Ik kon als industrieel ingenieur (met onderscheiding) na mijn stage direct beginnen op de production en daarna product engineering dienst van grote automotive speler, daarna bij een ingenieursbureau gewerkt in grootstad en grootschalige projecten wereldwijd gedaan, eigen department opgebouwd, regelmatig verre reizen, alles int Engels, aandeelhouder, ff naar USA voor 3 dagskes etc. wel minstens 2u per dag onderweg in de files.
Dan heb ik ongeveer na 15 jaar de knop omgedraaid en gezegd ik wil iets anders doen terug meer hands-on techniekjob, een “reset”, gewoon iets vlak bij huis in gelijksoortige maar toch andere branche en dat heb ik ook gedaan.
Int begin was dat heel lastig want je ziet vanalles dat niet goed georganiseerd is, dingen dat verkeerd aangepakt worden, verantwoordelijkheden dat niet goed liggen… soort “iedereen doet maar wat” omgeving met een marketing/sales laagje erboven die eigenlijk de touwtjes in handen hebben en de rest is “maar” technisch personeel. Heel frustrerend ook naar totaal geen concrete doorgroeimogelijkheden, management dat geen flauw idee heeft van wat de vloer uitsteekt etc. Maar na een paar jaar ben ik daar nu wel echt in gesetteld want waar ze wel goed in zijn is handvaten geven om de stresslevels omlaag te halen, deftig geregelde wacht dienst, deftige bureau, deftig materiaal, veel collega’s met kennis rondom u, altijd een escalatiekanaal beschikbaar, zorgeloze vakanties, geen onbetaalde uren in de auto zitten, een goeie team spirit, goeie technische hiring dus technisch sterke collega’s etc.
Nooit heb ik zo’n hoog niveau gehad van nawerkse privé activiteiten, sport, muziek, cultuur, uitbreiding vriendengroep, lage stresslevels, meer tijd bij de vriendin, koken, gezonder eten, en intussen ook een mentaliteit van als het vandaag niet kan dan doen we het morgen wel (of een collega). Uit uw bed om 8u en op bureau om 8u30. Stoppen om 17u en thuis om 17u10.
Dit terwijl ik omringd ben door mensen met zogenaamd lagere diploma’s of enkel diploma middelbaar onderwijs, maar wel correct geselecteerd zijn en technisch heel goed zijn met passie.
Meer en meer begin ik te twijfelen of men mij ooit nog wel terug ziet in die andere wereld, ik zou dat wel kunnen maar waarom eigenlijk denk ik dan. Ex werkgever heeft ook al meermaals aangedrongen om terug te komen met vrijwel al mijn wensen in te willigen maar ik heb het niet gedaan voorlopig is het prima zo.