Welke levensbeslissingen had je graag anders genomen?

Meer dan 20 jaar geleden, op de middelbare school, zei mijn leerkracht Frans me tijdens een kort gesprekje op een wandeling in de Italië-reis dat een assertiviteitscursus wel iets voor mij zou zijn. Die juffrouw en haar vak was totaal onpopulair, en ik zag dat als een soort van belediging of bullshit. Per slot van rekening had ik veel vrienden en ook een knappe vriendin uit mijn zelfde jaar en we amuseerden ons te pletter op die reis.

Maar toch had zij eigenlijk gelijk. Ik had een soort van zelfvertrouwen dat zich moest opbouwen, bij mensen die ik niet ken was ik altijd heel ongemakkelijk, small-talk vinden was onbestaande. Ik heb dat pas geleerd na jaren te werken, heel goed te worden in mijn vak, waardoor ik vanuit mijn expertise meer en meer mensen ben durven en moeten gaan aanspreken, ik denk deels ook meer zelfvertrouwen op doen en je niet minderwaardig voelen bij vreemden.

Achteraf gezien was dat een van de beste adviezen die iemand mij gegeven heeft in die tijd, en heb ik daar niks mee gedaan. Het zou ook wel moeilijk geweest zijn om toen die stap te zetten daar hulp voor te zoeken, maar dat had zeker bijgedragen gehad aan mijn eerstvolgende 10 levensjaren toen, dat had alles ietsje gemakkelijker kunnen maken.

Ik had veel liever andere studies gedaan uiteindelijk. Iets met mijn handen, een stiel. Zou me veel meer voldoening geven dan hetgeen ik nu doe.

Eerder aan kinderen beginnen. Ben er nu 42 met de oudste 10 en jongste 4.

Toen mijn vader 42 was was ik er al 16.

Ik geef de schuld aan mijn vrouw, ze was mijn leven nog niet binnengewandeld op mijn 26ste (en ik ook niet klaar om op die leeftijd vader te zijn)

Ik geef de schuld aan mijn vrouw, ze was mijn leven nog niet binnengewandeld op mijn 26ste (en ik ook niet klaar om op die leeftijd vader te zijn)
Tegenwoordig is dat meer en meer de standaard. Ik was net 36 toen ik vader werd. Ik heb een vrouwelijke collega die 40 was bij haar eerste kind. Natuurlijk is dit biologisch allemaal geen goed idee, maar het is een maatschappelijke ontwikkeling.

Ik was als kind een nakomertje, mijn moeder was 36 en mijn vader 39. Al mijn vrienden zowat hadden jongere ouders. Vandaag de dag is dat zo speciaal niet meer.

Laatst bewerkt:
Ik heb daar ook al zitten over nadenken. Toen m'n moeder 36 jaar werd, was ik 16 jaar. Heel fijn om 'jonge' ouders te hebben vond ik, en nu nog.

Ik was 29 toen ons eerste geboren werd, ik redeneer dan meteen: genieten van kleinkinderen is al serieus ingekort i.v.m. mijn moeder.

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe oud je wordt en op welke manier je oud wordt.

Mijn laatste grootouder is gestorven toen ik een jaar of 18 was, partner haar grootouders zijn samen heel gelukkig en vlot 93 geworden dit jaar. Terwijl ik en zij quasi dezelfde leeftijd zijn en onze ouders ook min of meer dezelfde leeftijd zijn.

Goh voor mij is dat gewoon absoluut voor buikgevoel gaan als het verkeerd aanvoelt. Paar maal gedacht van neen nu wijk ik daar eens vanaf en dan bleek dat buikgevoel toch correct te zijn. Voor de rest it is what is is.

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe oud je wordt en op welke manier je oud wordt.

Mijn laatste grootouder is gestorven toen ik een jaar of 18 was, partner haar grootouders zijn samen heel gelukkig en vlot 93 geworden dit jaar. Terwijl ik en zij quasi dezelfde leeftijd zijn en onze ouders ook min of meer dezelfde leeftijd zijn.
Ik denk dat er ook wel een verschil zit tussen een vijftiger nu en een vijftiger van de vorige generatie(s). Ik bedoel maar, mijn dochter gaan 20 zijn als ik 56 ben. Maar ik heb minder het gevoel dat je op 56 oud bent: je wordt verwacht nog aan het werk te zijn en in redelijk goede gezondheid.

Ik heb geen enkele spijt van mijn leven en zou eigenlijk niets anders doen. Moest ik "geforceerd" worden om 1 ding toch anders te doen dan zou het zijn dat ik in het middelbaar meer mijn best zou gedaan hebben. Ik heb heel mijn schoolcarrière eigenlijk niet echt geprobeerd, waardoor ik uiteindelijk zonder enige moeite in TSO een diploma gehaald heb en met een absoluut minimum aan moeite een professionele bachelor gehaald heb.

Bij wat testen op latere leeftijd was daar ook een verklaring voor en had ik met de juiste motivatie/volwassenheid mogelijk wel moeite kunnen doen in het middelbaar en had ik mogelijk wel "de manier" gevonden om mezelf in te zetten voor studies. Soms vraag ik mij wel eens af wat ik in dat geval gedaan had met mijn leven.

Maar zoals gezegd, zeer tevreden met mijn leven en "willen veranderen" wil ik niets.

Ik ben 38 en de kleine is 2.5. 10 jaar geleden had het zeker makkelijker geweest qua energiebalans :p
We hebben elkaar pas leren kennen als ik 29 was.

Ik heb geen enkele spijt van mijn leven en zou eigenlijk niets anders doen. Moest ik "geforceerd" worden om 1 ding toch anders te doen dan zou het zijn dat ik in het middelbaar meer mijn best zou gedaan hebben. Ik heb heel mijn schoolcarrière eigenlijk niet echt geprobeerd, waardoor ik uiteindelijk zonder enige moeite in TSO een diploma gehaald heb en met een absoluut minimum aan moeite een professionele bachelor gehaald heb.

Bij wat testen op latere leeftijd was daar ook een verklaring voor en had ik met de juiste motivatie/volwassenheid mogelijk wel moeite kunnen doen in het middelbaar en had ik mogelijk wel "de manier" gevonden om mezelf in te zetten voor studies. Soms vraag ik mij wel eens af wat ik in dat geval gedaan had met mijn leven.

Maar zoals gezegd, zeer tevreden met mijn leven en "willen veranderen" wil ik niets.
Klinkt nogal herkenbaar. De vraag is echter in hoeverre die motivatie/volwassenheid echt 'kneedbaar' zou geweest zijn op dat moment in u leven en of daar dus überhaupt iets aan te veranderen zou geweest zijn... ik heb trouwens sterk vermoeden dat er toen motivatie genoeg was, gewoon voor een select aantal andere dingen? :unsure:

Tegenwoordig is dat meer en meer de standaard. Ik was net 36 toen ik vader werd. Ik heb een vrouwelijke collega die 40 was bij haar eerste kind. Natuurlijk is dit biologisch allemaal geen goed idee, maar het is een maatschappelijke ontwikkeling.

Ik was als kind een nakomertje, mijn moeder was 36 en mijn vader 39. Al mijn vrienden zowat hadden jongere ouders. Vandaag de dag is dat zo speciaal niet meer.

Ik ben 38 en de kleine is 2.5. 10 jaar geleden had het zeker makkelijker geweest qua energiebalans :p
We hebben elkaar pas leren kennen als ik 29 was.
Voor mij zit hem dan in de "vrijheid" die ik nu zou hebben moesten mijn kinderen 16 jaar ipv de jongste 4 nu.

Het is nu wel dat we later ouder worden en dat we hebben kunnen genieten van de vrijheid in onze 20er jaren.

Het is nu wel dat we later ouder worden en dat we hebben kunnen genieten van de vrijheid in onze 20er jaren.
Dat is ook waar. Ik heb vrienden die begin de 20 aan kinderen begonnen en nu craven naar het uitgaan. Terwijl ik op die moment een ferme uitgaansperiode had en ik heb het wel gehad daarmee.

Klinkt nogal herkenbaar. De vraag is echter in hoeverre die motivatie/volwassenheid echt 'kneedbaar' zou geweest zijn op dat moment in u leven en of daar dus überhaupt iets aan te veranderen zou geweest zijn... ik heb trouwens sterk vermoeden dat er toen motivatie genoeg was, gewoon voor een select aantal andere dingen? :unsure:
Het probleem zat hem inderdaad in hoe iemand te motiveren of zover te krijgen dat die na de schooluren een boek open doet, wat bij mij gewoon onbestaande was, ik nam mijn boeken zelfs gewoon niet mee naar huis en tijdens de uren keek ik meer naar buiten dan iets anders.

Maar zoals je zegt, hoe kan je motivatie kneden in een bepaalde richting. Ik was helemaal weg om nieuwe dingen te leren kennen op PC en leerde mezelf wat Visual Basic aan, Photoshop en wat simpele websites bouwen en kon daar uren tijd in steken. Op zich heeft dat dan ook geholpen om nu met behoorlijk wat informaticazaken direct mee te zijn en zeer efficiënt te kunnen werken en kunnen laten werken (wat voor ons kantoor zeer belangrijk is). Dus op zich heeft dat dan nog wel zijn vruchten afgeworpen.

Soit, content zijn met wat we hebben! En idd Bitcoin... Heb in november 2011 op 9lives gepost in een topic om wat meer uitleg te vragen waar iemand 1 BTC verkocht voor 10 of 20 EUR... Was toen met een plastic coin dat je kreeg, vond het idee op zich wel tof maar snapte er de ballen van dus toch maar niet gedaan :laugh:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan