Welke broker gebruik je?

Welke broker gebruik je (overwegend)?

• Bolero

Stemmen: 100 35,3%
  • Degiro

Stemmen: 83 29,3%
  • Bux

Stemmen: 4 1,4%
  • Lynx

Stemmen: 19 6,7%
  • Keytrade

Stemmen: 15 5,3%
  • Trade Republic

Stemmen: 1 0,4%
  • Mexem

Stemmen: 2 0,7%
  • Re=bel

Stemmen: 16 5,7%
  • Saxo Bank

Stemmen: 60 21,2%
  • IBKR

Stemmen: 2 0,7%
  • eToro

Stemmen: 1 0,4%
  • XTB

Stemmen: 0 0,0%
  • Trading 212

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

Stemmen: 6 2,1%

• Totaal aantal stemmers
    283
Als ik in het kader van de meerwaardebelasting mijn portefeuille bij DEGIRO zou verkopen en weer aankopen bij Saxo is het op zich toch niet nodig om dit voor 1 januari 2026 te doen, toch?

Of maakt dit een verschil voor de berekening van de meerwaardebelasting?
Hangt er vanaf hoe groot je portefeuille is, hoeveel andere verkopen je per jaar doet en wanneer in 2026 je het plant te doen en hoeveel meerwaarde je op die moment dus hebt.
Als deze oefening je boven de vrijstelling brengt, maakt het uit. Ook zal het impact hebben op de "overgedragen vrijstelling" voor het volgend jaar.

Of dit verschil uitmaakt, hangt allemaal van je situatie af. En natuurlijk ook wat er in de wettekst zal staan van meerwaardebelasting; want niemand weet hoe het exact zal zitten...

Alles hangt er vanaf hoe officiëel ze alles willen en wat ze gaan aanvaarden. Hoe ga je bv die snapshot nemen?
Ook hoe ga je met je aandelen om als je meerdere aankopen hebt, ook na 1/1/2026? FIFO of een andere manier? Vooral bij mensen die veel kleine aankopen doen, kan dit wel eens oplopen in administratie. Uiteindelijk blijft het opzoeken hoeveel aan welke koers op welke datum; maar ook daar weer hangt het af van wat men als bewijs gaat aanvaarden.

In theorie is het allemaal niet moeilijk nee, maar zolang er geen wettekst is en we niet weten hoe of wat er allemaal "bewezen" moet worden en welke procedure er gevolgd moet worden, is het koffiedik kijken.
Hoe ga je die snapshot nemen: ofwel effectief een screenshot van u portefeuille ofwel gewoon in excel.
Koersen zijn online overal te vinden en na te kijken wat de koers was op 31/12/25 dus daar kan je niet in foefelen.
Oudere aankopen maken FIFO ook niet uit want waarde is 31/12/25 (tenzij je oudere waarden wil gaan gebruiken waarbij u aankoop hoger lag dan waarde op 31/12/25)
FIFO ligt ook vast voor zover ik gelezen heb, dus blijft toch maar naar u excelletje zien?
Bewijs: u aankopen staan ook gewoon in u app meestal te zien op datum en prijs.

excel fictief voorbeeld en in 2026:
datum aankoopprijs per aandeelaantal aandelen
1/1/2640100
1/2/266050

Op 1/10/26 verkoop ik 120 aandelen aan 100/aandeel = 12000
meerwaarde => 100 aandelen aan 40 = 4000 & 20 aandelen aan 60 = 1200 => 12000 - 4000 - 1200 = 6800 meerwaarde => 10% belasting = 680€
(in de veronderstelling dat je al boven je 10k vrijstelling zit, anders geen meerwaarde natuurlijk)

Hoe ga je die snapshot nemen: ofwel effectief een screenshot van u portefeuille ofwel gewoon in excel.
Koersen zijn online overal te vinden en na te kijken wat de koers was op 31/12/25 dus daar kan je niet in foefelen.
...
Bewijs: u aankopen staan ook gewoon in u app meestal te zien op datum en prijs.
Dan bekijk je het inderdaad wel heel simplistisch. Ik zou als overheid een screenshot of een excelleke niet aanvaarden als bewijs.

