WK 2022: Nabeschouwing

Zinedine Zidane staat klaar om over te nemen bij Frankrijk lees ik nu. Amai die gaan wraak nemen op het EK en de nations league vrees ik dan.

Het WK op zich had een zalige finale maar voor de rest vond ik niet veel aan. Veel saaie matchen, er hangde geen wk sfeer hier noch in qatar en veel scheidrechterlijke dwalingen. Het feit dat ze duidelijk meegekregen hadden van bovenaf op amper kaarten te geven gaven beenhouwerploegen duidelijk het voordeel tegen nettere ploegen.

Het enige dat ik ga onthouden van dit WK is dat Messi Argentinië kroont tot wereldkampioen en zichzelf als grootste van zijn generatie maar ik vond die Argentijnse ploeg echt maar een bende smeerlappen die een paar rode kaarten verdienden in sommige matchen ofwel ben ik de brave rode duivels teveel gewoon.
Straf dat Benzema zen pensioen dan aankondigt . Die moet zulke info toch ook doorkijgen?

Straf dat Benzema zen pensioen dan aankondigt . Die moet zulke info toch ook doorkijgen?

Het zijn ook toch maar geruchten, lijkt me. We weten nog niet hoeveel er van aan is.

Ik zou het toch slim vinden van Deschamps om nu te stoppen. Hij heeft het goed gedaan met titels en finales. Een nieuwe wind zou nu toch niet slecht zijn voor de Fransen. Stel dat het EK wat mislukt, dan is dat toch een pijnlijker moment om afscheid te nemen.

Ik vond het eigenlijk een topWK.
Geen idiote reportages over Belgen op elvendertig locaties in België die op hun manier de goals beleven.
Geen onnodige reportages in de marge over familie van vrienden van de kuisvrouw van de manager van de hond van Kevin De Bruyne.
Gewoon puur voetbal, op goeie uren ook. Redelijk wat goeie wedstrijden. Paar opvallende uitslagen en opvallende teams. En een uitzonderlijke finale.
Nu dat omkaderende programma nog afschaffen of heruitvinden en we zitten goed voor 2026. Al zullen de uren daar wel weer tegenvallen als ze aan de Westkust gaan shotten. Nachtmatchen met kinderen/een job zijn niet doenbaar 🤐

Alles over de nabeschouwing van het WK kan in dit topic besproken worden.
Wie was de beste speler op dit WK, wie degene die het meest tegenviel?
Welk was het meest memorabele moment, welke coach viel er tactisch door de mand?

We houden het hier wel graag on topic, dus de zoveelste discussie over de welgekende zaken is hier niet nodig.

Over het algemeen een slap wk. Weinig topmatchen en weinig goals.

De beste speler was zonder twijfel Mbappé. Dat ze Messi die prijs hebben gegeven is onbegrijpelijk, maar bon the winner takes it all waarschijnlijk.
Iedereen vindt het precies tijd dat Deschamps stopt, maar de man heeft Frankrijk weer netjes in de finale gezet met een team waar quasi de helft in de lappenmand lag. Dat hij Giroud en Dembele er afhaalde nog voor de rust was gewoon chapeau.

Ohja, en dan nog dit, een passie waar ze in België alleen maar van kunnen dromen 😍:

Ik vond het eigenlijk een topWK.
Geen idiote reportages over Belgen op elvendertig locaties in België die op hun manier de goals beleven.
Geen onnodige reportages in de marge over familie van vrienden van de kuisvrouw van de manager van de hond van Kevin De Bruyne.

Gewoon puur voetbal, op goeie uren ook. Redelijk wat goeie wedstrijden. Paar opvallende uitslagen en opvallende teams. En een uitzonderlijke finale.
Nu dat omkaderende programma nog afschaffen of heruitvinden en we zitten goed voor 2026. Al zullen de uren daar wel weer tegenvallen als ze aan de Westkust gaan shotten. Nachtmatchen met kinderen/een job zijn niet doenbaar 🤐
Weinig te vertellen natuurlijk over de Rode Duivels, en ik ben de belachelijke café scenes met Destadsbader tijdens onze matchen nog niet vergeten. Moesten we er langer ingezeten hebben ging het toch wel anders geweest zijn.

