Vega
Well-known member
Het is nu eenmaal ook "gemakkelijker" om loodgieterij of (basis)elektriciteitswerken onder de knie te krijgen dan programmeren hé... Begrijp me niet verkeerd, ik ben leek in beide gebieden.Ik blijf het echter frappant vinden die vraag/aanbod in de IT en de vertaling naar hoge dayrates. Ik herinner mij nog altijd die IT service in de multinationals waar ik werkte: dat waren Indiërs.
Tekort aan loodgieters, elektriciens, metsers, vloerders -> oplossing goedkope Oostblokkers of Portugezen. Als Freelancer moet je daar niet afkomen met 75/u, hooguit 40-45/u. Dan zitten we amper aan 350-400/dag.
In de IT zou men toch ook perfect goedkopere krachten kunnen halen uit het buitenland. Als ik zie hoeveel hier remote gewerkt wordt. Wat maakt een IT-er dan zo bijzonder dat bedrijven er 20K/maand voor betalen?
En als ik de BG'ers hier hoor klagen over de Indiërs waarmee ze te maken hebben... Lijkt me dan toch een kwaliteitsverschil te zijn (wederom, heb hier eigenlijk zelf de ballen kennis van).
-edit- Ik merk vaker dat je daarmee zit dat in uw vakgebied de tarieven te laag zijn en je daar niet bepaald tevreden mee bent, waarom laat je je niet omscholen tot IT'er? Het zal langer duren natuurlijk maar dan kan je op termijn idem tarieven als freelancer gaan vragen in dat vakgebied