Werken onder/lager dan uw opleiding/studies

Bij mij was het eigenlijk omgekeerd. Mijn eerste 2 jobs waren eigenlijk 'boven' mijn niveau (en deze eigenlijk ook), aangezien ze eerder iemand met een doctoraat op het oog hadden. Het loon lag een serieus stuk hoger dan wat voor startende masters gebruikelijk is/was, maar toch niet gemerkt dat het 'niveau' echt hoger lag. Had tijdens m'n studies al wel een onderzoeksstage en zo achter de rug, dus misschien dat het daardoor lag.

Uiteindelijk is het enige wat telt is of je je job graag doet, ongeacht je diploma. Goed kunnen studeren is één ding, maar als je interesse in een diploma louter intellectueel is en je bv. totaal geen interesse hebt in een corporate career en véél liever in een bakkerij werkt, ja waarom niet eh. We leven in een land waar het verschil in nettolonen tussen laag- en hooggechoolden toch niet zo gigantisch is, dus waarom zou je niet 'onder je niveau' gaan werken als je daar gelukkiger door wordt (omdat je bv. liever met je handen werkt). Een diploma is ook maar een bewijs dat je een zeker denkniveau aan de dag kan brengen, niet dat je automatisch geïnteresseerd bent in een 'hooggeschoolde' (dikwijls stressvollere) job.

Anders zou meer dan 75% van de Belgen laaggeschoold zijn.

Veel minder dat 75% zal het toch niet zijn heb ik de indruk als ik zo de verkiezingsuitslagen, de gemiddelde discussie op café, de comments op de facebook pagina's van HLN, etc. zie/hoor/lees, maar bon. :hurrr:

Die definitie van de VDAB is ook wel wat achterhaald. Vroeger kon je nog iets van je leven maken zonder enig diploma, maar anno 2024 enkel maar je diploma secundair halen (en geen 7e jaar of hoger) is toch echt de bare minimum. Zelfs dat niet halen is toch zo goed als borderline analfabeet, al helemaal als je ziet wie de gemiddelde jongere is die zonder diploma het secundair onderwijs verlaat.

Veel minder dat 75% zal het toch niet zijn heb ik de indruk als ik zo de verkiezingsuitslagen, de gemiddelde discussie op café, de comments op de facebook pagina's van HLN, etc. zie/hoor/lees, maar bon. :hurrr:

Die definitie van de VDAB is ook wel wat achterhaald. Vroeger kon je nog iets van je leven maken zonder enig diploma, maar anno 2024 enkel maar je diploma secundair halen (en geen 7e jaar of hoger) is toch echt de bare minimum. Zelfs dat niet halen is toch zo goed als borderline analfabeet, al helemaal als je ziet wie de gemiddelde jongere is die zonder diploma het secundair onderwijs verlaat.
Als ik zie hoe ze geprobeerd hebben om mijn zoon en zijn klasgenoten te overtuigen om te komen werken ipv een zevende jaar te beginnen. Zelfs tijdens het zevende hebben ze er nog een kunnen overtuigen om te beginnen werken ipv diploma te halen. Die mannen hebben dan ook geen diploma, maar kunnen toch een mooie loopbaan uitbouwen.

Een goede kennis van me is van een degelijke programmeur job (deed backend programming in een multinational) naar "klusjesman" gegaan.
Zijn broer was overleden en dat heeft hem aan het denken gezet, en toen besefte hij dat hij heel andere dingen van het leven wou. Nu werkt die op een school als klusjesman. Soms wat dingen oplossen in het gebouw, veel buiten de planten op de speelplaats onderhouden etc. Tijd voor de kinderen en dergelijke, hij doet dat nu een 5-6-tal jaar en die is echt wel gewoon gelukkiger.
Hmm.

Gaat dan niet over een man van rond de 60 ondertussen...
Ik ken ene die exact dezelfde sprong heeft gemaakt.

Ik ken ondertussen sowieso al redelijk wat IT'ers en zoveel andere hoger geschoolden die voor een gewone doejob zijn gegaan.
Zelfs 50'ers met masters.
Gewoon gene zever meer aan hun kop, alleen nog routine, voor minder dan ja.

toch ook geen te benijden job vind ik hoor:
Transportplanners: super druk en van smorgens tot savonds telefoons.
Kan ik beamen.
Voordeel is wel dat de dag voorbij vliegt.
Maar sommige dagen zijn niet normaal qua stress en hectiek.

Niets mis met "onder je niveau" werken.

Ik ken iemand die bv. gewoon in een winkel werkt als verkoper, waarvoor je eigenlijk alleen een middelbaar diploma nodig hebt. Hij heeft zelf 2 bachelors maar vond geen werk in die sectoren. Heeft ook niet de ambitie om meer verantwoordelijkheden op te nemen (door te groeien): hij kan het wel, maar hij wil liever na zijn uren gewoon alles van zich af zetten - het niveau boven hem verdient in verhouding ook weinig meer voor de extra verantwoordelijkheid over personeel, administratie,...

Maar onderschat de impact van €100 netto per maand niet: met vakantiegeld, 13e maand erbij is dat al snel ~€1300 netto per jaar en heeft ook wel een invloed op je pensioen later. En als je weet dat het gemiddelde Belgisch gezin €400 per maand spaart, dan is een verschil van €100 in vergelijking wel veel.

Kuisen zou ik als job ook niet onderschatten, ik ken iemand die dat nu een 15-tal jaar voltijds doet en nu begint ze toch meer en meer last te krijgen van haar rug, knieën,...

Laaggeschoold is geen diploma of getuigschrift van het secondair. Anders zou meer dan 75% van de Belgen laaggeschoold zijn.
Enkel diploma middelbaar onderwijs (dus geen 7de jaar of zo) staat letterlijk onder 'laaggeschoold' bij overheid Vlaanderen:

En bijna 50% van de 25-64 jarigen hebben een diploma hoger onderwijs, dat is zonder de 7de jaars etc. gerekend.
En dat is met alle 55-64 jarigen gerekend in een tijd dat men minder snel een bachelor ging studeren en sneller ging werken in vergelijking met de laatste 10 jaar.

Laatst bewerkt:
De discussie is niet wie of wat laaggeschoold is hé.
Zoals aangehaald in de openingspost: Iedereen die een job doet, die in hoofde niet in lijn / lager is dan een behaalde opleiding.

Dus concreet: iemand met een BSO diploma slager, die aan de lopende band in een fabriek staat, is daar ook een voorbeeld van.

Maar los daarvan, met dergelijke discussie's is eigenlijk niemand gebaat. Het voorbeeld van @Noctilucus en @Mauw en nog enkele anderen, daarentegen wel. Bedankt hiervoor.

In veel jobs tegenwoordig is je behaalde opleidingsniveau niet zo belangrijk meer. Ik zou elders met mijn opleidingen, ervaring en vaardigheden waarschijnlijk een stuk meer kunnen verdienen, maar ik werk allicht bij een van de meest flexibele werkgevers van het land en dat is mij op dit moment in mijn leven met een chronische ziekte en twee kleine kinderen meer waard. Ik heb hier door het opgeven van mijn dertiende maand ook bijna 60 dagen verlof, dus ik ben consequent in het kiezen van meer verlof boven meer geld :unsure:.

Intellectueel zitten een aantal taken in mijn job onder mijn niveau, maar anderzijds geeft dat ook de mogelijkheid om die taken aan 50% inzet te doen. Zolang ik voldoende afwisseling heb, vind ik dat ook fijn. Dat geeft mentale rust. In periodes waar die taken de bovenhand nemen, dan begin ik wel na te denken over andere jobs, want dan word ik veel te weinig uitgedaagd en verveel ik me.

Ik doe globaal genomen mijn job nog altijd graag, maar soms voelt het een beetje als een gouden kooi. Wanneer bepaalde taken de bovenhand nemen, verveel ik me. En met mijn verbouwingen zou een hoger loon ook heel erg mooi welgekomen zijn. En iets dichter in de buurt zou ook fijn zijn, want toch 3u/dag kwijt aan pendelen. Maar op dit moment lijkt het me voor mijn situatie nog altijd de beste plek.

Daar zit ook wel een beetje het risico natuurlijk. Het is makkelijker om naar een 'lagere' job te schakelen, dan om nadien terug 'hoger' te schakelen.

