Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Euh... een van mijn vrienden heeft exact dat traject gedaan.
Gefaalde studies door schoolmoeheid --> IBO-contract bij een IT boîte --> intensieve snelcursus software development on the job tijdens de eerste 2 maanden --> projectwerk bij klanten, zelfstudie en graduaat programmeren --> freelance IT'er.
Prima, ik ken enkele IT'ers, geen enkelen hebben dat traject doorlopen. Ik ken enkele schilders/HVAC installateurs, velen daarvan hebben dat traject doorlopen.

Ik ga niet zeggen dat IT'ers onder geen enkele voorwaarde een IBO traject kunnen volgen... Maar geef nu toe, wat zou de procentuele verhouding zijn bij aannemers waarvan het personeel een 3-jarige bachelor heeft gedaan en het personeel dat zonder diploma meteen is begonnen of bij een IT'er waarvan het personeel een 3-jarige bachelor (of meer) heeft gedaan en ook wederom personeel dat geen diplome heeft gehaald...

Laten we nu aub niet doen alsof het even moeilijk is om een werkman te vinden die voor u wilt komen werken of een IT'er die voor u wilt komen werken...

Er zijn zelfs grote IT bedrijven die, wegens gebrek aan ongetwijfeld, quasi iedereen aannemen- vervolgens paar weken interne opleiding - wellicht dan nog een selectie en hopla: IT'er in loondienst - van daar is het een kwestie van maanden/jaren tot freelance.

Niet voor iedereen en zo simpel/standaard zal het niet zijn - maar dat hoeft ook niet: er zijn ook ontelbare kleine/minder complexe IT issues die ook moeten aangepakt worden - tegenwoordig heb je soms al een IT'er nodig om een printer/pc in je netwerk te krijgen.

Wat ook een groot voordeel is: 2 linker handen is een ramp voor diegene in elektriciteit, voor IT zal dat meevallen, al is het ook meegenomen ook wat handig te zijn.

Zegt toch al genoeg? In IT is het zo moeilijk om personeel te vinden dat er zelfs aanwervingen zijn die in "normale tijden" nooit zouden gebeuren, nl. personeel zonder enige vorm van kwalificaties. Het feit dat dit tegenwoordig gebeurt toont hoe zeldzaam/kostbaar IT-personeel is. Ik zie het in mijn sector (verzekeringen) ook dat langs alle kanten ongeschoolde mensen aangenomen worden. Begrijp me niet verkeerd, enkele van onze toppers op kantoor hebben geen enkel Bachelor/Master/... Maar wees maar zeker dat we enkel jaren extra moeten investeren in het opleiden van die persoon eer we kunnen spreken van een goed gevormd en geïnformeerd personeelslid dan wanneer je als aannemer iemand moet opleiden (niet omdat die persoon geen diploma heeft want zelfs onze Bachelors moeten we evenlang opleiden eer we kunnen spreken van een goed gevormd/geïnformeerd personeelslid). Ook hier weer, hangt ervan af welk vakgebied, echter zijn doorsnee schilderwerken/elektriciteitswerken/loodgieterij/ruwbouwwerken sneller op te pikken dan doorsnee bediendejobs.

Dus nogmaals, het lijkt me dan ook volledig normaal dat rates van bedienden hoger zijn dan rates van arbeiders.

Het "nadeel" aan freelancer zijn is dat je gewoon uw huid duurder verkoopt dan effectief te gaan werken voor een loon.

Met andere woorden: het schaalt niet op. De enige manier voor meer inkomsten te hebben is hogere dagtarieven. Je kan niet "meer werk aannemen" en extra volk ervoor inschakelen.
Kan je toch wel perfect doen.
Of je werkt zelf meer dan 40 urenweek of je besteedt (zoals voorbeeld hierboven) sommige taken uit aan andere freelancers waar je dan een % op neemt.

En wanneer dit vlot loopt heb je (een vrij) passief inkomen 😎

Kan je toch wel perfect doen.
Of je werkt zelf meer dan 40 urenweek of je besteedt (zoals voorbeeld hierboven) sommige taken uit aan andere freelancers waar je dan een % op neemt.

En wanneer dit vlot loopt heb je (een vrij) passief inkomen 😎

Idd, ik heb al verschillende projecten doorgegeven aan andere freelancers waar ik nog bv nog 100 euro marge op pak.

Ik blijf het echter frappant vinden die vraag/aanbod in de IT en de vertaling naar hoge dayrates. Ik herinner mij nog altijd die IT service in de multinationals waar ik werkte: dat waren Indiërs.
Tekort aan loodgieters, elektriciens, metsers, vloerders -> oplossing goedkope Oostblokkers of Portugezen. Als Freelancer moet je daar niet afkomen met 75/u, hooguit 40-45/u. Dan zitten we amper aan 350-400/dag.
In de IT zou men toch ook perfect goedkopere krachten kunnen halen uit het buitenland. Als ik zie hoeveel hier remote gewerkt wordt. Wat maakt een IT-er dan zo bijzonder dat bedrijven er 20K/maand voor betalen?

Die loodgieters, elektriciens, metsers en vloerders doen het werk beter dan de belgische alternatief :p. Of als ze 20% langer werken zijn ze nog altijd goedkoper. Waardoor ze met die 20% de fouten kunnen rechtzetten. Waar ze dan een projectmanager hebben voor rondlopen die die aanstuurt om met die 20% aan uren die fouten recht te zetten of te voorkomen.

En de impact is gewoon beperkt in deze techniek. Kabeltje hertrekken, nieuwe fitting persen, keteltje steken is eens je de handigheid hebt gedachten op nul en gaan met de banaan.

Voor monkeycode te maken betalen ze u ook geen 650 - 800€/dag.

-edit- Ik merk vaker dat je daarmee zit dat in uw vakgebied de tarieven te laag zijn en je daar niet bepaald tevreden mee bent, waarom laat je je niet omscholen tot IT'er? Het zal langer duren natuurlijk maar dan kan je op termijn idem tarieven als freelancer gaan vragen in dat vakgebied :)

Hij was dacht ik ooit IT'er in het verre verleden. Was geen fit voor hem. Hij was er te snel op uitgekeken. Verveelde zich en het was te administratief. Hij is een koele minnaar van bureauwerk.
Zijn prijszetting lijkt mij eerder gericht op de particuliere / bijverdien markt. Als je als sub sub subcontractor werkt of een variant ervan, dan is de kans aannemelijk dat de persoon waarvoor je werkt op uw uren nog een beperkt percentje heeft. Want leuk is voor kleine opdrachtjes in bij te springen. Bij grotere projecten kan je soms stukken meer verdienen.

Maar dan zit je weer niet in het Freelance segment. Een groot verschil tussen een zelfstandige stielman met snel 50-60K aan camionette en materiaal plus vaak nog een loods(huren/kopen?)en een Freelancer met een personenwagen en laptop. Die stielman zal meer zaakvoerder zijn dan de freelancer. Opdrachten als stielman zijn kort, vaak vragen ze eerst prijs(nadat ze al 3 andere gevraagd hebben), een heel andere werking die nadelig is t.o.v. een pure freelancer met opdrachten van 3-12 maanden. Werk genoeg als stielman, maar ook veel meer verloren uren.

Wat verwacht je dan ? Dat het plaatsen van een ketel 3 maand duurt ? Of dat je voor het plaatsen van een ketel of het trekken van een kabel 1000€ per dag kan vragen ? Dat zie ik voorlopig gewoon niet gebeuren. En klanten gaan ook niet echt happy zijn als ze werken inplannen waar jij op uw eentje er 5j over doet, terwijl anderen er 1 jaar met 3 personen of zo erover zouden doen. En zo grote projecten opdelen in kleinere stukjes voor verschillende freelancers, dat gebeurd ook gewoonweg niet.

Sowieso klopt uw vergelijking ook niet. De IT'er waar jij over spreekt en die jij als freelancer behandelt is bij de bouw vb eerder de projectmanager of studieingenieur of... en daar heb je ook projecten van 3 maanden tot 5 jaar of zelfs langer.
Als uitvoerder wordt dat eerder deelproject per deelproject gedaan, al bestaan er ook daar lange termijn samenwerkingen waarop kan beroep gedaan worden (en blijf je altijd afhankelijk van de overkoepelende marktprijs). Waarbij die firma's een marge nemen die ten koste gaan van uw prijszetting.

Sowieso wordt er verwacht dat je als stielman werkt volgens een bepaalde standaard. Als je dan ook een prijs geeft, dan blijven mensen nog altijd die standaard verwachten. Met dat je daarnaast ook nog in competitie gaat met stielmannen die in het zwart na hun uren bijklussen aan 20€/u of whatever en waarvan men ook die standaard verwacht. En vloekt indien dat dan niet het geval is.

Daarnaast is er gewoon een andere waardering aan dat werk van een stielman. Dat is duidelijker en vatbaarder dan de black box dat IT overkomt aan de eindklant. En alles dat een black box is, daar kan je gewoon vragen wat je wil. Aangezien als men dat wil, dan zal men dat wel leggen.

Bij praktische zaken zoals muurtje metsen, kabeltje trekken, ... dat is allemaal zo duidelijk en belangrijker vergelijkbaar dat er daar gewoon ook prijzen zijn die als accepteerbaar gezien kunnen worden. Waardoor prijzen gaan vragen zoals 800 of 1000€ per dag gewoon direct afgeschoten wordt.

Ik zie dat op korte of lange termijn ook niet echt veranderen. Zeker niet in de B2C markt.

Voor monkeycode te maken betalen ze u ook geen 650 - 800€/dag.
Als je bepaalde posts hier mag geloven wel?
Hij was dacht ik ooit IT'er in het verre verleden. Was geen fit voor hem. Hij was er te snel op uitgekeken. Verveelde zich en het was te administratief. Hij is een koele minnaar van bureauwerk.
Haha, nee geen IT-er, wel nog in de automotive gewerkt, remote software updates gedaan van wagens. Verder kan ik een wel een logotje of plctje programmeren, beetje C, beetje assembler, beetje scada, maar verder vrij weinig kennis of niet meer up-to-date.

Zijn prijszetting lijkt mij eerder gericht op de particuliere / bijverdien markt. Als je als sub sub subcontractor werkt of een variant ervan, dan is de kans aannemelijk dat de persoon waarvoor je werkt op uw uren nog een beperkt percentje heeft.
Prijszetting particulier is zeer moeilijk, eigenlijk zoeken mensen elk stukje op, het bruto/netto verdienmodel staat serieus onder druk, maar dat is geen freelance werk.
Want leuk is voor kleine opdrachtjes in bij te springen. Bij grotere projecten kan je soms stukken meer verdienen.
Voor mij momenteel niet echt aan de orde als bijverdienste.
Wat verwacht je dan ? Dat het plaatsen van een ketel 3 maand duurt ? Of dat je voor het plaatsen van een ketel of het trekken van een kabel 1000€ per dag kan vragen ? Dat zie ik voorlopig gewoon niet gebeuren.
Nee dat verwacht ik niet. Ik probeer gewoon te begrijpen waarom de schaarste van technische profielen zich niet vertaalt in deftige freelance dayrates voor geschoolde techniekers. Terwijl de schaarste in de IT zich wel vertaalt in deftige dayrates, zelf voor junior profielen. Laat ons nu enkel over B2B spreken. Laat het dan nog iets complexere industriële techniek zijn.

En klanten gaan ook niet echt happy zijn als ze werken inplannen waar jij op uw eentje er 5j over doet, terwijl anderen er 1 jaar met 3 personen of zo erover zouden doen. En zo grote projecten opdelen in kleinere stukjes voor verschillende freelancers, dat gebeurd ook gewoonweg niet.
Je hebt ergens een punt dat ze van die firmatjes als Logitech of Technicians contacteren, die dan wat grease-monkeys sturen, die ze 18 bruto/u betalen en een Berlingo geven. Maar wat factureren die firmatjes aan de eindklant?

Sowieso klopt uw vergelijking ook niet. De IT'er waar jij over spreekt en die jij als freelancer behandelt is bij de bouw vb eerder de projectmanager of studieingenieur of... en daar heb je ook projecten van 3 maanden tot 5 jaar of zelfs langer.
Maar zelf daar zie ik niet die dayrates die hier aangehaald worden. Projectmanager= dikke stress, peoplemanagement en zeker geen 9-5. Ze posten dan vacatures met dayrates van 5-600 euro als projectmanager. Als ik het forum mag geloven is dat een junior dayrate?

Ik weet er zelf die voor een projectontwikkelaar werven opvolgen aan 400/dag. Tekenaars in autocad, inventor, eplan, 400/dag.
Dus als je dan toch graag bureauwerk doet lijkt IT mij de betere keuze tegenwoordig...

Daarnaast is er gewoon een andere waardering aan dat werk van een stielman. Dat is duidelijker en vatbaarder dan de black box dat IT overkomt aan de eindklant.
Is dat niet afhankelijk van persoon tot persoon. Voor heel veel mensen, zelf IT profielen, is een simpele wisselschakelaar ook chinees en evenveel Blackbox.

Ik wordt vaak benaderd voor functies van Cloud Engineer aan 450-500 per dag, terwijl hier iemand +900 heeft.
Onlangs vertelde een recruiter mij dat er momenteel een flink overschot is aan cloud engineers.
Denk dus niet meteen dat 900 een gemiddelde is.
Die recruiter probeert dat ook maar, en als ie elke 6 maand iemand nieuw kan plaatsen aan die prijs om er 150-200 euro marge op te pakken, is dat een goudmijn.

En er is misschien een overschot aan cloud engineers die op 6 maand 2 Azure trainingen + cert behaald hebben. Mensen die effectief grote omgevingen kunnen opzetten/migreren/beheren lijken mij alvast moeilijker te vinden.

Prijszetting particulier is zeer moeilijk, eigenlijk zoeken mensen elk stukje op, het bruto/netto verdienmodel staat serieus onder druk, maar dat is geen freelance werk.
Is niet enkel particulier.

Is gewoon omdat die info voorhanden is. En omdat ik dat moet betalen met mijn nettoloon en niet mijn brutoloon. 1000€ uitgeven aan iemand die dat hoopt binnen te rijven op 1 dag... dat is voor veel mensen een maand sparen. Je kan dan ook niet verwachten dat mensen daar zonder meer in meegaan.

Ik ken een paar mensen zoals u, die samenwerken met een paar collega's. Indien die hulp nodig heeft voor een zwaarder dossier dan werken die samen. De andere sluit het contract af, en hij heeft een samenwerkingsovereenkomst met die collega waarbij al het materiaal door die collega voorzien wordt en hij gewoon zijn tijd ter beschikking stelt van die andere als freelancer. En op andere momenten is dat eens andersom.
De ene is HVAC'er, de andere is elektrieker. Zodanig dat ze in normale zaken niet in elkaars vaarwater zitten.

En neen dat is niet aan 1000€ per dag, omdat geen enkele consument die offerte gaat bestellen voor een ketel.

hell mijn vader heeft een offerte opgevraagd voor een ketel. Vaillant ecoTEC plus VCW 296
cv 25 kW ww 30 kW inclusief accessoires. Zijn prijs geïnstalleerd was 2500€.
Ik heb al de onderdelen, inclusief thermostaat, opgezocht via online winkels en kwam uit op een prijs van 2700€. Voor mij mag die persoon die werken gerust uitvoeren. Die prijszetting is aanvaardbaar. En hij heeft al bij een kennis goed werk afgeleverd.
Aan de andere kant had mijn nonkel voor dezelfde werken een offerte binnen van 6000€ van een grotere firma. Als ik daar dezelfde additie deed kwam ik aan 3500€ (was andere materiaal - viessmann). Maar die ketel is mij echt geen 2500€ plaatsing waard hoor.
En zo reageren andere mensen nu ook eenmaal. En kan je het hen kwalijk nemen ? Jijzelf hebt al meermaals gezegd dat je uw inkomsten probeert te maximaliseren voor zo min mogelijk moeite.

