Wie doet bij jou de financiën?

Wie doet de financiën?

• Man in een heterorelatie

Stemmen: 87 54,7%
  • Vrouw in een heterorelatie

Stemmen: 23 14,5%
  • Alleenstaand of niet-heterorelatie

Stemmen: 16 10,1%
  • Gezamenlijk

Stemmen: 33 20,8%

• Totaal aantal stemmers
    159
We doen dat samen, maar eigenlijk feitelijk zijn er maar een handvol zaken (behalve specifieke aankopen online of in een winkel) die manueel betaald moeten worden. Alles gaat online en automagisch.

Denk dat ik in de laatste 3 jaar max 10 fakturen in de bus gekregen heb? Wie stuurt ook nog zo'n zaken per post? :oink:
Je hebt mensen die graag facturen in een kaft steken. :p

Ik kan me niet voorstellen dat ik in een relatie zou zitten waar mijn partner het geld beheert en ik enkel uitgeef.

Thuis ben ik wel degene die de rekeningen beheert en alles wat in het oog houdt. Grote uitgaven worden altijd samen besproken.

Bij mij doet mijn vader dat nog steeds, facturen en andere dagelijkse dingen doe ik zelf maar de grotere zaken, beleggingen, banken, belastingen, enz doet hij.

Voor grote aankopen en dergelijke beslissen we samen, voor kleinere zaken hebben we onze eigen rekeningen waar we min of meer onze zin mee doen.

Belastingen en dergelijke doe ik het meeste, voor een groot deel ook omdat mijn vrouw nog altijd versteld staat van de wildgroei aan aparte facturen en dergelijke, en ze niet altijd haar weg vind in onze administratie.

Bij mijn ouders vind ik het wel grappig geregeld: mijn vader "doet de administratie": houdt een excel bij van alle uitgaven, houdt beleggingen bij, regelt pensioensparen en langetermijnsparen,...
Maar mijn moeder doet alle boodschappen (en geeft dan de rekeningetjes aan hem voor de excel), weet precies op welke rekening ze wat hebben staan voor welk doel,.. Maar heeft dus geen flauw benul van hoeveel er belegd wordt, hoeveel spaargeld er op welke manier waar staat,... terwijl mijn pa dan weer moet bellen naar mijn moeder om te vragen wat de code nu weer is van de enige bankkaart in zijn portefuille als hij bij uitzondering eens wat moet betalen in een winkel. :s

What Else is there to pay? Gas, elektriciteit, internet, tv, Vinkje "domiciliëring" aanzetten. Met wat change krijg je wat percent korting.

Reminder in de agenda elk kwartaal of elk jaar om de tarieven te checken.

Wat moet er nog geregeld worden van financiële zaken? Alle andere dingen komen elk jaar, link met doccle en je kunt het op 5 min regelen als je op de pot zit :woohoo:

:ROFLMAO: "Ik doe de financien".

2x per maand "ik betaal" in doccle...
Als voor jou "de financiën doen" enkel bestaat uit rekeningen betalen of een automatische betaalopdracht instellen is, en 1x per jaar de tarieven checken, dan is dat helemaal prima en zo doen waarschijnlijk 70% van de mensen het. (Wilde gok) En dan spreken we idd over wat? 1u-2u per jaar?

Maar financiën doen is voor mij ook opzoeken als er een grote aankoop moet worden gedaan welk merk de beste prijs-kwaliteit zal opleveren, prijzen gaan vergelijken van dat specifieke model,... Voor de keuze van pakweg een oven zal ik daar vlot meer dan 5u mee bezig zijn.
De mensen die een Excel bijhouden, doen dat ook om iets te doen met die cijfers, niet om ze in te vullen en dan nooit meer te bekijken.

Bij mij is dat 95% gelinkt aan mijn opvoeding die heel zuinig was, zonder per se gierig te zijn. Maar als je dan keer op keer ziet hoeveel geld je daarmee kan besparen, dan blijf je daar energie in steken. Soms terecht, soms ook onterecht (wanneer je 10u steekt in vergelijken en zoeken om 30 euro te besparen bvb)

Ik doe het thuis (man in heterorelatie). Dat is puur omdat ik ze niet tegen kan dat iemand anders het zou doen. Ik weet dat ik nooit te laat zou betalen en dat vertrouwen heb ik precies niet genoeg in andere mensen :unsure: . Ik durf wel te zeggen dat ik een controlefreak ben op dat vlak. Grote uitgaves bespreken we uiteraard samen.

Ik doe thuis volledig de financiën. Eén keer op het einde van de maand vul ik alles schoon in in mijn excelbestand: tabblad uitgaven per categorie, tabblad inkomsten en een tabblad met grafieken. Die toont per maand hoeveel procent we gespaard hebben en hoeveel procent uitgegeven.

Als voor jou "de financiën doen" enkel bestaat uit rekeningen betalen of een automatische betaalopdracht instellen is, en 1x per jaar de tarieven checken, dan is dat helemaal prima en zo doen waarschijnlijk 70% van de mensen het. (Wilde gok) En dan spreken we idd over wat? 1u-2u per jaar?

Maar financiën doen is voor mij ook opzoeken als er een grote aankoop moet worden gedaan welk merk de beste prijs-kwaliteit zal opleveren, prijzen gaan vergelijken van dat specifieke model,... Voor de keuze van pakweg een oven zal ik daar vlot meer dan 5u mee bezig zijn.
De mensen die een Excel bijhouden, doen dat ook om iets te doen met die cijfers, niet om ze in te vullen en dan nooit meer te bekijken.

Bij mij is dat 95% gelinkt aan mijn opvoeding die heel zuinig was, zonder per se gierig te zijn. Maar als je dan keer op keer ziet hoeveel geld je daarmee kan besparen, dan blijf je daar energie in steken. Soms terecht, soms ook onterecht (wanneer je 10u steekt in vergelijken en zoeken om 30 euro te besparen bvb)
Wat kost een oven? Een goedkope 200 euro, een dure 500 euro. Hoeveel kan je besparen op een oven eens je weet wat je wil? Is dat 5u werk waard?

Dat is overigens geen financiële beslissing, dat is gewoon weten wat je wil. Tenzij je rationeel kunt bepalen, een combi functie is 200 euro waard, een stoomfunctie 100 etc, is het in the end een random keuze en dan het goedkoopste model zoeken wat de financiële beslissing is. Coolblue, bol.com, Krefel, vandenborre. Klaar. Die prijzen schelen toch maar paar procenten.

En de excel scheet. Je kunt ook nadenken op moment van je aankoop of je x y z wil. Ipv het ticketje mee te nemen naar huis, in te vullen in de excel en dan te weten of je het wou...

En sparen? Scrollen in je app naar 1 juni, schrijf rekening stand op, scrollen naar 1 juli, schrijf op. Trek af. You have the number...

Ik heb ook een excel. Elk kwartaal alle investeringen, munteenheden etc invullen. En dan kleuren cellen rood of groen. Maar zelfs dat is elk kwartaal max 30min werk.

:ROFLMAO: "Ik doe de financien".

2x per maand "ik betaal" in doccle...
What Else is there to pay? Gas, elektriciteit, internet, tv, Vinkje "domiciliëring" aanzetten. Met wat change krijg je wat percent korting.

Reminder in de agenda elk kwartaal of elk jaar om de tarieven te checken.

Wat moet er nog geregeld worden van financiële zaken? Alle andere dingen komen elk jaar, link met doccle en je kunt het op 5 min regelen als je op de pot zit :woohoo:
In mijn opvoeding werd door mijn vader erop gehamerd dat met domiciliëring betalen gemakzuchtig is en te vermijden. Bij overschrijven wéét je wat er onder je neus passeert en haal je sneller de fouten ertussenuit. Enkel voor bepaalde contracten met korting zou ik het overwegen. Ik ga zelfs zo ver om élke transactie bij te houden en élke euro een 'taak' te geven. Een gezinsbudget dus en zeker in deze tijden niet onverstandig.

Financiën is ook meerdere offertes aanvragen voor klussen, verbouwingen en bij belangrijke contracten en aankopen even na te denken of het niet anders kan. Zo kreeg ik voor een omnium voorstellen van 600 euro, 974 of zelfs 1546 euro. Dat is een beslissing die u jaarlijks geld bespaart. Idem met energiecontracten. Vorig jaar ingetekend op een 3-jarig gascontract. Dat is een besparing geweest van duizenden euro's.

Idem met investeringen. Hoeveel wil je sparen per maand, met welke doelstelling, en waarin ga je beleggen, welke broker, etc.

De afzonderlijke dingen zijn allemaal maar 'klein' werk maar als je het goed wilt doen ben je er wel dagelijks of minstens wekelijks mee bezig.

Financiën is ook meerdere offertes aanvragen voor klussen, verbouwingen en bij belangrijke contracten en aankopen even na te denken of het niet anders kan. Zo kreeg ik voor een omnium voorstellen van 600 euro, 974 of zelfs 1546 euro. Dat is een beslissing die u jaarlijks geld bespaart. Idem met energiecontracten. Vorig jaar ingetekend op een 3-jarig gascontract. Dat is een besparing geweest van duizenden euro's.
En ge hebt bij elk van die 3 voorstellen exact dezelfde voorwaarden ?

In mijn opvoeding werd door mijn vader erop gehamerd dat met domiciliëring betalen gemakzuchtig is en te vermijden. Bij overschrijven wéét je wat er onder je neus passeert en haal je sneller de fouten ertussenuit. Enkel voor bepaalde contracten met korting zou ik het overwegen. Ik ga zelfs zo ver om élke transactie bij te houden en élke euro een 'taak' te geven. Een gezinsbudget dus en zeker in deze tijden niet onverstandig.

Idem met investeringen. Hoeveel wil je sparen per maand, met welke doelstelling, en waarin ga je beleggen, welke broker, etc.

De afzonderlijke dingen zijn allemaal maar 'klein' werk maar als je het goed wilt doen ben je er wel dagelijks of minstens wekelijks mee bezig.
cege zijn houding is gewoon exemplarisch voor iemand die zich weinig van financiën moet aantrekken. Als je buffer groot genoeg is om praktisch eender welke plotse kost te kunnen dekken ga je niet wakker liggen van een domiciliëring die misschien een verkeerd bedrag overschrijft en of een stuk elektronica nu enkele % goedkoper is elders.

Dagelijks bezig zijn met wat jij opnoemt lijkt me overkill en meer voor iemand die daar zijn hobby van heeft gemaakt.

cege zijn houding is gewoon exemplarisch voor iemand die zich weinig van financiën moet aantrekken. Als je buffer groot genoeg is om praktisch eender welke plotse kost te kunnen dekken ga je niet wakker liggen van een domiciliëring die misschien een verkeerd bedrag overschrijft en of een stuk elektronica nu enkele % goedkoper is elders.

Dagelijks bezig zijn met wat jij opnoemt lijkt me overkill en meer voor iemand die daar zijn hobby van heeft gemaakt.
Dit dus, voor cege is een paar duizend euro die door een of andere fout ofoziets verdwijnt niet echt een probleem. Spijtig maar who cares. Voor anderen dan weer wel. Dat bepaalt ook hoe je staat tov dit soort zaken.

Wij zitten ergens in het midden, dat excel sheet invullen met de stand van alle 23 rekeningen elke maand kost niet veel tijd, maar het is ook wel een moment om eens samen te zitten en daar over te spreken. Wat imo wel nuttig is.

Voor alle drie is de basis hetzelfde. BA + Full Omnium + Rechtsbijstand en een Engelse vrijstelling. In de polis zullen er wel wat details verschillen maar die van de goedkoopste zijn méér dan genoeg voor een auto van minder dan 20k. Trouwens bewust gekozen voor eentje met 7 jaar garantie en pechverhelping. Ook de lening via Beobank aan 0,59% was een financiële keuze. Voorspelbaar en geen geintjes de komende 5 jaar.

Voor mij is dat inderdaad deels een hobby maar ook vooral omdat ik elke uitgespaarde euro kan beleggen en voor ons kan laten werken.

Laatst bewerkt:
Ik doe thuis volledig de financiën. Eén keer op het einde van de maand vul ik alles schoon in in mijn excelbestand: tabblad uitgaven per categorie, tabblad inkomsten en een tabblad met grafieken. Die toont per maand hoeveel procent we gespaard hebben en hoeveel procent uitgegeven.
Vroeger had kbc dit overzicht ingebouwd in hun site, nu vind ik het niet meer terug.. Welke banken bieden dit wel nog aan?

We zijn weer in de bait getrapt om er een classic BG-topic van te maken :baard:

Ik heb gezamenlijk aangeduid. Ik deed dat normaal, maar ik ben té vergeetachtig en na een paar boetes van bv Electrabel is het mijn vrouw die meehelpt.

Je zou er nog van verschieten. Wij hebben onze verzekeringen eens onder de loep genomen. We zitten nu voor alles behalve de auto's bij KBC. De brandverzekering bij KBC was meer dan 100 euro goedkoper en we zijn voor een groter bedrag gedekt.

Terug
Bovenaan