Wie doet bij jou de financiën?

Wie doet de financiën?

• Man in een heterorelatie

Stemmen: 87 54,7%
  • Vrouw in een heterorelatie

Stemmen: 23 14,5%
  • Alleenstaand of niet-heterorelatie

Stemmen: 16 10,1%
  • Gezamenlijk

Stemmen: 33 20,8%

• Totaal aantal stemmers
    159

Vierkant

Well-known member
Naar aanleiding van een gesprek in het energieleverancierstopic.

Hier doe ik als man 100% van budget, facturen, verzekeringen, energie/telecom, belastingen, leningen.

Itsme opendoen is het enige wat ze moet wil doen. Totaal geen interesse. Zolang we niet failliet zijn kan het haar niet schelen of onze net worth 10k of 400k is. Als ze maar geregeld kan shoppen bij Zalando :sarcastic:

Naar aanleiding van een gesprek in het energieleverancierstopic.

Hier doe ik als man 100% van budget, facturen, verzekeringen, energie/telecom, belastingen, leningen.

Itsme opendoen is het enige wat ze moet wil doen. Totaal geen interesse. Zolang we niet failliet zijn kan het haar niet schelen of onze net worth 10k of 400k is. Als ze maar geregeld kan shoppen bij Zalando :sarcastic:
identiek hetzelfde hier

Itsme opendoen gaat pas na het 103x gevraagd te hebben.

Ik, maar ik verplicht mijn partner om dit ook op te volgen.
Dan is ze op de hoogte mocht ze er onverwachts alleen voor komen te staan...

Hier zijn de taken verdeeld. De wederhelft doet het dagdagelijks beheer van de rekeningen, facturen betalen, sparen etc.
Ik hou me meer bezig met contracten allerhande, budget, …

En uitgeven kunnen we allebei goed :unsure:

Wat is "financiën doen"? Mijn vrouw doet alles qua dagelijkse uitgaven, huishoudbudget (Excelletje), facturen, contracten, administratie, ... . In dat opzicht doet mijn vrouw thuis de financiën.

Ik maak wel de financiële planning van ons gezin en van haar bedrijf en beheer ons gezamenlijk vermogen (beleggingen, leningen). Ook controleer ik de fiscaliteit (onze personenbelasting en haar vennootschapsbelasting gaat wel via de boekhouder, maar ik hou een oogje in het zeil).

In tijd ben ik daar dus maar heel weinig mee bezig. Ik voel me meer alsof ik "in de raad van bestuur zit" van ons gezin, dan dat ik "op de financiële afdeling werk" :p .

Hier doe ik alles en hou het ook goed bij. De ene alleenstaande is daar ook al meer mee bezig dan de andere. 😉
("Ik laat alles via domiciliëring verlopen" vs "ik hou mijn uitgaven bij via een Excel, beleg, spaar op een aparte rekening voor toekomstige uitgaven,...")

Toen ik nog getrouwd was, was het als bij scriptkiddie: ik deed alle dagdagelijkse zaken en betalingen, maar mijn ex deed de belastingen, keek of we ergens konden besparen, tekende ons in bij Ecopower,...

Net als onze rekeningen is alles gezamelijk hier. Wie tijd en goesting heeft houdt er zich mee bezig.

Voornamelijk ik, maar we bespreken wel regelmatig onze stand van zaken (bv. als we iets willen doen qua investering).

Ik. Maar veel meer dan beleggingen en contracten is dat niet. 95% van onze vaste kosten zijn nu gewoon maandelijkse domiciliëringen.

En ja, hoe vaak ik heb al heb moeten vragen: doe nu eindelijk uwe itsme open en bevestig gewoon thanks!

Ik, omdat ik het spuugzat was dat al die facturen bleven liggen op een ongeorganiseerd hoopje papier waar nu en dan verloren gewaande sodexo kaarten met bijhorende pin-&pukcodes opdoken.

Factuur binnen? Onmiddelijk factuur betalen in plaats van uitstelgedrag.

Ik verschiet toch van die stereotypen hier... De man doet de financiën en de vrouw smijt het geld buiten :unsure:
Ik neem als vrouw het meeste van de dagdagelijkse administratie en financiën voor mijn rekening. Belangrijke zaken en belastingsaangifte doen we samen. In mijn omgeving zijn de meeste vrouwen toch ook geinteresseerd en onderlegd in die dingen. Beetje spijtig dat het lijkt alsof vrouwen enkel geinteresserd zijn in shoppen... Enfin geen verwijt naar de mannen die dat hier gepost hebben, ik vind het vooral jammer voor die vrouwen zelf. Je moet er maar eens alleen komen voor te staan en van absoluut niks op de hoogte zijn :confused2:

Grappig dat op dit forum vooral mannen zijn die dit doen, maar in mijn vrienden- en kennissenkring zijn dit bijna allemaal de vrouw de huizes die alles rond het financiële regelen. Bij mijn ouders is het ook mijn moeder die alles regelt al sinds ze getrouwd zijn.

Hier thuis doe ik ook alles wat daar bij hoort, mijn vrouw trekt zich daar niets van aan eigenlijk.

Bij mijn ouders was het ook mijn moeder die dat deed, onze pa trok zich daar niets van aan.

En ik zeg wel dat mijn vriendin vooral het geld op doet maar dat is natuurlijk ook omdat zij alles voorziet voor de kinderen enzo. Ik ben iemand die ook niet zo heel veel kleren koopt of zich elke 6 weken "moet" laten waxen, dus het is gewoon een feit dat ze meer geld op doet.
Ik heb haar wel degelijk enkele maanden betrokken in het financiële, en zij heeft enkele maanden zelfs alles opgevolgd. Dus ze weet wel wat de maandelijkse kosten zijn. Maar zeker de meer "complexere" zaken, houd ze zich niet mee bezig. Ik doe alles wat met beleggingen, leningen en waar contracten bij aan te pas komen. Ik stel ook optimalisaties voor in hoe we minder geld kunnen uitgeven.

Ik vind het een goed punt wat @Appelflap1989 maakt. Als ze alleen komt te staan denk ik dat ze het moeilijk gaat hebben. Ik heb haar dat ook al gezegd, meer kan ik ook niet doen. Ik vind het jammer dat ze dit niet meer doet, want ik denk dat we nog wat zouden kunnen besparen moest ze meer letten op de dingen waar ze geld aan spendeert.

Ik verschiet toch van die stereotypen hier... De man doet de financiën en de vrouw smijt het geld buiten :unsure:
Ik neem als vrouw het meeste van de dagdagelijkse administratie en financiën voor mijn rekening. Belangrijke zaken en belastingsaangifte doen we samen. In mijn omgeving zijn de meeste vrouwen toch ook geinteresseerd en onderlegd in die dingen. Beetje spijtig dat het lijkt alsof vrouwen enkel geinteresserd zijn in shoppen... Enfin geen verwijt naar de mannen die dat hier gepost hebben, ik vind het vooral jammer voor die vrouwen zelf. Je moet er maar eens alleen komen voor te staan en van absoluut niks op de hoogte zijn :confused2:
Na de zoveelste gestrande poging om maandelijks samen het budget te bekijken geef je het op natuurlijk. Daarom ben ik van plan om alles te documenteren en in Izimi te steken. Dat is een digitale kluis van de notarissen en zal sowieso bij haar terecht komen als er iets met mij zou gebeuren.

Grappig dat op dit forum vooral mannen zijn die dit doen, maar in mijn vrienden- en kennissenkring zijn dit bijna allemaal de vrouw de huizes die alles rond het financiële regelen. Bij mijn ouders is het ook mijn moeder die alles regelt al sinds ze getrouwd zijn.

Hier thuis doe ik ook alles wat daar bij hoort, mijn vrouw trekt zich daar niets van aan eigenlijk.
Is mij ook al vaak opgevallen dat in veel relaties de vrouw dat doet. Hier is het misschien zo omdat de mannen wat meer tech/fin savvy zijn?

Hier doe ik het grootste deel. Aan het eind van de maand laat ik eens de excel zien met wat er al gespaard is, wat er moet gespaard worden, welke kosten er aan komen etc.

50/50 verdeling ik regel alles van grote kosten en facturen. En mijn madam zorgt dat wat er op de gemeenschappelijke staat dat dat altijd keurig en netjes op nul staat op het einde van de maand.

Terug
Bovenaan