Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

onlangs nog eens een namiddagje gegamed met 4 :
  • Nidavellir : leuk biedings en set collection spel. Moeten we dringend meer spelen want speelt wel vlot met 4.
  • Hoogspanning : eentje dat de ganse groep leuk vind en ook ideaal met 4 spelers. terecht een klassieker
  • New York City : 1 van die nieuwe Stefan Feld games waar hij een ouder spel heruitvind. Dit speelden we voor de eerste keer en is dus moeilijk om al een oordeel te vellen maar het beviel me. Wil ik zeker nog een paar keer meer spelen.

Helemaal in de ban van Terra Mystica de laatste tijd. Had het tot voor kort nooit gespeeld, maar nu is het me duidelijk waarom het een classic is. Zo goed dat alle elementen in elkaar klikken. Ik ben al helemaal in de ban van de toernooi streams op YouTube, daar zie je hoe genuanceerd het spel is en hoeveel ruimte er voor creatieve play is. Hopelijk dit weekend nog eens een rondje.
Toen dat net uit was zeer veel gespeeld! Lang geleden nu, zou het nog eens moeten bovenhalen.

Maandag Cthulhu Wars gespeeld: zit goed ineen. Eyecatcher met al die mini's (sommige niet zo mini), maar goeie (asymmetrische) gameplay, alleen moeilijk te onthouden wie wat voor abilities heeft, het was dan ook de eerste keer.

Helemaal in de ban van Terra Mystica de laatste tijd. Had het tot voor kort nooit gespeeld, maar nu is het me duidelijk waarom het een classic is. Zo goed dat alle elementen in elkaar klikken. Ik ben al helemaal in de ban van de toernooi streams op YouTube, daar zie je hoe genuanceerd het spel is en hoeveel ruimte er voor creatieve play is. Hopelijk dit weekend nog eens een rondje.
Zora heeft heel goede guides, rond economy is een aanrader en heeft een aantal guides rond bepaalde factions. Zeker eens checken! Hier ook grote fan van TM (maar vooral van de basegame eerlijk gezegd)

Zora heeft heel goede guides, rond economy is een aanrader en heeft een aantal guides rond bepaalde factions. Zeker eens checken! Hier ook grote fan van TM (maar vooral van de basegame eerlijk gezegd)
Yep, heb die al serieus doorgepluist 😀

Zijn 'best game' serie is heel instructief, maar ik zoek idd naar de games op base map.

BGG heeft ook heel goede, maar soms oudere guidance. In elk geval is het duidelijk dat het een superdiep spel is.

Hier waren de laatste plays de volgende:
- Boonlake
- Revive (2 keer)
- Smartphone Inc.

Alle3 spellen waar ik geen neen zou tegen zeggen als iemand ze voorstelt om te spelen. Revive wel leuk, maar wel duidelijk eentje dat een paar moet gespeeld zijn tegen dat ge daar de goeie flow in vindt.

Hier waren de laatste plays de volgende:
- Boonlake
- Revive (2 keer)
- Smartphone Inc.

Alle3 spellen waar ik geen neen zou tegen zeggen als iemand ze voorstelt om te spelen. Revive wel leuk, maar wel duidelijk eentje dat een paar moet gespeeld zijn tegen dat ge daar de goeie flow in vindt.
Boonlake en Smartphone Inc. zijn inderdaad goede games die hier ook regelmatig op tafel komen (alhoewel het al terug een tijdje geleden is van Smartphone Inc.)

Gisteren nog eens met 4 gespeeld :

• Ark Nova : deze met 2 spelers gespeeld voor de rest van de groep toekwam. Wat kan ik hier nog meer over zeggen buiten dat het spel in mijn top 3 van beste boardgames ooit staat? Must have in iedere collectie wat mij betreft
  • Space Base : heel leuk en simpel spel. het toffe hieraan is dat iedereen mogelijk voordelen kan halen uit iemand anders zijn beurt. zo blijft iedereen geinvesteerd en is er geen downtime. spel speelt ook enorm vlot en is gewoon een type spel dat ik graag speel.
  • Ticket to Ride : The Card Game : nog nooit was het zo stil en was iedereen zo geconcentreerd aan tafel. wat een leuke variant van ticket to ride waar je geheugen echt wel op proef wordt gesteld.
  • Nova Luna : terug een leuk, simpel en snel spel. was nodig na onze hersenen zo op proef te hebben gesteld met ticket to ride.
  • Qwixx : een klassieker onder de roll and write games en was ideaal om mee af te sluiten. simpel maar goed.

Na 2.5 maand eindelijk nog eens iets kunnen spelen.
Eerst Tales of Glory, redelijk simpel spelletje, maar ik blijf die wel leuk vinden. Staat heel snel op tafel.
Daarna nog Kwakzalvers van Kakelenburg met het beginsetje en regels (dus zonder de reageerbuis).

Gisteren Mosaïc nog eens gespeeld (wat een must-play is als je een pc game civilization fan bent trouwens) en het spel is enorm leuk, maar geld is qua resource toch iets te sterk in het spel heb ik de indruk. Mij hier ditmaal volledig op gesmeten en eigenlijk is de rest tegen dat ze het door hadden, nooit meer in de buurt kunnen komen en heb ik vrij simpel gewonnen. Dat was wel een klein minpuntje. Mss dat we de regels er iets op gaan tweaken voor volgende playsessies

afgelopen maandag kwamen volgende spellen op tafel :
  • Earth (met 3 spelers) : eerste maal dat we deze speelden, helemaal niet complex qua regels en speelt erg vlot. Het leuke aan dit spel is dat iedere actie iemand kiest ook een actie is dat de andere spelers dan in mindere mate ook kunnen doen. dus geen downtime in dit spel. Heel erg leuk spel waarvan ik vermoed dat deze wel eens een groepsfavoriet zou kunnen worden
  • Furnace (4 spelers) : engine builder en auction game dat heel erg goed in elkaar zit. Heel leuk spel, simpel qua regels en duurt niet lang.
  • On her majesty's Service (4 spelers) : puzzelspel die me niet zo heel hard kan boeien. ik zou het zelf nooit kiezen om te spelen maar het is nu ook niet dat ik er tegenop zie om het eens te spelen
  • Castles of Burgundy (4 spelers) : staat in mijn top 3 van beste boardgames ever dus dan weet je het wel. speel dit ook heel veel op de app.

Voor de eerste maal Kathedraal gespeeld en gewonnen. Het spelmechanisme is niet moeilijk maar toch veelzijdig qua beslissingen die je kan nemen.

Voor herhaling vatbaar.

Morgen naar Zomerspel, aanraders om eens te testen?

Marvel Champions, Menhirs dans le Brouillard, Koala Kart, Karak, De betoverde torens, Marvel: Remix gespeeld op Zomerspel.

Marvel Champions was wat te complex voor mijn vrouw, het had mij persoonlijk ook niet meteen beet.

Menhirs dans le Brouillard oké tussendoortje, moet je veel spelen om echt te appreciëren en de tactieken te zien.

Koala Kart heel geestig, luchtig tussendoortje. Hebben we meteen gekocht, want ideaal voor met kinderen te spelen.

Karak was oké, makkelijk familiespel. Kan wel een leuke instap zijn voor iets oudere kinderen.

De betoverde torens vonden we niet zo bijzonder. Leuk om eens te spelen, maar niet meer dan dat.

Marvel: Remix vonden we heel leuk. Meteen twee potjes gespeeld. Komt hier op het wenslijstje voor verjaardag of kerst.

Gisteren een dagje Twilight Imperium gehouden.
Eerste keer de 4th edition. Ik moet zeggen: wat een verbetering ten op zichte van 3. Strategy cards lijken beter en leuker te zijn dan voorheen, trading is wat simpeler, Mecatol Rex is veel interessanter om te hebben, agenda en politics lijken belangrijker te worden.

Het hielp ook wel dat het een relatief vredevol spel was. Al snel werd een law goedgekeurd die het aantal fleet tokens op 4 capte. Daardoor kleinschaligere combat, die vrij vlot verliep. Na net geen 9 uur spelen was de winnaar bekend. 't was heel nipt: de winnaar kon, met Mecatol Rex in zijn bezit, de diplomacy strategy card kiezen en dat leverde hem 3 punten in één beurt op.

Ik zelf strandde op 7 punten. Ik zat klaar met een laatste secret objective én alles in huis om ook een phase 2 objective te claimen. Maar helaas.

Maar een heel leuke dag gehad. En nu aan't overwegen om mijn 3rd edition te verkopen en een 4th edition aan te schaffen :)

Vanaf 6 jaar staat er op de doos. Het is nog iets te vroeg denk ik voor mijn oudste zoon (5 in september) om met alle power-ups te spelen, omdat hij nog te veel zijn eigen regels wil opleggen zodat hij altijd wint :unsure:.
Toevallig dit weekend ook gespeeld op Spelfabriek met 1 zesjarige en 1 vierjarige met power-upkaarten en dat ging met wat begeleiding toch wel vrij goed
En ook hier zeer goed bevallen en aangekocht 😊

Gisteren een dagje Twilight Imperium gehouden.
Eerste keer de 4th edition. Ik moet zeggen: wat een verbetering ten op zichte van 3. Strategy cards lijken beter en leuker te zijn dan voorheen, trading is wat simpeler, Mecatol Rex is veel interessanter om te hebben, agenda en politics lijken belangrijker te worden.

Het hielp ook wel dat het een relatief vredevol spel was. Al snel werd een law goedgekeurd die het aantal fleet tokens op 4 capte. Daardoor kleinschaligere combat, die vrij vlot verliep. Na net geen 9 uur spelen was de winnaar bekend. 't was heel nipt: de winnaar kon, met Mecatol Rex in zijn bezit, de diplomacy strategy card kiezen en dat leverde hem 3 punten in één beurt op.

Ik zelf strandde op 7 punten. Ik zat klaar met een laatste secret objective én alles in huis om ook een phase 2 objective te claimen. Maar helaas.

Maar een heel leuke dag gehad. En nu aan't overwegen om mijn 3rd edition te verkopen en een 4th edition aan te schaffen :)
Altijd welkom in ons BG groepke met @Spoox @Smodge @Kiekebanus @NoGo en @Strijkijzer. We spelen een 3 a 4 keer per jaar lijkt het.

Doet er mij aan denken dat ik dringend de map moet genereren voor onze volgende :shutup:.

Terug
Bovenaan