Wie doet bij jou de financiën?

Wie doet de financiën?

• Man in een heterorelatie

Stemmen: 87 54,7%
  • Vrouw in een heterorelatie

Stemmen: 23 14,5%
  • Alleenstaand of niet-heterorelatie

Stemmen: 16 10,1%
  • Gezamenlijk

Stemmen: 33 20,8%

• Totaal aantal stemmers
    159
weinigen die verbaasd zullen zijn, maar ik doe thuis alles wat met cijfertjes te maken heeft. Vrouw kijkt soms mee, verplicht ik om sommige zaken van mee op de hoogte te zijn/mee te beslissen, maar ik heb wel een redelijk uitgebreid excel-sheet (met zo'n 25 tabbladen) waarin alles van onze financiën in uitgelegd staat mocht ik morgen een hartaanval krijgen;

weinigen die verbaasd zullen zijn, maar ik doe thuis alles wat met cijfertjes te maken heeft. Vrouw kijkt soms mee, verplicht ik om sommige zaken van mee op de hoogte te zijn/mee te beslissen, maar ik heb wel een redelijk uitgebreid excel-sheet (met zo'n 25 tabbladen) waarin alles van onze financiën in uitgelegd staat mocht ik morgen een hartaanval krijgen;
Ik stel mij dan oprecht de vraag hoe complex u financiën zijn.

Je hebt vaste kosten, daar kan je niet onderuit en moet je betalen. Dan heb je beledigen, good to know wat je moet ingeven maar wederom weinig aan te veranderen.
Dan heb je belevingen, interessant om te weten waar en hoe het geld zit, nuttig in een excel. En dan heb je zaken zoals leningen, is een vaste kost en kan je niet onderuit.

Dan heb je u inkomsten en kosten van uw vakantiewoning. Dat moet je wel bijhouden en in kaart brengen.

Maar 25 tabbladen is toch zwaar overdreven. Waarschijnlijk ook veel historiek, daar heb je als nabestaande weinig aan. Leuk om weten hoeveel je verbrast hebt en hoe je aan u rijkdom komt, maar toegevoegde waarde is zeer klein.

Ik heb toch ook een excel met verschillende tabs.

Krediet A B C D. Rekening A B C D. Voor de taxen moet dit ingevuld worden want X Y Z. Die schuldsaldo is voor dit, dit voor dat. Dit niet verkopen want dit.

Je wilt toch een beetje deftig achterlaten als je komt te gaan...

Ik stel mij dan oprecht de vraag hoe complex u financiën zijn.

Je hebt vaste kosten, daar kan je niet onderuit en moet je betalen. Dan heb je beledigen, good to know wat je moet ingeven maar wederom weinig aan te veranderen.
Dan heb je belevingen, interessant om te weten waar en hoe het geld zit, nuttig in een excel. En dan heb je zaken zoals leningen, is een vaste kost en kan je niet onderuit.

Dan heb je u inkomsten en kosten van uw vakantiewoning. Dat moet je wel bijhouden en in kaart brengen.

Maar 25 tabbladen is toch zwaar overdreven. Waarschijnlijk ook veel historiek, daar heb je als nabestaande weinig aan. Leuk om weten hoeveel je verbrast hebt en hoe je aan u rijkdom komt, maar toegevoegde waarde is zeer klein.
Zoals cege: 1 tabblad per lening (3), 1 per verzekering, met vervaldata enzo (een stuk of 7), enkele voor rekeningen en kleine beleggingen, eentje voor energiestanden, eentje per auto (verzekering, onderhoud, verkeersbelasting,...), Loon, groepsverzekering,...

Heel overzichtelijk te vertrekken vanuit centraal tabblad

Hier een beetje hetzelfde, niet over de 25 tabbladen, maar dat ze toch ook redelijk op de hoogte is. We delen ook een YNAB budget en ik help ze met beleggingen. Als er iets moet beslist worden van abonnementen of nieuwe toestellen oid doe ik altijd het uitzoekwerk, maar uiteindelijk wil ik wel dat ze het 'resultaat' ziet en bewust is van de keuzes die we maken.

