Voila, dus hierbij even de stelling die je vaak hoort (stielmannen verdienen veel geld) gecounterd. Ze kunnen veel geld verdienen, maar het is niet zo snel de vetpot als in de Freelance-wereld.
Maar dat is toch nonsens ? Als ik in drugs deal verdien ik een pak meer geld. Dat is een vetpot. Dus de IT wereld is maar erbarmelijk. Wil je niet in de illegaliteit, neem dan de managementvennootschapjes waar men in aandelen van het bedrijf betaald wordt en op jaarbasis 2 miljoen of zo uitgekeerd wordt.
Als werknemer ga je niet noodzakelijk veel geld verdienen, maar je verdient deftig uwe boterham. Je gaat zeker geen honger leiden. Maar rijk ga je er niet van worden.
Als zelfstandige kun je er rijk van worden, maar niet als je enkel en alleen uw tijd verkoopt. Je kan eventueel even goed verdienen als die IT'er, maar dan ga je een enorme kennis moeten hebben opgebouwd, een enorm risico willen nemen (onder water lassen op diepte als stom voorbeeld), ver van huis zitten (mijn vader heeft 20 jaar geleden aangeboden gekregen om in SA te gaan werken aan prijzen *10 de toenmalige prijzen van een technieker - maar dat kon toen niet), of gewoon een klant hebben die niet kijkt naar quanta costa maar gewoon uit de shit wil geraken. Als mijn kelder onder water staat, en ik heb een loodgieter nodig dan betaal ik er gerust wat meer om...
Maar als je een slechte zelfstandige bent, dan ga je er uw broek aan scheuren. Dat is nu eenmaal wat zelfstandige zijn wil zeggen, jij neemt het risico.
De kans dat je in de huidige markt er echter uw broek aan gaat scheuren is enorm beperkt. Maar natuurlijk niet onbestaande.
Oud-collega is nu 2 jaar bezig, full-time zelfstandig in hoofdberoep. Zou het niet direct opnieuw doen en eerder opteren voor een deftige stressloze 4/5 job en dan bijberoep. Ik merk ook een enorme stress bij hem, die volgens mij niet in verhouding staat tot het inkomen. Misschien dat hij op een dag wel de vetpot zal verdienen, maar uiteindelijk moet hij zelf zijn werken inplannen en is er geen tussenpersoon die werken aanlevert voor lange tijd. Mensen bellen om prijs te vragen, veel verloren uren waar je niks aan hebt. Als Freelancer (IT/HR/Finance) is de stap van loondienst naar Freelance ook sneller gemaakt. Een stap die je makkelijk in loondienst kan maken, vaak zelf binnen hetzelfde bedrijf. Een wagen en een laptop + gsm, niet eerst 15K aan gereedschap en 5K aan stock materiaal.
Je moet er de mindset voor hebben. Het is niet gewoon ik ben zelfstandige en money printer goes brrrrrrrrr
In de installatiesector is dat meer verwerkt in materiaal. Soms heb je echter werken met weinig materiaalkost en veel uren. Je moet dan proberen forfaitair te werken of die werken proberen af te wimpelen. Simpel voorbeeld: wc loopt door. Geberit joint (heb dat per 10 liggen) , mensen bellen, je moet naar daar rijden, shell kraan toe, oude joint er af, klik zoutzuur, spoelen, nieuwe joint.. amper half u werk ter plaatse. Eigenlijk moet je daar 100 euro vragen, maar dan ben je een bandiet.
En daarom vergelijkt men, omdat mensen in bijberoep dat voor 50€ doen en mensen in hoofdberoep daar 150€ voor vragen. Aangezien voor die persoon in bijberoep dit niet zijn primaire job is waar zijn inkomen moet uitkomen maar om het crue te zeggen zijn "speelgeld" is of om de kost van zijn materiaal te dekken van zijn hobby en wat pinten. Niet specifiek om dat geld.
Dat doen de meeste mensen en zeker de freelancers. Het is mooi om te zeggen dat ze graag op verschillende projecten werken, zoals sommige HR-consultants op hun profiel schrijven, maar feit dat ze van een loon als loonslaaf van 4000 bruto met wagen naar 6K netto kunnen zal wel de doorslag geven.
Tuurlijk is dat doorslaggevend. Maar die abberatie is aangezwengeld door de discrepantie tussen belastingen uit arbeid en anderen wat nog wat harder is scherp gesteld tijdens de taxshift (die een gat in de begroting had geslagen).
Maar mensen moeten bereid zijn om dat te willen betalen. We hebben nu lang een moment gehad van vraag en aanbod voor personeel waar wij werknemers de werkgevers serieus onder druk hebben kunnen zetten. Het is koffiedik kijken hoelang dat duurt. Maar wat je gehad hebt, heb je gehad natuurlijk.
Daarnaast was bij die profielen consultancy en externalisering ervan al iets wat als aanvaardbaar gesteld wordt / werd. Een technieker is iets dat als te belangrijk wordt gezien om dat zomaar even te externaliseren.
HR manager, een Finance manager, jurist, project manager... die shot je buiten wanneer het u beter uitkomt. Zoals iamhollywood zegt die komen er om de druk op te vangen. Als het slecht gaat dan wordt dat gewoon genegeerd en is het stop met zagen over de werkdruk en ga door. Een technieker mja neen. En waar die buiten geshot zijn, dan wordt daar gewoon geen werken meer gedaan - maar dan zijn die werken ook niet echt als dringend gezien.