Voor alles anders belastings-gerelateerd zijn er officiële attesten nodig van de instellingen (bank/broker dus); waarom denk je dat het niet niet het geval zal zijn?

Maar zoals gezegd: zal afwachten worden wat in de wettekst zal staan. Ik ga er gewoon van uit dat jouw voorstel te fraudegevoelig is + teveel manueel werk voor de overheid.

Zie ik het nu eigenlijk te simplistisch dat je dit perfect zelf kan berekenen en aangeven?
Is toch maar een excel met datum aankoop, hoeveel aandelen aan welke koers.
Of met bestaande aandelen is het gewoon een snapshot maken op 31/12 van hoeveel aandelen aan welke koers.
En als je verkoopt even koers gaan vergelijken, meerwaarde uitrekenen en daarop 10% rekenen?
Enige moeilijkheid zal nog wat met wisselkoersen en valuta's zijn misschien.
Je zit ook met het gegeven fifo bij gedeeltelijke verkoop, alles gaat natuurlijk - maar eenvoudig is het alvast niet.

Zou eens moeten nakijken maar ik veronderstel dat je in degiro wel een uitdraai of pdf kan halen van je aankopen en verkopen.
Je krijgt allesinds een mail met een overzicht van u aankoop dus officiele bewijzen of mogelijkheden genoeg.

Als ik in het kader van de meerwaardebelasting mijn portefeuille bij DEGIRO zou verkopen en weer aankopen bij Saxo is het op zich toch niet nodig om dit voor 1 januari 2026 te doen, toch?

Of maakt dit een verschil voor de berekening van de meerwaardebelasting?

In se wel.

Stel je portefeullie is 500.000 euro op de Giro op 01.01.2026.
Je verkoop alles op 01.03.2026 maar ondertussen 3% gestegen tov 01.03.2026. 515.000 euro om alles terug aan te kopen bij Saco op 01.04.2026.

Dan heb je een meerwaarde van 15.000 euro.

Er is geen systeem voorzien omdat je herinvesteert in andere/dezelfde aandelen dat dat hierdoor niet belastbaar is. Waardoor het misschien beter is om gewoon je portefeuillie misschien te transferen in plaats van aankoop/verkoop.

Maar een portefeuille overztten naar een andere broker is ook niet gratis (Soms doet er wel één een actie dat die de transferkosten terugbetaald.) Maar dan bespaar jezelf de meerwaardetaks en de TOB. Uit het hoofd denk ik dat de Giro 25 euro per lijn vraagt. Heb je maar drie posities, dan is "overzetten" veel goedkoper in dit geval.

Ik geef toch letterlijk een voorbeeld hierboven, ik ben echt geen excel expert maar dit is toch echt geen rocket science.
Haalbaar - maar iemand die bvb. 40 posities heeft, elk jaar eens herschikt, dividenden herinvesteerd en maandelijks wel één of meerdere posities uitbreid of inruilt, en dat aangevuld met wat USD/EUR en nog 1 andere munt. Geen rocket science maar dat gaat toch de nodige moeite en tijd kosten.

Ik had ooit eens 15.000 € aan transactiekosten op één jaar; dat zijn dus veel transacties. Gelukkig was er toen nog geen sprake Excel bestanden en meerwaardebelastingen...

In se wel.

Stel je portefeullie is 500.000 euro op de Giro op 01.01.2026.
Je verkoop alles op 01.03.2026 maar ondertussen 3% gestegen tov 01.03.2026. 515.000 euro om alles terug aan te kopen bij Saco op 01.04.2026.

Dan heb je een meerwaarde van 15.000 euro.

Er is geen systeem voorzien omdat je herinvesteert in andere/dezelfde aandelen dat dat hierdoor niet belastbaar is. Waardoor het misschien beter is om gewoon je portefeuillie misschien te transferen in plaats van aankoop/verkoop.