Awel, particulieren proberen hun kosten te minimaliseren voor zo min mogelijk moeite. Het is uiteindelijk een balans. Iedereen mag zijn boterham verdienen. Maar als zelfstandige moet je nu ook niet overdrijven. En sommige van die dagtarieven lijken soms gewoon een beetje over de top.
Maar des te beter voor hen dat ze dat kunnen verkrijgen.

Uiteindelijk is dat het voordeel en nadeel van internet. En de talloze online winkels waar je alles kan vinden van informatie. Vroeger was die informatie gewoon niet vrij toegankelijk. En sprong je op de 2 - 5% korting bij betaling bij levering/plaatsing.

Nee dat verwacht ik niet. Ik probeer gewoon te begrijpen waarom de schaarste van technische profielen zich niet vertaalt in deftige freelance dayrates voor geschoolde techniekers. Terwijl de schaarste in de IT zich wel vertaalt in deftige dayrates, zelf voor junior profielen. Laat ons nu enkel over B2B spreken. Laat het dan nog iets complexere industriële techniek zijn.

Omdat in de complexere industriële techniek je geen freelancers bij ingehuurde bedrijven hebt zitten. Meesten worden gewoon vast in dienst genomen. Juist omdat de firma's die door die complexere industrie in dienst genomen worden als kritisch personeel gezien worden. En schijnzelfstandigheid daar nog niet is doorgedrongen. En laat het hopelijk nog even zo blijven.

Daarnaast zijn er officiële tarieven vanuit de sector die ook door zeer veel bedrijven gevolgd worden die bepalen wat een geschoolde technieker verdient of ongeveer zal verdienen. Sommige bedrijven zullen dan mogelijks een rang groter gaan of wat extralegale zaken extra geven. Maar echt afwijken van die verloning gaan ze niet doen aangezien ze dan in hun eigen vel gaan snijden.
De stap is anders terug groot als je dergelijke dagrates moet betalen dat je ze gewoon terug zelf in dienst neemt dan dat je het via een service contract doet.

Al betaal ik, zoals ik al eens gezegd heb, tussen de 60 en de 75€ excl BTW voor een geschoolde technieker voor werken in regie. Al komt dat eigenlijk niet zo veel voor dat ik werken in regie heb. Ik heb ondertussen voor quasi alles wel een post voor leveringen of de werken die van toepassing is of kan zijn.

Je hebt ergens een punt dat ze van die firmatjes als Logitech of Technicians contacteren, die dan wat grease-monkeys sturen, die ze 18 bruto/u betalen en een Berlingo geven. Maar wat factureren die firmatjes aan de eindklant?
Meestal is dat in functie van een lastenboek/ offerte. En is dat in functie van een prijszetting voor de verschillende specifieke posten zoals plaatsen kabel x, y of z. Plaatsen glasvezel. Plaatsen stopcontacten,...

Maar voor grease monkeys volledig in regie werken. Nog nooit van gehoord en lijkt mij ook niet echt voor de hand liggend. Juist omdat in de meeste gevallen het expliciete duidelijk afgelijnde projecten zijn waar men een prijs voor gaat vragen. Open ended werken gebeurd daar gewoon niet in.

En dan ga je nu eenmaal in concurrentie met bedrijven als freelancer die hun personeel 4k geven met een berlingo. En er zijn gewoon nog meer dan genoeg installatiebedrijven die werken met personeel en geen absurde dagrates hebben dan degene die je hier soms tegenkomt op dit forum.

Maar zelf daar zie ik niet die dayrates die hier aangehaald worden. Projectmanager= dikke stress, peoplemanagement en zeker geen 9-5. Ze posten dan vacatures met dayrates van 5-600 euro als projectmanager. Als ik het forum mag geloven is dat een junior dayrate?

500 - 600€ is nog altijd 5000 - 6000€ netto per maand als zelfstandige. Dat is niet slecht.
Maar ja ze gaan u dat geld niet betalen om 9-5 te werken stressloos. Dan nemen ze u wel gewoon in dienst..., meer als genoeg kandidaten die dat wel willen doen voor de 2000 - 3000€ netto + bedrijfswagen onder hun gat.

Al bestaan er effectief wel projectmanagers die meer binnenrijven. Maar die moeten niet solliciteren, die worden gewoon gevraagd door de besixen, equanses, de Kempeneers,LDW's,de Nul,.. wanneer ze hun volgend mastodont dossier lanceren. Maar dan spreken we niet over een dossiertje van 5 miljoen maar zitten we met een paar honderden miljoenen of miljarden.
Maar dan moeten ze u wel al kennen en moet je een proven trackrecord hebben EN het belangrijkste dan moet er ook een markt voor zijn.
En die is er in mijn ogen gewoon niet.

Al denk ik dat de grootste drijvende kracht erachter de markt is.

Is dat niet afhankelijk van persoon tot persoon. Voor heel veel mensen, zelf IT profielen, is een simpele wisselschakelaar ook chinees en evenveel Blackbox.
In mijn ogen niet. Dat is namelijk kennis die ze wat, u al op uw 15 jaar in techniek leren ?

Misschien als men in de toekomst ook al TSO/BSO opleidingen voorziet voor die jobs waar je al vanaf uw 12 voor gevormd wordt. En dat er meer mensen beter kunnen inschatten hoe complex die black box eigenlijk in het echt wel niet is. Dat die tarieven als een bubbel uiteen spatten.

Ik denk dat veel cloud engineers daar zelf amper antwoord op hebben :)
Wat is een software engineer in verschillende bedrijven? Dat zijn termen die overal deels anders deels ingevuld worden.

What’s in a name. Op mijn laatste interview vroegen ze mij of ik eerder architect of engineer ben, dan heb ik ook duidelijk gemaakt dat me die termen niet uitmaken zolang het inhoudelijk maar interessant is en dat mijn gevraagde rate betaald wordt. Als ze mij daarvoor architect, developer, cloud engineer of kuisvrouw willen noemen maakt dat me geen hol uit. :baard:

En effectief ik kan dezelfde rol in een ander bedrijf doen waar ze 600 euro voor willen geven, maar dat is aan u de keuze waar je wilt werken en hoeveel marge dat je aanvaard van een tussenpartij.

Maar de loodgieter, elektricien, dakwerker ... die de fouten van de goedkopere komen oplossen doen dit niet voor 45€/uur. Zelfs de goede stielmannen die ik ken zitten makkelijk aan 55€/uur en meer naargelang project.
Zelfstandige stielmannen hebben in het beste geval wel ook nog altijd wat marge op hun materialen, al is dat minder dan vroeger. Een IT'er heeft enkel zijn uren.

Maar dan zit je weer niet in het Freelance segment. Een groot verschil tussen een zelfstandige stielman met snel 50-60K aan camionette en materiaal plus vaak nog een loods(huren/kopen?)en een Freelancer met een personenwagen en laptop. Die stielman zal meer zaakvoerder zijn dan de freelancer. Opdrachten als stielman zijn kort, vaak vragen ze eerst prijs(nadat ze al 3 andere gevraagd hebben), een heel andere werking die nadelig is t.o.v. een pure freelancer met opdrachten van 3-12 maanden. Werk genoeg als stielman, maar ook veel meer verloren uren.
Daarom dat je als zelfstandig stielman eigenlijk zo snel mogelijk moet zien op te schalen door met twee man personeel te werken terwijl jij alle administratie en depannages en herstellingen doet. Anders klop je 60u per week en kan je er met moeite de helft van factureren. Ik heb zo eens maanden op een offerte moeten wachten omdat hij geen tijd had om facturen te maken, ik vraag me dan oprecht af wat die boekhouder daar van zegt.

