Wie kan er goed tegen de warmte ? En wie niet ?

kenneke2.0

Banned
Platinum Trophy
Zomers zijn soms een hel voor mij ik kan er ni regen, eens boven de 22 graden kom ik al ni meer buiten.
Tegen koude kan je u nog beschermen tegen die hitte niet

Zolang ik als ik moet slapen koelte kan verkrijgen, is het voor mij wel OK. Moest het hier overdag 40 graden zijn en 's nachts vriezen (puur theoretisch) dan zou ik hitte niet eens zo erg vinden. Maar dat is uiteraard niet zo. De huidige periode (vandaag werd het hier niet onder de 22 graden in de nacht) vind ik vreselijk. Gelukkig heb ik airco.

Ik volg je wel met het 'kleden tegen' argument. Als je in de lente buiten moet zijn en het is frisser dan verwacht, dan doe je een extra laagje aan. Als je nu bijvoorbeeld buiten moet werken of het openbaar vervoer (geen airco) moet nemen dan is het zweten tegen de sterren op.

Bij 30 graden vind ik een terrasje doen of iets dergelijks trouwens ook helemaal niet aangenaam. Het is plakkerig en zweterig, en als je geen schaduwplekje vindt (of de zon draait terwijl je er zit) is het helemaal afzien. Bij 22-25 graden (in de zomer) is dat een heel ander verhaal. Als het dan 's nachts wat kouder wordt als ik nog doorga, dan doe ik een truitje aan. Big deal.

Lichamelijk gezien kan ik er op zich wel tegen (behalve dan 's nachts, zoals ik al zei: slapen in zo een typische kamer die over de dagen heen volledig is opgewarmd is een nachtmerrie voor mij) maar ik vind 25+ gewoonweg hoogst onaangenaam op alle vlakken.

Rond de 20 vind ik aangenaam. Alles erboven niet en dan zit ik met de ventilator op mij gericht, ook tijdens het slapen. Te warm is erger dan te koud (in onze regio waar het geen -20 wordt), want tegen koude kan je nog iets doen door warmere kleren aan te doen. En warmte put ook meer uit.
Ook voor op de motor Is 20 -25 gewoon ideaal. Minder = gewoon warmere kleren. Hoger = afzien, zeker zodra ook de lucht opgewarmd is.

Ik hou van de zon, ik hou van wandelen op straat in het zonnetje, lekker op een bankje of op het strand zitten en een boekje lezen, of gewoon genieten van al dat vrouwelijks schoon rondom mij. Blote beentjes, blote billetjes, blote buikjes, uitnodigende boezems, geweldig. (ik hou het wel "classy", niet openlijk staren, catcallen of mij opdringen. Als introverter type doe ik er alles aan om zo weinig mogelijk aangesproken te worden op straat, ik vermeld het allemaal maar even om niet als creep bestempeld te worden).

Maar, mijn lichaam is er zeer slecht op voorzien. Ik ben type 1 op de schaal van Fitzpatrick, ik verband ontzettend snel, bruin amper en sta vol met sproeten. Enkele weken terug was ik met zoonlief op een voetbaltoernooi, het was zonnig maar niet bijzonder warm (18-20 graden) dus had geen zonnecreme mee, en toch vrij hard verbrand toen ik thuis kwam 's avonds.
Dus ik moet mij altijd heel goed insmeren, altijd petje dragen en op strand ga ik ook zo weinig mogelijk helemaal bloot als het niet hoeft. Altijd t-shirt of hemd, en ook gelijk weer aantrekken nadat ik uit het water kom.

Ook heb ik een vorm van zonneblindheid, als de zon schijnt, moet ik een zonnebril dragen of mijn ogen beginnen te tranen en ik krijg ze niet meer geopend. Beetje grappig ook hoe dat gekomen is, want in mijn eerste 16 levensjaren had ik daar totaal geen last van en dan plots tijdens een zomer begon ik daar last van te krijgen en ik had geen flauw idee wat er aan de hand was. Maar uiteindelijk een beetje een blessing in disguise want zo valt het nóg minder op als ik eens vanuit de ooghoeken naar een schone deerne kijk.

Last but not least, begin ik ook vrij snel als een gek te zweten. Zelfs in de winter als de zon schijnt en het is 5 graden, zal een t-shirt en trui of licht jasje voldoende zijn, terwijl mijn vrouw in shirt, trui en dikke jas rondloopt. Dat zet zich dan door in de andere seizoenen en in de zomer zal ik zelfs bij 20 graden en enkel een t-shirt snel tegen het zweetpunt aanzitten. Een wandeling maken in de zon bij 20 graden, zal altijd resulteren in genante zweetplekken. Enkele weken terug bij 25 graden eens 5 minuten moeten lopen naar de bushalte om de bus niet te missen, dat was 30 minuten zweten in die bus met echt een kletsnatte t-shirt tot gevolg. Ik probeer mijn kleerkast voor de zomer dan ook te voorzien van zoveel mogelijk materiaal in 100% polyester, zodat dat allemaal veel minder opvalt en sneller opdroogt.

Zomers zijn soms een hel voor mij ik kan er ni regen, eens boven de 22 graden kom ik al ni meer buiten.
Tegen koude kan je u nog beschermen tegen die hitte niet
Ik kan er absoluut niet tegen. Ik vind het ook altijd plezant dat de zomer voorbij is. Eerst zit ik al te kloten met de graspollen en zware vermoeidheid die periode. Vanaf de temperatuur 25 graden is en meer functioneer ik maar half. En zoals vandaag, moet ik zelf niet denken aan buiten komen.

In juli nog naar Frankrijk geweest op reis. Jammer genoeg vergeten een huis met airco te nemen. Gevolg in die grote hitte daar ( + 40°C) dat ik niet goed werd en uiteindelijk zelf een ambulance is moeten komen. Puur van de hitte. Mijn lichaam kreeg de warmte niet weg. Thuis heb ik overal airco voorzien, dus zit ik nu gewoon binnen.

Ik werk dan ook in de koeltechniek, zit liever in een diepvries te werken bij -30 dan buiten op het dak bij 35 graden.

Vanaf dat het > 28 graden is krijg ik het vaak toch moeilijker. Veel hangt natuurlijk van de andere weersparameters zoals luchtvochtigheid etc. af.

Kan er vrij goed tegen, rond de 30 graden is prima.

Op terras in de schaduw dan wel, in de zon is ook niet nodig.

Vanaf het 35 graden of meer wordt dan blijf ik ook binnen.

Binnen (boven en beneden) is het niet warmer dan 21 graden dus ideaal. De madam zit ‘s avonds altijd met een dekentje in de zetel.

Veel heeft ook te maken met mijn huidaandoening, zweten =uitdroging voor mij.
Keer 's avonds laat vind ik het wel zalig alst zo 20 graden is ofzo

Veel heeft ook te maken met mijn huidaandoening, zweten =uitdroging voor mij.
Keer 's avonds laat vind ik het wel zalig alst zo 20 graden is ofzo
Klopt, alleen is dat deze dagen niet te doen. Deze morgen toen ik om 5 uur naar mijn werk reed , gaf de thermometer is mijn wagen 23 graden aan als buitentemperatuur. Koelt slecht af nu

Tot een graad of 24-25 is het goed voor mij. Dat is aangenaam. Ik kan ongelooflijk genieten van een beetje zon op mijn lichaam. Zo een lente zonnetje met de eerste warmte op mijn blote armen is zalig na een koude winter.
Maar eens boven die 24-25 graden ben ik niets meer waard. Ik kan niet tegen de warmte, ik reageer er slecht op met mijn diabetes, ik word lui en sloom, zelfs in de schaduw op een stoel zitten zie ik dan tegen op. Mijn vrouw is hetzelfde dus ook een geluk eigenlijk. Voor op reis te gaan in de zomer ga je ons niet snel in Spanje, Zuid-Frankrijk of Italië ofzo zien. En gelijk het klimaat evolueert hoeft dat zelfs niet meer.
Waar ik wel van kan genieten is op zo'n warme dagen 's avonds op het terras te zitten en de koelte voelen invallen. Dan kan ik het met wat aangenaam volk en een drankje gemakkelijk tot 2-3u 's nachts uithouden.

Ik kan beter tegen de warmte dan tegen de kou. Hier beneden is het nu 26° en ik heb een fleece dekentje half op mij liggen haha. Zit wel in shortje en shirtje.

Als ik eenmaal koud heb, raak ik heel moeilijk terug opgewarmd. Ook kleden tegen de kou vind ik niet vanzelfsprekend - het zijn vaak mijn neus of handen die koud hebben, kan moeilijk binnenzitten met sjaal en handschoenen.

Ik vind dat plakken en zweten zeer onaangenaam en dat heb je nu eenmaal met 30+ temperaturen. Je kan moeilijk 3 keer per dag gaan douchen en van kledij verwisselen, dus de mensen rondom mij zullen mijn zweetgeur er dan maar moeten bijnemen. Daarbij komt nog dat mijn energieniveau serieus daalt, ik voel me loom en heb weinig fut om iets te doen of na te denken. Er zijn momenten dat ik dat broeierige wel kan appreciëren, maar dan eerder later op de avond of 's nachts dat je in t-shirt op een terras kan zitten. Eigenlijk moet je me gewoon met rust laten.

24 graden vind ik veel genietbaarder en dan ben ik zelf ook genietbaarder voor mijn naasten. Dan zweet ik ook heel wat minder.

Op vakantie in Italië verdraag ik het meer omdat je dan in vakantiemodus bent en je elke dag de gelegenheid hebt om in het zwembad te springen. Dat in combinatie met het onvermijdelijke concert van krekels & cidaden.

Bij koude temperaturen ben ik minder lastig omdat ik dan niet zweet.

Naar mijn ervaring gaat alles van -35 tot +35 zonder al te veel problemen. Alles daar buiten begint relatief pijnlijk te worden

Ik kan echt slecht tegen de warmte 🙈. Deze week is echt hel en ik ben dan zo blij dat ik niet moet werken 😅. Ondertussen is het hier binnen ook al 27 graden wat het helemaal verschrikkelijk maakt ( hoek appartement waar de zon heel de dag opstaat). Als we geen zonnewering hadden, dan denk ik dat het nog warmer zou worden. Soms wil ik investeren in airco maar of dit echt zinvol is voor die paar dagen/weekjes per jaar... Geen idee. Zeker omdat ik momenteel nog wel makkelijk in slaap raak.

Ik ben al sinds de eerste hele warme dagen aan het aftellen naar de herfst. Ik heb het trouwens veel liever koud dan warm. Ik zou ook nooit naar het zuiden reizen in de zomermaanden 😬 geef mij maar een koeler klimaat (al loop je tegenwoordig op de meeste plaatsen wel kans op warm weer in de zomermaanden).

Ik hoop elk jaar opnieuw dat het nog eens deftig gaat vriezen in de winter maar helaas... Das toch ook al weer een hele tijd geleden.

Terug
Bovenaan