Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

't is voor morgen.
We hebben de luxe van een lokaal te hebben waar dat kan blijven staan. :)

Ik zelf speel met Hacan.
Andere rassen zijn Waar, Arborec, Sol, Letnev en L1z1x.

Op algemene aanvraag :)
We speelden met 6, zonder expansion (die heb ik wel net op de kop kunnen tikken maar 't was wat laat dag om die regels erbij te nemen).
Drie spelers met ervaring, drie spelers die voor het eerst TI speelden.
  • Arborec: groen.
  • Sol: blauw, nieuwe speler.
  • Letnev: zwart, nieuwe speler.
  • L1z1x: paars, nieuwe speler.
  • Hacan: geel.
  • Saar: rood.

Zo zag het bord er zaterdagochten om 9u30 uit:

Een dikke twaalf uur later was dit de situatie:

Sol heeft uiteindelijk aan het langset eind getrokken. Ik ben tweede geëindigd op twee punten, Sardakk stond mee op het podium.

How it happened:

Ikzelf speelde dus met Hacan en zat tussen L1zix en Saar. Goeie start gehad door trade, mede door het verkopen van mijn "Support for the Throne" promisory note aan L1z1x. Eerste rondes kon ik vrij vlot uitbreiden en scoren, mede dankzij heel goeie objectives (spend 5 trade goods is easy points voor Hacan). Nieuwe spelers focusten niet zo hard op punten nemen. Had het wel gezegd dat dat normaal wel iets is dat ge best doet maar bon. Sol had Mecatol gerusht en een alliantie met Letnev die naast haar zat.

Wat skirmishes tussen Arborec en Saar en Letnev en L1z1x. Dacht redelijk ok te zitten. Was wel een vloot dreadnoughts aan't bouwen, welsiwaar in m'n homesystem omdat Construction weinig genomen werd en ik die paar keren dat het gekozen had, in PDS'en had geïnvesteerd.
Big Mistake there achteraf.

Dan pauze en daar is't fout gegaan
😄

Tijdens het bestellen hebben ze besloten om mij aan te vallen. Ik stond rustig een broodje te bestellen de rest stond daar effe te konkelfoezen.
Sol heeft zowel Saar als L1z1x erop gewezen dat ik best wel wat punten. Dat zij Mecatol had en zo ook makkelijk aan punten kon geraken werd handig verzwegen :)
Ze kregen op de koop toe nog hulp van een agenda die er voor zorgde dat de helft vd infantery der aan ging (in ruil voor trade goods).
Gevolg: veel planeten met maar 2 of 1 infantry. Saar en L1zix op m'n dak dus. En dan sprong Sol zelf er ook nog bij.

Gelukkig had ik tech gepakt (voor een ander objective-) en maakten ze hun move voor ik die had gebruikt. Zo de twee laatste blauwe techs gepakt , zo met m'n dreads uit m'n homesystem geraakt, door het systeem dat Saar op mij had veroverd om zo een key Saar system te pakken.
Hij had één van zijn twee Stardocks daar achter gelaten. Die kunnen vernietigen.

Ondertussen Sol een ronde met veel punten kunnen scoren. Ze had Imperial, dus 1 objective, 1 free Mecatol punt en 1 objective op't eind van de ronde.

Volgende beurt Dreads terug naar m'n homesystem om daar de schepen van L1z1x te verjagen (hij was z'n infanterie vergeten; nadat ik weg was had em er wa ships geparkeerd). Letnev is L1z1x beginnen lastigvallen op m'n vraag (en na het betalen van was action cards). Dus ene flank wat kunnen vrijwaren. Maar jammer genoeg wilde hij z'n alliantie met Sol niet breken dus die altijd bleef scoren.

Arborec zat ondertussen te sukkelen. Ondanks zijn ervaring met het spel geen goeie feel met de faction. Die is Sol aan beginnen vallen.
Letnev is zich komen moeien en heeft daar ook punten mee gepakt door bv Unveil Flagship.

Met Saar een deal gesloten om Sol van Mecatol te jagen. L1z1x ook kunnen overtuigen want op dat punt stond Sol echt wel voor.