Maar een portefeuille overztten naar een andere broker is ook niet gratis (Soms doet er wel één een actie dat die de transferkosten terugbetaald.) Maar dan bespaar jezelf de meerwaardetaks en de TOB. Uit het hoofd denk ik dat de Giro 25 euro per lijn vraagt. Heb je maar drie posities, dan is "overzetten" veel goedkoper in dit geval.

Portefeuille overzetten is geen optie want bij Saxo boeken ze die dan aan nul waarde waardoor je meerwaarde belasting zal moeten betalen op de gehele waarde van je portfolio (zie één van mijn eerdere posts).

Zou eens moeten nakijken maar ik veronderstel dat je in degiro wel een uitdraai of pdf kan halen van je aankopen en verkopen.
Je krijgt allesinds een mail met een overzicht van u aankoop dus officiele bewijzen of mogelijkheden genoeg.
Maar dat bewijst wederom niet alles wat moet bewezen worden. Voor FIFO moet je ook aantonen dat dat de eerste waren die nog nooit verkocht geweest waren. Je ziet het weer te simplistisch.

Neem volgende situatie:
A/Vdatumprijs per aandeelaantal aandelen
Aankoop
01/01/2026​
4000​
100​
Aankoop
01/02/2026​
6000​
50​
Aankoop
01/03/2026​
5000​
100​
Aankoop
01/04/2026​
7000​
200​
Verkoop
25/03/2026​
7000​
125​
Verkoop
01/03/2027​
10000​
325​
Als je enkel PDF hebt van aankoop of verkoop, wat houdt je dan tegen om selectief de aankooplijnen te kiezen i.p.v. FIFO?
Idem met de 2e verkooplijn, dan moet je er de eerdere aankoop en verkoop documenten bijsteken + aantonen dat daar eerder al belasting op gehoffen is. En dan moet de aankooplijn van 01/02/2026 al opgesplitst worden.
En als je telkens de gehele historiek meegeeft: wat binnen 20 of 30j? Nog altijd alles meenemen? En mooi aanduiden welke aankopen al in welke verkoop zaten? En iedereen doet maar op met niet gestandaardiseerde Excels en uitdraai-pdf's van hun broker?

Wederom: zal allemaal afwachten worden op de wettekst en procedure maar ik zie het zo niet gebeuren; veel te simplistisch, intensief voor controle en fraudegevoelig.

Interessante discussie. Ik betaal wel 100 euro per jaar meer voor mijn orders bij de 'belachelijk dure' broker met de naam Bolero.

En dan doe ik op het einde van het jaar 'print PDF' en ben ik 100% zeker dat alles in orde is.

Maar dat bewijst wederom niet alles wat moet bewezen worden. Voor FIFO moet je ook aantonen dat dat de eerste waren die nog nooit verkocht geweest waren. Je ziet het weer te simplistisch.

Neem volgende situatie:
A/Vdatumprijs per aandeelaantal aandelen
Aankoop
01/01/2026​
4000​
100​
Aankoop
01/02/2026​
6000​
50​
Aankoop
01/03/2026​
5000​
100​
Aankoop
01/04/2026​
7000​
200​
Verkoop
25/03/2026​
7000​
125​
Verkoop
01/03/2027​
10000​
325​
Als je enkel PDF hebt van aankoop of verkoop, wat houdt je dan tegen om selectief de aankooplijnen te kiezen i.p.v. FIFO?
Idem met de 2e verkooplijn, dan moet je er de eerdere aankoop en verkoop documenten bijsteken + aantonen dat daar eerder al belasting op gehoffen is. En dan moet de aankooplijn van 01/02/2026 al opgesplitst worden.
En als je telkens de gehele historiek meegeeft: wat binnen 20 of 30j? Nog altijd alles meenemen? En mooi aanduiden welke aankopen al in welke verkoop zaten? En iedereen doet maar op met niet gestandaardiseerde Excels en uitdraai-pdf's van hun broker?

Wederom: zal allemaal afwachten worden op de wettekst en procedure maar ik zie het zo niet gebeuren; veel te simplistisch, intensief voor controle en fraudegevoelig.
Kan goed zijn maar dat is voorlopig niet mijn probleem hoe het gecontroleerd wordt.
Als er geen richtlijnen worden opgemaakt en jij maakt je aangiftes met eer en geweten en nodige staving is er toch geen probleem in eerste instantie.
Maar het opstellen valt wel goed mee. Ook met jouw voorbeeld en opsplitsen van aankoopmomenten etc.
Op uw pdf staat er een datum dus wat valt er te foefelen met fifo?

Laatst bewerkt:
Portefeuille overzetten is geen optie want bij Saxo boeken ze die dan aan nul waarde waardoor je meerwaarde belasting zal moeten betalen op de gehele waarde van je portfolio (zie één van mijn eerdere posts).

Dat is enkel omdat ze het gegeven niet hebben/niet bijhouden. Bij een stocksplit heb je dezelfde miserie trouwens, dat staat bij mij ook als aankoopprijs 0,00 euro. Ik heb het origineel aandeel niet gratis gekregen nochtans :p.

Dat is niet dat je een meerwaarde hebt. Zou absurd zijn maar dan moet je duidelijk aanduiden geen inhouding en zelf uitrekenen

Laatst bewerkt:
Haalbaar - maar iemand die bvb. 40 posities heeft, elk jaar eens herschikt, dividenden herinvesteerd en maandelijks wel één of meerdere posities uitbreid of inruilt, en dat aangevuld met wat USD/EUR en nog 1 andere munt. Geen rocket science maar dat gaat toch de nodige moeite en tijd kosten.
Herinvesteren van uitgekeerde dividenden is toch niks speciaal? Op dividenden betaal je 30% belasting, als je de resterende 70% nadien terug investeert is dat uiteindelijk toch gewoon maar cash? :unsure:
Aka x aandelen aan y bedrag. Of dat geld van dividenden komt, of van loon dat je die maand ontvangen lijkt mij niet relevant toch?

Herinvesteren van uitgekeerde dividenden is toch niks speciaal? Op dividenden betaal je 30% belasting, als je de resterende 70% nadien terug investeert is dat uiteindelijk toch gewoon maar cash? :unsure:
Aka x aandelen aan y bedrag. Of dat geld van dividenden komt, of van loon dat je die maand ontvangen lijkt mij niet relevant toch?

Niet op dat vlak, maar wel relevant omdat je daardoor altijd wel de nodige aankopen zal realiseren als je dat consequent toepast. Het is allemaal haalbaar - maar als de bank het voor mij doet voor een spreekwoordelijke peulschil neem ik dat graag aan.

Dat lijkt mij dan een IT werkje voor de banken, kwestie van een vinkje "toon enkel nog 'actieve' lijnen" in uw transactieoverzicht.

Je koopt 5 maanden aan een stuk 20 stuks van iets. In maand 6 verkoop je 50 stuks => eerste 2 lijnen worden geschrapt uit het volgende transactieoverzicht. De 3de lijn wordt gereduceerd van 20 naar 10.

De banken zullen moord en brand schreeuwen want "oeeh, zo complex!!!". Maar dit zou anno 2025 toch niet zo onoverkomelijk mogen zijn denk ik dan? :unsure: Waar weet ik ervan, IT is niet mijn vakgebied.

Dat lijkt mij dan een IT werkje voor de banken, kwestie van een vinkje "toon enkel nog 'actieve' lijnen" in uw transactieoverzicht.

Je koopt 5 maanden aan een stuk 20 stuks van iets. In maand 6 verkoop je 50 stuks => eerste 2 lijnen worden geschrapt uit het volgende transactieoverzicht. De 3de lijn wordt gereduceerd van 20 naar 10.

De banken zullen moord en brand schreeuwen want "oeeh, zo complex!!!". Maar dit zou anno 2025 toch niet zo onoverkomelijk mogen zijn denk ik dan? :unsure: Waar weet ik ervan, IT is niet mijn vakgebied.
Maar wat technisch mogelijk is voor een bank, doet er toch niet toe in de discussie? De discussie ging hem over het zelf doen, en het gewoon zelf in een excelleke dumpen/screenshots nemen. En wat jij voorstelt is niet wat er momenteel beschikbaar is en waar de persoon waar ik op antwoordde het had waren momenteel beschikbare PDFs...

