Wij zijn van Nienof!

Nrt

Well-known member
Op Vier komt een serie die Ninove uitlicht. Dit is toch echt brandend actueel door alle aandacht die op dit moment op Ninove is gevestigd door de monsterscore van Forza Ninove. Gisteren was de eerste aflevering.

Schoonzus woont daar, mijn vrouw heeft daar op humaniora gezeten (afkomstig uit te pajottenland)
Toch veel (inheems) marginaal volk ook daar. De 'wortels' zullen blij zijn dat ze eens aandacht krijgen.

Dat buffet zag er wel goed uit moet ik zeggen. Jammer dat het VB dat bij ons ook niet eens organiseert.

alleen de chocomousse uit pakskes mogen ze houden.

Doet me denken aan de reeks die de VRT in 2000 maakte over de verkiezing van prins carnaval in Aalst. Aalst werd daarin zodanig marginaal geframed dat er zelfs protestacties kwamen. Ninove is nu hetzelfde lot beschoren.

Voor wie zich wat wil inlezen in de oorzaken van de situatie in de Denderstreek:

Industrieel verleden en neergang​

De Denderstreek kende in de 19e en 20e eeuw een bloeiende industriële sector, vooral in de textiel- en metaalindustrie. Met de deïndustrialisatie in de tweede helft van de 20e eeuw verdwenen veel van deze industrieën, wat leidde tot een massaal verlies van werkgelegenheid. De regio heeft moeite gehad om nieuwe economische motoren te vinden, en deze economische neergang heeft bijgedragen aan een gevoel van marginalisering.

Werkloosheid en sociale problemen​

Het wegvallen van de industrie heeft geleid tot hoge werkloosheidscijfers, vooral in steden zoals Aalst, Ninove en Geraardsbergen. Dit ging gepaard met een toename van armoede, slechte huisvesting en een tekort aan investeringen in sociale voorzieningen. Dit heeft de sociale structuur van de regio onder druk gezet en gezorgd voor toenemende ongelijkheid en achterstelling.

Demografische uitdagingen​

Als gevolg van het gebrek aan werkgelegenheid en economische perspectieven trekken veel jongeren weg uit de Denderstreek om elders, zoals in Gent of Brussel, betere kansen te zoeken. Dit heeft geleid tot een demografische verschuiving waarbij de regio kampt met vergrijzing en een dalende bevolkingsaantallen. Dit ondermijnt op zijn beurt de economische vitaliteit van de regio.

Beperkte infrastructuur en investeringen​

De Denderstreek heeft niet dezelfde mate van infrastructuurontwikkeling gezien als andere regio’s in Vlaanderen. Ondanks de relatieve nabijheid van grote stedelijke centra, blijft de streek achter in termen van transportverbindingen en economische investeringen. Dit maakt het moeilijker om nieuwe bedrijven aan te trekken en zorgt ervoor dat de economische groei stagneert.

De nabijheid van Brussel​

Hoewel de Denderstreek nabij Brussel ligt, wordt deze nabijheid meer als een gemengde zegen gezien. Velen pendelen naar de hoofdstad voor werk, waardoor de vraag naar lokale banen en bedrijven in de streek beperkt blijft. Bedrijven vestigen zich liever in de omgeving van Brussel, waar de infrastructuur beter is en de arbeidsmarkt aantrekkelijker, wat de lokale economie verder uitholt.

Migratie vanuit Brussel​

In recente jaren is de Denderstreek het toevluchtsoord geworden voor veel Brusselse migranten die op zoek zijn naar betaalbare woningen. Vooral steden als Aalst en Ninove hebben een aanzienlijke toestroom van nieuwe bewoners gekend. Hoewel dit de bevolkingsaantallen op korte termijn heeft gestabiliseerd, heeft het ook geleid tot sociale spanningen, vooral in wijken waar er sprake is van segregatie en economische achterstand. De druk op sociale voorzieningen is toegenomen, en dit heeft soms geleid tot problemen in de integratie van nieuwe inwoners.

Verfransing​

De migratie vanuit Brussel heeft ook een culturele dimensie. De verfransing van de regio, vooral in de steden dichter bij Brussel, heeft geleid tot spanningen tussen Nederlandstalige en Franstalige gemeenschappen. Dit heeft niet alleen de culturele identiteit van de streek onder druk gezet, maar ook extra complicaties veroorzaakt in de lokale politiek en het sociale weefsel, vooral in steden zoals Aalst, waar taalgevoeligheden soms hoog oplopen.

Socio-economische kloof​

De Denderstreek blijft achter vergeleken met welvarender regio’s in Vlaanderen. De socio-economische kloof met deze gebieden groeit, waardoor de streek minder politieke invloed heeft en toegang tot middelen achterblijft. Dit zorgt ervoor dat de regio trager ontwikkelt en moeilijker nieuwe investeringen of moderne economische sectoren kan aantrekken.

Eigl lijkt me dat helemaal geen bijzondere stad. Echt onveilig lijkt me het ook niet op het eerste zicht. Mensen zijn nu eenmaal snel beïnvloedbaar en dingen worden gemakkelijk aangepraat. Guy is wel iemand die aanwezig is in zijn stad, een volksmens. Een flamingant met charisma. Ik begrijp zijn succes wel.

Ik heb het na 4 minuten afgezet.
Dit heeft niets met verdiepingen van de Ninovieter te maken, het heeft gewoon er alles mee te maken om er wat mee te kunnen lachen en het onnozel te maken. Zijn reportage over de Joodse gemeenschap had tenminste een enorme meerwaarde om er ook zaken uit te leren. Dit is gewoon opzoek gaan naar sensatie.

Eigl lijkt me dat helemaal geen bijzondere stad. Echt onveilig lijkt me het ook niet op het eerste zicht. Mensen zijn nu eenmaal snel beïnvloedbaar en dingen worden gemakkelijk aangepraat. Guy is wel iemand die aanwezig is in zijn stad, een volksmens. Een flamingant met charisma. Ik begrijp zijn succes wel.
De criminaliteitscijfers liggen onder het gemiddelde daar. Ik vermoed dat het vooral de armoedecijfers zijn die daar mee het probleem vormen.

Ik ken wel een aantal mensen van Ninove en die bevestigen inderdaad al jaren dat zijn dienstbetoon wel degelijk het grote verschil maakt. Ook als je de analyse bekijkt van Dominique Willaert kan je vele redenen voor het succes van FN verklaren.

Criminaliteitscijfers zeggen eigenlijk niks, dat gaat over misdrijven waar een klacht voor ingediend is of een proces verbaal voor opgesteld werd. Ik denk dat dagelijks geïntimideerd worden door jongeren aan het station of de openbare toiletten niet meer durven betreden meer bijdraagt aan het onveiligheidsgevoel dan een gestolen fiets of sluikstorten op de parking van de Carrefour.

Wat was dat allemaal zeg.

- Marginalen die trots zijn dat ze Cara
drinken
- een prototype verwijfde homo +
bijhorende hond die samen gaan kijken
of zijn vlag goed hangt.
- een dwerg die dagelijks zijn pintje komt
drinken in het Uber Vlaamsche café.
- prins carnaval die duiding komt geven
over zijn hoofddeksel.
- een Congolees die zo lijkt weggelopen
uit Nonkels.

En dat allemaal in één aflevering.

In de Gloria is er niks tegen. 😅

Begint al goed.
Een hoopje clochards filmen die cara pilskes drinken aan het station van Ninove en de schuld van hun miserie op de vreemdelingen steken. 😂

Dat station en de weg ervoor heeft echt wel eens een opknapbeurt nodig …

Wat was dat allemaal zeg.

- Marginalen die trots zijn dat ze Cara
drinken
- een prototype verwijfde homo +
bijhorende hond die samen gaan kijken
of zijn vlag goed hangt.
moet zijn hondje opheffen om de straat over te steken…
En dan terug binnen omdat zijn vlag niet recht hangt.

Laatst bewerkt:
Omdat sommige zeiden dat het in de gloria vibes had, heb ik het ook maar eens gekeken.

Het is zo slecht dat het op momenten schitterend is. Die marginalen op het begin met hun pintjes, die homo met zijn hond en vlaggen...
Dit kon echt een lange sketch uit in de gloria zijn.:love:

Ik heb ook wel eens gelachen maar kijk meer om te begrijpen waarom de politieke situatie daar is wat ze is. Dat is nu wel al vrij duidelijk maar wil wel weten hoe het nu verder loopt. Ergens snap ik die vergelijking met In de gloria niet helemaal: de figuren gaan er allemaal nog eens zodanig over, veel karikaturaler als de typetjes van In De Gloria.

Eigenlijk het ergste van allemaal is dat Guy D´Haeseleer hier nog als de meest normale persoon uitkomt tussen al die marginale.
Ook wel in het belachelijke getrokken dat de ´zwarte´ moet komen uitleggen van waar die wortel vandaag komt. Die carnavalist man gaat er dan nog eens een schepke bovenop doen met "amai gy kunt goed Nederlands". Precies of dat elke ´zwarte´ uit een achtergesteld Afrikaans land komt en enkel via een tam-tam kan communiceren. Het ergste aan dat fragment is gewoon dat het echt oprechte verbazing was...

De casting van de "allochtoon" is ook zeer representatief.

Dean, de meest joviale zwarte van heel Ninove. En Mohammed, de allereerste moslim die een wortel op zijn buik later tatoeëren.

Geen idee waar ze met dit programma naartoe willen maar dolkomisch was het zeker.

De casting van de "allochtoon" is ook zeer representatief.

Dean, de meest joviale zwarte van heel Ninove. En Mohammed, de allereerste moslim die een wortel op zijn buik later tatoeëren.

Geen idee waar ze met dit programma naartoe willen maar dolkomisch was het zeker.
De portie framing kan wel tellen

Terug
Bovenaan