Laatst bewerkt:
Dat zijn niet de profielen die best betaald worden, als je een software developer bent die veel cloud ontwikkeling ervaring heeft (en ci/cd etc) dan is er vaak heel wat meer te vragen, in mijn ervaring tenminste.
Cloud engineer is gewoon de nieuwe system engineer he. Vroeger was CICD etc ook al belangrijk.

Is niet enkel particulier.

Is gewoon omdat die info voorhanden is. En omdat ik dat moet betalen met mijn nettoloon en niet mijn brutoloon. 1000€ uitgeven aan iemand die dat hoopt binnen te rijven op 1 dag... dat is voor veel mensen een maand sparen. Je kan dan ook niet verwachten dat mensen daar zonder meer in meegaan.
Voila, dus hierbij even de stelling die je vaak hoort (stielmannen verdienen veel geld) gecounterd. Ze kunnen veel geld verdienen, maar het is niet zo snel de vetpot als in de Freelance-wereld. Oud-collega is nu 2 jaar bezig, full-time zelfstandig in hoofdberoep. Zou het niet direct opnieuw doen en eerder opteren voor een deftige stressloze 4/5 job en dan bijberoep. Ik merk ook een enorme stress bij hem, die volgens mij niet in verhouding staat tot het inkomen. Misschien dat hij op een dag wel de vetpot zal verdienen, maar uiteindelijk moet hij zelf zijn werken inplannen en is er geen tussenpersoon die werken aanlevert voor lange tijd. Mensen bellen om prijs te vragen, veel verloren uren waar je niks aan hebt. Als Freelancer (IT/HR/Finance) is de stap van loondienst naar Freelance ook sneller gemaakt. Een stap die je makkelijk in loondienst kan maken, vaak zelf binnen hetzelfde bedrijf. Een wagen en een laptop + gsm, niet eerst 15K aan gereedschap en 5K aan stock materiaal.

Ik ken een paar mensen zoals u, die samenwerken met een paar collega's. Indien die hulp nodig heeft voor een zwaarder dossier dan werken die samen. De andere sluit het contract af, en hij heeft een samenwerkingsovereenkomst met die collega waarbij al het materiaal door die collega voorzien wordt en hij gewoon zijn tijd ter beschikking stelt van die andere als freelancer.
Dat doe ik ook, ik ben "een koeltechnisch bedrijf" en kan daardoor zaken doen en aankopen die een collega niet kan. Ik doe ook de elektrische werken, omdat die collega daar ook niet zo in thuis is. Zo vullen we elkaar aan. Dat is dan mijn manier van Freelancen.
En neen dat is niet aan 1000€ per dag, omdat geen enkele consument die offerte gaat bestellen voor een ketel.
In de installatiesector is dat meer verwerkt in materiaal. Soms heb je echter werken met weinig materiaalkost en veel uren. Je moet dan proberen forfaitair te werken of die werken proberen af te wimpelen. Simpel voorbeeld: wc loopt door. Geberit joint (heb dat per 10 liggen) , mensen bellen, je moet naar daar rijden, shell kraan toe, oude joint er af, klik zoutzuur, spoelen, nieuwe joint.. amper half u werk ter plaatse. Eigenlijk moet je daar 100 euro vragen, maar dan ben je een bandiet.
En zo reageren andere mensen nu ook eenmaal. En kan je het hen kwalijk nemen ? Jijzelf hebt al meermaals gezegd dat je uw inkomsten probeert te maximaliseren voor zo min mogelijk moeite.
Dat doen de meeste mensen en zeker de freelancers. Het is mooi om te zeggen dat ze graag op verschillende projecten werken, zoals sommige HR-consultants op hun profiel schrijven, maar feit dat ze van een loon als loonslaaf van 4000 bruto met wagen naar 6K netto kunnen zal wel de doorslag geven.
Awel, particulieren proberen hun kosten te minimaliseren voor zo min mogelijk moeite. Het is uiteindelijk een balans. Iedereen mag zijn boterham verdienen. Maar als zelfstandige moet je nu ook niet overdrijven. En sommige van die dagtarieven lijken soms gewoon een beetje over de top.
Maar des te beter voor hen dat ze dat kunnen verkrijgen.
Daarom dat ik het vreemd vind als ik sommige tarieven zie, moet zijn dat er nog zeer veel geld is.
Omdat in de complexere industriële techniek je geen freelancers bij ingehuurde bedrijven hebt zitten. Meesten worden gewoon vast in dienst genomen.
Maar dan zou je dat bij IT-ers ook kunnen stellen, complexe techniek, waarom geen vaste in dienst.

Juist omdat de firma's die door die complexere industrie in dienst genomen worden als kritisch personeel gezien worden. En schijnzelfstandigheid daar nog niet is doorgedrongen. En laat het hopelijk nog even zo blijven.
Misschien is het dus gewoon een kwestie van tijd voor men ook in die sectoren meer Freelance gaat werken?
Daarnaast zijn er officiële tarieven vanuit de sector die ook door zeer veel bedrijven gevolgd worden die bepalen wat een geschoolde technieker verdient of ongeveer zal verdienen. Sommige bedrijven zullen dan mogelijks een rang groter gaan of wat extralegale zaken extra geven. Maar echt afwijken van die verloning gaan ze niet doen aangezien ze dan in hun eigen vel gaan snijden.
Er zal toch eens iets moeten gebeuren, overal staan vacatures open als technieker, die niet ingevuld geraken en nu kom ik weer op het punt: Waarom daar geen Freelancer en in de IT wel?
500 - 600€ is nog altijd 5000 - 6000€ netto per maand als zelfstandige. Dat is niet slecht.
Maar ja ze gaan u dat geld niet betalen om 9-5 te werken stressloos.
Blijkbaar voor een IT-profiel wel, dus mijn stelling: als je dan toch bureauwerk wilt doen, beter IT dan projectmanager
Dan nemen ze u wel gewoon in dienst..., meer als genoeg kandidaten die dat wel willen doen voor de 2000 - 3000€ netto + bedrijfswagen onder hun gat.
Maar dat heb je in de IT ook, die lonen met wagen, vaak ook sneller een wagen vanaf de 1e job, daar waar de ingenieur vaak nog op zijn kin mag kloppen
In mijn ogen niet. Dat is namelijk kennis die ze wat, u al op uw 15 jaar in techniek leren ?
Voor veel mensen blijkbaar niet. Ik heb zelf studenten uit TSO die de mist ingaan als ik vraag om het licht van op 3 plaatsen aan te steken. In mijn familie kan er niet 1 persoon die schakeling maken, je hebt daar gewoon andere hooggeschoolde profielen, zonder kennis van techniek.

In mijn branche (Finance/Accounting) verdien je als freelancer vooral goed door enerzijds het algemeen personeelstekort waarbij vacatures lang blijven openstaan en anderzijds de massale burnouts. Dat is een sneeuwbaleffect dat zichzelf versterkt waarbij op den duur afdelingen te sterk onderbemand geraken. Met een freelancer (vaak meerdere tegelijkertijd) versterkt men tijdelijk het team en brengt men opnieuw rust in het team, dat is voor veel ondernemingen absoluut geld waard. Met de vernieuwde rust keren mensen met vertrouwen terug naar hun werkplek en kan men vlotter nieuwe mensen permanent engageren.

Voila, dus hierbij even de stelling die je vaak hoort (stielmannen verdienen veel geld) gecounterd. Ze kunnen veel geld verdienen, maar het is niet zo snel de vetpot als in de Freelance-wereld. Oud-collega is nu 2 jaar bezig, full-time zelfstandig in hoofdberoep. Zou het niet direct opnieuw doen en eerder opteren voor een deftige stressloze 4/5 job en dan bijberoep. Ik merk ook een enorme stress bij hem, die volgens mij niet in verhouding staat tot het inkomen.
Dan doet hij misschien ook iets fout, neemt teveel werk aan, van nature teveel stress,...
Werk als stielman 4 dagen op de werf en 5e dag doe je bezoeken en administratie.
Geen overboeking, geen onnodige stress, amper nog avondwerk en reken gewoon uw uren deftig. Heb je nog tijd voor ontspanning of uw gezin.
Nogmaals, een stielman mag genoeg vragen als zijn werk navanant is.

