Welke broker gebruik je?

Welke broker gebruik je (overwegend)?

• Bolero

Stemmen: 100 35,3%
  • Degiro

Stemmen: 83 29,3%
  • Bux

Stemmen: 4 1,4%
  • Lynx

Stemmen: 19 6,7%
  • Keytrade

Stemmen: 15 5,3%
  • Trade Republic

Stemmen: 1 0,4%
  • Mexem

Stemmen: 2 0,7%
  • Re=bel

Stemmen: 16 5,7%
  • Saxo Bank

Stemmen: 60 21,2%
  • IBKR

Stemmen: 2 0,7%
  • eToro

Stemmen: 1 0,4%
  • XTB

Stemmen: 0 0,0%
  • Trading 212

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

Stemmen: 6 2,1%

• Totaal aantal stemmers
    283
Ben aan het denken gewoon te verkopen en heraan te kopen op een ander platform, f*ck DEGIRO met mij plots te verplichten op andere beurzen te kopen om binnen hun blijkbaar onbetrouwbare "kernselectie" te blijven.
(.)
Risico is dat een andere broker je natuurlijk hetzelfde aandoet in de toekomst, maar goed.
Je kan dit bij elke broker verwachten hoor. Met ETFs investeer je op lange termijn, zit er niet veel in voor de broker (weinig transacties, weinig opbrengst per t ransactie). En dus worden ze overgenomen (Binck->Saxo), worden ze plots veel goedkoper (ReBel), of minder interessant (DeGiro) etc.
Zelf laat de assets meestal staan. Via Portfolio Performance kan ik de vooruitgang van mijn pf makkelijk opvolgen zonder daarvoor in te loggen bij de verschillende brokers.

Amai seg, da's wel miserie. Zoveel belgen beleggen bij DEGIRO, het lijkt me niet onlogisch dat men dit proces van overboeken in het kader van de meerwaardebelasting in de toekomst wat makkelijker zal maken.

Zoveel Belgen. Allemaal content met 2 euro goedkoper en dan neuten als ze geen service krijgen en dan nog eens neuten als ze het manueel moeten in orde brengen... Je krijgt waar je voor betaalt, he.

Al ging het maar om duidelijke instructies rond welke documenten ik waar moet aanleveren om de belastingen op enkel de gerealiseerde meerwaarde te berekenen.

Maar dit is theoretisch een onmogelijke opdracht. Je transfereert van A in NL naar B in BE. A weet niet van de meerwaarde regels in Belgie en zeker doesn't give a fuck (moesten ze het wel weten). B moet meerwaarde kunnen berekenen op een ondubbelzinnige en legaal sluitende manier. Zonder een legaal sluitende manier waar A niet aan zal meewerken (waarom zouden ze ?), zal dat dus nooit in orde komen.

Het enige wat ze kunnen doen is de aankoop op 0 zetten, alles inhouden en het je zelf laten oplossen.

Alles verkopen bij DEGIRO om daarnaa aan te kopen bij Saxo lijkt me ook niet optimaal aangezien ik dan nog extra belasting betaal. Ik ga denk ik dus nog even de kat uit de boom kijken.

Het probleem zal zichzelf niet oplossen door te wachten (A zal zich nooit bezig houden met de transfer naar B legaal sluitend te maken om jouw meerwaarde probleem eenvoudig te maken, why would they). Je kunt beter beslissen om het nu op te lossen of beslissen om het nooit op te lossen.

Een tussenweg is bij geplande verkoop/herbalancering, bij DEGIRO te verkopen en dan te verhuizen naar Saxo. Binnen paar jaar zit je dan grotendeels bij Saxo en kun je beslissen om alles te fixen.

Ben aan het denken gewoon te verkopen en heraan te kopen op een ander platform, f*ck DEGIRO met mij plots te verplichten op andere beurzen te kopen om binnen hun blijkbaar onbetrouwbare "kernselectie" te blijven.