Het ging hem over het zelf doen, en wat men als bewijs gaat aanvaarden. In mijn eerste (en sommige volgende antwoorden) in deze discussie staat duidelijk dit:
In theorie is het allemaal niet moeilijk nee, maar zolang er geen wettekst is en we niet weten hoe of wat er allemaal "bewezen" moet worden en welke procedure er gevolgd moet worden, is het koffiedik kijken.

En dat blijft momenteel de essentie hoor. Je kan simplistisch zeggen dat het niet moeilijk is; maar zonder de wettekkst en/of te weten wat banken gaan voorzien blijft het koffiedik kijken. En zelfs als het voor de banken/brokers niet moeilijk is, blijft de vraag of ze het gaan doen.

Maar wat technisch mogelijk is voor een bank, doet er toch niet toe in de discussie? De discussie ging hem over het zelf doen, en het gewoon zelf in een excelleke dumpen/screenshots nemen. En wat jij voorstelt is niet wat er momenteel beschikbaar is en waar de persoon waar ik op antwoordde het had waren momenteel beschikbare PDFs...

Het ging hem over het zelf doen, en wat men als bewijs gaat aanvaarden. In mijn eerste (en sommige volgende antwoorden) in deze discussie staat duidelijk dit:
Op 01.01.2026 is de relevantie van FIFO toch 0? Tenzij ze weer zeer rare constructies gaan maken is de GAK op 01.01.2026 wat telt toch?

Nu, ik was eerlijk gezegd van de veronderstelling dat heel was uitgesteld naar 2027 omdat ze niet klaar waren en ze niks mid-year zomaar kunnen invoeren maar ik zie nu pas dat ze dat boeltje blijkbaar toch nog retroactief willen gaan invoeren vanaf 01.01.2026. Weer de typisch Belgische oplossing dus: we starten het spel maar de spelregels gaan we pas over een half jaar uitleggen, dus doe voorlopig maar iets en dan zien we volgende zomer wel of ge gekloot zijt of niet :sop:

Op 01.01.2026 is de relevantie van FIFO toch 0? Tenzij ze weer zeer rare constructies gaan maken is de GAK op 01.01.2026 wat telt toch?
FIFO is dan relevant voor nieuwe aankopen, niet voor bestaande posities. Zie wederom de post die je hiervoor quotte waar mijn volledige voorbeeld dan ook NA 01/01/2026 lag...

Nu, ik was eerlijk gezegd van de veronderstelling dat heel was uitgesteld naar 2027 omdat ze niet klaar waren en ze niks mid-year zomaar kunnen invoeren maar ik zie nu pas dat ze dat boeltje blijkbaar toch nog retroactief willen gaan invoeren vanaf 01.01.2026. Weer de typisch Belgische oplossing dus: we starten het spel maar de spelregels gaan we pas over een half jaar uitleggen, dus doe voorlopig maar iets en dan zien we volgende zomer wel of ge gekloot zijt of niet :sop:
Exact. Daarom ook mijn opmerking dat het afwachten wordt want we weten momenteel niks concreet.

Ook de banken/brokers niet hé. Dit is een bericht van Bolero erover bv:
Wat gebeurt er begin 2026, vóór de wet officieel is goedgekeurd?
Zolang de wet niet gestemd is, kan KBC – Bolero deze belasting nog niet automatisch inhouden. Voor de betaling van de meerwaardebelasting die je verschuldigd bent in de overgangsperiode zou de wetgever voorzien in de mogelijkheid om de 10% alsnog via Bolero te laten betalen. Van zodra hierover meer details bekend zijn, informeren we je verder.
En dat is een Belgische instelling die ook nog geen info heeft maar er wel mee bezig is. Ik vermoed dat buitenlandse instellingen er zelfs nog niet mee bezig zijn... Voor zover ik weet doet Degiro bv wel de TOB maar niet de RV of Reynderstaks.

Terug
Bovenaan