Ik vond het al bij al toch maar een matig WK. De finale heeft veel goedgemaakt qua spektakel, maar hetgeen daarvoor en met name in de overige KO-matchen was toch maar zo zo. De uitschakeling van de Belgen heeft hier geen invloed op, want dat lag gewoon in de lijn der verwachtingen.

Groot minpunt toch wel het gebrek aan topaffiches imo. Ik vind het allemaal wel tof enzo voor ploegen als Japan, Kroatië en Marokko dat ze eens hebben kunnen stunten, maar dan krijg je dus bv. twee 'verkrachte' halve finales die eigenlijk allebei vrij simpel worden gewonnen door de finalisten. Je weet toch dat vroeg of laat hun geluk eens ophoudt. Tsja, toch tien keer liever Bra-Arg en Fra-Por/Spa dan. Duitsland vond ik ook gewoon doodzonde. Zij hebben misschien wel het best gevoetbald van alle landen in de groepsfase, maar door 10 mindere minuten en geklungel van Spanje tegen Japan vliegen ze eruit. Leuk voor Japan, maar toch vooral erg voor Duitsland en het verdere verloop van het toernooi. En ik ben eigenlijk nooit fan geweest van hun.

Arbitrage dit toernooi was ook verschrikkelijk ondermaats. Ongelofelijke veel fouten die niet werden bestraft met een gele kaart, dat er in totaal maar drie rode kaarten zijn gevallen en dat waren dan nog eens verre van vuile fouten is toch ook veelzeggend. Het is toch vrij duidelijk dat daar van bovenaf is op gehamerd om zo min mogelijk kaarten te trekken en dan stel ik mij toch de vraag waarom? Ik heb ook veel scheidsrechters gezien die toch echt niet klaar waren voor dit niveau en die bepaalde wedstrijden toch echt niet goed aanvoelden. Al is dat geen kritiek op die scheidsrechters zelf, maar eerder op de FIFA. Zij moeten dat beter aanvoelen. Schoolvoorbeeld is die ref van de kleine finale. Die fluit toch enkel en alleen maar omdat hij Qatarees is?

Tenslotte ga ik wellicht hier een paar mensen tegen hun schenen schoppen, maar als Real-fan ben ik niet echt happy met de wereldtitel van Argentinië en Messi. Los van Messi ben ik sowieso al sinds kleins af aan fervente sympathisant van Brazilië, dus dan ben je automatisch wel wat 'tegen' Argentinië en toch zeker nu daar een hoop ettertjes rondlopen met zo'n Paredes op kop. Ze hebben op dat vlak toch al toffere spelers gehad, maar die strijdlust heeft hun wel deels de titel opgeleverd. Hoewel ik altijd CR7 zal prefereren boven Messi, doe ik ondertussen echt geen moeite meer om te discussiëren wie de betere voetballer van de twee is, dat is zonder twijfel die kleine Argentijn. Maar zoals Tomas VDS onlangs ook al zei in MidMid: Messi verdient deze trofee absoluut, meer dan wie ook, maar als Madridista ga ik er niet voor staan juichen.

...maar ik vond die Argentijnse ploeg echt maar een bende smeerlappen die een paar rode kaarten verdienden in sommige matchen ofwel ben ik de brave rode duivels teveel gewoon.
De Rode Duivels zijn dan ook in vergelijking met Argentinië een bende pussies. Dat je af en toe een eikel moet zijn of het randje dient op te zoeken om met een trofee naar huis te kunnen, wordt vaak vergeten.

