Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Goddamn. Wat een ongelooflijke klepper is dit? Waanzinnige goeie prent die denkik Anora van de troon stoot als mijn favoriet van 2024.

Van Barry Keoghan wist ik al dat die serieus wat kon en die speelt zoals gebruikelijk ook hier weer de pannen van het dak. Maar ook de rest van de cast, van de eerste tot de laatste... Wow. Spelen zo goed dat het effectief binnenkomt als rauwe onverpakte pure authentiek. Met net dat tikkeltje meer waardoor je het gevoel krijgt naar een of ander hyperrealistisch tafereel te kijken wat zeker in de laatste act voor een bom zorgt.

Is it too real for ya? 🎵

American Honey en Fish Tank vond ik ook goed, geen idee waarom deze lager scoort dan die twee voorgaande want dit is imo met voorsprong Andrea Arnold's beste. She's been added to map alright.

Anyway, moest het nog niet duidelijk zijn; Gaat dat zien, aanrader! 👌
Ik vond die ook erg goed. Topper, maar niet year's best. Fish Tank nog niet gezien maar American Honey en Red Road waren in ieder geval erg goed. Ik zou ze niet direct in volgorde kunnen zetten, I like them all.

Mijn favoriete film toen ik 10 jaar was, mocht die niet kijken thuis, maar mijn tante had die op video, dus elke keer ik daar bleef slapen keek ik Commando.

Sully: “I thought you said you were going to kill me last?” Arnie met extreem accent: “I lied.” En ook “Blow off some steam, Bennett.” Bangelijke film!
Die film zit vol heerlijke campy momenten quotes :love:

Wanneer hij die kerel op het vliegtuig de nek omwringt, onder een dekentje stopt en tegen die stewardess zegt: "don't wake my friend, he's dead tired". Of hoe hij samen met z'n dochter een hertje eten geeft in die opening sequence. En wanneer hij de kerels die z'n huis aanvallen letterlijk al op voorhand had geroken.

Awesoms stuff.

I.S.S.

Leuke insteek die toch wel vaak voor een beklijvend gevoel zorgt. Krijgt, voor mij toch wel verbazend, gemiddelde tot slechte kritieken. Een kritiek die vaak weerkomt is dat de personages te vlak zijn en het weinig spannend en spectaculair is voor een sci-fi film, wat het imo gewoon niet is. En net het gewone, weinig spectaculaire aan de personages en deze film in zijn geheel, waardoor het geheel gewoon echter en plausibeler aanvoelt, vond ik net zijn sterkte. 7/10

Die film zit vol heerlijke campy momenten quotes :love:

Wanneer hij die kerel op het vliegtuig de nek omwringt, onder een dekentje stopt en tegen die stewardess zegt: "don't wake my friend, he's dead tired". Of hoe hij samen met z'n dochter een hertje eten geeft in die opening sequence. En wanneer hij de kerels die z'n huis aanvallen letterlijk al op voorhand had geroken.

Awesoms stuff.
Inderdaad, dat zegt hij dus letterlijk hé. "you got the wind on the right side. you can smell them coming. I did" :wtf:

Maar ook als hij uit dat vliegtuig gaat springen, die verlaat zomaar zijn stoel bij take off "i am airsick", en geen mens die hem tegen houd terwijl hij rustig naar het bagageruim gaat tijdens opstijgen.
Of toen hij die passagierstoel uit die auto trekt, terwijl hij op z'n knieën zit ! Precies of die passagierstoel was met ducktape bevestigd :rofl:
En toen hij met een paar slijpschijven werpte, en een kerel zijn hersenpan er gewoon af vloog. :scream:

Film is onmogelijk serieus te nemen, maar dat is op geen moment de bedoeling (denk ik) .

Gladiator II (6,5/10)

Deze film hangt te veel af van de eerste film. Personages, muziek, plotlijnen, motivaties zijn allemaal doorslagjes van de eerste film. En ze verwijzen er ook te veel naar terug. Denzel Washington is te Amerikaans en modern om een geloofwaardig Romeins karakter neer te zetten, beetje zoals een tijdreiziger die zich probeert te vermommen in het oude Rome, het valt platjes op zijn gezicht. Op welke basis Scott de keizers Geta en Caracalla heeft gemaakt, dat is te karikaturaal.

Als Rome buff vond ik de CGI-shots van de stad tof maar de beruchte apen-scène was een gedrocht die ik ook niet wist te smaken. Ik hoop dat we de franchise kunnen laten rusten.

Soundtrack to a coup d'état

Wat een tour de Force van een docu zeg.
Die montage met citaten, jazz muziek en nieuwsbeelden is werkelijk verbluffend. Hoe begin je hier zelf aan? :crazy:
Daarom ook helemaal terecht Oscar genomineerd (al zal hij vermoedelijk niet winnen)
Must see voor iedereen met interesse in onze geschiedenis, maar eigenlijk zou dit zelf verplichte kost mogen zijn
Deze zouden ze gerust in onz eindtermen mogen opnemen. Blijft toch een stuk geschiedenis waar de gemiddelde Belg bedroevend weinig over weet. En dan maar leuteren over hoe ze in Afrika hun zaken niet op orde krijgen.

Gratis op vrtmax!

Challengers - 9/10 (Luca Guadagnino, 2024)

Amator aka Camera Buff - 9/10 (Krzysztof Kieslowski, 1979)

Drôle de drame aka Bizarre Bizarre - 7.5/10 (Marcel Carné, 1938)

Blue Steel - 7.5/10 (Kathryn Bigelow, 1989)

Breaking the Waves - 7/10 (Lars Von Trier, 1996)

The Caine Mutiny - 7/10 (Edward Dmytryk, 1954)

Emilia Pérez (Jacques Audiard, 2024)

Zoals zo vaak bij een film met felle tegenstanders en (in dit geval wel weinig) voorstanders, val ik hier weer een beetje tussen de twee groepen in. Puur als film beoordeeld niet zo'n ramp als de luidste critici ervan maken maar helaas ook gewoon niet zo'n goeie film.

Het grootste probleem met deze film is voor mij de totale mismatch tussen het eindproduct en de regisseur. Audiard staat bekend als iemand die dan misschien wel grote thema's niet schuwt, maar die eerder realistische, intiemere films uitwerkt zoals Les Olympiades, Dheepan en De Rouille et d'Os. Ik heb de indruk dat hij met Emilia Pérez een eigenzinnige en uitzinnige film wilde maken. Dat eerste is redelijk gelukt door de bizarre premisse en gekozen vorm, dit is een film die vanuit een bepaalde visie vertrekt en daar dan 100% voor gaat, met acteurs die zich volledig smijten.

Maar hij faalt in het tweede. Hoewel niet onmemorabel, gaat de film voor mij niet ver genoeg in het omarmen van z'n weirdness en uitbundigheid. Het lijkt alsof Audiard mikte op bijvoorbeeld The Devils van Ken Russell maar daar niet het juiste gereedschap voor heeft. Het is er wel wat aan te merken dat dit eerder als een opera dan als een musical opgevat geweest is maar alles had daarvoor veel meer larger than life moeten zijn. De setting verschilt van maar blijft tegelijk te veel aanleunen tegen de realiteit, alsof Audiard niet kon kiezen. In de tweede helft evolueerde de film eigenlijk gewoon naar Mrs. Doubtfire met een transgender. Komt er ook nog eens bij dat de meeste liedjes nogal sucken en zeer vergeetbaar waren. Eigenlijk had pakweg Pedro Almodovar deze film moeten maken.

Sluit ik me geheel bij aan. Vond het nog wel interessant omdat het zo buiten de lijnen kleurt en dat is leuk wanneer het abstracte kunst oplevert maar vaak kon ik niet meer ontwaren dan wat gekribbel. Er worden ook wel wat boeiende vragen voorgeschoteld, vooral rond vergiffenis, maar de antwoorden vond ik maar mager en inderdaad had beter gewerkt als deze nog verder far out had durven gaan en meer had ingezet op het grootse van opera.

Wat een jaar voor musicals in feite. Niet dat ik er echt fan van ben, misschien daarom dat mijn top bijna omgekeerd loopt tov de IMDB scores. 😅

Joker: Folie a Deux
@ikbenben was right - De beste musical van het jaar, fight me!

Emilia Perez
The End
Moana 2
Wicked

Better Man moet ik nog zien en geen flauw idee waar die gaat uitkomen. Niet echt fan van Robbie William maar het geheel met hem als aap is misschien raar genoeg om hier toch serieus te weten scoren.

GEMINI MAN (2019)

bweikes, heb me echt door die film moeten sleuren. zo saaaai...

Valt me op dat Will smith beduidend flauwere films aangeboden krijgt de laatste jaren. is dit het gevolg louter en alleen voor die slapping van chris rock daar geweest?

20 jaar terug was die man de meest gewilde acteur, en nu zijn al zijn films drollen

GEMINI MAN (2019)

bweikes, heb me echt door die film moeten sleuren. zo saaaai...

Valt me op dat Will smith beduidend flauwere films aangeboden krijgt de laatste jaren. is dit het gevolg louter en alleen voor die slapping van chris rock daar geweest?

20 jaar terug was die man de meest gewilde acteur, en nu zijn al zijn films drollen
Na de slap zijn er maar 3 films gemaakt. Dus kans is klein dat het daarmee te maken heeft.

1000043998.png

Aangenaam verrast door The Platform, Monster en Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person.
The Last Kumite is een van de slechtste films die ik ooit gezien heb. Dat het een ode aan Bloodsport ging zijn, lag er vingerdik op, en dat was ook de reden dat ik die wou zien, maar fuck zeg dit was een beproeving van mijn geduld.

The Lost World: Jurassic Park

Beter dan het boek, maar wederom doet het einde afbreuk aan de rest van de film. Ik zou de film een 7 raten, maar T-Rex op de boot en in de VS was toch een beetje te (oei oei, durf ik het woord gebruiken?) "onrealistisch". Leuke actie op groot scherm in de cinema destijds misschien, maar 30 jaar na datum op de TV toch een stuk minder. Maar ik ben een nitpicker, dat geef ik toe.

Seffes tijdens het strijken Jurassic Park 3 opzetten se, gezien de aanwezigheid van Tea Leoni gaat dat sowieso een 10/10 worden.

Twisters (2024) 7,5*
Het origineel heb ik nooit gezien, en ook geen trailer voor deze, dus ik ging er totaal 'blind' in. Ik vond het een zeer entertainende film, met de nodige spanning en drama. Vooral het begin kwam meteen binnen! Nadien volgt een vrij klassiek/voorspelbaar plot, maar het is allemaal best goed uitgevoerd, dus daar stoor ik me dan niet zo aan. Leuke avond mee gehad, meer moet dat soms niet zijn.

Texas Chainsaw Massacre (2022)

Mannekes, wat slecht en ronduit irritant. Wel nog een paar puntjes voor de amusante bus scène, hoewel die voor geen meter de sfeer van deze films ademt, of wat ze zouden moeten ademen in elk geval. 3/10

The Last Kumite is een van de slechtste films die ik ooit gezien heb. Dat het een ode aan Bloodsport ging zijn, lag er vingerdik op, en dat was ook de reden dat ik die wou zien, maar fuck zeg dit was een beproeving van mijn geduld.
heb hem niet gezien, maar ben de cast gaan opzoeken. Ze hebben wel hun best gedaan om vergane glory erbij te halen en "Belgisch talent"

Terug
Bovenaan