Bij ons doe ik als vrouw alles wat met financiën te maken heeft. Rekeningen betalen, lening regelen, beleggen, spaargeld beheren.. En hou ook al jarenlang een historiek bij van de evolutie van ons spaargeld. Mijn man heeft er geen interesse in. Zijn eigen spaargeld staat nog steeds op een zichtrekening.

Zoals cege: 1 tabblad per lening (3), 1 per verzekering, met vervaldata enzo (een stuk of 7), enkele voor rekeningen en kleine beleggingen, eentje voor energiestanden, eentje per auto (verzekering, onderhoud, verkeersbelasting,...), Loon, groepsverzekering,...

Heel overzichtelijk te vertrekken vanuit centraal tabblad
Maar dat is toch vooral historische data dat je daarin plaatst. Daar heb je toch weinig aan?
Dat je ergens noteert wanneer facturen binnenkomen oké, handig.
Maar bijhouden hoeveel je betaald hebt in 2012 dat is gebeurd en heb je nu nog weinig aan denk ik.

Idem met die lening, wat staat er dan in dat tabblad? Openstaand kapitaal? Wat er al afgelost is?

Tbh qua uitgaven/vaste kosten/inkomsten/leningen kunnen wij beide gewoon in de bankapp raadplegen. Enige 'uitleg' die ik haar geef is de locatie van m'n private keys BTC + welke beleggingsrekening en hoe ze daar aan kan. Allemaal niet zo complex en toch ook meerdere leningen lopen :unsure:

Dat je dat doet omdat je dat graag doet begrijp ik hoor, maar of dat nu noodzakelijk of nuttig is, geen idee :p

Maar dat is toch vooral historische data dat je daarin plaatst. Daar heb je toch weinig aan?
Dat je ergens noteert wanneer facturen binnenkomen oké, handig.
Maar bijhouden hoeveel je betaald hebt in 2012 dat is gebeurd en heb je nu nog weinig aan denk ik.
contractnummers, link naar algemene voorwaarden, laatste bedragen, datum van betaling (om te zien wat neer dit dit jaar zal zijn
Idem met die lening, wat staat er dan in dat tabblad? Openstaand kapitaal? Wat er al afgelost is?
rentevoet, referteindexen, basis-rentevoet, aflossingstabel, schuldsaldo,...

Hier is het de boodschap: check instellingen X/Y/Z, want daar hebben we geld staan en daar ga je mogelijks niet meteen aan denken.
Vergeet ook schuldsaldo niet bij onze huidige + vorige bank, want daar heb je ook recht op.

En als je vragen hebt over wat dan ook: contacteer persoon A.
Die gaat jou 100% zeker helpen met alles én ook alles begrijpelijk kunnen uitleggen.

Het hangt ook van persoon tot persoon af. Mocht ik mijn vrouw algemene voorwaarden van onze lening/schuldsaldo/beleggingen nalaten, ze vervoegt me meteen naar het hiernamaals vrees ik. :laugh:

Voornamelijk ik dus,

maar ik heb hierbij een vraag voor jullie: Zou het interessant zijn voor mijn vriendin, dat ze nu ook begint met Pensioensparen. Ze wordt weliswaar 45 binnenkort, en ik zie haar hier in Belgïe ook maar hooguit 15 jaar meer werken.

Dus de vraag is, of het interessant is voor haar nog daar aan te beginnen.

Straks komt de belastingsbrief binnen, en dus voor het eerst zal deze gemeenschappelijk zijn.
Maar ik kan mijn hypotheek, giften, pensioensparen inbrengen... En zij helemaal niets.

Nu hoop ik wel dat ze aanspraak zal kunnen maken op het minimumpensioen (op basis van 15 jaar te hebben gewerkt), maar dan nog zal dit geen vetpot zijn uiteraard. Vandaar dat ik haar nu min of meer verplicht de helft van haar loon opzij te zetten elke maand, maar dat is fiscaal uiteraard niet voordelig.

Terug
Bovenaan