Mac Allister en Ounahi de ontdekkingen voor mij.
In mindere mate Gvardiol, Musiala en Bellingham omdat ik die al kende als echte talenten (Gvardiol wel alleen van FIFA23 :unsure:)

Grootste teleurstelling De Bruyne. Vraag me nog altijd af of er niks anders scheelde bij hem, want op basis van die 3 groepswedstrijden zou je moeite hebben om een club te vinden die daar meer dan 10 miljoen voor betaalt. :unsure:

Voor de rest: ik ben in blijde verwachting van beelden uit Buenos Aires waar Messi en co ongetwijfeld samen met een paar honderdduizenden mensen gaan feesten :)

Also, fuck Qatar. (sorry voor de platvloerse taal, maar echt, fuck Qatar)

Mac Allister en Ounahi de ontdekkingen voor mij.
In mindere mate Gvardiol, Musiala en Bellingham omdat ik die al kende als echte talenten (Gvardiol wel alleen van FIFA23 :unsure:)

Grootste teleurstelling De Bruyne. Vraag me nog altijd af of er niks anders scheelde bij hem, want op basis van die 3 groepswedstrijden zou je moeite hebben om een club te vinden die daar meer dan 10 miljoen voor betaalt. :unsure:

Voor de rest: ik ben in blijde verwachting van beelden uit Buenos Aires waar Messi en co ongetwijfeld samen met een paar honderdduizenden mensen gaan feesten :)

Also, fuck Qatar. (sorry voor de platvloerse taal, maar echt, fuck Qatar)

Het probleem ligt niet bij De Bruyne, wel aan een totaal gebrek aan grinta bij de Rode Duivels. Ze speelden quasi elke match met dezelfde goesting als iemand op kerstavond met een hekel aan z'n familie. Zo'n ploegen hebben nog nooit potten gebroken en gaan dat ook nooit doen.

Maar bon, die discussie is al ontelbare keren gevoerd de voorbije jaren, tevergeefs.

Zinedine Zidane staat klaar om over te nemen bij Frankrijk lees ik nu. Amai die gaan wraak nemen op het EK en de nations league vrees ik dan.

Het WK op zich had een zalige finale maar voor de rest vond ik niet veel aan. Veel saaie matchen, er hangde geen wk sfeer hier noch in qatar en veel scheidrechterlijke dwalingen. Het feit dat ze duidelijk meegekregen hadden van bovenaf op amper kaarten te geven gaven beenhouwerploegen duidelijk het voordeel tegen nettere ploegen.

Het enige dat ik ga onthouden van dit WK is dat Messi Argentinië kroont tot wereldkampioen en zichzelf als grootste van zijn generatie maar ik vond die Argentijnse ploeg echt maar een bende smeerlappen die een paar rode kaarten verdienden in sommige matchen ofwel ben ik de brave rode duivels teveel gewoon.
Je hebt wel zo wat boefjes nodig op het veld. Alleen, het is een mirakel dat Argentinië geen enkel rode kaart heeft gehad. Dat heeft normaal wel zijn grenzen. Er waren verschillende keren dat ze even goed 30-40 minuten met 10 moesten spelen.

Een goede balans daar in kan je helpen. Al is het maar om de tegenstander te laten merken dat je er bent.

Mensen klagen graag, maar heb nog slechter geweten,... remember the vuvuzela's in 2010?

Heb 18 wedstrijden gezien van begin tot einde, velen kijken enkel naar de samenvattingen, maar dat doet me weinig.
Toch een aantal interessante wedstrijden gezien.

min punten waren voor mij:

- tijdstip, organiseer zoiets in de zomer please.
- het idee dat er meer landen moeten meedoen volgende maal, nee dank u. Je kan nu al niet alles bekijken, behalve als je werkloos bent of zo.
- Rode Duivels...
- Qatar was misschien niet de ideale plek om zo'n toernooi te organiseren, maar kom, onder de visie van "tis eens wa anders" zullen we het laten passeren...
- Spanje eruit, toch jammer want ik heb wel bewondering voor hun spel, desondanks hun aanval niet de sterkse kant was
- Onsportief gedrag van Marokko, van de supporters en de spelers.

Beste wedstrijden imho:
Saudi-Arabië vs Argentinië
Duitsland vs Spanje
Fra vs Marokko
Fra vs Eng
Spanje vs Japan
Portugal vs Zwitserland
...
Arg vs Fra ... gedroomde finale en Messi uiteindelijk wereldkampioen, toch een mooi moment.

Laatst bewerkt:
Ik vond de technologie dit WK wel top. Die replay's van de offsides met 3D figuurtjes, zalig correct.
Ook of de bal al dan niet over de lijn was werd erg snel gefloten en daarna wederom getoond met 3D replay's.
Toch zeker een verbetering tov vroeger.

Ik vond de technologie dit WK wel top. Die replay's van de offsides met 3D figuurtjes, zalig correct.
Ook of de bal al dan niet over de lijn was werd erg snel gefloten en daarna wederom getoond met 3D replay's.
Toch zeker een verbetering tov vroeger.
Is al bekend of die replaytechniek gebruikt zal blijven worden in clubvoetbal? Dat scheelt zoveel tijd.

Het probleem ligt niet bij De Bruyne, wel aan een totaal gebrek aan grinta bij de Rode Duivels. Ze speelden quasi elke match met dezelfde goesting als iemand op kerstavond met een hekel aan z'n familie. Zo'n ploegen hebben nog nooit potten gebroken en gaan dat ook nooit doen.

Maar bon, die discussie is al ontelbare keren gevoerd de voorbije jaren, tevergeefs.
Ik ben het volledig met je eens, maar het lastige aan zoiets als passie en grinta is dat het heel moeilijk te meten of te vangen in data is.

Je kunt alleen observeren en dan zie je al rap dat het er bij België (en ik zie het nu ook bij Duitsland en Nederland) niet in zit. Maar daar is wellicht ook een stukje meer homogeniteit voor nodig. En die laatste analyse leidt ook altijd weer tot veel verontwaardiging dus ik zal voorzichtig zijn met mijn woorden.

Het feit dat de Belgen er zo snel uit lagen heeft het WK voor mij persoonlijk een andere beleving gegeven die zoals hier eerder gezegd meer over het voetbal ging dan over allerhande randfactoren. Al hebben de media wel hun best gedaan om ons allemaal achter Marokko te krijgen als tweede vaderland, die hype was er met momenten wel wat over. Ik heb Villa Sporza eigenlijk gewoon links laten liggen, MidMid vond ik een aangename show om naar te kijken.

Dan heb je net de finale Argentinië - Frankrijk achter de rug... zie je op Sporza het artikel: "Kijk vanavond vanaf 20u30 naar Antwerp - Standard in de beker".

Euh... nee :laugh:

Het feit dat het in Qatar was (met alle terechte hetze errond), het feit dat het in de winter plaatsvond, en dan de RD die er ook nog eens meteen uitlagen met flauwe prestaties, ... maakt dat de sfeer en de beleving een stuk minder was.

De finale gaan we zeker onthouden. Argentinië - Nederland ook nog. Frankrijk - Engeland was ook nog leuk. Enkele leuke verrassingen (zoals SA, Japan, ...). Voor het overige toch ook veel toplanden die onder de verwachtingen bleven. Daardoor toch een aantal mooie affiches in rook zien opgaan, niet in het minst de gedoodverfde halve finale Brazilië - Argentinië.

Uiteindelijk zijn Brazilië en Portugal voor mij nog de grootste teleurstellingen. Ze gaven tot de kwartfinale toch een goede indruk, misschien ook wel het beste voetbal en hadden beiden op papier het meeste frivole elftal.

Voor het overige zal dit WK vooral de geschiedenis ingaan als het WK van Messi natuurlijk.

Terug
Bovenaan