Wij zijn van Nienof!

Hilarisch begin alvast, die met z'n 2 vlaggen, je moet ze maar vinden.

Uiteindelijk wel in slaap gevallen naar het einde toe, benieuwd naar de toekomst van Nienof!

Bijna 40% van alle uitgebrachte stemmen in Ninove zijn voorkeurstemmen voor D'haeseleer. Ik denk niet dat dit allemaal marginalen of racisten zijn. De Guy da's gewoon iemand die dicht bij het volk staat en waar veel mensen zich verbonden mee voelen. Dit in tegenstelling tot 95% die de lijsten bevolkt en maar 1 keer om de 6 jaar een goeiedag zegt en je voor de rest niet bekijkt...
Ken jij veel lokale politici?

Die gaan nochtans constant naar eetingen om iedereen goeiendag te zeggen, en hun telefoon staat ook roodgloeiend met vragen van gemeentegenoten om te helpen. Guyke zal, los van zijn racisme, wss wel veel mensen helpen, maar laten we er aub geen uitzonderlijke heilige van maken, want zo een mensen vind je imo in veel gemeenten. Lokale politiek niet te verwarren met nationale politiek.

De eerste aflevering is een portret van dorpsgekken en bange bejaarden, afgewisseld met een vlotte nieuwkomer. Alsof ze het punt al willen bewijzen dat de FN aanhang gewoon oliedom is. Ik verwacht toch op zijn minst een breder spectrum aan opinies vooraleer er conclusies worden getrokken.
Het is de eerste aflevering, naast het feit dat je dan veel kijkcijfers wilt halen en dus ook de speciaalste figuren aan bod laat komen, is het ook gewoon een retorische tool om te starten vanuit de extremen en van daaruit te gaan nuanceren. Ik verwacht dat de volgende afleveringen wel een groot 'ja, maar' gehalte zullen hebben. 'ja, maar sommige FN aanhangers zijn slim en hoogopgeleid', 'ja maar er zijn effectief legitieme problemen met veiligheid', etc..

Ken jij veel lokale politici?
Ja, eigenlijk wel. Van de generatiegenoten en de ouderen zelfs bijna allemaal, enige min of meer blinde vlek waren de -25 jarigen die de voorbije verkiezingen zich voor het eerst kandidaat stelden.

Die gaan nochtans constant naar eetingen om iedereen goeiendag te zeggen, en hun telefoon staat ook roodgloeiend met vragen van gemeentegenoten om te helpen. Guyke zal, los van zijn racisme, wss wel veel mensen helpen, maar laten we er aub geen uitzonderlijke heilige van maken, want zo een mensen vind je imo in veel gemeenten. Lokale politiek niet te verwarren met nationale politiek.
Ik zeg toch ook niet dat het een uitzonderlijke heilige is. Alleen dat ik wel begrijp waarom die veel stemmen heeft.
Ze willen hier per se Ninove als 'cas unique' neerzetten. Maar dat is het niet, imho.

De confirmation bias ligt er vingerdik op, lang voor de verkiezingen nog. Had nu D'Haeseleer niet gewonnen, werd dit dan uitgezonden? Het is erop uit om mensen belachelijk te maken, niet meer of minder.

Als inwoner van een Maasgemeente ben ik wel de allerlaatste die van marginalen mag spreken 😬

Ik vind ook wel dat hij er alle speciallekes heeft uitgehaald tot nu toe, en vooral Forza Ninove wat onderuit lijkt te willen halen.
Gaan filmen in buurten waar een grote migratie is gebeurd is 1 ding. Er alle dagen wonen is nog iets anders.
Ik heb hier in mijn eigen woonplaats heel veel zien veranderen op 20 jaar tijd. Sommige dingen ten goede, sommige niet.
Hier wonen ook enorm veel mensen met een migratie achtergrond. Met veel mensen zijn er totaal geen problemen, integendeel. Sommigen tonen zelfs veel meer respect en naastenliefde dan de "originele" bevolking hier. Met anderen is er wel een probleem: brutaal, agressief, onvriendelijk, verloedering van woningen, de taal niet willen spreken, drugs dealen, goten vol afval en peuken, racen in de straten, afzijdig houden in elke vorm van maatschappelijk evenement. Dat heeft niet in het minst iets te maken met racisme, dat is gewoon een feitelijke vaststelling.
Het is het doen alsof alles "verzonnen" is door mensen die ze niet alle 5 lijken te hebben, dat me in deze reeks tot nu toe tegenvalt.

Ik vind ook wel dat hij er alle speciallekes heeft uitgehaald tot nu toe, en vooral Forza Ninove wat onderuit lijkt te willen halen.
Gaan filmen in buurten waar een grote migratie is gebeurd is 1 ding. Er alle dagen wonen is nog iets anders.
Ik heb hier in mijn eigen woonplaats heel veel zien veranderen op 20 jaar tijd. Sommige dingen ten goede, sommige niet.
Hier wonen ook enorm veel mensen met een migratie achtergrond. Met veel mensen zijn er totaal geen problemen, integendeel. Sommigen tonen zelfs veel meer respect en naastenliefde dan de "originele" bevolking hier. Met anderen is er wel een probleem: brutaal, agressief, onvriendelijk, verloedering van woningen, de taal niet willen spreken, drugs dealen, goten vol afval en peuken, racen in de straten, afzijdig houden in elke vorm van maatschappelijk evenement. Dat heeft niet in het minst iets te maken met racisme, dat is gewoon een feitelijke vaststelling.
Het is het doen alsof alles "verzonnen" is door mensen die ze niet alle 5 lijken te hebben, dat me in deze reeks tot nu toe tegenvalt.
Ninove lijkt mij gewoon te worstelen met de problemen van zowat iedere grootstad in bepaalde buurten, door het uitwijken van mensen in Brussel. Die zaken mogen zeker benoemd worden. Maar een partij als het Vlaams Blok/Forza gaat gewoon veel verder dan dit gewoon te benoemen hè.

Daar komen nog steeds al te vaak racistische beweringen uit. En dat veel mensen zich die schrik laten aanpraten door een partij die in angst vooral een verdienmodel ziet lijkt mij ook niet overdreven.

Komen wel wat figuren in waar je je vragen bij kan stellen of het wel ok is dat je die mensen zich belachelijk laat maken. Zoals de man met zijn vlaggen. Lijkt mij maar nen sukkelaar. Of die dwerg.

In Limburg hebben ze dat inderdaad goed aangepakt na de sluiting van de mijnen, maar dat was ook iets dat in de sterren geschreven stond en op een dikke tien jaar tijd ging gebeuren zodat ze zich daar goed konden op voorbereiden. De Denderstreek daarentegen is een beetje het kleine Vlaamse broertje van de Charleroi/Borinage en het Luikse bekken, waar daar de mijnen en de staalindustrie vergaan zijn, was dat in de Denderstreek vooral de textielnijverheid. En waar ze in Henegouwen en Luik vooral op de PS en PTB stemmen, is dat in de Denderstreek het Vlaams Belang. Had je in Wallonië een sterke tegenhanger van het Vlaams Belang gehad, die zouden ook wel groot zijn in die steden, want de problematiek is ginder identiek.

Ik woon al mijn hele in de Denderstreek, maar in tegenstelling tot de rest van Oost-Vlaanderen heb je hier nu eens echt niets. Als ik zie hoe het toerisme wordt gepromoot in bijvoorbeeld Limburg, dan vind ik dat jammer dat we hier in de Denderstreek nooit verder komen dan fietsen langs de Dender en in het geval van Aalst het carnaval. Mensen worden ook niet graag geassocieerd met de streek, het is precies geen goede reclame als je van hier afkomstig bent. Hier zitten geen sterke bedrijven, hier zitten geen sterke politiekers, er komen amper grote atleten uit deze regio en ook sportclubs op het hoogste niveau (oké FCV Dender) ontberen we hier.

Er is hier in de streek weinig om fier op te zijn.
Geen sterke bedrijven? Jan De Nul is een kleine garnaal ofzo :p La Lorraine ook een mooi voorbeeld in Ninove

Ik snap de reportage niet. Ik ken meer dan 100 man in Ninove en dat zijn allemaal hoog opgeleide mensen met een deftige job. Je kan in iedere gemeente wel wat marginale mensen vinden hoor

Laatst bewerkt:
Eindelijk de aflevering kunnen kijken. Ik vond het echt goed, lekkere afwisseling van het Ter Zake of de Afspraak.

Hoe die homo zelfvoldaan in de camera keek terwijl hij die beschuiten maalde was een gouden tv momentje :rofl:

Eindelijk de aflevering kunnen kijken. Ik vond het echt goed, lekkere afwisseling van het Ter Zake of de Afspraak.

Hoe die homo zelfvoldaan in de camera keek terwijl hij die beschuiten maalde was een gouden tv momentje :rofl:
Die gay, stationsmarginalen en die dwerg zijn toch in scène gezet, da kan toch niet anders? :laugh:

Ik voel me hier precies in Ninove. Het is kermis in het dorp, dus zuipen vanaf 11u (wie later komt krijgt een halve liter) gecombineerd met c-artiesten uit Maastricht die uw oren doen bloeden. Mooie tijden. Schol Wortelvreters

Blijkbaar zou iemand die in Ninove opkomt voor Groen de televisiemakers getipt hebben om bij bepaalde personen zoals die alleenstaande met zijn vlaggen langs te gaan. Dat is trouwens een zwakbegaafd persoon die nog jaren met dienstencheques gaan kuisen is.

Als je op dat soort mensen hun rug success wil halen... En dan maar zelf de mond vol hebben van exclusiviteit etc.

Terug
Bovenaan