Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Aight, weer eentje achter de rug.

Geen foto van de start, alleen van de map.

• Jol Nar: rood. Start beneden op de plek 3/5/6. Links van het astroid field.
    Dan met de klok mee:
  • Naalu: geel. (Links van mij dus).
  • Keleres: purper
  • Xxcha: groen
  • Sol: blauw
  • Creuss: zwart (Rechts van mij).
Geen foto van de start van het spel genomen.

Dus ééntje van de setup de avond ervoor :)

Ook te laat voor een foto van het endgame. Naalu had haar units al van het bord gehaald:

Hoe we van A naar B zijn gegaan:
Ik had niet echt een gameplan op voorhand gemaakt. Ik heb de Naalu speler eens aan de overwinning geholpen en ook nu stelde ik een alliantie voor. Zwakke start gehad omdat niemand warfare had gekozen, dus ik weinig kunnen uitbreiden (of toch minder dan gepland). Creuss, rechts van mij startte wel goed en ik had daar wat schrik van. Uiteindelijk een deal mee gesloten en Support for the throne uitgewisseld.

Sol heeft Mecatol gerusht in ronder 2 en was vrij strechted. Desondanks kwam Creuss meer richting mijn slice omdat hij die qua resources interessanter vond. Die zat op de planeet boven mijn homesystem. Ik had de planeten er links van.
Uiteindelijk hadden we afgesproken dat ik de planeet die aan Mecatol grensde zou nemen en voor hem daar, via zijn promisorry note, een wormhole zou plaatsen. Later zouden we ruilen: ik de planeet naast m'n homesystem voor de planeet naast Mecatol.

Sol stond overal wat steviger, mede omdat Creuss weinig deed. Keleres was plastic aan't zetten een Xxcha prikte Sol wat maar niet echt iets bedreigends.

Met Naalu een deal gesloten: zij had een redelijke vloot. Ik zou Bioweapon onderzoeken zodat ze Mecatol kon pakken. In ruil kreeg ik cash én planeten.

Game kabbelde wat voort, ik trek m'n troepen terug uit de hex die aan Mecatol grensde zodat Creuss die zou kunnen pakken in de volgende ronde.

Sol stond op dat moment dik voor (zat aan 7 punten, de rest aan 2, 3 of 4).

En dan kwam de Ixthian Artifact agenda:
For:

Agenda kwam er door en de die roll was een 3. Sol volledig van mecatol gewiped. Rond Mecatol toch ook wel grote schade. Alleen Keleres had daar best wat units steken. Ik had mijn units gelukkig terug getrokken. Grootste nadeel is dat ik voor de speaker zat en dus laatst moest kiezen.

Met Warfare geëindigd.. wat ok was maar niet ideaal.

Start van de rond: Keleres neem Mecatol in met een vrij grote vloot. Aangezien ik Warfare had en een degelijk vloot had ik geen stress.
Dat was dus buiten de Creuss speler gerekend. Ik wees hem erop dat Keleres echt wel sterk staat op Mecatol en dat die er zo snel mogelijk af moest. Maar hij moest en zou het stelsel hebben waar ik m'n troepen net had weggetrokken.
Gevolg: geen vrij pad naar Mecatol.. ons pact dan maar opgeblazen en hem verdreven in zowel het systeem dat boven m'n homesystem lag als het systeem met het wormhole naast Mecatol.

Daarbij echt veel schade berokkend aan z'n vloot (RIP flashship en 2 dreads). Ik zelf had minimal damage. Wat fighters en action cards kwijt.
Xxcha stortte zich op Sol en nam diens home system in.

Helaas had Keleres Mecatol sterk in handen.

Volgende ronde weer voor Warefare gedaan. Ik kon via dat wormhole naast Mecatol naar het alfa wormhole naast het homesystem van Keleres.
Ik had Flank Speed: +1 move voor al m'n ships. Mecatol was ondertussen nog verstevigd dus gebruik gemaakt van het wormhole en de kaart om tot in het homesystem te geraken van Keleres. Epische dobbelstrijd waarbij de MVP weggelegd voor m'n flagship: een aantal keer goed gerold en zo extra hits gemaakt. Het kwam letterlijk op één schip aan. En toen trok de Keleres speler Courageous to the End. Rip laatste dread.

Naalu is er daarna wel ingeslaagd z'n homesysteem te pakken.