Het grote probleem is vaak een overvolle agenda en enkel maar aan geld te denken.
je zit nu eenmaal in een sector die anders werk als IT.
Misschien dat hij op een dag wel de vetpot zal verdienen, maar uiteindelijk moet hij zelf zijn werken inplannen en is er geen tussenpersoon die werken aanlevert voor lange tijd. Mensen bellen om prijs te vragen, veel verloren uren waar je niks aan hebt
Nogmaals, je gaat pas 'rijk' worden als je uzelf niet meer per uur gaat rekenen.
Laat de makkelijke zaken over aan iemand anders en verdien op die persoon.
. Als Freelancer (IT/HR/Finance) is de stap van loondienst naar Freelance ook sneller gemaakt. Een stap die je makkelijk in loondienst kan maken, vaak zelf binnen hetzelfde bedrijf. Een wagen en een laptop + gsm, niet eerst 15K aan gereedschap en 5K aan stock materiaal.
Stock hoeft tegenwoordig amper nog, de rest natuurlijk wel. Maar aanvaarden en beetje investeren in uzelf, omscholen of in loondienst.
Simpel voorbeeld: wc loopt door. Geberit joint (heb dat per 10 liggen) , mensen bellen, je moet naar daar rijden, shell kraan toe, oude joint er af, klik zoutzuur, spoelen, nieuwe joint.. amper half u werk ter plaatse. Eigenlijk moet je daar 100 euro vragen,
Ja, gewoon aanrekenen. Niemand werkt gratis of zelfs onder de marktprijs.
Laat ik iemand komen van een groot bedrijf betaal ik ook voorrijkosten, dan uurloon voor maar 10 minuten werk.

Bezie het als een projectprijs ipv een uurprijs.
maar dan ben je een bandiet.
Nee, dan moeten ze het maar zelf doen.
Misschien is het dus gewoon een kwestie van tijd voor men ook in die sectoren meer Freelance gaat werken?
In de bouw bedoel je?
Komt al meer en meer voor.
Er zal toch eens iets moeten gebeuren, overal staan vacatures open als technieker, die niet ingevuld geraken en nu kom ik weer op het punt: Waarom daar geen Freelancer
Biedt u aan als freelance en hoor wat ze zeggen. Leg hen uit wat de voordelen zijn voor beide en misschien gaan ze mee in het verhaal.
Op die manier ben ik ook begonnen waar ik nu zit.
Voor veel mensen blijkbaar niet. Ik heb zelf studenten uit TSO die de mist ingaan als ik vraag om het licht van op 3 plaatsen aan te steken. In mijn familie kan er niet 1 persoon die schakeling maken, je hebt daar gewoon andere hooggeschoolde profielen, zonder kennis van techniek.
En daarom mag je als technieker gerust genoeg aanrekenen.

Voila, dus hierbij even de stelling die je vaak hoort (stielmannen verdienen veel geld) gecounterd. Ze kunnen veel geld verdienen, maar het is niet zo snel de vetpot als in de Freelance-wereld.
Maar dat is toch nonsens ? Als ik in drugs deal verdien ik een pak meer geld. Dat is een vetpot. Dus de IT wereld is maar erbarmelijk. Wil je niet in de illegaliteit, neem dan de managementvennootschapjes waar men in aandelen van het bedrijf betaald wordt en op jaarbasis 2 miljoen of zo uitgekeerd wordt.

Als werknemer ga je niet noodzakelijk veel geld verdienen, maar je verdient deftig uwe boterham. Je gaat zeker geen honger leiden. Maar rijk ga je er niet van worden.

Als zelfstandige kun je er rijk van worden, maar niet als je enkel en alleen uw tijd verkoopt. Je kan eventueel even goed verdienen als die IT'er, maar dan ga je een enorme kennis moeten hebben opgebouwd, een enorm risico willen nemen (onder water lassen op diepte als stom voorbeeld), ver van huis zitten (mijn vader heeft 20 jaar geleden aangeboden gekregen om in SA te gaan werken aan prijzen *10 de toenmalige prijzen van een technieker - maar dat kon toen niet), of gewoon een klant hebben die niet kijkt naar quanta costa maar gewoon uit de shit wil geraken. Als mijn kelder onder water staat, en ik heb een loodgieter nodig dan betaal ik er gerust wat meer om...
Maar als je een slechte zelfstandige bent, dan ga je er uw broek aan scheuren. Dat is nu eenmaal wat zelfstandige zijn wil zeggen, jij neemt het risico.
De kans dat je in de huidige markt er echter uw broek aan gaat scheuren is enorm beperkt. Maar natuurlijk niet onbestaande.

Oud-collega is nu 2 jaar bezig, full-time zelfstandig in hoofdberoep. Zou het niet direct opnieuw doen en eerder opteren voor een deftige stressloze 4/5 job en dan bijberoep. Ik merk ook een enorme stress bij hem, die volgens mij niet in verhouding staat tot het inkomen. Misschien dat hij op een dag wel de vetpot zal verdienen, maar uiteindelijk moet hij zelf zijn werken inplannen en is er geen tussenpersoon die werken aanlevert voor lange tijd. Mensen bellen om prijs te vragen, veel verloren uren waar je niks aan hebt. Als Freelancer (IT/HR/Finance) is de stap van loondienst naar Freelance ook sneller gemaakt. Een stap die je makkelijk in loondienst kan maken, vaak zelf binnen hetzelfde bedrijf. Een wagen en een laptop + gsm, niet eerst 15K aan gereedschap en 5K aan stock materiaal.
Je moet er de mindset voor hebben. Het is niet gewoon ik ben zelfstandige en money printer goes brrrrrrrrr

In de installatiesector is dat meer verwerkt in materiaal. Soms heb je echter werken met weinig materiaalkost en veel uren. Je moet dan proberen forfaitair te werken of die werken proberen af te wimpelen. Simpel voorbeeld: wc loopt door. Geberit joint (heb dat per 10 liggen) , mensen bellen, je moet naar daar rijden, shell kraan toe, oude joint er af, klik zoutzuur, spoelen, nieuwe joint.. amper half u werk ter plaatse. Eigenlijk moet je daar 100 euro vragen, maar dan ben je een bandiet.
En daarom vergelijkt men, omdat mensen in bijberoep dat voor 50€ doen en mensen in hoofdberoep daar 150€ voor vragen. Aangezien voor die persoon in bijberoep dit niet zijn primaire job is waar zijn inkomen moet uitkomen maar om het crue te zeggen zijn "speelgeld" is of om de kost van zijn materiaal te dekken van zijn hobby en wat pinten. Niet specifiek om dat geld.

Dat doen de meeste mensen en zeker de freelancers. Het is mooi om te zeggen dat ze graag op verschillende projecten werken, zoals sommige HR-consultants op hun profiel schrijven, maar feit dat ze van een loon als loonslaaf van 4000 bruto met wagen naar 6K netto kunnen zal wel de doorslag geven.
Tuurlijk is dat doorslaggevend. Maar die abberatie is aangezwengeld door de discrepantie tussen belastingen uit arbeid en anderen wat nog wat harder is scherp gesteld tijdens de taxshift (die een gat in de begroting had geslagen).

Maar mensen moeten bereid zijn om dat te willen betalen. We hebben nu lang een moment gehad van vraag en aanbod voor personeel waar wij werknemers de werkgevers serieus onder druk hebben kunnen zetten. Het is koffiedik kijken hoelang dat duurt. Maar wat je gehad hebt, heb je gehad natuurlijk.

Daarnaast was bij die profielen consultancy en externalisering ervan al iets wat als aanvaardbaar gesteld wordt / werd. Een technieker is iets dat als te belangrijk wordt gezien om dat zomaar even te externaliseren.
HR manager, een Finance manager, jurist, project manager... die shot je buiten wanneer het u beter uitkomt. Zoals iamhollywood zegt die komen er om de druk op te vangen. Als het slecht gaat dan wordt dat gewoon genegeerd en is het stop met zagen over de werkdruk en ga door. Een technieker mja neen. En waar die buiten geshot zijn, dan wordt daar gewoon geen werken meer gedaan - maar dan zijn die werken ook niet echt als dringend gezien.

Behalve op het moment wanneer het echt echt echt echt echt niet anders meer kan. Op het moment dat de ketel vb is uitgevallen. Kuisen van de ketel... de boom in ermee. Preventief vervangen van lagers... how jongens laat dat ding maar doordraaien. Of de operations/technical manager kan dat meenemen in zijn opdracht binnen zijn taak. Aangezien zijn overuren niet tellen.

Daarom dat ik het vreemd vind als ik sommige tarieven zie, moet zijn dat er nog zeer veel geld is.
Op het moment dat bedrijven beginnen projecten af te blazen... dan en alleen DAN komen die tarieven onder druk. En bij IT zijn er gewoon budgetten op voorhand ingesteld. Of ze dan 1000 uur persoon x kunnen inhuren of 500 uur persoon y die ze al deftig kennen en weten wat die kan... dan kiezen ze in veel gevallen persoon y. Behalve als men begint te snoeien in die budgetten. Of zetten ze wat uren van marketing over naar finance om ervoor te zorgen dat een divisie niet kopje onder gaat. Waarna ze dan weer hetzelfde doen voor de HR afdeling of... gewoon korte termijn management.

Maar dan zou je dat bij IT-ers ook kunnen stellen, complexe techniek, waarom geen vaste in dienst.
Omdat consultants als normaal gezien worden voor IT. Dat is onderdeel geweest van die volledige externaliseringsstrategie die men in het verleden heeft doorgevoerd (omdat een IT'er die met zijn vingers draait wat te duur is, en met van die bureaus was dat efficiënter)/ Voor techniek is dat wat minder. Al zie je voor operations managers, technical managers, etc... dat ook meer en meer opkomen (ingenieurs / bachelor profielen - dus waar je selectieburelen hebt). Voor loodgieters, elektriciens... nee hoor. Dan pakken we gewoon kabouter klus of dan stuur je die gewoon naar iets anders dat moet gerepareerd worden of preventief vervangen of gesmeerd of... (er is altijd wel iets dat je kan doen, en techniek wordt nu eenmaal als kritischer gezien door zeer veel mensen). En bij kabouter klus, dan klust die maar een uurtje langer aan 10-20€ / uur in plaats van 100€ te spenderen aan de loodgieter.
Uiteindelijk, als je het zelf zou doen zou het nog een pak slechter zijn als dat kabouter klus het gedaan heeft. En ze kunnen weer door.

Ik denk het niet om eerlijk te zijn. Maar bon, ik kan de toekomst niet voorspellen. Misschien de volgende generatie. Maar in de volgende 5 jaar zou ik er niet op hopen.

Er zal toch eens iets moeten gebeuren, overal staan vacatures open als technieker, die niet ingevuld geraken en nu kom ik weer op het punt: Waarom daar geen Freelancer en in de IT wel?
Omdat die techniekers die nodig zijn, techniekers zijn aan een zeker prijspunt. Al denk ik dat het ook wel een onderdeeltje is van de installateursbedrijven van, als we daarmee beginnen dan openen we de doos van pandora. Er is nu het voorbeeld van de IT'ers. En laat ons duidelijk stellen, als jij een bedrijf als equans, besix,... bent denk jij dat jij u goed in uw vel gaat voelen als uw werknemers voor 90% freelancers zijn als je een datakabel moet laten trekken of een alarminstallatie plaatsen of een stopcontact plaatsen.

Neen, dat is gewoon in mijn ogen een te groot onderdeel van hun corebusiness om die doos te openen. Denk ik. En zou MIJN opinie zijn indien ik manager of bedrijfsleider zou zijn van die boite. Als KMO'tje van 2 of 3 personen kan dat. Als KMO van 50 personen... ik denk het niet.

Blijkbaar voor een IT-profiel wel, dus mijn stelling: als je dan toch bureauwerk wilt doen, beter IT dan projectmanager
Maar is er ook maar iemand die zegt, ik wil graag papierwerk doen ? Of is het niet eerder waar je inrolt en wat je van de job leuk vindt. Continu excel lijstjes zitten maken en updaten... daar word ik echt niet happy van.
Persoonlijk vind ik projectmanager zijn wel leuk.

Maar die kennis is relatief eenvoudig te assimileren. Of je gaat gewoon voor de gemakkelijke oplossing van teleruptoren. Bij IT kom je er niet met hello world. Maar als je er u een uurtje toelegt op die schakelingen en wat voorbeelden opzoekt en wat probeert dan ga je dat echt wel kunnen en begrijpen. En dan is dat nog 1 van de moeilijkste stukken erin. Die zoals ik al gezegd heb we, de ingenieurs, er al hebben uitgefilterd omdat in de praktijk iemand zich altijd kan missen (inclusief de ingenieur...). En het principe daar nu eenmaal keep it simple stoopid is.
Techniek is gewoon zodanig gestandaardiseerd naar componenten toe, wat bij IT gewoon veel meer specifiek is - aangepast naar hoofde van de klant. Waardoor het ook weer meer een black box is

EDIT : maar bon, misschien dat we die discussie ergens anders voortzetten... mensen gaan hier liever hun tarieven willen gespot zien dan wat gewauwel over de onfairheid van de tarieven tussen disciplines. Verschillen zijn er nu eenmaal, de klant bepaald wat ze wensen te bepalen (zie vb prijszetting advocaat van 150€/uur)

Laatst bewerkt:
Maar dat is toch nonsens ? Als ik in drugs deal verdien ik een pak meer geld. Dat is een vetpot. Dus de IT wereld is maar erbarmelijk. Wil je niet in de illegaliteit, neem dan de managementvennootschapjes waar men in aandelen van het bedrijf betaald wordt en op jaarbasis 2 miljoen of zo uitgekeerd wordt.

Als werknemer ga je niet noodzakelijk veel geld verdienen, maar je verdient deftig uwe boterham. Je gaat zeker geen honger leiden. Maar rijk ga je er niet van worden.

Als zelfstandige kun je er rijk van worden, maar niet als je enkel en alleen uw tijd verkoopt. Je kan eventueel even goed verdienen als die IT'er, maar dan ga je een enorme kennis moeten hebben opgebouwd, een enorm risico willen nemen (onder water lassen op diepte als stom voorbeeld), ver van huis zitten (mijn vader heeft 20 jaar geleden aangeboden gekregen om in SA te gaan werken aan prijzen *10 de toenmalige prijzen van een technieker - maar dat kon toen niet), of gewoon een klant hebben die niet kijkt naar quanta costa maar gewoon uit de shit wil geraken. Als mijn kelder onder water staat, en ik heb een loodgieter nodig dan betaal ik er gerust wat meer om...
Maar als je een slechte zelfstandige bent, dan ga je er uw broek aan scheuren. Dat is nu eenmaal wat zelfstandige zijn wil zeggen, jij neemt het risico.
De kans dat je in de huidige markt er echter uw broek aan gaat scheuren is enorm beperkt. Maar natuurlijk niet onbestaande.

Je moet er de mindset voor hebben. Het is niet gewoon ik ben zelfstandige en money printer goes brrrrrrrrr

En daarom vergelijkt men, omdat mensen in bijberoep dat voor 50€ doen en mensen in hoofdberoep daar 150€ voor vragen. Aangezien voor die persoon in bijberoep dit niet zijn primaire job is waar zijn inkomen moet uitkomen maar om het crue te zeggen zijn "speelgeld" is of om de kost van zijn materiaal te dekken van zijn hobby en wat pinten. Niet specifiek om dat geld.

Tuurlijk is dat doorslaggevend. Maar die abberatie is aangezwengeld door de discrepantie tussen belastingen uit arbeid en anderen wat nog wat harder is scherp gesteld tijdens de taxshift (die een gat in de begroting had geslagen).

Maar mensen moeten bereid zijn om dat te willen betalen. We hebben nu lang een moment gehad van vraag en aanbod voor personeel waar wij werknemers de werkgevers serieus onder druk hebben kunnen zetten. Het is koffiedik kijken hoelang dat duurt. Maar wat je gehad hebt, heb je gehad natuurlijk.

Daarnaast was bij die profielen consultancy en externalisering ervan al iets wat als aanvaardbaar gesteld wordt / werd. Een technieker is iets dat als te belangrijk wordt gezien om dat zomaar even te externaliseren.
HR manager, een Finance manager, jurist, project manager... die shot je buiten wanneer het u beter uitkomt. Zoals iamhollywood zegt die komen er om de druk op te vangen. Als het slecht gaat dan wordt dat gewoon genegeerd en is het stop met zagen over de werkdruk en ga door. Een technieker mja neen. En waar die buiten geshot zijn, dan wordt daar gewoon geen werken meer gedaan - maar dan zijn die werken ook niet echt als dringend gezien.

Behalve op het moment wanneer het echt echt echt echt echt niet anders meer kan. Op het moment dat de ketel vb is uitgevallen. Kuisen van de ketel... de boom in ermee. Preventief vervangen van lagers... how jongens laat dat ding maar doordraaien. Of de operations/technical manager kan dat meenemen in zijn opdracht binnen zijn taak. Aangezien zijn overuren niet tellen.

Op het moment dat bedrijven beginnen projecten af te blazen... dan en alleen DAN komen die tarieven onder druk. En bij IT zijn er gewoon budgetten op voorhand ingesteld. Of ze dan 1000 uur persoon x kunnen inhuren of 500 uur persoon y die ze al deftig kennen en weten wat die kan... dan kiezen ze in veel gevallen persoon y. Behalve als men begint te snoeien in die budgetten. Of zetten ze wat uren van marketing over naar finance om ervoor te zorgen dat een divisie niet kopje onder gaat. Waarna ze dan weer hetzelfde doen voor de HR afdeling of... gewoon korte termijn management.

Omdat consultants als normaal gezien worden voor IT. Dat is onderdeel geweest van die volledige externaliseringsstrategie die men in het verleden heeft doorgevoerd (omdat een IT'er die met zijn vingers draait wat te duur is, en met van die bureaus was dat efficiënter)/ Voor techniek is dat wat minder. Al zie je voor operations managers, technical managers, etc... dat ook meer en meer opkomen (ingenieurs / bachelor profielen - dus waar je selectieburelen hebt). Voor loodgieters, elektriciens... nee hoor. Dan pakken we gewoon kabouter klus of dan stuur je die gewoon naar iets anders dat moet gerepareerd worden of preventief vervangen of gesmeerd of... (er is altijd wel iets dat je kan doen, en techniek wordt nu eenmaal als kritischer gezien door zeer veel mensen). En bij kabouter klus, dan klust die maar een uurtje langer aan 10-20€ / uur in plaats van 100€ te spenderen aan de loodgieter.
Uiteindelijk, als je het zelf zou doen zou het nog een pak slechter zijn als dat kabouter klus het gedaan heeft. En ze kunnen weer door.

Ik denk het niet om eerlijk te zijn. Maar bon, ik kan de toekomst niet voorspellen. Misschien de volgende generatie. Maar in de volgende 5 jaar zou ik er niet op hopen.

Omdat die techniekers die nodig zijn, techniekers zijn aan een zeker prijspunt. Al denk ik dat het ook wel een onderdeeltje is van de installateursbedrijven van, als we daarmee beginnen dan openen we de doos van pandora. Er is nu het voorbeeld van de IT'ers. En laat ons duidelijk stellen, als jij een bedrijf als equans, besix,... bent denk jij dat jij u goed in uw vel gaat voelen als uw werknemers voor 90% freelancers zijn als je een datakabel moet laten trekken of een alarminstallatie plaatsen of een stopcontact plaatsen.

Neen, dat is gewoon in mijn ogen een te groot onderdeel van hun corebusiness om die doos te openen. Denk ik. En zou MIJN opinie zijn indien ik manager of bedrijfsleider zou zijn van die boite. Als KMO'tje van 2 of 3 personen kan dat. Als KMO van 50 personen... ik denk het niet.

Maar is er ook maar iemand die zegt, ik wil graag papierwerk doen ? Of is het niet eerder waar je inrolt en wat je van de job leuk vindt. Continu excel lijstjes zitten maken en updaten... daar word ik echt niet happy van.
Persoonlijk vind ik projectmanager zijn wel leuk.

Maar die kennis is relatief eenvoudig te assimileren. Of je gaat gewoon voor de gemakkelijke oplossing van teleruptoren. Bij IT kom je er niet met hello world. Maar als je er u een uurtje toelegt op die schakelingen en wat voorbeelden opzoekt en wat probeert dan ga je dat echt wel kunnen en begrijpen. En dan is dat nog 1 van de moeilijkste stukken erin. Die zoals ik al gezegd heb we, de ingenieurs, er al hebben uitgefilterd omdat in de praktijk iemand zich altijd kan missen (inclusief de ingenieur...). En het principe daar nu eenmaal keep it simple stoopid is.
Techniek is gewoon zodanig gestandaardiseerd naar componenten toe, wat bij IT gewoon veel meer specifiek is - aangepast naar hoofde van de klant. Waardoor het ook weer meer een black box is

EDIT : maar bon, misschien dat we die discussie ergens anders voortzetten... mensen gaan hier liever hun tarieven willen gespot zien dan wat gewauwel over de onfairheid van de tarieven tussen disciplines. Verschillen zijn er nu eenmaal, de klant bepaald wat ze wensen te bepalen (zie vb prijszetting advocaat van 150€/uur)
Ik vind heel die "je gaat er ook niet rijk van worden" toch heel relatief hoor.
Ik ben nu 35. Realistisch geschat kan ik nog 20-25 jaar mee. Aan dezelfde dagrate komt dat ongeveer neer op 2-2.5 miljoen euro netto inkomsten. De eerste 13 jaar gemiddeld ga je zo'n 350k netto mogen rekenen.
Ik vind dat toch wel in de categorie "rijk" vallen als je dat op je eentje kan verdienen... Als koppel potentieel dus het dubbele.

Bij software developers is er een grote leercurve wanneer je ergens nieuw begint. Wanneer je net bij een nieuw bedrijf start, duurt het toch enkele weken voordat je helemaal doorhebt hoe de codebase in elkaar zit. Het kost dus altijd wat meer tijd voordat een bedrijf resultaten ziet.

De redenen hiervoor zijn veelvuldig: de hoge complexiteit, de vele abstracties, de nieuwe tools, de gebrekkige documentatie, enzovoort...

Bij de meeste andere jobs zie je veel sneller resultaten wanneer een nieuwe werknemer net is aangenomen.

In mijn branche (Finance/Accounting) verdien je als freelancer vooral goed door enerzijds het algemeen personeelstekort waarbij vacatures lang blijven openstaan en anderzijds de massale burnouts. Dat is een sneeuwbaleffect dat zichzelf versterkt waarbij op den duur afdelingen te sterk onderbemand geraken. Met een freelancer (vaak meerdere tegelijkertijd) versterkt men tijdelijk het team en brengt men opnieuw rust in het team, dat is voor veel ondernemingen absoluut geld waard. Met de vernieuwde rust keren mensen met vertrouwen terug naar hun werkplek en kan men vlotter nieuwe mensen permanent engageren.
Dit

Ik ben weggeweest op mijn vorig werk (wel op heel goeie termen en met alle profesionaliteit van doen) en elders begonnen omdat ze daar met een profiel zaten die op pensioen ging. Ze vonden niemand.

Op mijn vorig werk vinden ze gewoon niemand van het juiste profiel, ze overwegen om mij ook terug part-time of full time aan te nemen als freelancer voor een jaartje.

Je zou bijna denken dat ze niet zomaar "nen IT'er" vinden...

Ik blijf het echter frappant vinden die vraag/aanbod in de IT en de vertaling naar hoge dayrates. Ik herinner mij nog altijd die IT service in de multinationals waar ik werkte: dat waren Indiërs.

Tekort aan loodgieters, elektriciens, metsers, vloerders -> oplossing goedkope Oostblokkers of Portugezen. Als Freelancer moet je daar niet afkomen met 75/u, hooguit 40-45/u. Dan zitten we amper aan 350-400/dag.
Is tegenwoordig al een pak minder. De wereld van de techniek wordt ook gecompliceerder. De buitenlanders die komen nog uw kabels trekken, maar vanaf er wat denkwerk moet gebeuren toch liever ne deftige die ge wat meer moet betalen.
Alle offertes gaan buiten aan 70€/h voor een technieker en dat wordt vlot aanvaard.
Het is nu eenmaal ook "gemakkelijker" om loodgieterij of (basis)elektriciteitswerken onder de knie te krijgen dan programmeren hé... Begrijp me niet verkeerd, ik ben leek in beide gebieden.
Mja als ge kabels trekken en stopcontacten aansluiten als elektriciteitswerken beschouwd wel. Maar om altijd een goede, veilige oplossing voor uw klant te zoeken dan zijt ge even lang in opleiding als die IT'er
Maar dat is even goed te zeggen over de first line IT'er die enkel paswoorden reset en als hij de oplossing niet op google vindt gewoon naar L2 doorstuurt.
Beide werelden werken anders natuurlijk - ik zie ook best veel vaste prijzen in de bouwsector, soms resulteert dat in +1000 €/dag, anderen hebben dan weer woekerwinsten op materiaal, er zijn ook profiteurs die misbruik durven maken van de situatie, bepaalde sectoren kunnen makkelijk 12h factureren terwijl er maar 8 gewerkt zijn (ne garagist bvb). Tevens ook veel meer B2C opdrachten waar veel zwart geld aanwezig is en blijft.
B2C is echt shit :laugh:.

Maar ge hebt als elektricien idd uw uren die ge allemaal maar moet doorrekenen aan uw klant en dan nog eens 40% op uw materiaal.
Soit, ik blijf erbij. Ik zal sneller leren hoe ik elektriciteitsbekabeling leg en juist aankoppel dan dat ik wat dan ook IT-gerelateerd zal leren (natuurlijk iets van een niveau waardoor ik mezelf IT'er zou kunnen noemen). Waarom anders is het schering en inslag bij aannemers dat er IBO-stagiaires worden aangenomen van 16 jaar die schoolmoe zijn om 2j later een werker in dienst te hebben die zelfstandig kan werken maar je dat nergens tegenkomt in de IT... Zal dus wel degelijk een reden hebben.
Zie boven, totaal fout.
En de impact is gewoon beperkt in deze techniek. Kabeltje hertrekken, nieuwe fitting persen, keteltje steken is eens je de handigheid hebt gedachten op nul en gaan met de banaan.
Tot de impact is dat die It'ers hun server rack uitvalt :p. Schieten ze in een kramp en weten ze niet wat te doen.
Sowieso wordt er verwacht dat je als stielman werkt volgens een bepaalde standaard. Als je dan ook een prijs geeft, dan blijven mensen nog altijd die standaard verwachten. Met dat je daarnaast ook nog in competitie gaat met stielmannen die in het zwart na hun uren bijklussen aan 20€/u of whatever en waarvan men ook die standaard verwacht. En vloekt indien dat dan niet het geval is.
En hoe lang gaan die stielbedervers dat nog doen? Elke B2C klant klaagt dat ze niemand vinden.
B2C moet ge gewoon uw prijzen doorrekenen. Toch werk genoeg, laat iemand anders dan maar prutsen voor weinig geld.
Sinds 1j is de tactiek veranderd van de firma. Enkel nog projecten die serieus winst opbrengen. Ineens alle prijzen bovenop covid en oorlogsprijzen 10% erbij.

De orderboek blijft goed vol en er is veel meer operationele winst.
Maar wat factureren die firmatjes aan de eindklant?
Onderaannemingen gaan van 40 tot 50€/h.
Dan hebt ge een technieker die 8h ter plaatse is en meestal ne multimeter kan gebruiken en een goeie basis in elektriciteit heeft. Vanaf dat die meer skills heeft hebt ge uitschieters tot 900€ per halve dag
Omdat in de complexere industriële techniek je geen freelancers bij ingehuurde bedrijven hebt zitten. Meesten worden gewoon vast in dienst genomen. Juist omdat de firma's die door die complexere industrie in dienst genomen worden als kritisch personeel gezien worden. En schijnzelfstandigheid daar nog niet is doorgedrongen. En laat het hopelijk nog even zo blijven.
Bizar, petrochemie en farma doen niet anders als onderaannemers alle jobs laten uitvoeren. Fabricom hun business model is gebouwd op veel onderaanneming.
Maar ja ze gaan u dat geld niet betalen om 9-5 te werken stressloos. Dan nemen ze u wel gewoon in dienst..., meer als genoeg kandidaten die dat wel willen doen voor de 2000 - 3000€ netto + bedrijfswagen onder hun gat.
De realiteit is dat er geen kandidaten zijn voor die jobs. Een technieker die zijn er nog te vinden (vooral ontevreden van andere firma's, die lokt ge met enkele euro's meer per uur)
Die jobs bestaan zeer zeker hoor.
Maar dan spreken we niet over een dossiertje van 5 miljoen maar zitten we met een paar honderden miljoenen of miljarden.
Gij leeft toch af en toe in een droomwereld ze
Eigenlijk moet je daar 100 euro vragen, maar dan ben je een bandiet.
Neen je moet er meer voor vragen
30 min voor die joint te halen
30 min werk
30 min rijden op en af naar huis
15 min voor admin

Zie boven, waarom zit de farma en petrochemie dan vol met onderaannemers? Waarom wordt het volledige onderhoud van alle overheidsgebouwen uitbesteed aan onderaannemers waarvan ze elke 5j het contract stoppen en dan weer een nieuw contract.
Voor loodgieters, elektriciens... nee hoor. Dan pakken we gewoon kabouter klus of dan stuur je die gewoon naar iets anders dat moet gerepareerd worden of preventief vervangen of gesmeerd of... (er is altijd wel iets dat je kan doen, en techniek wordt nu eenmaal als kritischer gezien door zeer veel mensen). En bij kabouter klus, dan klust die maar een uurtje langer aan 10-20€ / uur in plaats van 100€ te spenderen aan de loodgieter.
Droomwereld renegade...
uw werknemers voor 90% freelancers zijn als je een datakabel moet laten trekken of een alarminstallatie plaatsen of een stopcontact plaatsen.
Fabricom, Axima, Spie, ...
Werken enkel met onderaannemers voor die zaken. Er is geen verschil tussen een freelancer of onderaannemer.

Mja als ge kabels trekken en stopcontacten aansluiten als elektriciteitswerken beschouwd wel. Maar om altijd een goede, veilige oplossing voor uw klant te zoeken dan zijt ge even lang in opleiding als die IT'er
Maar dat is even goed te zeggen over de first line IT'er die enkel paswoorden reset en als hij de oplossing niet op google vindt gewoon naar L2 doorstuurt.

Zie boven, totaal fout.
Elektricien is misschien een slecht voorbeeld maar schilders, loodgieters, ruwbouwwerkers, chapewerkers, dakwerkers, tegelwerkers, tuinaannemers, ...

Zeg nu niet dat je daar even lang voor opgeleid moet worden als voor IT'er...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan