Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Er zit wel nogal een verschil op he. Op school in de klas in opdracht van onderwijzend personeel of op je telefoon waar je dingen kan weg scrollen...?

Genoeg andere manieren om aan de eindtermen te voldoen, me dunkt.
In mijn ogen is er niks mee om jeugd te confronteren met de realiteit, en die is niet altijd gezellig en leuk. We zijn een hele generatie snowflakes aan het grootbrengen met gentle parenting enzo, kinderen en tieners kunnen wel tegen een stootje. Ik (en mijn hele klas) ben niet getraumatiseerd weggelopen bij American History X en Requiem for a Dream, ik was er wél van onder de indruk, en die films hebben volgens mij wel degelijk een educatieve waarde.

dan zijn we al met drie, en ik weet zeker dat @PBR Streetgang ook van die mening is :)
Met 4!

Ik herinner niet zo goed meer wat we allemaal op school hebben gezien van films. Ik geloof American History X wel, alsook The Matrix en Le huitième jour. Voor de rest zou ik eens goed moeten nadenken :thinking:. Maar Requiem For A Dream hebben we nooit op school gezien.

ik kan me enkel Dead Man Walking, Modern Times en één of andere Turkse film over het boerenleven herinneren
nog eens proberen zoeken wat die laatste zou kunnen geweest zijn, maar niet gevonden

Juist, nu ik eraan denk. Die ik opnoemde, hebben we in de les gekeken. Daarnaast nog enkele die we gingen zien net voor de kerstvakantie en die ik me kan herinneren: Billy Elliot, The Hurricane, 21 Grams en Mona Lisa Smile.

Waarvan ik het me herinner, school:
daens (incl triggerwarning voor de verkrachtingsscene)
one flew over the cuckoo's nest
il postino
das experiment
cidade de deus
lola rent (2x zelfs pffff)
les barons
bienvenue chez les ch'tis

Best vermakelijke films eigenlijk.

Ik herinner me weinig van de films die we op school hebben gezien. Ik weet dat we Requiem for a Dream hebben gezien en Schindler's List ook dacht ik. Ook nog een andere holocaustfilm dacht ik. Dead Man Walking in godsdienst toen het over de doodstraf ging.

Volgens mij is het effect van die films op een bende tieners in groep sowieso eerder beperkt eerlijk gezegd, of toch niet wat je daar als volwassene van verwacht. Dat "resoneerde" meestal niet echt met onze leefwereld, en als daar een of ander belangrijk historisch of maatschappelijk feit aan bod kwam had ik altijd de indruk dat je al onder een steen moest leven om dat nog niet tegengekomen te zijn.

In mijn ogen is er niks mee om jeugd te confronteren met de realiteit, en die is niet altijd gezellig en leuk. We zijn een hele generatie snowflakes aan het grootbrengen met gentle parenting enzo, kinderen en tieners kunnen wel tegen een stootje. Ik (en mijn hele klas) ben niet getraumatiseerd weggelopen bij American History X en Requiem for a Dream, ik was er wél van onder de indruk, en die films hebben volgens mij wel degelijk een educatieve waarde.
Daar geloof ik eerlijk gezegd niets van. Voor mij was dat allemaal ver van mijn bed en Amerikaans, ik kon me nu echt niet inbeelden dat ik me ooit moest druk maken over die zaken. Het meest belangrijke aan Requiem for a Dream voor een hoop tieners, zeker de jongens, is denk ik de fameuze scène met Jennifer Connelly en die dildo. Geen idee welke levenslessen daar moesten uitkomen.

Laatst bewerkt:
Is er al iemand naar de film over Michael Jackson gaan kijken?

Yes, ik ben misschien biased maar vond hem top.
Vooral weten dat deze maar tot '88 gaat, anders lijkt het zo een plots einde.

Ik vond het wel een aanrader, voor niet fans komen er blijkbaar toch wat nieuwe elementen naar voor die niet gekend waren bij velen.

Ik vond het wel een aanrader, voor niet fans komen er blijkbaar toch wat nieuwe elementen naar voor die niet gekend waren bij velen.
Ik ga hem binnekort zien! Hoor heel veel goede dingen daarover.
(Ik snapte je biased comment niet, tot ik je profielfoto zag :p)

Waarvan ik het me herinner, school:
daens (incl triggerwarning voor de verkrachtingsscene)
one flew over the cuckoo's nest
il postino
das experiment
cidade de deus
lola rent (2x zelfs pffff)
les barons
bienvenue chez les ch'tis

Best vermakelijke films eigenlijk.
Wat ik me nog herinner

Billy Elliot
Save the Last Dance
Million Dollar Baby
Bin-Jip
The Three Burials of Milquiades Estrada
stukjes van Ben Hur

er moeten er nog geweest zijn maar die hebben niet zoveel indruk nagelaten dan. We hadden wel ook filmclub op school over de middag en daar toch een hoop leuke films gezien

Ik heb 'm zelf ook gezien intussen. Ik snap de kritiek over het feit dat enkel de positieve punten van hem belicht zijn, dat hebben ze in de biopics over andere artiesten al beter gedaan in het verleden.
Maar ik vond de film best goed en knap in beeld gebracht.
MJ was de ster van mijn jeugd maar heb hem nooit gevolgd in detail. Desondanks kwamen er weinig aspecten aan bod die ik nog niet wist. De eerste scènes met papa Jackson lagen me wel zwaar op de maag. Wat een kl***** als er enige waarheid in zit.

Golden oldie : War Games (1983) : vroeger veel gezien en was in die tijd waauw maar ja als je die nu is terugziet in het huidige computer tijdperk :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Het meest belangrijke aan Requiem for a Dream voor een hoop tieners, zeker de jongens, is denk ik de fameuze scène met Jennifer Connelly en die dildo. Geen idee welke levenslessen daar moesten uitkomen.
Ja soit, dat zegt dan veel over die jongens... Als ik hier lees welk effect dat op sommige scholen had, dat was bij ons in elk geval totaal niet zo (in de gangen lachen met de dildo scène etc). Ik werd zeer stil van zulke films, en er zit toch echt wel meer inhoud in dan enkel het laatste kwartier 🙄

Ja soit, dat zegt dan veel over die jongens... Als ik hier lees welk effect dat op sommige scholen had, dat was bij ons in elk geval totaal niet zo (in de gangen lachen met de dildo scène etc). Ik werd zeer stil van zulke films, en er zit toch echt wel meer inhoud in dan enkel het laatste kwartier 🙄
Ik vind een (schockerende) film zien gelijkstellen aan mensen confronteren met de realiteit niet kloppen. Het is een film, het blijft een film. Het gaat over tieners, die weten al wat fictie is. Mensen kijken voor hun plezier naar zaken zoals Saw uiteindelijk. Ja, je kan daarmee de aanzet geven om een thema te bespreken, dat wel. Al vind ik Requiem for a Dream nu ook niet zo'n sterk genuanceerd werk daarvoor. Drugs are bad, en gezien de coke-consumptie in dit land is het precies allemaal niet gelopen zoals gepland.

Misschien dat een documentaire over de gruwelen van pakweg Auschwitz dan een betere keuze is om mensen te confronteren met de realiteit, vermits dat geen fictie is. Maar eigenlijk vind ik de premisse rond "snowflakes" al gewoon fout om te beginnen.

Ik zal het maar nog eens herhalen: er is geen wetenschappelijk bewijs dat beelden van 'worst case scenario's' aanzetten tot beter gedrag. Integendeel, het kan aanzetten tot gebruik omdat de meeste mensen er van uitgaan dat dit de uitzondering is. Dus qua preventieve waarde is die film enorm beperkt, bij sommige zal het wel blijven hangen. Maar ga er niet van uit dat iemand zijn alcohol, marihuana, coke of ander gebruik aangepast heeft of er niet aan begonnen is omdat ze in Requiem zagen wat er verkeerd kon lopen.

We zijn met school nog naar Der Untergang gaan kijken en dat vond ik best indrukwekkend. Toen was ik 17 jaar. Zou die nog eens moeten opzetten, de laatste maanden van het Rijk ervaar ik als een horror fascinans. Hoe dat regime zich in die laatste maanden onwaarschijnlijk hard schrap wist te zetten en zich tot de laatste snik verweerde terwijl alles erop wees dat het allemaal tevergeefs was. Der Hauptmann is ook nog een interessante film in dat opzicht.

Chain reaction.
Zo n typische film die sterk begint , maar halfweg in een put zakt.... zonde.

Next up. Get shorty en the devils advocate.
Ja ik ben in mn 90s feeling again.
Deze 2 nog nooit gezien.

Terug
Bovenaan