Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Ondertussen 3 keer Galactic Cruise gespeeld. Ik vind deze echt wel leuk in elkaar zitten met de verschillende acties maar vooral ook gewoon fun omdat je die cruises eerst bouwt, dan volk zoekt om ze te vullen en dan te lanceren. Deze wil ik echt nog wel spelen en door de constante switch up van actie-locaties, cruise-goals en technologies is het ook constant anders. Toppertje van dit jaar voor mij!

Had laatste een raketje met 4 'chill' kamers: Yoga Studio, Tea Café, Observation Deck en Massage Lounge. Chilste cruise ooit! :D
heel lang getwijfeld om deze te backen
heb je hem met 2 al gespeeld? en hoe speelt die dan?
met wat is die te vergelijken kwa moeilijkheid

2 keer met 4 en 1 keer met 3. Nog niet met 2.

Goh, ze noemen hem een Lacerda-light. Het is idd Lacerda'esque en speelt ook wel zo, maar tis minder complex. Niet te onderschatten, best veel uitleg maar op zich redelijk doenbaar en logisch allemaal.

Goh, beetje vergelijkbaar met een Great Western Trail qua moeilijkheid. Ook veel kleine actietjes maar nooit te complex :)

Het zwaarste spel dat ik gespeeld heb met mijn vriendin is kanban drivers edition.
Kga nog eens kijken of ik 2 spelers reviews vind

Net eens Everdell gespeeld met vrienden die het spel, net als mij, van haar noch pluim kenden.
Het was dus wat zoeken, maar wel leuk.

De les die ik vooral trok was echter hoe belangrijk het is om bij spellen, zeker als ze van nature weinig interactief zijn, de sfeer wat te scheppen. Spelers gaan veel geïnteresseerder zijn in elkaars steden wanneer deze ook zo gepresenteerd werden. Het is van belang dat je je wat inleeft in het spel.

Ik hoop daarop extra te gaan kunnen inzetten opdat eenieder ook het gevoel krijgt dat hun plays erkend worden.

Hoe ervaren jullie het relatieve gebrek aan interactie bij spellen als Wingspan en Everdell waar je toch vooral je eigen speelveld bewerkt?

Laatst bewerkt:
Effe off-topic, maar 999 Games roept op om morgenavond een spel van hen te spelen om 21u 's avonds, want ... 999-Night!
Deel foto online met de tags @999games en #999night als je morgen deelneemt. Er wordt trouwens ook een spellenpakket verloot.

Dark Blood gisterenavond gespeeld.
Was wel plezant maar dno, ik heb al betere first impressions gehad dus ik heb geen idee of het een klassieker binnen onze groep zal worden op dit moment

Donderdag Arcs.
Ik weet niet goed wat ik er van moet denken.. Het is wel leuk, maar ook wel zeer pijnlijk bij momenten.
Na u beurt kunt ge denken ik sta er goed voor en dan BAM zijt ge volledig rekt. Ge kunt dan de volgende beurt wel exact hetzelfde doen tegen een ander. Maar het is dus wel zeer hard voor u mentale weerbaarheid.
De card-draw is ook random dus als ge een slecht hand hebt kunt ge zomaar fucked zijn voor een hele "act".
Ik vond het meer leuk dan niet leuk, maar ik ben gewonnen dus dat helpt :) Ik weet niet of de anderen het rap nog eens boven zouden willen halen.
Denk wel dat het ook is omdat het de eerste keer was, iedereen weet nu wel wat er belangrijk is en wat niet.

Vorig weekend op boardgame weekend geweest. We spelen dan vrijdagnamiddag een groot spel en zaterdag een groot spel, dan nog wat filler games.
SETI: ik vond het ok, niet echt wow, er is veel om om op te letten. Ik denk wel dat een tweede playtrough veel anders zou gespeeld worden.

Slay the spire: Fantastisch spel om eerlijk te zijn, echt een goeie implementatie van een pc-spel omgezet naar boardgame. Dikke aanrader als co-op spel.

Dice miners. Supersimpel spel, wel vermakelijk :)
Harmonies: Heel leuk thematisch puzzelspel.
Cascadia: Ook en leuk thematisch puzzelspel

Laatst bewerkt:
Star wars rebellion

Gisteren voor het eerst gespeeld, ik was de rebellen. Lange uitleg nodig maar ik vond het uiteindelijk wel waard.
Spel heeft 4uur geduurd.
Het doel van het spel is dat de Imperials de rebellen hun basis vernietigen. Als rebel is het de bedoeling dat ge lang genoeg overleeft.
Er zijn dus 32 planeten waar ge als rebel in het begin er 1 van kiest om u basis te zetten. De imperial moet proberen uitzoeken waar dat is en dat dan kapot maken.
Elke ronde gaat er nen tracker op een tijdslijn een stap vooruit en er is ook een reputation tracker voor de rebellen, die begint achteraan de tijdslijn en kunt ge verplaatsen door missies uit te voeren. Als deze 2 trackers elkaar raken zijn de rebellen gewonnen.

Het heeft een beetje vanalles. Card draw, secrets, heroes, counterplay, dice rolling, pionnekes.
Al bij al echt een goed spel!

10/10

Hier meer en meer serieuze boardgames met de kinderen. Afgelopen weekend Jamaica en King Domino gespeeld.
Daarnaast ook wat nostalgie met Hotel en Levensweg. Al moet ik voor de laatste wel eens op zoek naar een goeie versie. We hebben op de rommelmarkt een heel oude gekocht (nog ouder dan die ik destijds speelde) en die was wat meh. Waarschijnlijk speelt nostalgie wel mee maar de versie uit mijn jeugd was wel vele leuker.

Voor de rest een groepje gevonden om elke twee weken mee te boardgamen. Van het jaar al dit gespeeld:
  • Heat: Pedal to the Meta
  • lSea Salt & Paper
  • Cheating Moth
  • MLEM: Space Agency
  • Scout
  • Take 5
  • Bunny Kingdom
  • The Quest for El Dorado
  • Bohnanza
  • Reef
  • Vaalbara
  • Kingdom Rush: Rift in Time
  • Rush Out!
  • Point City
Sommige meermaals zoals de campaign van Kingdom Rush.

Gisteren begonnen aan Slay The Spire. Heel goeie vertaling van computergame naar boardgame. Goed gescaled, uitdagend, mooie vormgeving.

Je kan hem ook solo spelen al snap ik niet meteen de nood er aan. Als je solo STS wil doen, speel je beter het computerspel imo.
Minder overhead en gedoe voor dezelfde ervaring.

Planet Unknown en Caste Combo met 3 gespeeld.

2 Games aan de lichte kant maar wel met weinig tot geen downtime.
Ik ben geen fan van polyomino games maar planet unknown heeft dat extra laagje van resource tracks combo's en dat vond ik wel leuk.
Castle Combo is gewoon een toffe puzzel dat snel gespeeld is. Aanradertje!

Race for the Galaxy. Met 2
Een engine building kaartspel. Ge kiest 1.actie die ge zeker wilt doen in u beurt. En ge moogt ook wel de acties doen die u opponenten doen. Dus het is een beetje inschatten wat zij gaan doen.
Voor de actie die gij kiest krijgt ge wel een bonus(extra kaart trekken, of -1 cost bvb..)
Dus het is een tactisch spel waar ge u eigen build maakt en moet zien dat ge op het einde het meeste punten hebt.
Alle acties die gij kiest krijgen u opponenten ook.
We hebben 2 keer gespeeld. Veel replayability denk ik wel.
8/10

Nog een keertje Beer & Bread. Blijft een goed spelletje voor tussendoor. Al is het wel altijd eventjes nadenken hoe de regels weer in elkaar zaten als ge het even op de shelf laat staan. 😅 Gelukkig bleek 5 minuten opfrissing meer dan voldoende. Zowaar ook een keertje gewonnen. 🥳

Pandemic: Fall of Rome staat hier al enkele dagen op tafel. Ik speel de soloversie, waar je drie personages speelt. Je krijgt drie stadskaarten om te beginnen (die je met je drie personages vrij kan gebruiken) en hebt een "staatskas" van drie andere stadskaarten, die je kan ophalen in de stad zelf en waar je je eigen stadskaarten ook in een gelijknamige stad kan onderbrengen zolang je wilt.

Die staatskas geeft toch een leuke extra strategie (in vergelijking met drie aparte personages te spelen). Je kan daar kaarten in onderbrengen voor later, en met bvb de Praefectus Classis kan je ze vrij snel ophalen als je ze nodig hebt. Of je kan ze uit de staatskas halen zodat je met Vestalin extra speciale actiekaarten kan verkrijgen.

Qua personages blijft de Regina Foederata mijn favoriet. Barbaren kunnen verplaatsen naar een stad met een fort vol legioenen op, om ze daar te vernietigen, of om ze gewoon uit een gevarenzone te halen, blijft de max.

Voor mij de beste van de "Pandemies". Het thema is leuk, de dobbelstenen werken, en er zijn gewoon heel veel diverse strategieën beschikbaar om te winnen.

Na enkele pogingen gewonnen met zeven opstanden, dus dan blijft nog enkel de Roma Caput Mundi-variant uncleared. Dat is zonder fort en legioenen in Rome.

Terug
Bovenaan