Wij zijn van Nienof!

Maar als ik het zo hoor is Guy D´Haeseleer wel een heel jaar zeer dicht betrokken bij zijn inwoners. Als ik naar mijn gemeente zie, dan ken ik de burgemeester amper en naar evenementen komt ze ook niet ( niet dat ik veel deelneem aan activiteiten). Hij hield iedere zondag zittingen, hij komt eten brengen, hij vult de mensen hun belastingsbrieven in etc. Zonder er een Messias van te maken denk ik dat dit toch ook wel moet meespelen in zijn populariteit. Burgemeesters die plots een half jaar voor de verkiezingen komen opdagen voor vanalles en nog wat, daar merk je gewoon op dat dit vooral fake is.

BTW, dat eetfestijn, ik moet toch wel zeggen dat die reporter daar echt wel degoutant deed. Het is verre van evident om voor zoveel mensen eten te serveren. En blijkbaar - of ik had toch de indruk dat veel daar vers in die keuken werd bereid. Als je dat niet gewoon bent is dat een overrompeling van jewelste. Het was dan ook echt laf om te beginnen over die chocomousse dat uit een pakske kwam. En ja, ik snap ook wel dat het ludiek bedoeld was een eerste keer om de verwijzing naar zijn vroegere tweet te doen. Maar nu 4 x keer ? en om dan in de het drukste moment Guy te gaan storen omdat alleen te zeggen. Ik zou daar niet zo rustig onder gebleven zijn, ik had hem met zijn klikken en klakken buitengezet.

Je kan zeggen, hij haalt er de zwaarste gevallen uit. Ik lees hier zelfs dat het framing zou zijn. Maar als je dan dat eetfestijn ziet, zitten daar precies toch veel zware gevallen.

En feit blijft, 1 op de 2 Ninovieters heeft er geen probleem mee om op een racistische partij te stemmen. Dat zegt natuurlijk wel iets.

Het blijft natuurlijk tv, die redelijk luchtig is, net als bij de Joden. Dus natuurlijk kiest men voor de iets kleurrijke figuren.

En feit blijft, 1 op de 2 Ninovieters heeft er geen probleem mee om op een racistische partij te stemmen. Dat zegt natuurlijk wel iets.
Hier stemt heel veel volk cd&v waarvan ik weet dat ze niet christelijk zijn. Het is gemeentepolitiek, er speelt veel meer mee dan de kleur/partij.
En je moet het aantal proteststemmen ook niet onderschatten ginder, denk ik.

Maar als ik het zo hoor is Guy D´Haeseleer wel een heel jaar zeer dicht betrokken bij zijn inwoners. Als ik naar mijn gemeente zie, dan ken ik de burgemeester amper en naar evenementen komt ze ook niet ( niet dat ik veel deelneem aan activiteiten). Hij hield iedere zondag zittingen, hij komt eten brengen, hij vult de mensen hun belastingsbrieven in etc. Zonder er een Messias van te maken denk ik dat dit toch ook wel moet meespelen in zijn populariteit. Burgemeesters die plots een half jaar voor de verkiezingen komen opdagen voor vanalles en nog wat, daar merk je gewoon op dat dit vooral fake is.

BTW, dat eetfestijn, ik moet toch wel zeggen dat die reporter daar echt wel degoutant deed. Het is verre van evident om voor zoveel mensen eten te serveren. En blijkbaar - of ik had toch de indruk dat veel daar vers in die keuken werd bereid. Als je dat niet gewoon bent is dat een overrompeling van jewelste. Het was dan ook echt laf om te beginnen over die chocomousse dat uit een pakske kwam. En ja, ik snap ook wel dat het ludiek bedoeld was een eerste keer om de verwijzing naar zijn vroegere tweet te doen. Maar nu 4 x keer ? en om dan in de het drukste moment Guy te gaan storen omdat alleen te zeggen. Ik zou daar niet zo rustig onder gebleven zijn, ik had hem met zijn klikken en klakken buitengezet.
D'Haeseleer is iemand die enorm investeert in persoonlijke contacten met de bevolking, 't zou me niet verbazen moest die met het grootste deel van zijn stemmers al persoonlijk contact hebben gehad. Hij luistert naar de mensen, praat ze deels naar de mond maar gaat vaak ook effectief zijn invloed gebruiken om hen te helpen met problemen waar hij kan. En hij maakt hen veel beloftes, die hij nu wel effectief zal moeten waarmaken. VB staat sterk in heel de regio, maar neem D'Haeseleer weg en die absolute meerderheid halen ze nooit. Ook de rest van de regio surft mee op de invloed van D'Haeseleer.

In Denderleeuw zie je vooral het resultaat van bijna 20 jaar lang elke dag consequent op dezelfde nagel kloppen: de mensen bang maken van mensen die er anders uitzien. Het is absoluut een feit dat er steeds meer diversiteit is in de gemeente, dat het aantal mensen in armoede fors is toegenomen en dat dat de sociale mix in de gemeente grondig door elkaar heeft gegooid. Denderleeuw was dankzij haar station 20 jaar geleden al een groot doorvoercentrum van drugs, dat zal er nu allicht niet op gebeterd zijn. Maar een groot deel van de problematiek is en blijft perceptie, die 20 jaar lang consistent gevoed en opgeklopt is en mensen bang gemaakt heeft. Niet alleen door VB overigens, Vooruit heeft in Denderleeuw ook een flinks discours gehanteerd door de jaren in de hoop kiezers weg te halen bij VB, maar daarmee hebben ze alleen het onveiligheidsgevoel verergerd.

Geen idee ook wat ze bij VB daar nu denken aan te doen. Het grootste probleem is dat mensen een onbehagen voelen wanneer ze omringd zijn door mensen met een andere huidskleur, en in Denderleeuw is het inderdaad zo dat je rond het station met momenten als blanke in de minderheid bent. VB heeft de bevolking daar jarenlang bang voor gemaakt, maar wat gaan ze nu doen? Die mensen zijn er hé. In plaats van jarenlang de mensen bang te maken, hadden ze beter die energie gestoken in een samenlevingsmodel waar huidskleur evenveel waarde heeft als oog- of haarkleur, en waarbij we focussen op deviant gedrag in plaats van deviant uiterlijk.

Laatst bewerkt:
Hier stemt heel veel volk cd&v waarvan ik weet dat ze niet christelijk zijn. Het is gemeentepolitiek, er speelt veel meer mee dan de kleur/partij.
En je moet het aantal proteststemmen ook niet onderschatten ginder, denk ik.
Kan allemaal wel zijn, maar ze hebben er allemaal geen probleem mee om op een racistische partij te stemmen. Wat voor mij ook al iets zegt.

Eigenlijk het ergste van allemaal is dat Guy D´Haeseleer hier nog als de meest normale persoon uitkomt tussen al die marginale.
Ook wel in het belachelijke getrokken dat de ´zwarte´ moet komen uitleggen van waar die wortel vandaag komt. Die carnavalist man gaat er dan nog eens een schepke bovenop doen met "amai gy kunt goed Nederlands". Precies of dat elke ´zwarte´ uit een achtergesteld Afrikaans land komt en enkel via een tam-tam kan communiceren. Het ergste aan dat fragment is gewoon dat het echt oprechte verbazing was...
Is dat erg? In essentie is dat een vraagstuk dat vaak terugukomt bij elk debat rond racisme als het gaat over hoe de extreem rechtse stemmers kijken naar de wereld.

Als die persoon oprecht verbaasd is betekent dat ongeveer dat hij niet inherent slecht denkt over die mensen, hij kent ze gewoon niet. De gap is op basis van onwetendheid en niet op basis van kwade wil.

En dan moet de reflex komen om die mensen zo goed en zo kwaad mogelijk bij te scholen, dichter bij elkaar te brengen. Begrip moet beide richtingen uitgaan daarvoor.

Je kan zeggen, hij haalt er de zwaarste gevallen uit. Ik lees hier zelfs dat het framing zou zijn. Maar als je dan dat eetfestijn ziet, zitten daar precies toch veel zware gevallen.

Goh, ik noem het framing omdat ik als inwoner van Ninove die marginaliteit niet zie en dat onveiligheidsgevoel niet ervaar.

Als je naar de cijfers kijkt dan scoort Ninove soms wat beter en vaak wat slechter als het Vlaams (Gewest) gemiddelde op vlak van armoede, werkloosheid, aantal leefloners enz... Al zie ik geen groot verschil: https://provincies.incijfers.be/dashboard/kernindicatoren/armoede

De eerste aflevering van WZVN toont echter een beeld van algemene armoede en marginaliteit. Mijn eigen perceptie en de cijfers lijken dat toch tegen te spreken.

Feit blijft dat de meerderheid op FN heeft gestemd. Dus niet enkel marginalen. Daarom vind ik het programma tot nu toe wat éénzijdig en een gemiste kans om te achterhalen wat nu juist het profiel is van de FN stem. Dat kunnen simpelweg niet enkel die marginalen zijn.

Laatst bewerkt:
Tja, ik kom regelmatig in Aalst, en ik moet zeggen dat het gebied zo rond Aalst, Ninove, Dendermonde, Denderleeuw toch wel de échte marginale driehoek is van Vlaanderen. 😂 In die driehoek heb je dan bovendien ook nog eens het summum van zuipen tot je er bij neervalt: de Bier-/Oktoberhallen in Wieze.
Ik verschiet daar echt niet van dat Vlaams Belang in de regio zo dominant is.
Nog niets van die reality serie gezien, maar ik kan me het al voorstellen dat er al vele tandloze monden en Cara-pils drinken op straat zijn gepasseerd.

Oktoberfeesten in Wieze stellen sinds ze terug zijn in 2018 niks voor, dat is een veredelde fuif.
Als je dat al het summum van zuipen vind, dan zijn we op veel plaatsen in Vlaanderen slechter af.

Kan allemaal wel zijn, maar ze hebben er allemaal geen probleem mee om op een racistische partij te stemmen. Wat voor mij ook al iets zegt.
Goed voor jou. Maar in plaats van naar de kiezers te kijken, zegt dit voor mij meer over de onkunde van de huidige coalitie. Onkunde dat stemmen richting Forza duwt. Onkunde die zelf niet-racistische mensen ertoe drijft om een proteststem op Forza uit te brengen (en ik denk dat velen dit aantal onderschatten).
  • Onkunde in beleid, niet enkel van de huidige ambtstermijn maar eerder de afgelopen 3.
  • Onkunde in campagne voeren, waar Forza Ninove overduidelijk beter in is/meer moeite gedaan heeft.
  • En tenslotte onkunde in het onderschatten van Forza Ninove en denken dat ze geen absolute meerderheid zouden halen. In 2012 hadden ze al 26.5% van de stemmen (9/33 zetels). In 2018 is dat gegroeid naar 40.0% (15/33 zetels). En dan nu in 2024 naar 47.4% (18/35 zetels).
Maar nu is het overal dit
uGQCrgW.png

We zullen zien wat de rest van de afleveringen geeft en of ze dit ook duidelijk gaan maken i.p.v. sensatiegericht en framing zoals het nu is.

Feit blijft dat de meerderheid op FN heeft gestemd. Dus niet enkel marginalen. Daarom vind ik het programma tot nu toe wat éénzijdig en een gemiste kans om te achterhalen wat nu juist het profiel is van de FN stem. Dat kunnen simpelweg niet enkel die marginalen zijn.
Klopt. Is een beetje zoals de Trump kiezer, dat zijn ook niet allemaal van die wereldvreemde zotten zoals die die vaak op die rally's te vinden zijn.

Ik ga dan ook niet iedere kiezer van FN als marginale zot beschouwen he. Benoem enkel dat de helft van de Ninovieters geen probleem heeft om op een racist te stemmen. Ik zeg allerminst dat al die stemmers mensen zijn zoals die 3 marginalen aan het station.

Klopt. Is een beetje zoals de Trump kiezer, dat zijn ook niet allemaal van die wereldvreemde zotten zoals die die vaak op die rally's te vinden zijn.

Ik ga dan ook niet iedere kiezer van FN als marginale zot beschouwen he. Benoem enkel dat de helft van de Ninovieters geen probleem heeft om op een racist te stemmen. Ik zeg allerminst dat al die stemmers mensen zijn zoals die 3 marginalen aan het station.
Dat wou ik je niet aanwrijven hoor :)

Nu dat eetfestijn van FN is heel populair en daar komen dan ook alle marginalen op af. Maar ze konden ook in restaurant Het Sleutelgat gaan filmen (wachttijd voor een tafeltje is maanden) en dan kreeg je een heel ander beeld. Of op het oesterfestival van de plaatselijke service club: https://www.facebook.com/RondeTafelNinove/photos_by

Dan had je een heel ander beeld. Daarom: de hele eerste aflevering was framing. Enkel de stereotype marginaliteit kwam aan bod om het kiesvee van FN te typeren. Waardoor je als kijker echt iets hebt van: wat een domme mensen zijn die FN aanhangers. Terwijl ik vermoed dat er op dat oesterfestival ook FN aanhangers rondlopen.

We gaan de politieke kant hier uit deze topic houden. (geen strafpunten)
Wie stemt op Forza ? De 'marginalen' , de mensen die het oneens zijn met het beleid, en de mensen die het vlaamse karakter willen behouden. Dan kom je al snel aan 50%. Ook de meer welgestelden kunnen het oneerlijk vinden dat de grootste partij telkens in de oppositie belandt , ook de meer welgestelden vinden het vlaams karakter van een dorp of stad belangrijk.

In de serie tonen ze marginalere bevolkingsgroepen die gepaaid worden door FN en trots aangeven dat ze een Vlaams Belanger zijn maar durf er mijn hand voor in het vuur steken dat een deel van de welgestelde populatie eveneens schreeuwt om het behoudt van eigenheid en rust. Alleen zorgt dat voor minder tv-sensatie.
Die welgestelde populatie wil er uiteraard niet voor uitkomen dat ze op dergelijke partijen stemmen.

Wie stemt op Forza ? De 'marginalen' , de mensen die het oneens zijn met het beleid, en de mensen die het vlaamse karakter willen behouden. Dan kom je al snel aan 50%. Ook de meer welgestelden kunnen het oneerlijk vinden dat de grootste partij telkens in de oppositie belandt , ook de meer welgestelden vinden het vlaams karakter van een dorp of stad belangrijk.

Ik stem zelf ook VB, dus ik had ook op FN gestemd.
Leuk idd om door de “verhevenen der aarde” als marginaal aanschouwd te worden.

Noch professioneel, noch privé ben ik echter een marginaal.
Integendeel.
En ja, ik heb ook allochtone vrienden, helaas moet ik zeggen dat bij de allochtonen de afkeer tegen andere nationaliteiten véél hoger is dan men durft benoemen. Dat is blijkbaar een taboe.
Jammer dat men dat probleem, dat racisme niet eens benoemt..,

Laatst bewerkt:
Ook de meer welgestelden kunnen uiteraard gewoon racist zijn.

Hoop ook wel dat het niet enkel arme marginalen gaan zijn die we te zien gaan krijgen.

Onkunde die zelf niet-racistische mensen ertoe drijft om een proteststem op Forza uit te brengen (en ik denk dat velen dit aantal onderschatten).

Als enige oppositiepartij is het natuurlijk ook makkelijk om grote (en waarvan we nu gaan zien of ze realistisch dan wel onrealistisch waren) beloftes te maken en daarmee mensen te overtuigen.

Ik heb de aflevering niet gezien en heb ook die intentie niet. Maar ik kom zelf ook regelmatig in Ninove (ik woon er niet en stem er niet) en ik vind het geen attractief stadscentrum. Ik kom er enkel omdat het soms handig is, niet omdat ik het er aangenaam vind. Onveilig voel ik mij er niet, maar ik voel mij dan ook eigenlijk quasi nergens onveilig.
Ik vergelijk Ninove graag met Aalst: 20 jaar geleden vond ik die steden heel gelijkaardig. Maar Aalst heeft zich wat uit het moeras kunnen trekken, en hoewel er daar nog veel ruimte voor verbetering is (kuch, amylum, kuch. Wat zou een visionair stadsbestuur met wat wereldklasse architecten met zo'n centraal gelegen lap grond kunnen aanvangen), kan je Aalst anno 2024 niet meer vergelijken met Aalst anno 2000. Ninove anno 2024 is gewoon Ninove anno 2000.
Ninove lijkt nu eindelijk meer middelen te gaan krijgen om iets aan die situatie te doen. Maar het zal de volgende burgemeester zijn die het extra budget zal kunnen spenderen.

Ik stem zelf ook VB, dus ik had ook op FN gestemd.
Leuk idd om door de “verhevenen der aarde” als marginaal aanschouwd te worden.

Noch professioneel, noch privé ben ik echter een marginaal.
Integendeel.
En ja, ik heb ook allochtone vrienden, helaas moet ik zeggen dat bij de allochtonen de afkeer tegen andere nationaliteiten véél hoger is dan men durft benoemen. Dat is blijkbaar een taboe.
Jammer dat men dat probleem, dat racisme niet eens benoemt..,
Voor sommigen kan enkel de blanke een racist zijn.

Terug
Bovenaan