Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Wingspan al een aantal keren gespeeld. Echt een tof spel. Zijn er zo nog gelijkaardige bordspellen ?

Iemand ervaring met Andor?
De Legenden van Andor was bij ons het spel waardoor er een volledig nieuwe wereld is open gegaan :D.
Voor ons is en blijft dit nog steeds een dikke aanrader!

Daarnet een eerste spelletje Under Falling Skies. Ja mijne frak, niet gemakkelijk. De introductie stad en difficulty en had geen beurten meer over en zat op mijn laatste leven, wel gehaald 💪. Mogelijks straks nog eentje, vind het wel heel goed!

De Legenden van Andor was bij ons het spel waardoor er een volledig nieuwe wereld is open gegaan :D.
Voor ons is en blijft dit nog steeds een dikke aanrader!
Andor was een van de eerste coop spellen die ik ook gespeeld heb. Lang geleden maar vond het toen echt een topper! Makkelijk om aan te beginnen ook.

Zijn bezig aan ons 5e potje Pandemic Legacy seizoen 2. Had "more of the same" verwacht toen we er aan begonnen, maar speelt toch een pak anders. In het begin hadden we het wel moeilijk met de "Produceer vooraad" kaarten, maar dat lijken we nu wel onder de knie te hebben. Persoonlijk vind ik seizoen 1 toch iets beter.

Heb niet zozeer een probleem met het feit dat je legacy spellen maar eenmalig kan spelen, maar wel dat als je iets verkeerd hebt gedaan, je vaak niet meer terug kan in het spel. Als je dan een overwinning hebt behaald, maar dat is omdat je een bepaalde regel verkeerd interpreteerde, voelt die overwinning eerder als valsspelen. Bij Gloomhaven heb ik de regels wel driemaal gelezen, FAQ gelezen en paar videos bekeken en nog bepaalde zaken verkeerd gespeeld. Achteraf gezien was het misschien toch geen slecht idee geweest om met Jaws of the Lion te beginnen.

Met een andere groep had ik zo ook Seafall gespeeld. Thematisch is dat spel echt top, maar de regels zijn zoooo slecht opgesteld. Wel veel plezier mee gehad omdat ik mij echt wel kon inleven in het spel, maar gigantisch veel moeten houserulen en verduidelijking opzoeken op Boardgamegeek. Er zaten ook een pak leuke twists in. Wel vrij luck based, dus je moet het spel wat luchtiger opvatten dan het op het eerste zicht lijkt. Het feit dat er veel te veel exemplaren van gedrukt werden zorgt er nu ook voor dat je een groot spel kan kopen voor slechts €25. Een kameraard van mij heeft het zo zelfs drie keer gekocht omdat hij zo'n fan was.

Met een andere groep had ik zo ook Seafall gespeeld. Thematisch is dat spel echt top, maar de regels zijn zoooo slecht opgesteld. Wel veel plezier mee gehad omdat ik mij echt wel kon inleven in het spel, maar gigantisch veel moeten houserulen en verduidelijking opzoeken op Boardgamegeek. Er zaten ook een pak leuke twists in. Wel vrij luck based, dus je moet het spel wat luchtiger opvatten dan het op het eerste zicht lijkt. Het feit dat er veel te veel exemplaren van gedrukt werden zorgt er nu ook voor dat je een groot spel kan kopen voor slechts €25. Een kameraard van mij heeft het zo zelfs drie keer gekocht omdat hij zo'n fan was.
Ik heb zelfs maar 12 euro betaald :p

Eerste keer Kanban EV, met 4 spelers.. amai, ik ben al wat gewoon en was ook (op CO2 na) de enige die ik nog niet gespeeld had, maar dit is toch echt wel de meest crunchy one :)

Mind is (over)cooked! Meer van dat!

Eerste keer Kanban EV, met 4 spelers.. amai, ik ben al wat gewoon en was ook (op CO2 na) de enige die ik nog niet gespeeld had, maar dit is toch echt wel de meest crunchy one :)

Mind is (over)cooked! Meer van dat!
Vanmiddag ook eens aan gewaagd! Zeer intense eerste sessie wel maar smaakte meteen naar meer. Ons Sandra kan wel een enorme trut zijn met momenten :biglaugh:. Hopelijk binnenkort nog eens spelen want mijn volgende tactieken zitten al vers klaar, teveel fouten gemaakt deze eerste keer.

Daarna wat luchtiger verder gegaan met Small World of Warcraft, fijn maar nu niet echt een gigantische meerwaarde ten opzichte van de originele eerlijk gezegd maar als Blizzard fanboy nog wel te smaken.

Afgesloten met Ultimate Warriorz. Altijd leuk om nog snel wat "tactisch" pakje slaag uit te delen.

Vanmiddag ook eens aan gewaagd! Zeer intense eerste sessie wel maar smaakte meteen naar meer. Ons Sandra kan wel een enorme trut zijn met momenten :biglaugh:. Hopelijk binnenkort nog eens spelen want mijn volgende tactieken zitten al vers klaar, teveel fouten gemaakt deze eerste keer.

Daarna wat luchtiger verder gegaan met Small World of Warcraft, fijn maar nu niet echt een gigantische meerwaarde ten opzichte van de originele eerlijk gezegd maar als Blizzard fanboy nog wel te smaken.

Afgesloten met Ultimate Warriorz. Altijd leuk om nog snel wat "tactisch" pakje slaag uit te delen.
In welke opzichten wijkt Small World of Warcraft af van de klassieke Small World of de andere varianten? De WoW variant staat vandaag trouwens in korting op bol, dus ben aan het twijfelen of ik die zou aanschaffen. Heb de gewone Small World nog gespeeld, maar heb geen van beide in bezit.

Eergisteren is Sleeping Gods hier toegekomen, sindsdien ligt die al 3 dagen op tafel. Slimme storage, tof spel. Een veel gestroomlijndere versie van 7th Continent. Zal dus ook enkele replays nodig hebben voor ik er ver in geraak :p

Laatst bewerkt:
In welke opzichten wijkt Small World of Warcraft af van de klassieke Small World of de andere varianten? De WoW variant staat vandaag trouwens in korting op bol, dus ben aan het twijfelen of ik die zou aanschaffen. Heb de gewone Small World nog gespeeld, maar heb geen van beide in bezit.
De basisregels zijn feitelijk klak hetzelfde, dus als ge de gewone Small World of SW: Underground kent, ga je met deze ook direct mee zijn. Er zijn gewoon wat extra flavour regeltjes aan toegevoegd, zoals bv een horde vs alliance bonus en zo van die kleinere zaken. Artefacten en legendary places die u bepaalde bonussen kunnen geven, maar dat concept zat in de Underground ook al. Al bij al, als ge into WoW zijt, en je hebt de gewone SW nog niet dan is dit zeker een aanrader. Gewoon een degelijk, niet moeilijk om te leren spelen.

On Mars aan het spelen, stevig..., mid game nu, en ik weet eigenlijk nog altijd niet wat ik aan het doen ben :p.

(ik zal @Wacko Santa ma taggen :p)
En hoe is hij uiteindelijk bevallen? :)
Euhm ...

Ik zal het u zaterdag weten zeggen als we verder gespeeld hebben :p.

Ik bedacht mij opeens dat ik deze nooit beantwoord had. Maar een maand te laat, bon :p.

On Mars dus: Super spel, echt waar :love:. This is my type of game !!!
Inderdaad wel een serieuze brainburner. De eerste keer is het nagenoeg onmogelijk om het spel goed te spelen. Er zijn gewoon zoveel opties, afhankelijkheden, en late-game routes die je early game al moet voorzien. De 2e keer zal veel beter gaan.
Ik zie eigenlijk veel gelijkenissen met ... Food Chain Magnate:
  • Enorm strak designed (het spel mechanisme)
  • ALLES heeft invloed op ALLES
  • Alle componenten schakelen proper en cyclisch in elkaar (e.g. upcycling van production buildings & resources)
  • De "GUI" (mijn stokpaardje) is redelijk duidelijk, alles is beschikbaar op het bord & kaarten d.m.v. iconen (op een paar puntjes na)
  • Het is veel plannen en er zijn veel opties, zonder dat het onoverzichtelijk wordt.
  • Ik gok dat er geen winning strategie is, omdat alles uiteindelijk afhankelijk is van de boardstate & acties van anderen

Neenee, deze gaat meer op tafel komen, I like very much, en mucho respect voor het game design :thumb:.