En het is niet omdat je voor 2 verschillende jobs hetzelfde 'niveau' van diploma moet hebben dat die hetzelfde niveau hebben eh.
Zowel het Planbureau en Nationale Bank als pakweg de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) zijn publieke werkgevers die nogal tamelijk dicht aanleunen bij 'academische' economie, maar het verschil in kwaliteit van het werk dat daar afgeleverd wordt is toch gigantisch. Het Planbureau en NBB produceren doorgaans zéér goede rapporten, terwijl er bij de BMA grotendeels het stereotype soort statutairen werken (en leiding geven) met alle inefficiëntie en onkunde van de gemiddelde FOD.
Ik ken iemand die van economic consulting (= privé) naar de BMA is gegaan (die ervaring is in principe 100% overdraagbaar, want dat gaat allebei over mededinging/marktmacht/kartels/...), maar die verveelt zich nu rot omdat dat niveau 10 keer lager ligt (zowel qua werktempo als econometrische technieken die 'em moet gebruiken, tot de 'schrijfkwaliteit' toe).

Enkel diploma middelbaar onderwijs (dus geen 7de jaar of zo) staat letterlijk onder 'laaggeschoold' bij overheid Vlaanderen:

En bijna 50% van de 25-64 jarigen hebben een diploma hoger onderwijs, dat is zonder de 7de jaars etc. gerekend.
En dat is met alle 55-64 jarigen gerekend in een tijd dat men minder snel een bachelor ging studeren en sneller ging werken in vergelijking met de laatste 10 jaar.

Volgens mij staat daar geen diploma:
  • is laaggeschoold:
    • geen studiegetuigschrift van het zesde leerjaar secundair onderwijs of een diploma secundair onderwijs
    • hoogstens in het bezit van de volgende getuigschriften:
      • lager onderwijs
      • eerste graad secundair onderwijs aso, bso, kso of tso
      • tweede graad secundair onderwijs aso, bso, kso of tso
      • leertijd
      • deeltijds beroepssecundair onderwijs
      • getuigschrift of attest buitengewoon secundair onderwijs: opleidingsvormen 1, 2 en 3.

De discussie is niet wie of wat laaggeschoold is hé.
Zoals aangehaald in de openingspost: Iedereen die een job doet, die in hoofde niet in lijn / lager is dan een behaalde opleiding.

Dus concreet: iemand met een BSO diploma slager, die aan de lopende band in een fabriek staat, is daar ook een voorbeeld van.

Maar los daarvan, met dergelijke discussie's is eigenlijk niemand gebaat. Het voorbeeld van @Noctilucus en @Mauw en nog enkele anderen, daarentegen wel. Bedankt hiervoor.

Weinig jongeren, zeker in bso richtingen waar je op 14 jaar al moet kiezen, weten al wat ze heel hun leven willen doen op het moment dat ze hun afstudeerrichting moeten kiezen. Voor de meeste is het gewon iets kiezen wat hun leuk genoeg lijkt om het 4 of 5 jaar vol te kunnen houden. Laat staan dat er opleidingen bestaan om fabrieksarbeider te worden.
voorbeeld van de slager die aan de lopende band gaat staan is voor mij iemand die op zijn niveau werkt, die is opgeleid om een uitvoerende job te doen en doet ook gewoon een uitvoerende job. Iemand met een bachelor autotechniek die bij de volvo aan de band staat, zit toch ook gewoon onder zijn niveau te werken, terwijl het wel in zijn afstudeerbranche is.

Hmm.

Gaat dan niet over een man van rond de 60 ondertussen...
Ik ken ene die exact dezelfde sprong heeft gemaakt.

Ik ken ondertussen sowieso al redelijk wat IT'ers en zoveel andere hoger geschoolden die voor een gewone doejob zijn gegaan.
Zelfs 50'ers met masters.
Gewoon gene zever meer aan hun kop, alleen nog routine, voor minder dan ja.
In dit geval een man van mid 30.

Ik vroeg me af ,
of hier mensen werken die een bepaalde opleiding/diploma hebben, maar die onder dat "level" werken.