Daarna was het vooral terug proberen opbouwen. Keleres verstevigde Mecatol en verloor quasi al de rest. Sol herstelde goed en kon z'n homesystem terug innemen. Best wel wat gevechten op de map. Jammer genoeg moest iemand wel imperial nemen om te voorkomen dat Keleres dat VP zou scoren.

Uiteindelijk had ik terug een vloot, Creuss had wat verloren vs Sol en had terug opgebouwd: een vloot van 5 dreads aangevuld met wat kleinere dingen. Die parkeert zich los op een wormhole.

Wormhole Research komt dan toevallig op tafel:

Omdat hij nog pissig was op mij, heb ik for gestemd. Nog een paar anderen gingen mee en in één klap was hij alles kwijt.

Ronde later was het spel ook gedaan. Ondanks dat Keleres uiteindelijk nog maar 3 planten had (Mecatol en twee planeten in systemen er naast, die systemen waren ook deels in handen van Naalu en Xxcha), heeft hij toch de overwinning kunnen binnen slepen.
Z'n laaste punt was via een secret objective waarbij er 4 van zijn PDS'en op het bord moesten staan.

Sol en Creuss wisselden nog een Support for the throne uit, wat ik wat flauw vond. Zo werden ze beide tweede met 9 punten.
Ik zelf eindigde met 8.

All in all weer dikke fun. Twee echt heel toffe agenda momenten.
Grootste fouten: teveel schrik van m'n -1 penalty op m'n rolls en teveel vast gehouden aan een goeie relatie met m'n twee buren in plaats van één vd twee. Dat heeft me snelle access tot Mecatol gekost op de cruciale fase van het spel.

Verder tech gewijs: te hard met Naalu voor dat Bioweapon gegaan waardoor ik cruciale tech tekort kwam. Duranium armor had me dik kunnen helpen bij het gevecht over het Keleres homesystem.

Jol Nar is inderdaad echt sterk: ik had echt belachelijk veel tech. Alleen jammer dat er amper tech objectives waren :D
Eéntje van 2 VP's en dat was het.

Oh leuk, ik mag deze binnenkort ook nog eens gaan spelen, en ik heb The Arborec ook gedraft.
Bewuste keuze, want ik had een vrij goede resource slice, met Hope's End, en het leek me een leuke factie om eens te spelen gegeven hun "unieke" production on the move... al besef ik dat de kansen op minst met deze factie een stevig stuk beperkter zijn, zeker met een Muat War Sun op het bord...

Tips voor wat je als Arborec speler beter wel of niet kan doen?

We zijn om 10u gestart en rond 20u30 afgerond. Wel af en toe een kleine pauze en uitgebreidere lunch.

@KnightOfCydonia : geen ervaring met Arborec. Al wel tegen gehad en de meest succesvolle was er één die in plaats van één grote vloot, een stuk of 3 kleinere vloten had. No clue of dat de sleutel was maar die z'n precense over het hele bord was gigantisch eigenlijk.

We zijn om 10u gestart en rond 20u30 afgerond. Wel af en toe een kleine pauze en uitgebreidere lunch.

@KnightOfCydonia : geen ervaring met Arborec. Al wel tegen gehad en de meest succesvolle was er één die in plaats van één grote vloot, een stuk of 3 kleinere vloten had. No clue of dat de sleutel was maar die z'n precense over het hele bord was gigantisch eigenlijk.

Thanks...

Dat valt qua timinig nog wel mee voor TI4. Ik vermoed dan wel tot 10 punten en niet tot 14 punten?

Thanks...

Dat valt qua timinig nog wel mee voor TI4. Ik vermoed dan wel tot 10 punten en niet tot 14 punten?

Inderdaad. 14 voor basegame vind ik persoonlijk te lang. De paar keer dat we dat gedaan hebben was het duidelijk dat 1 of 2 man echt niets meer zou klaar spelen. Da's echt niet fijn om dan verder te doen. Zowel voor hen als voor koplopers.

En hoeveel rondes doen jullie over 10 punten? In mijn ervaring zit een 10-punten spel er meestal na 6 à 7 ronden al op, maar online lees je zelfs eerder 5 à 6?

Oh leuk, ik mag deze binnenkort ook nog eens gaan spelen, en ik heb The Arborec ook gedraft.
Bewuste keuze, want ik had een vrij goede resource slice, met Hope's End, en het leek me een leuke factie om eens te spelen gegeven hun "unieke" production on the move... al besef ik dat de kansen op minst met deze factie een stevig stuk beperkter zijn, zeker met een Muat War Sun op het bord...

Tips voor wat je als Arborec speler beter wel of niet kan doen?
Arborec niet kiezen :p (Geraken iets te traag op gang, vergeleken met de rest).
Als de tafel jou met rust laat, en je je production op gang kunt krijgen, zou je echt wel een irritant plantje kunnen zijn. Go for it, zou ik zeggen.
Welke andere races zijn aanwezig, other than Muaat en Arborec?
En hoeveel rondes doen jullie over 10 punten? In mijn ervaring zit een 10-punten spel er meestal na 6 à 7 ronden al op, maar online lees je zelfs eerder 5 à 6?
5-7 rondes meestal. 10 punten is meer als voldoende, 14 één keertje gedaan en was écht hel. Never again.

Arborec niet kiezen :p (Geraken iets te traag op gang, vergeleken met de rest).
Als de tafel jou met rust laat, en je je production op gang kunt krijgen, zou je echt wel een irritant plantje kunnen zijn. Go for it, zou ik zeggen.
Welke andere races zijn aanwezig, other than Muaat en Arborec?

Heb die expres om die redenen gekozen:
  • Unieke speelstijl om eens uit te testen
  • Goede slice met Legendary Planet gedraft
  • Privé ben ik best wel een vriendelijke kerel, maar in dit soort games (of P&A :-P) ben ik graag dwarsligger.
Andere rassen: The Naaz-Rokha Alliance, The Nomad, The Ghosts of Creuss, The Mentak Coalition, The Embers of Muaat

5-7 rondes meestal. 10 punten is meer als voldoende, 14 één keertje gedaan en was écht hel. Never again.

• Privé ben ik best wel een vriendelijke kerel, maar in dit soort games (of P&A :p) ben ik graag dwarsligger.
Andere rassen: The Naaz-Rokha Alliance, The Nomad, The Ghosts of Creuss, The Mentak Coalition, The Embers of Muaat
Oooh, cva nog! Enkel de Muaat kan potentieel super kut doen, maar zo goed zijn die ook weer niet. Spelen jullie met PoK?

• Privé ben ik best wel een vriendelijke kerel, maar in dit soort games (of P&A :p) ben ik graag dwarsligger.
En?!

En terecht. De draft op zich vind ik al deel van het spelplezier. Belangrijke keuzes te maken, met de nodige research :)
Haha, idem. Hier ook al gedraft voor ergens in januari/februari :D

Ik kan kiezen uit:
  • The Vuil'Raith Cabal
  • The Mahact Gene-Sorcerers
  • The Winnu
  • The Naaz-Rokha Alliance

Hier zaterdag een sessie:

In table order:
  • The Clan of Saar (me)
  • The Council Keleres (Speaker)
  • The Argent Flight
  • The Mahact Gene-Sorcerers
  • The Yssaril Tribes

Deze namiddag/avond naar een board game bijeenkomst geweest bij mij op school. Allemaal (voor ons) nieuwe spellen gespeeld die allemaal op de wishlist komen.

• Corinth
Leuke roll & write, lekker tussendoortje.
  • Sagrada
Doordenkertje: puzzel met gekleurde dobbelstenen waar je je aandacht moet bijhouden. Mijn vrouw was er helemaal van weg, ik vond het gewoon goed.
  • Caesar!
Verschillend genoeg van Blitzkrieg! om in de collectie te hebben. Misschien wel wat meer kans op snowball-effect dan bij Blitzkrieg!
  • Lost Cities
Moeilijker dan het op het eerste zicht lijkt. Maar wel een heel leuk kaartspel.
  • Rajas of the Ganges
Worker placement je twee resources hebt: geld (die ook een punten track is) en gekleurde dobbelstenen. Ik was hier dan heel enthousiast over, terwijl mijn vrouw iets minder.

Dobbelstenen waren vrij goed vertegenwoordigd, terwijl ik daar meestal niet om sta te springen bij een board game. Maar de mechanics in deze games lieten wat “mitigation” toe waardoor de luck factor toch wel wat verdwijnt.
Heel geslaagde avond!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan