Wij zijn van Nienof!

Het lijkt me ook wat te veel rond Guy D'Haeseleer te gaan ipv over Ninove. Er was dat verhaal van de wortel maar voor de rest wordt er niet zoveel over de stad gezegd.

Ze moeten dan nog enkele afleveringen opvullen tot de apotheose van de gemeenteraadsverkiezingen. Een stadsgids zou een meerwaarde zijn voor wat meer achtergrond, nu zijn het toch vooral willekeurige figuren die bij wijze van spreken op straat zijn tegen gekomen.

Het lijkt me ook wat te veel rond Guy D'Haeseleer te gaan ipv over Ninove. Er was dat verhaal van de wortel maar voor de rest wordt er niet zoveel over de stad gezegd.

Ze moeten dan nog enkele afleveringen opvullen tot de apotheose van de gemeenteraadsverkiezingen. Een stadsgids zou een meerwaarde zijn voor wat meer achtergrond, nu zijn het toch vooral willekeurige figuren die bij wijze van spreken op straat zijn tegen gekomen.
Ze zijn die personen niet tegengekomen maar hebben er bewust naar gezocht. Dat er een 'documentaire' werd gedraaid in Ninove was hier al een tijdje bekend. Ik zou het interessant vinden moesten de programmamakers op zoek gaan naar de feiten, door de gevolgen van die Franstalige nieuwkomers te onderzoeken. Zijn er scholen waarin het moeilijk werken wordt omwille van het aantal anderstalige leerlingen? Is het verenigingsleven veranderd? Is er effectief meer onveiligheid?

Vanuit mijn perceptie stel ik vast dat mijn kinderen, die dagelijks in Ninove rondlopen, daar niet mee worden geconfronteerd. De grote meerderheid van de klasgenootjes spreekt thuis Nederlands en komen uit heel normale gezinnen met ouders die voltijds werken als pakweg leerkracht, tandarts, zelfstandige, bediende of ambtenaar (vaak in het Brusselse). In hun verenigingen loopt het er net zo als in eender welke andere Vlaamse jeugdbeweging. Ze zijn nog nooit lastig gevallen in het stadspark of het jeugdhuis... Maar vanuit die bubbel kan je ook niet blind zijn voor het succes van FN, dus was best benieuwd naar het programma WZVN.

Alleen vind ik het tot nu toe enorm veel framing. De voor de hand liggende casting van marginalen, bange bejaarden en voorbeeld migranten. Die tussentijdse shots (dat korte beeld tussen twee gesprekken) van Ninove zijn ook altijd zo deprimerend. Alsof ze willen tonen dat het één grote marginale boel is. Terwijl er hier ook gewoon Tesla's staan te laden aan de kant van de straat.

Laatst bewerkt:
Dus we hebben al ne souper gehad, we hebben al nen uitstap naar Bobejaanland gehad en nu hebben we weer voedingspakketten. Wie financiert dat eigenlijk?

Tja, die uitspraken van die vrouw dat niet overweg kan met hare computer. Ik vind dat dan een beetje vreemd om dan te zeggen ahja maar op mijne facebook via mijne gsm zie ik vanalles van FN...
Is het dan wel echt zo vraag ik mij af? Of is dit in scene gezet?

Marckske zouden ze tegen zichzelf moeten beschermen. Die tv optredens als deze gaan helemaal geen goed effect op hem hebben. Hij gaat vele mensen nog tegenkomen die van hem willen profiteren.

Die vrouw bij die gazettenwinkel met haar Dag Allemaal boekske, meer neusgaten dan hersencellen. Toch wel heel cringe. Ik vind dat het toch ook wel de tijdsgeest is dat een tv zender ook wel verantwoordelijkheid mag dragen en mensen beschermen tegen zichzelf.

Ik denk dat ze dat vooral financieren door eetfestijnen en andere activiteiten, beetje zoals liefdadigheidsinstellingen.

En hebben hier Congolezen gevochten aan den IJzer? In Afrika zelf wist ik, maar hier?

En hebben hier Congolezen gevochten aan den IJzer? In Afrika zelf wist ik, maar hier?
Ik snapte het ook niet zo goed.
Het zou z'n overgrootvader zijn die in WO-II zou hebben gevochten.
Maar mijn grootvader is van rond 1900. Ik zie zijn vader niet hebben meegevochten in WO-II.

Zou het kunnen dat men WO-I bedoelde?

Amai die programmamaker mag toch ook eens ferm in de spiegel kijken. De bedoeling is duidelijk om VB te framen als een bende marginalen. Eigenlijk is hij daardoor geen haar beter met het maken van deze uitlachtelevisie. Jongens toch, ons Marcske is het slachtoffer van alcoholmisbruik tijdens de zwangerschap. Ik weet niet of je nog lager kan vallen om dit zo in beeld te brengen.

Laatst bewerkt:
Amai die programmamaker mag toch ook eens ferm in de spiegel kijken. De bedoeling is duidelijk om VB te framen als een bende marginalen. Eigenlijk is hij daardoor geen haar beter met het maken van deze uitlachtelevisie. Jongens toch, ons Marcske is het slachtoffer van alcoholmisbruik tijdens de zwangerschap. Ik weet niet of je nog lager kan vallen om dit zo in beeld te brengen.
Framing van het kiespubliek van VB, of FN zoals de lokale afdeling heet. De kopman van die partij komt er sympathiek uit. Die zie je mensen helpen en betrap je niet op platte racistische uitspraken. De vorige Open-VLD burgermeester komt er dan weer uit als iemand die het niet langer aankan en hyper nerveus is. Die speeches van Open VLD en FN waren goed gemonteerd. De sympathieke vlotte Guy afgewisseld met de nerveuze Tania. En dan die dwaze vertoning van De Croo.

Ik moet zeggen dat het camerawerk echt wel goed is. Die cameraploeg heeft talent om het juiste beeld te vangen bij het gewenste narratief. Als het er marginaal moet uitzien dan vinden ze wel iets marginaals.

Het dieptepunt was toch wel het interview met die mindervalide vrouw waarbij Diederik Van Den Abeele vroeg om 's te tonen hoe pijnlijk het voor haar is om de trap te nemen. Om nog maar te zwijgen over zijn 'hulp' om online haar dossier bij de sociale woningmaatschappij op te zoeken. Surft die naar de gewone website om de digitaal ongeletterde vrouw te melden dat er daar geen informatie te vinden is (wat hij uiteraard al wist en compleet logisch is). Vervolgens vraagt die of ze een andere site wilt bekijken nu hij zijn computer toch heeft bovengehaald. Ah dan kijken we naar de site van FN waar de propaganda het punt van de vrouw bewijst. Hoe suggestief kan je zijn...

Na drie afleveringen blijft het een heel éénzijdig beeld van Ninove. De interviewtechnieken zijn af en toe zeer bedenkelijk. Ik blijf erbij dat het succes van FN niet kan worden gereduceerd tot het converteren van lokale marginalen en bange bejaarden. Daarvoor is die groep te klein in Ninove. Als ik naar de indicatoren kijk dan zie ik dat Ninove iets slechter scoort als het Oost-Vlaamse en Vlaamse gemiddelde. Het is hier Sint-Martens Latem niet, dat is duidelijk. Maar het is hier ook niet de verpauperde achterbuurt die de zelfverklaarde documentaire ervan maakt.

https://provincies.incijfers.be/databank/report/?id=rapport_armoede&openinputs=true

Dus die absolute meerderheid gaat FN hier niet behaald hebben door enkel voedselpakketten en tickets voor Bobbejaanland uit te delen. Er moeten andere stemmen zijn van een groep inwoners die niet aan de rand van de maatschappij leven. Het zou vooral leerzaam zijn om inzicht te krijgen in hun motieven. Dat een luie marginaal op Guy'ken stemt omdat die cadeautjes en beloftes uitdeelt is toch geen verrassing?

Ik kan hier in Ninove een reeks maken die het complete tegendeel toont, zonder enig teken van armoede.

Vooral triestig om te zien hoe bepaalde politiekers het racisme van die marginalen blijft voeden. De uitspraken die werden gedaan "ik zou mij beter zwart schilderen" "die vreemden krijgen meteen een huis en een zak geld en wij krijgen niets" daar zou ieder weldenkende mens zwaar tegen moeten ingaan en zeker politiekers.

Maar als FN dat dan op hun website plaatst dat "vreemdelingen parkeren foutief en krijgen geen boete" dan blijf je dat narratief voeden. Die mensen kruipen dan samen in echokamers op Facebook, genaamd "ge zijt van ..." en daar kunnen ze elkaar nog wat meer opstoken.

Das toch ook overdreven. Het is niet dat men al die zaken in scène zet hè, of dat het scriptie is. Die marginalen waren blijkbaar niet zo heel moeilijk te vinden, wat mij wel plausibel lijkt in de gemiddelde Vlaams Blok vereniging. En Guyke komt er zelfs goed uit bij momenten. Als het doel echt was het VB framen, steek je zo een zaken allemaal niet in de montage hè.

En vind trouwens ook dat je na 3 afleveringen veel sympathie en respect hebt voor Marc als kijker. Je ziet dat dat een brave mens is, en het zijne al heeft meegemaakt. Los van de vlaggenscene ok in beeld gebracht.

En ja, vind de reeks ook niet super goed gemaakt, maar het is wel entertainent, en dat is nog altijd het doel van deze reeks hè.

En ja, vind de reeks ook niet super goed gemaakt, maar het is wel entertainent, en dat is nog altijd het doel van deze reeks hè.
Nee, het is een documentaire (of toch zo verkocht/naar voor gebracht, zoals ik hier al gekaderd heb). Het doel van een documentaire is informatief zijn, niet voor entertainment zorgen.

Terug
Bovenaan