Trade was al effe ni gepakt, heb die kunnen scoren met 3 tradegoods op. Stage 2 objective was spend 16 resources, dus wat trades gedaan en zo aan 16 geraakt. Secret kunnen scoren (Master the Laws of Physics: 4 techs in in één kleur). En zo stond ik terug onder de mensen.
Ik mega content: 8 punten, Sol kunnen bijhalen en die was Mecatol kwijt. Dacht het nog te halen maar Sol toverde nog een secret uit haar mouw: disard 5 action cards.

Dikke fun gehad met héél veel combat en intriges en uit een slechte positie te kunnen terug vechten.

Cruciale fout: geen forward Space Dock waardoor ik al m'n plastic op home system had, ik voelde me te safe. Dat had de aanval van ofwel Saar ofwel L1z1x kunnen ontmoedigen.

Sol had geluk tussen een vrij zwak Arborec te zitten en de hulp van Letnev te hebben. Die dacht nog te scoren door Sol aan te vallen om zo Spark a Rebellion te scoren. Dat was z'n tactiek :D Niet de slimste imo: Sol zo laten uitlopen om zelf één punt te scoren. Maar bon.
In ieder geval enorm goed gespeeld van Sol, iedereen opstoken en zelf een sneaky play te maken.

Maar zoals ik zei: echt dikke fun gehad.

Zie ik dat nu slecht of hebben jullie de Saar laten starten met hun flagship? Klopt niet echt :oi22:
Anyways, nice battle report. Al vrees ik dat Sol wel wat vrij spel heeft gekregen + dat zij de rest heeft meegekregen in te focussen op u terwijl zij MR heeft en ongestoord kan houden is uiteraard ook goed gespeeld.

Zie ik dat nu slecht of hebben jullie de Saar laten starten met hun flagship? Klopt niet echt :oi22:
Anyways, nice battle report. Al vrees ik dat Sol wel wat vrij spel heeft gekregen + dat zij de rest heeft meegekregen in te focussen op u terwijl zij MR heeft en ongestoord kan houden is uiteraard ook goed gespeeld.
Ja en nee, hij had die foutief op't bord gezet, die is vervangen vanaf we het door hadden.

't is wat een combo: Sol heeft het wel goed gespeeld. Mede dankzij een zwakke Arborec en de alliantie met Letnev.
En wat vrij spel omdat Saar als L1z1x op een gegeven er zo op uit waren me te wipen. Wat bijna gelukt is. Sol heeft één echt goeie ronde gehad met 3 punten, ik heb die twee ander daar dan op gewezen maar toch vonden ze het interessanter om uit het spel te krijgen dan in te grijpen.
Thank god voor m'n tech en dread vloot die op orde op zaken kon stellen. Maar dan waren we weer al effe verder in de ronde en zat een offensief op Mecatol er ni meteen in voor iemand.

Op algemene aanvraag :)
We speelden met 6, zonder expansion (die heb ik wel net op de kop kunnen tikken maar 't was wat laat dag om die regels erbij te nemen).
Drie spelers met ervaring, drie spelers die voor het eerst TI speelden.
  • Arborec: groen.
  • Sol: blauw, nieuwe speler.
  • Letnev: zwart, nieuwe speler.
  • L1z1x: paars, nieuwe speler.
  • Hacan: geel.
  • Saar: rood.

Zo zag het bord er zaterdagochten om 9u30 uit:

Een dikke twaalf uur later was dit de situatie:

Sol heeft uiteindelijk aan het langset eind getrokken. Ik ben tweede geëindigd op twee punten, Sardakk stond mee op het podium.

How it happened:

Ikzelf speelde dus met Hacan en zat tussen L1zix en Saar. Goeie start gehad door trade, mede door het verkopen van mijn "Support for the Throne" promisory note aan L1z1x. Eerste rondes kon ik vrij vlot uitbreiden en scoren, mede dankzij heel goeie objectives (spend 5 trade goods is easy points voor Hacan). Nieuwe spelers focusten niet zo hard op punten nemen. Had het wel gezegd dat dat normaal wel iets is dat ge best doet maar bon. Sol had Mecatol gerusht en een alliantie met Letnev die naast haar zat.

Wat skirmishes tussen Arborec en Saar en Letnev en L1z1x. Dacht redelijk ok te zitten. Was wel een vloot dreadnoughts aan't bouwen, welsiwaar in m'n homesystem omdat Construction weinig genomen werd en ik die paar keren dat het gekozen had, in PDS'en had geïnvesteerd.
Big Mistake there achteraf.

