kunnen helpen bij het gevecht over het Keleres homesystem.
Jol Nar is inderdaad echt sterk: ik had echt belachelijk veel tech. Alleen jammer dat er amper tech objectives waren

Eéntje van 2 VP's en dat was het.