Wie doet bij jou de financiën?

Wie doet de financiën?

• Man in een heterorelatie

Stemmen: 87 54,7%
  • Vrouw in een heterorelatie

Stemmen: 23 14,5%
  • Alleenstaand of niet-heterorelatie

Stemmen: 16 10,1%
  • Gezamenlijk

Stemmen: 33 20,8%

• Totaal aantal stemmers
    159
Via kbc app kun je per maand ook je uitgaven bekijken, toch wat je niet cash hebt betaald...
Snap dat soms niet, alles in detail bijhouden wat er in en uitkomt...

Via kbc app kun je per maand ook je uitgaven bekijken, toch wat je niet cash hebt betaald...
Tijdens m’n scheiding heb ik dat toch enkele maanden nauw opgevolgd om zicht te krijgen hoe haalbaar het was om de lening van het huis alleen te dragen en/of langere looptijd nodig was.

Tijdens m’n scheiding heb ik dat toch enkele maanden nauw opgevolgd om zicht te krijgen hoe haalbaar het was om de lening van het huis alleen te dragen en/of langere looptijd nodig was.
Daar kan ik dat begrijpen, zou dat ook wel doen als het nodig zou zijn in de toekomst.
Maar weet ook al dat ik de lening alleen niet kan dragen.

Ik vermoed dat het bij het overgrote deel van de mensen die dat doet, ofwel meegegeven is met de opvoeding, ofwel uit noodzaak tijdens de eerste stappen in het volwassen leven. En eens het een gewoonte is én ziet welk verschil dat kan maken op jaarbasis, blijf je daar mee door doen tenzij je het een irritante rotklus vindt.

Gas, elektriciteit, internet, tv, Vinkje "domiciliëring" aanzetten. Met wat change krijg je wat percent korting.
In ruil voor een carte blanche op uw zichtrekening? Nee bedankt. Telenet heeft ooit eens teveel afgeschreven van mijn rekening en is een hele zever geweest om dit terug te krijgen (ja meneer, we zullen dit crediteren bij de volgende afrekeningen, ging om ~€1000 :rolleyes:).

Sindsdien alle domiciliëringen opgezegd, enkel de bank zelf kan nog niets afschrijven. Heb 1 vast moment per week waar ik mij 15 minuutjes met de financiën bezighoud. Zo houd je ook de vinger aan de pols.

Helemaal in het begin toen ik werkte en pas mijn eerste eigendom had gekocht, heb ik door een aantal slechte beslissingen een tijdje in nauwe schoentjes gezeten, en het heeft niet veel gescheeld of ik was alles kwijt. Sindsdien altijd alles netjes bijgehouden en is altijd een gewoontje gebleven (ook al is het nu niet echt meer nodig).

In ruil voor een carte blanche op uw zichtrekening? Nee bedankt. Telenet heeft ooit eens teveel afgeschreven van mijn rekening en is een hele zever geweest om dit terug te krijgen (ja meneer, we zullen dit crediteren bij de volgende afrekeningen, ging om ~€1000 :rolleyes:).
Domiciliëring is nu SEPA-mandaat en je hebt 8 weken om een onterechte afschrijving te herroepen zonder motivering, zonder medewerking van de schuldeiser. Bijkomend voordeel, geen herinneringskosten meer als je een betaling vergeet te doen.

Domiciliëring is nu SEPA-mandaat en je hebt 8 weken om een onterechte afschrijving te herroepen zonder motivering, zonder medewerking van de schuldeiser. Bijkomend voordeel, geen herinneringskosten meer als je een betaling vergeet te doen.
Mijn verhaal dateert inderdaad van iets langer geleden. Maar zowiezo blijf ik erbij dat ik zelf wel beslis wanneer en naar wie ik overschrijf.

Heb nog nooit in mijn leven een betaling "vergeten" ***knock on wood***

Mijn verhaal dateert inderdaad van iets langer geleden. Maar zowiezo blijf ik erbij dat ik zelf wel beslis wanneer en naar wie ik overschrijf.

Heb nog nooit in mijn leven een betaling "vergeten" ***knock on wood***
Prima hoor, ik wil maar meegeven dat de wetgever hier intussen toch wat consumentenbescherming heeft ingebouwd.
Ik was zelf nog een voordeel vergeten: factuurfraude wordt hierdoor toch wat moeilijker.

cege zijn houding is gewoon exemplarisch voor iemand die zich weinig van financiën moet aantrekken. Als je buffer groot genoeg is om praktisch eender welke plotse kost te kunnen dekken ga je niet wakker liggen van een domiciliëring die misschien een verkeerd bedrag overschrijft en of een stuk elektronica nu enkele % goedkoper is elders.

Dagelijks bezig zijn met wat jij opnoemt lijkt me overkill en meer voor iemand die daar zijn hobby van heeft gemaakt.

Dit dus, voor cege is een paar duizend euro die door een of andere fout ofoziets verdwijnt niet echt een probleem. Spijtig maar who cares. Voor anderen dan weer wel. Dat bepaalt ook hoe je staat tov dit soort zaken.

Wij zitten ergens in het midden, dat excel sheet invullen met de stand van alle 23 rekeningen elke maand kost niet veel tijd, maar het is ook wel een moment om eens samen te zitten en daar over te spreken. Wat imo wel nuttig is.

Ik heb in de 15 jaar dat ik alleen mijn stuff regel nog NOOIT een domiciliering gehad die fout was. Als je bij Telenet zit en elke maand 50 euro moet overschrijven. Dat gaat niet plots 1000 zijn randomly. Zelfde met gas, water, elektriciteit. En als je het echt niet kunt laten, ze sturen toch altijd een factuur 2 weken voor de domiciliering doorgaat. Je kunt altijd je factuur checken en de domiciliering gewoon intrekken...

Alles zelf betalen manueel, lijkt me veel kostelijker te zijn en kans op fouten dan een automatische betaling. Om nog te zwijgen over facturen vergeten en hele gezever gedoe.

De domicilieringen gaan hier van een rekening waar max 1000 euro of 2000 euro opstaat. Elke maand gaat een vast bedrag daar naartoe via een automatische opdract. Worst what can happen? Visa gehackt en 1000 kwijt (nog nooit gebeurd). Idem met "domicilieringen die plots foute bedragen doen".

Sindsdien alle domiciliëringen opgezegd, enkel de bank zelf kan nog niets afschrijven. Heb 1 vast moment per week waar ik mij 15 minuutjes met de financiën bezighoud. Zo houd je ook de vinger aan de pols.

Helemaal in het begin toen ik werkte en pas mijn eerste eigendom had gekocht, heb ik door een aantal slechte beslissingen een tijdje in nauwe schoentjes gezeten, en het heeft niet veel gescheeld of ik was alles kwijt. Sindsdien altijd alles netjes bijgehouden en is altijd een gewoontje gebleven (ook al is het nu niet echt meer nodig).

Is het meest eerlijke systeem hé. Zij verdient momenteel idd bijna 2x meer dan mij..maar de verantwoordelijkheid is ook een pak hoger dan in mijn job.
Dus ik gun het haar :)
Ik persoonlijk vind dat ook zeker het eerlijkste, maar ik heb ook al discussies gehad met mensen die vonden dat als je (veel) meer verdient, je ook meer moet bijdragen dan je partner. Nu als de partner ook meer opofferingen doet of meer in het huishouden dan kan ik daar misschien nog begrip voor hebben. Hun argument was echter : "Het is toch nie eerlijk als ge allebei evenveel moet betalen, en de ene komt amper rond en kan nooit iets leuk voor zichzelf kopen, en de ander heeft geld teveel en kan kopen wat die wil".

Ik persoonlijk vind dat ook zeker het eerlijkste, maar ik heb ook al discussies gehad met mensen die vonden dat als je (veel) meer verdient, je ook meer moet bijdragen dan je partner. Nu als de partner ook meer opofferingen doet of meer in het huishouden dan kan ik daar misschien nog begrip voor hebben. Hun argument was echter : "Het is toch nie eerlijk als ge allebei evenveel moet betalen, en de ene komt amper rond en kan nooit iets leuk voor zichzelf kopen, en de ander heeft geld teveel en kan kopen wat die wil".
Had de discussie hier ook eens en het stootte tot redelijk wat onbegrip hier.
Meestal wordt ge ook betaald naar gelang uw diploma (effe kort door de bocht). Het zou niet eerlijk zijn dat de ene pakweg 5-6jr gestudeerd heeft en alle moeite van de wereld had om het diploma te behalen..terwijl de ander vb geen zin had verder te studeren.
Als ge dan minder verdient en 50-50 moet afdragen, moet ge niet komen wenen vind ik.
Zijn keuzes die ge in uw leven gemaakt hebt. Elke keuze heeft gevolgen.
Nu in ons geval ben ik loontrekkende en zij zelfstandige. Beiden hebben we 4-5jr hoger onderwijs gevolgd. Zij verdient meer omdat elk extra gewerkt uur = extra loon. Ik heb netto minder, maar wel de bedrijfswagen. Zij gebruikt haar wagen enkel voor haar job.

Kort door de bocht: de persoon die op vlak van diploma en/of carriere meer moeite doet, wordt dan eigenlijk afgestraft in het systeem dat velen hier liever zien gebeuren.

Laatst bewerkt:
Kort door de bocht: de persoon die op vlak van diploma en/of carriere meer moeite doet, wordt dan eigenlijk afgestraft in het systeem dat velen hier liever zien gebeuren.
Kort door de bocht: de persoon die minder uren werkt én minder verdient, mag doorgaans 80% instaan voor het huishouden en de kinderen en krijgt in ruil minder spaarvermogen aangezien een aanzienlijk loonverschil zelden gepaard gaat met mooie kantooruurtjes voor de meest verdienende.

De vraag is natuurlijk vanaf wanneer het wel/niet "eerlijk" is.
Zowel financieel als naar taken toe.
Als A meer verdient maar ook de poetsvrouw, strijkdienst, Hello Fresh,... Betaalt waar B van meegeniet is er al een veel mooier evenwicht.
En de ene zou bij 100 euro netto loonverschil al steigeren dat het niet eerlijk is en de ander bij 600 euro netto nog niet eens denken dat die verdeling toch wat scheef zit.

Ik ben ook veel te optimistisch met de financiën. Ik pomp dan in het begin van de maand een bedrag naar de spaarboek/beleggingsrekening, om dan 2 weken later terug wat te moeten overzetten omdat alles op is :biglaugh:

Had de discussie hier ook eens en het stootte tot redelijk wat onbegrip hier.
De vraag is natuurlijk vanaf wanneer het wel/niet "eerlijk" is.
Zowel financieel als naar taken toe.
Als A meer verdient maar ook de poetsvrouw, strijkdienst, Hello Fresh,... Betaalt waar B van meegeniet is er al een veel mooier evenwicht.
Nog korter door de bocht maar je bent een koppel en geen twee aparte mensen die het maximum uit de situatie moeten halen.
Ziehier 593 posts over exact deze problematiek :-)

Hier houden we het in detail bij omdat we aan het bouwen zijn. Gezien de verhoogde kost/indexaties die er nog aankomen kunnen we elke euro wel gebruiken op dit moment.

Wat trouwens ook helpt om soberder te leven: loon gestort => direct uw spaardoel aan de kant zetten op spaarrekening 1. Dan al uw voornaamste rekeningen betalen: huur/lening/energie/tv. En vn het overige bedrag nog eens een substantieel percentge naar spaarrekening 2 overzetten. En dan leven alsof het uw zichtrekening het enige geld is dat ge nog hebt.
Ik heb op mn zichtrekening nooit meer dan 150€ zitten vb. En ik moet maar zien dat ik daarmee toekom (ik heb wel nog maaltijdcheques apart). En per schijf vn 500€ zet ge geld vn spaarrek 2 naar spaarrek 1 over de maanden heen.
Ik vermoed dat het bij het overgrote deel van de mensen die dat doet, ofwel meegegeven is met de opvoeding, ofwel uit noodzaak tijdens de eerste stappen in het volwassen leven. En eens het een gewoonte is én ziet welk verschil dat kan maken op jaarbasis, blijf je daar mee door doen tenzij je het een irritante rotklus vindt.
Klopt, hier is het grotendeels opvoeding bij ons twee. Wat natuurlijk wel makkelijk leven is voor ons.
Zou een pak moeilijker zijn als 1 vd 2 opgevoed zou zijn met "ik koop altijd wat ik wil" en de ander "ik ga bewuster om met geld".

Terug
Bovenaan