Ik wil zeker niet denigrerend doen tegenover bepaalde jobs, in tegendeel, want ik speel momenteel zelf met dat idee,
maar ik zou graag wat ervaringen horen.

zoals: waarom koos, of kies je daar voor? (is het omdat er in uw opleiding/diploma weinig werk te vinden is?
of verkies je er gewoon bewust voor om minder stress te hebben?...

---------------------------------------

En nu mijn situatie.
Ik ben het soms wel wat beu de vele berichten/telefoontjes voor of na mijn werk. (ik leg mijn gsm aan smorgens, en al een rist gemiste oproepen of berichten soms).
En gewoon al die verantwoordelijkheid wordt me soms ook wat te veel. Bovendien als ik in verlof ga blijf alles liggen, en moet ik alles inhalen omdat niemand over neemt.

Concreet: ik heb zelf 10 jaar in een fabrieksomgeving vroeger gewerkt, en dat vond ik eigenlijk totaal niet erg. Het enige dat me daar stoorde was het ploegen systeem.

Maar nu zie ik bijvoorbeeld mijn vrouw: Die heeft mooie dag uren, is steeds opgewekt, klaagt nooit van haar werk. Ze werkt op een school, waar ze de helft van de dag lokalen kuist, en de andere helft van de dag in de refter bezig is met alles wat de middagmaaltijd betreft.
Nu is het vakantie, en ik heb eergisteren met haar collega 's eens samen geweest eten om dat te vieren. Tot mijn verbazing zitten daar ook mannen bij.
Het toeval wil dat er nu 2 mensen op pensioen gaan, en ze dus op zoek zijn naar mensen.

Het is inderdaad een "minder aantrekkelijke" job op het eerste zicht. Maar qua loon bijvoorbeeld , als ik dat vergelijk met mijn vrouw, die heeft slechts 100 euro netto minder op een maand. Maar ze is wel alle schoolvakanties thuis en krijgt daar een vergoeding voor. Wat zou betekenen: elke zomervakantie al zeker 6 weken mooie reis maken...

Het is natuurlijk een grote stap, en ik wil me ook niet slecht voelen elke dag. Vandaar dat ik even hier pols.
Ik heb geen studies afgemaakt, zelfs geen diploma middelbaar en ben uiteindelijk via een lange lijdensweg tot 'management' geraakt.
Nooit meer. Elke dag telefoontjes, stress, mails tot in de late uurtjes.. en voor wat? 2400 netto met wat extra

In dat opzicht ben ik nu gezakt ja. Ik werk nu in een fabriek en behalve de mentaliteit is dat oké. Exact 8uur werken en naar huis, de tijd vliegt en niemand stoort mij (tot nu)., 8 weken thuis per jaar (bouwverlof, verlof & ADV). En ik vind het ook wel amusant dat mijn leidinggevende nog jong zijn in hun functie. Ik zie ze dezelfde fouten maken als ikzelf deed.
En allemaal maar afgeven op 'de mensen op den bureau :unsure:'

Er zijn zeker mensen die dit willen/kunnen. Maar ik wil nooit meer in management zitten.

In dat opzicht ben ik nu gezakt ja. Ik werk nu in een fabriek en behalve de mentaliteit is dat oké. Exact 8uur werken en naar huis, de tijd vliegt en niemand stoort mij (tot nu)., 8 weken thuis per jaar (bouwverlof, verlof & ADV). En ik vind het ook wel amusant dat mijn leidinggevende nog jong zijn in hun functie. Ik zie ze dezelfde fouten maken als ikzelf deed.

Mss wel serieus off-topic maar die strijd tussen de "vloer" en den "bureau" hoor ik van meer bedrijven. Iemand met ambitie die zich opwerkt is een overloper, den bureau doet er alles aan om het leven in het fabriek zo moeilijk mogelijk te maken, ... Terwijl op het einde van de rit je samen toch moet proberen van een mooi product aan te bieden.

Tenslotte: ons boekhoudkantoor, waar ik 1 keer om de 3 maand naar toe ga, om onze kwartaal map af te geven. Zitten die kort op elkaar , kunnen elkaars pc scherm zien, dus moet je niet es ff op BG of whatever surfen...
Dan vergeet je nog de tijdsregistratie in die sector, zelfs al kan er geen kat mijn scherm zien is eens 5min rondsurfen niet aan de orde:tongue:
Niet dat ik daar een probleem mee heb, tenslotte betalen je ze om te werken en niet om rond te surfen, de dagen vliegen ook vlugger voorbij als je constant bezig bent.

Vooral in de zomerperiode begin ik het lastig te krijgen, voor ons zit dat vol deadlines terwijl iedereen rondom in vakantiemodus gaat.
Langs de ene kant is dat wel plezant dat je kan doorwerken en minder telefoons/vragen van klanten hebt, maar langs de andere kant steekt het dan ook weer tegen als het mooi weer is en jij zit binnen aan uw bureau'tje. (Met het weer de laatste tijd speelt dat laatste nu wel minder :oi22:)

Mijn buren werken bijvoorbeeld in onderwijs, banksector, als ambtenaar of secretaresse, ... en als ik dan hun verhalen over het werk hoor of zie hoeveel die thuis zijn, wetende dat die even veel/meer verdienen dan begin ik mij wel extra hard te storen aan de negatieve puntjes op mijn werk.
Geen harde deadlines, geen tijdsregistratie, ... dan vraag ik mij soms ook af wat ik nog als boekhouder loop te doen en waarom ik ook niet voor een "chillere" job kies waar dergelijke dingen niet/minder aan de orde zijn.

Allez, ik doe mijn job wel heel graag en meestal voelt het niet als sleur/werken maar ik heb toch soms/regelmatig het gevoel "wat als".

Laatst bewerkt:
Ik ervaarde zelf - ook al is mijn ‘niveau’ een doodsimpele bachelor - dat men vaak afkomt met ‘mja, maar als we u aannemen bent u direct weg als er iets ‘hoger’ afkomt. Wat ik op zich een raar argument vond, gewoon omdat dat toch wel vaker moet gebeuren. Ook mensen die op hun niveau zitten zouden mits opgebouwde ervaring toch al vaak opklimmen als de kans zich voordeed?
Het lijkt mij als jij je kan vinden in werken om te leven ipv leven om te werken, je dit wel zou kunnen doen. Hang af van hoeveel ‘carrière’ deel van je zelfbeeld uitmaakt.

Magazijnier met verantwoordelijkheid hier. Ik erger mij dood aan bepaalde collega's die hun broek slijten en elke maand tegen dezelfde problemen botsen en komen vragen om het op te lossen.

Heb mijn uitdaging nodig, heb al makkelijkere jobs gedaan maar veel te saai.
Doe mijn job graag maar omgeving zuigt de energie uit mij. Tijd voor rond te kijken naar wat anders.

Magazijnier met verantwoordelijkheid hier. Ik erger mij dood aan bepaalde collega's die hun broek slijten en elke maand tegen dezelfde problemen botsen en komen vragen om het op te lossen.

Heb mijn uitdaging nodig, heb al makkelijkere jobs gedaan maar veel te saai.
Doe mijn job graag maar omgeving zuigt de energie uit mij. Tijd voor rond te kijken naar wat anders.
Saai is ondergewaardeerd, maar dat is voor iedereen anders. Werk voelt nu aan als zo'n ding dat ik snel ff moet gaan doen vs dat het leven om te werken is. Goed nadenken

Saai is ondergewaardeerd, maar dat is voor iedereen anders. Werk voelt nu aan als zo'n ding dat ik snel ff moet gaan doen vs dat het leven om te werken is. Goed nadenken

Zou eerder zeggen overgewaardeerd. "Een rustig jobke hebben" is één ding, maar als je dag in dag uit vliegen ligt dood te kloppen en na een tijd constant tegen een bore-out aanschurkt, dat lijkt me toch ook niet plezierig. Dat lijkt misschien zo als je een, naar jouw gevoel, te hectische job hebt, maar zoals met alles is de gulden middenweg het beste. Wat voor mij een te saaie job zou zijn, is voor iemand anders dan weer perfect. En iets wat mij dan weer te hectisch/stressvol is, daar thriven anderen dan weer in. Gelukkig, anders werkte iedereen bij de lokale bibliotheek. :oi22:

Terug
Bovenaan