Welke broker gebruik je?

Welke broker gebruik je (overwegend)?

• Bolero

Stemmen: 100 35,3%
  • Degiro

Stemmen: 83 29,3%
  • Bux

Stemmen: 4 1,4%
  • Lynx

Stemmen: 19 6,7%
  • Keytrade

Stemmen: 15 5,3%
  • Trade Republic

Stemmen: 1 0,4%
  • Mexem

Stemmen: 2 0,7%
  • Re=bel

Stemmen: 16 5,7%
  • Saxo Bank

Stemmen: 60 21,2%
  • IBKR

Stemmen: 2 0,7%
  • eToro

Stemmen: 1 0,4%
  • XTB

Stemmen: 0 0,0%
  • Trading 212

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

Stemmen: 6 2,1%

• Totaal aantal stemmers
    283
Voor zover ik weet doet Degiro bv wel de TOB maar niet de RV of Reynderstaks.
DeGiro houdt wel degelijk zowel beurstaks als dividendbelasting af. Reynderstaks weet ik niet, maar als ze de dividendbelasting inhouden ga ik er halvelings toch vanuit dat ze ook de Reynderstaks gewoon zullen afhouden ook.

DeGiro houdt wel degelijk zowel beurstaks als dividendbelasting af. Reynderstaks weet ik niet, maar als ze de dividendbelasting inhouden ga ik er halvelings toch vanuit dat ze ook de Reynderstaks gewoon zullen afhouden ook.

En ik vind het ook niet op de site van Degire, enkel TOB:

🤷‍♂️

De waarheid ligt in het midden: DeGiro houdt de bronheffing zelf in. Dat betekent dat er bij niet-Belgische aandelen wel nog Belgische roerende voorheffing verschuldigd is via de personenbelasting als meer ontvangt dan wat is vrijgesteld.

Op 01.01.2026 is de relevantie van FIFO toch 0? Tenzij ze weer zeer rare constructies gaan maken is de GAK op 01.01.2026 wat telt toch?

Dat is ietsjes te simplistisch.

Van wat ik verstaan had.

Op 01.01.2026 is het op basis van de waarde op die dag als je die aandelen bezit.
MAAR: Als je kan aantonen dat deze aangekocht zijn in de twee jaar voordien aan een hogere prijs dan de waarde op 01.01.2026, dan mag je de aankoopprijs gebruiken voor die specifeke aankopen.

Voobeeld:

Je hebt 1 aandeel van X gekocht op 15.11.2023 aan 100,00 euro
Je hebt 1 aandeel van X gekocht op 16.10.2024 aan 150,00 euro
De waarde van het aandeel op 01.01.2026 is 125,00 euro.
Je hebt 1 aandeel van X gekocht op 01.02.2026 aan 120,00 eueo
Je verkoopt 2 aandelen van X op 01.11.2026 aan 200,00 euro de stuk.

Wat is de belastbare meerwaarde op 01.11.2026:

400 euro verkoop
MIN 125,00 voor de aankoop op 15.11.2023 want waarde 01.01.2026 was 125,00 EURO
MIN 150,00 voor de aankoop op 16.10.2024 want men zou toelaten dat je die hogere aankoopprijs van 150,00 euro mag gebruiken in plaats van 125,00 als je het kan aantonen. De aankoop was in de twee jaar voor 01.01.2026.
= 125,00 euro belastbare meerwaarde

EDIT:
En het is niet GAK (gemiddelde aankoopprijs) op 01.01.2026, het is de genoteerde koers op 01.01.2026

Laatst bewerkt:
De waarheid ligt in het midden: DeGiro houdt de bronheffing zelf in. Dat betekent dat er bij niet-Belgische aandelen wel nog Belgische roerende voorheffing verschuldigd is via de personenbelasting als meer ontvangt dan wat is vrijgesteld.
Makes sense, ik was het gaan nakijken en de voorheffing werd wel degelijk afgehouden maar het gaat inderdaad over Belgische aandelen.

FFS eh, had gehoopt dat het wat stabiel ging blijven, maar met die recente procentjes naar beneden, en de vermoedelijke procentjes naar boven komend jaar, zal het geen meevaller zijn als de 'foto' op 31/12/2025 gemaakt wordt...

Op 01.01.2026 is het op basis van de waarde op die dag als je die aandelen bezit.
MAAR: Als je kan aantonen dat deze aangekocht zijn in de twee jaar voordien aan een hogere prijs dan de waarde op 01.01.2026, dan mag je de aankoopprijs gebruiken voor die specifeke aankopen.
Heb je een bron voor die "in de 2 jaar voordien"? Het enige dat ik lees is dat je 5 jaar lang, dus tot 1/1/31, naar de (hogere) aankoopkoers dan de waarde op 31/12/25 mag kijken bij de bepaling van je meerwaarde. Nadien wordt sowieso 31/12/25 aangehouden.

Wederom: zal allemaal afwachten worden op de wettekst en procedure maar ik zie het zo niet gebeuren; veel te simplistisch, intensief voor controle en fraudegevoelig.

De spelregels zijn nog niet duidelijk. Er zijn nog heel veel vraagtekens.
De vraag is of men wakker gaat liggen dat men ligt te foefelen met aankopen en verkopen?
Inkomsten zijn inkomsten. En als men amper of niet controleert dan kost het ook geen geld aan handhaving.
Dit is een duidelijke maatregel gericht op extra inkomsten en men ziet dat ook zo.

Het is gewoon vreemd dat je nu al een keuze moet maken of je het zelf regelt of laat regelen door je broker. Net omdat er nog niks bekend is.

FFS eh, had gehoopt dat het wat stabiel ging blijven, maar met die recente procentjes naar beneden, en de vermoedelijke procentjes naar boven komend jaar, zal het geen meevaller zijn als de 'foto' op 31/12/2025 gemaakt wordt...
Cava toch nog momenteel? IWDA/SWRD zitten op zich toch héél dicht bij ATH...

Met je overweight in EMIM zie jij dat vermoedelijk nét iets anders :unsure: . Maar dan nog, EMIM heeft het de afgelopen 6 maand geweldig goed gedaan toch? Als er geen stommiteiten meer gebeuren in de wereld gaan we lang niet slecht afsluiten lijkt mij. Leg de crash van april eind november/begin december en de kaarten hadden evengoed véél slechter kunnen liggen.

Heb je een bron voor die "in de 2 jaar voordien"? Het enige dat ik lees is dat je 5 jaar lang, dus tot 1/1/31, naar de (hogere) aankoopkoers dan de waarde op 31/12/25 mag kijken bij de bepaling van je meerwaarde. Nadien wordt sowieso 31/12/25 aangehouden.
Kan zijn dat de dat aangepast hebben in de november/december tekst? Maar in juli herinner ik mij die twee jaar?

Ik wil gezamenlijk met mijn vriendin IWDA aankopen op een gezamenlijke rekening. Degiro biedt dit niet aan naar mijn weten dus kijk ik naar Saxo of Medirect. We voorzien zo'n 250 euro per maand in het begin.

Het liefst koop ik maandelijks aan en dan is Medirect met de huidige 0 euro transactiekost het meest interessante. Saxo heeft 2 euro transactie kost, dus dan moet ik eerder 2 maandelijks of 1 keer per kwartaal aankopen om die 2 euro niet te zwaar laten wegen. Saxo heeft wel als voordeel om een betere reputatie te hebben vs. Medirect.

Zijn er hier die ook een keuze tussen Saxo en Medirect hebben gemaakt?

Ik wil starten met beleggen en was aan het denken aan Curvo, mijn nicht raadde me dit aan afgelopen kerst.

Ik ken quasi niets van de beurs maar wil wel een maandelijks bedrag investeren. Aangezien ik bescheiden zou starten lijkt dit me het meest interessante omdat je bij Bolero & consorten vaak een hele ETF moet kopen en dit bedrag hoger ligt dan hetgeen ik in het begin wil investeren.

Ik wil starten met beleggen en was aan het denken aan Curvo, mijn nicht raadde me dit aan afgelopen kerst.

Ik ken quasi niets van de beurs maar wil wel een maandelijks bedrag investeren. Aangezien ik bescheiden zou starten lijkt dit me het meest interessante omdat je bij Bolero & consorten vaak een hele ETF moet kopen en dit bedrag hoger ligt dan hetgeen ik in het begin wil investeren.
niemand kennis/ervaring met Curvo?

niemand kennis/ervaring met Curvo?
kdenk dat de kans klein is aangezien ze maar 6.361 leden hebben. En wat is bescheiden starten? voor de ene is dat 50€, voor de andere 500€...

t'is een app die 1% rekent op uw totaal belegd bedrag per jaar (tot je 50k overschrijd, dan verminderd het), als je van plan bent om het een lange tijd te laten staan, dan zal dat bedrag al aardig oplopen tegenover een aankoop van een etf op eender welke andere broker.

als ge echt van 0 start en maar 50€ kunt investeren per maand dan zal het interessant zijn aangezien je geen aankoopkost hebt van 2€ + 0.35 tob, maar eens er wat geld begint op te staan dan kiest ge toch beter een ander beleggingsplatform. T'is alleszins beter dan het op een spaarboekske laten staan

IWDA is 111.34 euro per stuk op dit moment...
Als je maar 50 euro per maand wil erinsteken om het water eens te voelen, dan koop je er gewoon ééntje om de drie maand?