Mijn verlies blijft dan beperkt tot nog maar een keertje dezelfde beursbelasting te betalen... triest wel.
Risico is dat een andere broker je natuurlijk hetzelfde aandoet in de toekomst, maar goed.

Je kan dit bij elke broker verwachten hoor. Met ETFs investeer je op lange termijn, zit er niet veel in voor de broker (weinig transacties, weinig opbrengst per t ransactie). En dus worden ze overgenomen (Binck->Saxo), worden ze plots veel goedkoper (ReBel), of minder interessant (DeGiro) etc.
Zelf laat de assets meestal staan. Via Portfolio Performance kan ik de vooruitgang van mijn pf makkelijk opvolgen zonder daarvoor in te loggen bij de verschillende brokers.

Als je aankopen beperkt zijn tot 1x kopen en 20y wachten, versta ik niet waarom je niet bij een BE broker zit die alles voor je regels. Voor die paar keer 2 of 5 euro per jaar dat je meer betaalt, moet je niks zelf doen. VS alles zelf uitsnuffelen en 100x bellen naar A en B omdat ze het verkloten...

Maar dit is theoretisch een onmogelijke opdracht. Je transfereert van A in NL naar B in BE. A weet niet van de meerwaarde regels in Belgie en zeker doesn't give a fuck (moesten ze het wel weten). B moet meerwaarde kunnen berekenen op een ondubbelzinnige en legaal sluitende manier. Zonder een legaal sluitende manier waar A niet aan zal meewerken (waarom zouden ze ?), zal dat dus nooit in orde komen.

Het enige wat ze kunnen doen is de aankoop op 0 zetten, alles inhouden en het je zelf laten oplossen.
Je kan wel alles bij Degiro laten staan en zelf je meerwaarde aangeven wanneer je verkoopt. Op zich lijkt me dat geen onmogelijke opdracht. Maar aangezien ik niet van plan ben om voor mijn 50e te verkopen heb je dan natuurlijk wel het risico dat de regels gaandeweg nog complexer worden en je toch zal moeten switchen van broker.

Als je aankopen beperkt zijn tot 1x kopen en 20y wachten, versta ik niet waarom je niet bij een BE broker zit die alles voor je regels. Voor die paar keer 2 of 5 euro per jaar dat je meer betaalt, moet je niks zelf doen. VS alles zelf uitsnuffelen en 100x bellen naar A en B omdat ze het verkloten...

Omdat ik één keer koop per maand voor mezelf, en 4 keer per jaar voor m'n petekindje. En ik met die € 32 aan extra transactiekosten toch al iets klein "leuks" kan doen, elk jaar?. Bijvoorbeeld naar de cinéma gaan met datzelfde petekindje, in plaats van louter € 32 weg te pissen aan hogere transactiekosten.

De neuroot in mij wilt ook niet op 3 à 4 verschillende plaatsen ETF's of aandelen hebben uitstaan. Eén à twee plekken max, en niet meer DEGIRO alleszins. Tot nu toe heb ik nog maar één keer een aandeel verkocht en wat Bitcoin (te vroeg, maar soit wel met stevige winst niet m'n ding) verkocht. Dus zelfs geen sprake van dat ik in aanmerking zou komen voor meerwaardebelasting, want alles is op de lange termijn geïnvesteerd. Korte termijn steekt net niet in een spaarvarken (toch aardig wat kleingeld thuis 😂) , of staat op de verlieslatende spaarrekening.

Als ik naar m'n bric-à-brac Excel simulatie kijk, zou ik op 18 jaar sparen in de huidige ETF die ik voor m'n petekindje uitkoos (rendement het eerste anderhalf jaar lag weliswaar hoger dan het historische gemiddelde, maar er zullen ongetwijfeld ook slechte jaren komen), aan de huidige sommen die ik vlot kan missen, en het historische rendement een kleine € 9000 meerwaarde moeten realiseren, onder de (huidige) drempel van een meerwaardetaks dus (en indien niet, verkoop ik wel in schijven) ... daar € 128 meer of minder op, vind ik dan wél de moeite eerlijk gezegd om af te dokken aan bankkosten omdat ik bij de foute broker begonnen ben.

Omdat ik één keer koop per maand voor mezelf, en 4 keer per jaar voor m'n petekindje. En ik met die € 32 aan extra transactiekosten toch al iets klein "leuks" kan doen, elk jaar?. Bijvoorbeeld naar de cinéma gaan met datzelfde petekindje, in plaats van louter € 32 weg te pissen aan hogere transactiekosten.

Ja, dat heb ik al gehoord. Maar je kunt niet klagen dat je niet meer wil betalen, maar wel de gemakken hebben van een plaats waar je meer betaald. Service heeft een prijs.

De neuroot in mij wilt ook niet op 3 à 4 verschillende plaatsen ETF's of aandelen hebben uitstaan. Eén à twee plekken max, en niet meer DEGIRO alleszins. Tot nu toe heb ik nog maar één keer een aandeel verkocht en wat Bitcoin (te vroeg, maar soit wel met stevige winst niet m'n ding) verkocht. Dus zelfs geen sprake van dat ik in aanmerking zou komen voor meerwaardebelasting, want alles is op de lange termijn geïnvesteerd. Korte termijn steekt net niet in een spaarvarken (toch aardig wat kleingeld thuis 😂) , of staat op de verlieslatende spaarrekening.

Als ik naar m'n bric-à-brac Excel simulatie kijk, zou ik op 18 jaar sparen in de huidige ETF die ik voor m'n petekindje uitkoos (rendement het eerste anderhalf jaar lag weliswaar hoger dan het historische gemiddelde, maar er zullen ongetwijfeld ook slechte jaren komen), aan de huidige sommen die ik vlot kan missen, en het historische rendement een kleine € 9000 meerwaarde moeten realiseren, onder de (huidige) drempel van een meerwaardetaks dus (en indien niet, verkoop ik wel in schijven) ... daar € 128 meer of minder op, vind ik dan wél de moeite eerlijk gezegd om af te dokken aan bankkosten omdat ik bij de foute broker begonnen ben.

Life sucks. Aanpassen aan de realiteit is the name of the game.

Ja, dat heb ik al gehoord. Maar je kunt niet klagen dat je niet meer wil betalen, maar wel de gemakken hebben van een plaats waar je meer betaald. Service heeft een prijs.

Welke service? Ik betaal toch de kosten, en zal nu desnoods nog de extra kosten/belastingen ophoesten om de fondsen te verhuizen?

Ik erger me gewoon aan plots een gewijzigde kernselectie, terwijl ze mij (en vele anderen) "gelokt" hebben met een ander systeem, en informeer me hier (forum weetjewel) over wat het meest voordelige alternatief is. Bij mij zal het wrs MeDirect worden.
Ik zou gerust ook desnoods wél € 3 per transactie willen betalen als daar andere voordelen aan gekoppeld zijn, maar ik weiger omdat nog te doen bij een te wispelturige broker die mij onzin verkoopt ("verbeterde kernselectie", lol).

Ik erger me gewoon aan plots een gewijzigde kernselectie, terwijl ze mij (en vele anderen) "gelokt" hebben met een ander systeem, en informeer me hier (forum weetjewel) over wat het meest voordelige alternatief is. Bij mij zal het wrs MeDirect worden.
Hebben ze ooit beloofd dat er aan de kernselectie nooit iets zou wijzigen?
Indien niet, ben je van iets uitgegaan en nu aan het ergeren omdat die aanname niet klopte...

Heeft MeDirect beloofd dat er aan hun huidige formule nooit nog iets gaat wijzigen?
Indien niet, is de kans groot dat je ergens in de toekomst even onterecht gaat beginnen ergeren als er iets wijzigt.

Hebben ze ooit beloofd dat er aan de kernselectie nooit iets zou wijzigen?
Indien niet, ben je van iets uitgegaan en nu aan het ergeren omdat die aanname niet klopte...

Heeft MeDirect beloofd dat er aan hun huidige formule nooit nog iets gaat wijzigen?
Indien niet, is de kans groot dat je ergens in de toekomst even onterecht gaat beginnen ergeren als er iets wijzigt.

Neen, maar nu gooien ze alle ETF's die ik had eruit, ten voordele van te gaan samenwerken met een tussenpartij die hen meer marge geeft wrs en mij een slechtere spread terwijl ze doen alsof dat een verbetering is, wat leugenachtige marketing is wat mij betreft.

Als MeDirect hun tarieven over 2 jaar verdubbelt maar voor alle producten gelijk zal mij dat minder storen dan specifiek een kernselectie te hanteren en die niet eens gedeeltelijk maar volledig te wijzigen en daarbij wat mij betreft nog te liegen ook.

Laatst bewerkt:
Wanneer heb je die transfer aangevraagd? Ik wou wat aandelen van Lynx overzetten naar Saxo. Aanvraag ingediend op 15 september... Is nog niet in orde 🙄
15 september is wel al heel lang! Ik heb een transfer gedaan van een buitenlandse broker (Swissquote) naar Degiro en dat heeft ook een dikke maand geduurd, maar bijna 3 maanden lijkt me wel uitzonderlijk lang.

15 september is wel al heel lang! Ik heb een transfer gedaan van een buitenlandse broker (Swissquote) naar Degiro en dat heeft ook een dikke maand geduurd, maar bijna 3 maanden lijkt me wel uitzonderlijk lang.
Het is inderdaad erg lang, ik zal ze eens een mail doen om te horen of het nog in orde komt. Want tussen kerst en nieuw zal er vermoedelijk ook niet teveel meer gebeuren.

Ik heb wel eerst nog moeten bewijzen waar dat geld vandaan kwam. Als je al 20 jaar werkt is het blijkbaar louche dat je een mooie cent opzij hebt staan.

Neen, maar nu gooien ze alle ETF's die ik had eruit, ten voordele van te gaan samenwerken met een tussenpartij die hen meer marge geeft wrs en mij een slechtere spread terwijl ze doen alsof dat een verbetering is, wat leugenachtige marketing is wat mij betreft.

Als MeDirect hun tarieven over 2 jaar verdubbelt maar voor alle producten gelijk zal mij dat minder storen dan specifiek een kernselectie te hanteren en die niet eens gedeeltelijk maar volledig te wijzigen en daarbij wat mij betreft nog te liegen ook.
Ze liegen toch helemaal niet? De kernselectie ís gewoon verbeterd: feit. De kernselectie is een stuk breder dan ze voordien was, méér ETF's met als tradeoff dat ze verplicht via Tradegate gekocht worden.
SWRD zat historisch bv niet bij de kernselectie en dus betaalde ik €3/transactie (de lagere TER compenseert dat zeer snel). Nu zou ik in principe voor €1/transactie kunnen aankopen. Dan liegen ze toch niet als ze zeggen dat het beter is? :unsure:
Gewoon omdat jij weigert van via een andere beurs dezelfde aandelen te kopen zitten daarom nog niet te liegen natuurlijk.

En zoals @the_fox reeds aanstipte: MeDirect is nu dan misschien de allerbeste optie met hun terugbetaalde transfer en 0% kosten maar er is helemaal niks dat zegt dat ze over 2-3 jaar niet plots terug transactiekosten gaan invoeren OF MeDirect heeft zijn klantenbestand voldoende uitgebreid en plots is een andere broker/bank geïnteresseerd en ze kopen den boel over "Maar euh, die 0% transactiekosten? Nee dat gaan we niet doen, die overname moet zich wel terugbetalen..."

Kan je dat even toelichten- vandaag enkel Saxo hier en dus geen vergelijking, in het verleden Rebel en Lynx even verkent.
gewoonweg veel overzichtelijker, sneller in gebruik.

als ik op portefeuille druk, zie ik meteen de volledige lijst van mijn posities. bij saxo moet je al eens extra op self investing drukken.
idem voor volglijsten/favorieten

bij saxo neemt instrument de helft van het scherm waardoor je al mag beginnen scrollen na 2 indicators, bv %1d koers en niet gerealiseerde waarde. vb, 1d koers en gewoon waarde raakt er zelf al niet op door de veel te grote tussenruimtes

Mexem is meer gecomprimeerd waardoor ik in 1 oogopslag de marktwaarde zie, %1d koers, 1d W&V, niet-gerealiseerde waarde.

Aan de grootte van mijn scherm zal het alleszins niet liggen, t'is een s22 ultra

Bij mexem heb je ook een 'start' knop waar je via een grafiek direct de prestatie van je portefeuille ziet met een heel goed overzicht qua w/v per aandeel. In favorieten heb je voor elk aandeel een minigrafiek.

En tmeest irritante van Saxo is de 'Fout bij het laden van de pagina' als ik eventjes in een andere app zit (als ik bijvoorbeeld in de mexem app eventjes de grafieken bekijk waar ik live koersen zie
Ik heb alle 3 de apps geprobeerd: Saxo investor, Saxo trader en Saxo portfolio. bij investor en trader crasht dan heel de boel en mag ik terug opnieuw inloggen, portfolio is de enige die dan nog tenminste het merendeel van de tijd in de app blijft

Mexem heeft maar 1 klein minpuntje voor mij en das dat het aankooppunt niet getoond word op de grafiek

Als ik in het kader van de meerwaardebelasting mijn portefeuille bij DEGIRO zou verkopen en weer aankopen bij Saxo is het op zich toch niet nodig om dit voor 1 januari 2026 te doen, toch?

Of maakt dit een verschil voor de berekening van de meerwaardebelasting?

Als ik in het kader van de meerwaardebelasting mijn portefeuille bij DEGIRO zou verkopen en weer aankopen bij Saxo is het op zich toch niet nodig om dit voor 1 januari 2026 te doen, toch?

Of maakt dit een verschil voor de berekening van de meerwaardebelasting?
Jouw vraagstelling is niet geheel duidelijk. Bedoel je verkopen in 2025 en aankopen in 2026 of zowel verkoop als aankoop in 2026?

Zie ik het nu eigenlijk te simplistisch dat je dit perfect zelf kan berekenen en aangeven?
Is toch maar een excel met datum aankoop, hoeveel aandelen aan welke koers.
Of met bestaande aandelen is het gewoon een snapshot maken op 31/12 van hoeveel aandelen aan welke koers.
En als je verkoopt even koers gaan vergelijken, meerwaarde uitrekenen en daarop 10% rekenen?
Enige moeilijkheid zal nog wat met wisselkoersen en valuta's zijn misschien.

Zie ik het nu eigenlijk te simplistisch dat je dit perfect zelf kan berekenen en aangeven?
Is toch maar een excel met datum aankoop, hoeveel aandelen aan welke koers.
Of met bestaande aandelen is het gewoon een snapshot maken op 31/12 van hoeveel aandelen aan welke koers.
En als je verkoopt even koers gaan vergelijken, meerwaarde uitrekenen en daarop 10% rekenen?
Enige moeilijkheid zal nog wat met wisselkoersen en valuta's zijn misschien.
Alles hangt er vanaf hoe officiëel ze alles willen en wat ze gaan aanvaarden. Hoe ga je bv die snapshot nemen?
Ook hoe ga je met je aandelen om als je meerdere aankopen hebt, ook na 1/1/2026? FIFO of een andere manier? Vooral bij mensen die veel kleine aankopen doen, kan dit wel eens oplopen in administratie. Uiteindelijk blijft het opzoeken hoeveel aan welke koers op welke datum; maar ook daar weer hangt het af van wat men als bewijs gaat aanvaarden.

In theorie is het allemaal niet moeilijk nee, maar zolang er geen wettekst is en we niet weten hoe of wat er allemaal "bewezen" moet worden en welke procedure er gevolgd moet worden, is het koffiedik kijken.

Terug
Bovenaan