Dan pauze en daar is't fout gegaan
😄

Tijdens het bestellen hebben ze besloten om mij aan te vallen. Ik stond rustig een broodje te bestellen de rest stond daar effe te konkelfoezen.
Sol heeft zowel Saar als L1z1x erop gewezen dat ik best wel wat punten. Dat zij Mecatol had en zo ook makkelijk aan punten kon geraken werd handig verzwegen :)
Ze kregen op de koop toe nog hulp van een agenda die er voor zorgde dat de helft vd infantery der aan ging (in ruil voor trade goods).
Gevolg: veel planeten met maar 2 of 1 infantry. Saar en L1zix op m'n dak dus. En dan sprong Sol zelf er ook nog bij.

Gelukkig had ik tech gepakt (voor een ander objective-) en maakten ze hun move voor ik die had gebruikt. Zo de twee laatste blauwe techs gepakt , zo met m'n dreads uit m'n homesystem geraakt, door het systeem dat Saar op mij had veroverd om zo een key Saar system te pakken.
Hij had één van zijn twee Stardocks daar achter gelaten. Die kunnen vernietigen.

Ondertussen Sol een ronde met veel punten kunnen scoren. Ze had Imperial, dus 1 objective, 1 free Mecatol punt en 1 objective op't eind van de ronde.

Volgende beurt Dreads terug naar m'n homesystem om daar de schepen van L1z1x te verjagen (hij was z'n infanterie vergeten; nadat ik weg was had em er wa ships geparkeerd). Letnev is L1z1x beginnen lastigvallen op m'n vraag (en na het betalen van was action cards). Dus ene flank wat kunnen vrijwaren. Maar jammer genoeg wilde hij z'n alliantie met Sol niet breken dus die altijd bleef scoren.

Arborec zat ondertussen te sukkelen. Ondanks zijn ervaring met het spel geen goeie feel met de faction. Die is Sol aan beginnen vallen.
Letnev is zich komen moeien en heeft daar ook punten mee gepakt door bv Unveil Flagship.

Met Saar een deal gesloten om Sol van Mecatol te jagen. L1z1x ook kunnen overtuigen want op dat punt stond Sol echt wel voor.

Trade was al effe ni gepakt, heb die kunnen scoren met 3 tradegoods op. Stage 2 objective was spend 16 resources, dus wat trades gedaan en zo aan 16 geraakt. Secret kunnen scoren (Master the Laws of Physics: 4 techs in in één kleur). En zo stond ik terug onder de mensen.
Ik mega content: 8 punten, Sol kunnen bijhalen en die was Mecatol kwijt. Dacht het nog te halen maar Sol toverde nog een secret uit haar mouw: disard 5 action cards.

Dikke fun gehad met héél veel combat en intriges en uit een slechte positie te kunnen terug vechten.

Cruciale fout: geen forward Space Dock waardoor ik al m'n plastic op home system had, ik voelde me te safe. Dat had de aanval van ofwel Saar ofwel L1z1x kunnen ontmoedigen.

Sol had geluk tussen een vrij zwak Arborec te zitten en de hulp van Letnev te hebben. Die dacht nog te scoren door Sol aan te vallen om zo Spark a Rebellion te scoren. Dat was z'n tactiek :D Niet de slimste imo: Sol zo laten uitlopen om zelf één punt te scoren. Maar bon.
In ieder geval enorm goed gespeeld van Sol, iedereen opstoken en zelf een sneaky play te maken.

Maar zoals ik zei: echt dikke fun gehad.

Zalig! Dat vergeten veel inderdaad… TI4 is geen wargame … punten, punten, punten! En heel veel zout…

Deze zaterdag is het hier ook weer TI4: Titans of Ul!
Ergens eind december met de BG-gang!

Ik heb dit indertijd iets te frequent gespeeld, en erger me aan de slechte balans die makkelijk kan ontstaan door goeie of slechte kaarten. Goed spel, maar heeft toch echt enkele design flaws waardoor ik het eigenlijk niet meer wil spelen.

Voor komende zaterdag:

First round order:
Winnu (speaker)
L1z1x
Titans of Ul (moi)
Cabal
Naaz-Rokha
En hoe is het gegaan?

Ik speel sneller dan gepland nog ééntje. Gevraagd geweest om in te vallen komend weekend.
Oorspronkelijk deed ik niet mee omdat twee weken na elkaar wat veel was maar de host is weggevallen. Aangezien ze dan geen plek en geen spel hadden val ik dan maar in :)

6 player game. Ik zelf speel Jol-Nar. Andere factions zijn Creuss, Sol, Xxcha, Keleres en Naalu. No clue wat te verwachten.
Eerste keer Jol-Nar btw. Elke keer die op tafel kwamen, voelden ze eerder underwhelming ondanks hun hoge winrate.

En hoe is het gegaan?

Ik speel sneller dan gepland nog ééntje. Gevraagd geweest om in te vallen komend weekend.
Oorspronkelijk deed ik niet mee omdat twee weken na elkaar wat veel was maar de host is weggevallen. Aangezien ze dan geen plek en geen spel hadden val ik dan maar in :)

6 player game. Ik zelf speel Jol-Nar. Andere factions zijn Creuss, Sol, Xxcha, Keleres en Naalu. No clue wat te verwachten.
Eerste keer Jol-Nar btw. Elke keer die op tafel kwamen, voelden ze eerder underwhelming ondanks hun hoge winrate.
Uiteindelijk gewonnen met Imperial. De 2 punters late game waren mega kut voor iedereen. Leuke sessie, met de nodige zout.

Jol-Nar is pretty much S-tier :p
Creus, Keleres en Naalu meh
Xxcha is ook één van mijn favoriete

Aight, weer eentje achter de rug.

Geen foto van de start, alleen van de map.

• Jol Nar: rood. Start beneden op de plek 3/5/6. Links van het astroid field.
    Dan met de klok mee:
  • Naalu: geel. (Links van mij dus).
  • Keleres: purper
  • Xxcha: groen
  • Sol: blauw
  • Creuss: zwart (Rechts van mij).
Geen foto van de start van het spel genomen.

Dus ééntje van de setup de avond ervoor :)

Ook te laat voor een foto van het endgame. Naalu had haar units al van het bord gehaald:

Hoe we van A naar B zijn gegaan:
Ik had niet echt een gameplan op voorhand gemaakt. Ik heb de Naalu speler eens aan de overwinning geholpen en ook nu stelde ik een alliantie voor. Zwakke start gehad omdat niemand warfare had gekozen, dus ik weinig kunnen uitbreiden (of toch minder dan gepland). Creuss, rechts van mij startte wel goed en ik had daar wat schrik van. Uiteindelijk een deal mee gesloten en Support for the throne uitgewisseld.

Sol heeft Mecatol gerusht in ronder 2 en was vrij strechted. Desondanks kwam Creuss meer richting mijn slice omdat hij die qua resources interessanter vond. Die zat op de planeet boven mijn homesystem. Ik had de planeten er links van.
Uiteindelijk hadden we afgesproken dat ik de planeet die aan Mecatol grensde zou nemen en voor hem daar, via zijn promisorry note, een wormhole zou plaatsen. Later zouden we ruilen: ik de planeet naast m'n homesystem voor de planeet naast Mecatol.

Sol stond overal wat steviger, mede omdat Creuss weinig deed. Keleres was plastic aan't zetten een Xxcha prikte Sol wat maar niet echt iets bedreigends.

Met Naalu een deal gesloten: zij had een redelijke vloot. Ik zou Bioweapon onderzoeken zodat ze Mecatol kon pakken. In ruil kreeg ik cash én planeten.

Game kabbelde wat voort, ik trek m'n troepen terug uit de hex die aan Mecatol grensde zodat Creuss die zou kunnen pakken in de volgende ronde.

Sol stond op dat moment dik voor (zat aan 7 punten, de rest aan 2, 3 of 4).

En dan kwam de Ixthian Artifact agenda:
For:
The speaker rolls 1 die. If the result is 6-10, each player may research 2 technologies. If the result is 1-5, destroy all units in Mecatol Rex's system, and each player with units in systems adjacent to Mecatol Rex's system destroys 3 of their units in each of those systems.

Agenda kwam er door en de die roll was een 3. Sol volledig van mecatol gewiped. Rond Mecatol toch ook wel grote schade. Alleen Keleres had daar best wat units steken. Ik had mijn units gelukkig terug getrokken. Grootste nadeel is dat ik voor de speaker zat en dus laatst moest kiezen.

Met Warfare geëindigd.. wat ok was maar niet ideaal.

Start van de rond: Keleres neem Mecatol in met een vrij grote vloot. Aangezien ik Warfare had en een degelijk vloot had ik geen stress.
Dat was dus buiten de Creuss speler gerekend. Ik wees hem erop dat Keleres echt wel sterk staat op Mecatol en dat die er zo snel mogelijk af moest. Maar hij moest en zou het stelsel hebben waar ik m'n troepen net had weggetrokken.
Gevolg: geen vrij pad naar Mecatol.. ons pact dan maar opgeblazen en hem verdreven in zowel het systeem dat boven m'n homesystem lag als het systeem met het wormhole naast Mecatol.

Daarbij echt veel schade berokkend aan z'n vloot (RIP flashship en 2 dreads). Ik zelf had minimal damage. Wat fighters en action cards kwijt.
Xxcha stortte zich op Sol en nam diens home system in.

Helaas had Keleres Mecatol sterk in handen.

Volgende ronde weer voor Warefare gedaan. Ik kon via dat wormhole naast Mecatol naar het alfa wormhole naast het homesystem van Keleres.
Ik had Flank Speed: +1 move voor al m'n ships. Mecatol was ondertussen nog verstevigd dus gebruik gemaakt van het wormhole en de kaart om tot in het homesystem te geraken van Keleres. Epische dobbelstrijd waarbij de MVP weggelegd voor m'n flagship: een aantal keer goed gerold en zo extra hits gemaakt. Het kwam letterlijk op één schip aan. En toen trok de Keleres speler Courageous to the End. Rip laatste dread.

Naalu is er daarna wel ingeslaagd z'n homesysteem te pakken.

Daarna was het vooral terug proberen opbouwen. Keleres verstevigde Mecatol en verloor quasi al de rest. Sol herstelde goed en kon z'n homesystem terug innemen. Best wel wat gevechten op de map. Jammer genoeg moest iemand wel imperial nemen om te voorkomen dat Keleres dat VP zou scoren.

Uiteindelijk had ik terug een vloot, Creuss had wat verloren vs Sol en had terug opgebouwd: een vloot van 5 dreads aangevuld met wat kleinere dingen. Die parkeert zich los op een wormhole.

Wormhole Research komt dan toevallig op tafel:
FOR : Each player who has 1 or more ships in a system that contains a wormhole may research 1 technology. Then, destroy all ships in systems that contain an alpha or beta wormhole.
Omdat hij nog pissig was op mij, heb ik for gestemd. Nog een paar anderen gingen mee en in één klap was hij alles kwijt.

Ronde later was het spel ook gedaan. Ondanks dat Keleres uiteindelijk nog maar 3 planten had (Mecatol en twee planeten in systemen er naast, die systemen waren ook deels in handen van Naalu en Xxcha), heeft hij toch de overwinning kunnen binnen slepen.
Z'n laaste punt was via een secret objective waarbij er 4 van zijn PDS'en op het bord moesten staan.

Sol en Creuss wisselden nog een Support for the throne uit, wat ik wat flauw vond. Zo werden ze beide tweede met 9 punten.
Ik zelf eindigde met 8.

All in all weer dikke fun. Twee echt heel toffe agenda momenten.
Grootste fouten: teveel schrik van m'n -1 penalty op m'n rolls en teveel vast gehouden aan een goeie relatie met m'n twee buren in plaats van één vd twee. Dat heeft me snelle access tot Mecatol gekost op de cruciale fase van het spel.

Verder tech gewijs: te hard met Naalu voor dat Bioweapon gegaan waardoor ik cruciale tech tekort kwam. Duranium armor had me dik kunnen helpen bij het gevecht over het Keleres homesystem.

Jol Nar is inderdaad echt sterk: ik had echt belachelijk veel tech. Alleen jammer dat er amper tech objectives waren :D
Eéntje van 2 VP's en dat was het.

Terug
Bovenaan