Want die Curvo, dat lijkt heel sterk op Keytrade Plan.
Waar je zogenaamd gratis kan beleggen voor een klein bedrag per maand zolang je geld laat staan voor 5 jaar lang maar de onderliggende fondsen zijn allemaal vrij duur door hoge lopende kosten binnen dat fonds. Dus ik vind dat vrij misleidend.

De "TER" (Total Expense Ratio) van een IWDA (meest populair ETF hier denk ik.) is 0,2% per jaar.
Maar als je NNEK dan bekijkt (Curvo is een product van NNEK), dan denk ik niet dat ze geld steken in fondsen met lage TER. https://www.nnek.nl/wp-content/uploads/2025/02/Factsheet-NNEK-Vermogensbeheer-2024-v4.4.pdf
Alleszins moeilijk om het terug te vinden wat de TER-kosten zouden zijn.

Waardoor het niet 1% lopende kosten is tegenover 0,2% TER IWDA + de kosten van je broker naar keuze.
Maar 1% lopende kosten van Curvo + de TER-kosten van de onderliggende fondsen die zij uitkiezen tegenover een TER van 0,2% IWDA + brokerkosten.
Als je dat vergelijkt met Keyplan, daar is het zogenaamd gratis* maar de onderliggende fondsen hebben een TER van 2 tot 3%. Dat is factor 10 verschil met een IWDA.

Enfin, beleggen is nooit gratis natuurlijk. Voor eenvoud betaal je nu éénmaal. Dat is een keuze wat je zelf maakt.

Ik heb afgelopen jaar een aantal aandelen en ETF die ik foutief als uitkerend ipv accumulerend had gekocht op BUX verkocht, en men BUX omgezet naar een basic gratis versie. Ik ga daar geen geld meer naar storten. Ondertussen ook een Bolero account aangemaakt en met het geld wat ik verkocht had opnieuw IWDA gekocht bij Bolero.

Het plan is om BUX gewoon te laten staan wat er nu staat (<5K). Meerwaarde belasting is enkel als ge verkoopt dacht ik he.
En voor de rest vanaf nu op Bolero aankopen doen. Dat denk ik toch dat makkelijker is met alle taxen etc in België.

IWDA is 111.34 euro per stuk op dit moment...
Als je maar 50 euro per maand wil erinsteken om het water eens te voelen, dan koop je er gewoon ééntje om de drie maand?
Als je ~€50/maand wil investeren koop dan gewoon SWRD in de plaats imo. Quasi exact hetzelfde aan €41,45/stuk momenteel.

Als je met dit soort bedragen wil werken zou ik MeDirect sterk aanraden... daar betaal je gewoon de beurstaks en geen transactiekosten. Zelfs €1 transactiekost is meteen 2+% bij dit soort bedragen.

K ben aan het overwegen om een effectenportefeuille te openen bij keytrade.
Gisteren een mail verstuurd voor meer informatie maar nog steeds geen reactie.

Raden jullie me keytrade aan?
K dacht ook aan ING maar na wat gegoogle zijn er veel kosten (ik koop geen fondsen, .wel aandelen)

Raden jullie me keytrade aan?
Absoluut niet, de tijden van een goeie responsieve klantendienst zijn daar voorbij.

Maar welke informatie heb je nodig die je niet online kan terugvinden?

Als je alles zelf zal doen is het redelijk makkelijk, maar als je service verwacht, vergeet het.

MeDirect lijkt me dan beter.

Ik koop en verkoop zelf mijn aandelen.
Dus k zoek gewoon een goede broker met een goede app waar ik alles online kan volgen, kopen en verkopen en weinig kosten.

Dan twijfel ik tussen medirect en keytrade.

Werken ze opgezegde manier als bijv bolero voor de meerwaardebelasting ?(Voor winst (vanaf 10.000 euro) en verlies).

Terug
Bovenaan