Ik bedacht mij opeens dat ik deze nooit beantwoord had. Maar een maand te laat, bon :p.

On Mars dus: Super spel, echt waar :love:. This is my type of game !!!
Inderdaad wel een serieuze brainburner. De eerste keer is het nagenoeg onmogelijk om het spel goed te spelen. Er zijn gewoon zoveel opties, afhankelijkheden, en late-game routes die je early game al moet voorzien. De 2e keer zal veel beter gaan.
Ik zie eigenlijk veel gelijkenissen met ... Food Chain Magnate:
  • Enorm strak designed (het spel mechanisme)
  • ALLES heeft invloed op ALLES
  • Alle componenten schakelen proper en cyclisch in elkaar (e.g. upcycling van production buildings & resources)
  • De "GUI" (mijn stokpaardje) is redelijk duidelijk, alles is beschikbaar op het bord & kaarten d.m.v. iconen (op een paar puntjes na)
  • Het is veel plannen en er zijn veel opties, zonder dat het onoverzichtelijk wordt.
  • Ik gok dat er geen winning strategie is, omdat alles uiteindelijk afhankelijk is van de boardstate & acties van anderen

Neenee, deze gaat meer op tafel komen, I like very much, en mucho respect voor het game design :thumb:.

Klopt, heb nu alle Vital Lacerda games gespeeld en kvin On Mars nu toch ook wel de beste... Zaterdag The Gallerist gespeeld... Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken tbh. Als ik over iets moet zagen zijn het zijn rulebooks. Echt enorm kut om te lezen

Dit weekend Small World of Warcraft geprobeerd (gewonnen via Asmodee op facebook) met mijn vrouw.
Mooi en aangenaam spel, relatief makkelijk om te leren spelen, maar niet ons soort boardgame, dus we gaan deze doorgeven aan familie die meer into WoW zijn :p

.....
Klopt, heb nu alle Vital Lacerda games gespeeld en kvin On Mars nu toch ook wel de beste... Zaterdag The Gallerist gespeeld... Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken tbh. Als ik over iets moet zagen zijn het zijn rulebooks. Echt enorm kut om te lezen
Juist, was het al vergeten dat ik nooit antwoord gekregen had :p. Maar topspellen moeten gespeeld worden :p

Der is een reden dat ik nogal fan ben van zijn werken he :p. Niet omdat ze complex zijn, maar gewoon omdat ze goed zijn :p. Wij hebben vrijdag voor het eerst Kanban EV gespeeld (met 4 op Tabletopia). Nog zo eentje waar alles invloed heeft op alles. Vind On Mars wel nog intuïtiever als Kanban (en Lisboa).

Ik vind net dat die rulebooks heel goed geschreven zijn, op inderdaad sommige stukjes na. Dat is ook het nadeel van complexe spellen he, waar moet je wat uitleggen? Doe je het in het begin is het een halve rulebook niet van toepassing, maar doe je het op het einde dan zit je een halve rulebook met de vraag : wat doet dat nu weer? :p Heb ooit een rulebook gezien voor en NA Paul Grogan's werk. Wees maar blij dat ze zijn wat ze nu zijn :p.

Zelf ook zaterdag The Gallerist nog op tafel gekregen met ne maat. met 2 op 1u23 er volledig door. Wie zegt dat dat altijd allemaal spellen van 2-4u zijn, weet niet waar hij over spreekt :p. En ja, The Gallerist is eentje dat je toch wel 2 keer moet gespeeld hebben om de flow ervan te zien.

Terug
Bovenaan