Behalve op het moment wanneer het echt echt echt echt echt niet anders meer kan. Op het moment dat de ketel vb is uitgevallen. Kuisen van de ketel... de boom in ermee. Preventief vervangen van lagers... how jongens laat dat ding maar doordraaien. Of de operations/technical manager kan dat meenemen in zijn opdracht binnen zijn taak. Aangezien zijn overuren niet tellen.
Daarom dat ik het vreemd vind als ik sommige tarieven zie, moet zijn dat er nog zeer veel geld is.
Op het moment dat bedrijven beginnen projecten af te blazen... dan en alleen DAN komen die tarieven onder druk. En bij IT zijn er gewoon budgetten op voorhand ingesteld. Of ze dan 1000 uur persoon x kunnen inhuren of 500 uur persoon y die ze al deftig kennen en weten wat die kan... dan kiezen ze in veel gevallen persoon y. Behalve als men begint te snoeien in die budgetten. Of zetten ze wat uren van marketing over naar finance om ervoor te zorgen dat een divisie niet kopje onder gaat. Waarna ze dan weer hetzelfde doen voor de HR afdeling of... gewoon korte termijn management.
Maar dan zou je dat bij IT-ers ook kunnen stellen, complexe techniek, waarom geen vaste in dienst.
Omdat consultants als normaal gezien worden voor IT. Dat is onderdeel geweest van die volledige externaliseringsstrategie die men in het verleden heeft doorgevoerd (omdat een IT'er die met zijn vingers draait wat te duur is, en met van die bureaus was dat efficiënter)/ Voor techniek is dat wat minder. Al zie je voor operations managers, technical managers, etc... dat ook meer en meer opkomen (ingenieurs / bachelor profielen - dus waar je selectieburelen hebt). Voor loodgieters, elektriciens... nee hoor. Dan pakken we gewoon kabouter klus of dan stuur je die gewoon naar iets anders dat moet gerepareerd worden of preventief vervangen of gesmeerd of... (er is altijd wel iets dat je kan doen, en techniek wordt nu eenmaal als kritischer gezien door zeer veel mensen). En bij kabouter klus, dan klust die maar een uurtje langer aan 10-20€ / uur in plaats van 100€ te spenderen aan de loodgieter.
Uiteindelijk, als je het zelf zou doen zou het nog een pak slechter zijn als dat kabouter klus het gedaan heeft. En ze kunnen weer door.
Misschien is het dus gewoon een kwestie van tijd voor men ook in die sectoren meer Freelance gaat werken?
Ik denk het niet om eerlijk te zijn. Maar bon, ik kan de toekomst niet voorspellen. Misschien de volgende generatie. Maar in de volgende 5 jaar zou ik er niet op hopen.
Er zal toch eens iets moeten gebeuren, overal staan vacatures open als technieker, die niet ingevuld geraken en nu kom ik weer op het punt: Waarom daar geen Freelancer en in de IT wel?
Omdat die techniekers die nodig zijn, techniekers zijn aan een zeker prijspunt. Al denk ik dat het ook wel een onderdeeltje is van de installateursbedrijven van, als we daarmee beginnen dan openen we de doos van pandora. Er is nu het voorbeeld van de IT'ers. En laat ons duidelijk stellen, als jij een bedrijf als equans, besix,... bent denk jij dat jij u goed in uw vel gaat voelen als uw werknemers voor 90% freelancers zijn als je een datakabel moet laten trekken of een alarminstallatie plaatsen of een stopcontact plaatsen.
Neen, dat is gewoon in mijn ogen een te groot onderdeel van hun corebusiness om die doos te openen. Denk ik. En zou MIJN opinie zijn indien ik manager of bedrijfsleider zou zijn van die boite. Als KMO'tje van 2 of 3 personen kan dat. Als KMO van 50 personen... ik denk het niet.
Blijkbaar voor een IT-profiel wel, dus mijn stelling: als je dan toch bureauwerk wilt doen, beter IT dan projectmanager
Maar is er ook maar iemand die zegt, ik wil graag papierwerk doen ? Of is het niet eerder waar je inrolt en wat je van de job leuk vindt. Continu excel lijstjes zitten maken en updaten... daar word ik echt niet happy van.
Persoonlijk vind ik projectmanager zijn wel leuk.
Voor veel mensen blijkbaar niet. Ik heb zelf studenten uit TSO die de mist ingaan als ik vraag om het licht van op 3 plaatsen aan te steken. In mijn familie kan er niet 1 persoon die schakeling maken, je hebt daar gewoon andere hooggeschoolde profielen, zonder kennis van techniek.
Maar die kennis is relatief eenvoudig te assimileren. Of je gaat gewoon voor de gemakkelijke oplossing van teleruptoren. Bij IT kom je er niet met hello world. Maar als je er u een uurtje toelegt op die schakelingen en wat voorbeelden opzoekt en wat probeert dan ga je dat echt wel kunnen en begrijpen. En dan is dat nog 1 van de moeilijkste stukken erin. Die zoals ik al gezegd heb we, de ingenieurs, er al hebben uitgefilterd omdat in de praktijk iemand zich altijd kan missen (inclusief de ingenieur...). En het principe daar nu eenmaal keep it simple stoopid is.
Techniek is gewoon zodanig gestandaardiseerd naar componenten toe, wat bij IT gewoon veel meer specifiek is - aangepast naar hoofde van de klant. Waardoor het ook weer meer een black box is
EDIT : maar bon, misschien dat we die discussie ergens anders voortzetten... mensen gaan hier liever hun tarieven willen gespot zien dan wat gewauwel over de onfairheid van de tarieven tussen disciplines. Verschillen zijn er nu eenmaal, de klant bepaald wat ze wensen te bepalen (zie vb prijszetting advocaat van 150€/uur)