Woon jij nog in je ouderlijk dorp?

Woon jij nog in je ouderlijke dorp/gemeente/stad?

• Totaal aantal stemmers
    198
In Gent geboren. Een paar jaar geleden de liefde gevolgd naar een dorp in de Vlaamse Ardennen. Ik zou niet meer terug willen, ik geniet enorm van de rust. Enige waar ik niet aan kan wennen is dat iedereen iedereen lijkt te kennen. Ik hou niet van de drukte van een stad maar wel van de anonimiteit.

Ik woon, in vogelvlucht, op 3 a 4km van m'n ouderlijk huis. Mijn vrouw haar ouderlijk huis is, ook in vogelvlucht, 1km verder.

Zij wonen in een deelgemeente NW van de "stad", wij ZW. Maar ik zou heel graag terug meer naar die kant gaan wonen. Het is daar veel rustiger,...

technisch gezien niet helemaal in mn ouderlijk dorp, maar in de stad ernaast waar het allemaal te doen was (hier nr school geweest en altijd gewerkt). Mn ouders wonen dicht bij me (3,5 km afstand), vind ik soms nog handig.
Het is hier goed waarom zou ik veranderen?

Geboren en getogen in Brugge.
Binnen Brugge zelf 1 keer verhuisd.

Waar ik nu woon, gaat het niveau elk jaar zienderogen achteruit. Stad Brugge heeft de neiging om telkens nieuwe "sociale" woonwijken en woonblokken allemaal bij elkaar te groeperen.
Vroeger was het een tamelijk rustige buurt, maar de laatste 10 jaar is dit nogal achteruit gegaan. (Dronken mensen die op straat liggen, sluikstorten bij klaarlichte dag, burenruzies op straat, elke dag passeert er wel een combi met zwaailichten op, ...)

Als alles goed gaat (lees als de financiën meezitten), komt daar binnenkort verandering in en verhuis ik naar Zedelgem. Iets landelijker, maar niet ver af van vrienden en familie.

Ik kom van Lochristi nu evergem.. kan het moeilijk gewoon worden. Ik heb wat beweging nodig rondom mij en Lochristi is echt een bruisende gemeente aan het worden.
Geboren ben ik in st- amandsberg vervolgens gentbrugge, ninove, wachtebeke, lochristi..

Ik kom van een klein West-Vlaams boerengat en woon nu in Gent.

Heel soms mis ik nog eens de rust van ginder, op momenten dat je even niemand wil zien of horen.
Maar de overgrote deel van de tijd vind ik het zalig om hier te wonen. Hier denkt men vooruit. Hier zie je de trends doorsijpelen die je elders pas veel later ziet. Hier denkt men progressief (niet per se de politieke connotatie). Hier zie je een veel grotere diversiteit aan mensen (niet per se in de raciale context). Hier is men ruimdenkender. Hier heb je een enorm aanbod aan (kwaliteits-)cultuur. Hier heb je een enorm aanbod aan high-tech werkgevers en innovatieve start-ups. Hier geeft men geen fuck om hoe je je wil kleden. Hier broeit iets, hier bruist iets, hier heerst een bepaalde vibe.

Als ik terugkom naar mijn geboorteregio besluipt mij altijd dat kleinburgerlijk gevoel. Veel mensen waarvan je maanden op voorhand kan zeggen dat die op vrijdagavond om 22u35 aan de toog hangt van zijn stamcafé, en wellicht binnen 40 jaar nog altijd. Waar het hoogtepunt van het jaar de lokale kermis is, waar men met z'n allen comazuipt op de beats van goedkope carnavalmuziek van dezelfde lokale dorpsdj als 15 jaar geleden. Hier bestaat er slechts één sport, en dat is voetbal. Hun sponsor is de lokale bouwondernemer of lokale bankdirecteur van het dorp en fungeert als hyper-populaire feestburgemeester. Hier is iedereen familie en kennissen van elkaar, en roddelt men dan ook duchtig achter hun rug. Hier geldt de Vlaamse eenheidsworst; het hemdje met korte mouwen en driekwartbroek.
Enfin, Bevergem eigenlijk. :unsure:

Neen, het zal niet altijd zo zwart/wit zijn maar de rode draad klopt wel en drukt het beste mijn gevoel uit in perceptieverschil.

Ik kom uit Denderleeuw. Als student 10 jaar in Leuven op kot gezeten en lang het idee gehad in die contreien iets te zoeken. Dan mijn vrouw leren kennen die in een West-Vlaams boerengat woonde en in Izegem werkte. Eerst in Gent gezocht naar een huurwoning, maar moeizame zoektocht en mijn vrouw zag de verplaatsing toch minder zitten. Haar oog was dan gevallen op een huurappartement in Brugge, vlak aan het station en dat was dan al bij al snel beklonken.

Intussen werkt mijn vrouw ook in Brugge, wonen we in een koophuis in een deelgemeente en gaan de kinderen hier naar school. We zijn wel semi op zoek naar een nieuwe woning, maar dat gaat sowieso ook in een Brugse deelgemeente zijn. Ik had het aanvankelijk wel moeilijk om in 'Bokrijk aan zee' te gaan wonen, Brugge was voor mij echt een dode stad enkel voor toeristen. Ik ga niet zeggen dat die perceptie volledig is omgeslagen, maar ik ben de stad gaandeweg wel steeds meer beginnen appreciëren. De toeristen zitten eigenlijk maar in een paar straten in Brugge, langzaamaan begin je hier ook de iets 'hippere' horeca te krijgen, het is een ongelofelijk leuke stad voor kinderen om op te groeien, ...

Ik werk in Gent, en als ik dan met de fiets de stad doorkruis dan ben ik soms wel nog jaloers. Dat is inderdaad een stad die leeft. Anderzijds is het er voor mij vaak ook te druk.

Ons leven is nu volledig opgebouwd in Brugge, dus ik zie mij zeker niet terugkeren naar Denderleeuw. Dat idee had ik eigenlijk bijna nooit, al gaat het enorm, enorm pijn doen als ooit mijn ouders komen te gaan en we het ouderlijk huis zouden moeten verkopen. Wij gaan er niet wonen, mijn zus heeft gekocht in Gent en mijn broer huurt in Gent, en zie ik eigenlijk ook niet direct meer Gent verlaten.

Geboren en getogen in Brugge.
Binnen Brugge zelf 1 keer verhuisd.

Waar ik nu woon, gaat het niveau elk jaar zienderogen achteruit. Stad Brugge heeft de neiging om telkens nieuwe "sociale" woonwijken en woonblokken allemaal bij elkaar te groeperen.
Vroeger was het een tamelijk rustige buurt, maar de laatste 10 jaar is dit nogal achteruit gegaan. (Dronken mensen die op straat liggen, sluikstorten bij klaarlichte dag, burenruzies op straat, elke dag passeert er wel een combi met zwaailichten op, ...)

Als alles goed gaat (lees als de financiën meezitten), komt daar binnenkort verandering in en verhuis ik naar Zedelgem. Iets landelijker, maar niet ver af van vrienden en familie.
Ik doe binnenkort de omgekeerde beweging. Van het "landelijke" Veldegem (deelgemeente Zedelgem) naar Brugge Centrum. Moest je nog een duplex appartement zoeken in Veldegem, stuur maar een PM. :)

Ik ben van Kanne (Limburg), maar ben 3 jaar geleden een dorpje (Eben Emael) verder over de taalgrens gaan wonen. De reden was dat ik niet uit Kanne wou vertrekken, maar de prijzen vrij hoog zijn (voor onze regio) en vooral oude huizen met veel werk aan. Nu woon ik 2km van mijn oud dorp af en dat is nog net binnen de straal dat ik aanvaardbaar vind :unsure: . Moesten we verder zijn gaan wonen betwijfel ik of ik gelukkig zou kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk altijd in mijn geboortedorp gewoond. Meer zelfs, ik heb ook het ouderlijk huis gekocht waar ik nu woon met mijn gezin.
Wel heb ik 4 jaar in Leuven op kot gezeten. En dat vond ik absoluut wel een zalige tijd. En ik had er op zich graag nog wel een paar jaren blijven plakken. Maar zo is het dus niet gelopen.

Maar het plan was altijd wel om terug te keren naar het Haspengouws dorp waar ik opgegroeid ben. En mijn vrouw was zo toegevend om me daarin te volgen :) Ik kom nochtans wel graag in steden als Antwerpen, Gent en Brussel. Maar na een tijdje daar te hebben vertoefd ben ik blij huiswaarts te kunnen keren. Definitief daar gaan wonen, ik huiver er van.

De lijst aan negatieve zaken van een dorp zoals mac-bc het hierboven beschrijft herken ik wel. Maar ik kan er eenzelfde lijst aan positieve zaken tegenover zetten. Alleen, het is meer en meer aan het veranderen. Dorpen worden steeds minder dorp en meer stad. Wat ook betekent dat de bevolking diverser wordt, anoniemer ook. Dorpscafés zijn er amper nog (er waren er hier vroeger een 50-tal, nu nog 3). Ze worden vervangen door fietscafé's en hippe eethuizen, die weliswaar goed draaien maar geen sociale functie hebben zoals de oude cafés dat wel hadden.

Dorpen worden ook minder mooi. Mijn dorp was prachtig, gelegen in het heuvelachtige landschap bezaaid met eikenbossen, weides, akkers, kerktorens, hoeves, herenhuizen en kastelen. Overal waar je kijkt worden die dingen gesloopt en verrijzen er appartementsblokken (waar ik op zich niet tegen ben, liever inbreiding dan uitbreiding, maar het gebeurt met zo weinig visie en gevoel voor het karakter van het dorp).

ik moet wel zeggen, ik had oorspronkelijk de titel gelezen als "Woon jij nog in je achterlijk dorp" en ik dacht toch even: wtf gast?

Gisterennamiddag even in Antwerpen-centrum geweest en dat voelde wel een beetje aan als thuiskomen. Ik mis het daar soms wel.

Opgegroeid tussen 2 dorpen in, tussen de velden. Alles was minimum 3km v thuis. Ik was toen dus de typische voetbalvlaming zoals @mac-bc het beschreef. Wel geen korte hemdjes, maar rock T-shirts & grunge muziek.
Na het middelbaar dan voor't eerst contact gehad met een grootstad door een uitwisselingsjaar (AFS) in Kuala Lumpur. Dat was op 18-jaar wel een openbaring. Toen terugkeren voor unief naar Leuven was wel pijnlijk. Leuven leek wel een dorp toen, maar dat werden we opnieuw gewoon. 4j student in Leuven en daarna een jaar in Nanjing, China. Met een paar maten gaan samenwonen in Leuven, maar master in Brussel gedaan.

Omdat ik Leuven opnieuw serieus beu was, en door de onmogelijke files op de E40 richting mijn eerste werkgever, verhuisd naar Brussel. Hier ook al op 3 verschillende plaatsen gewoond, maar nooit in de 5-hoek. Voorlopig woon ik in Elsene, maar binnen enkele maanden hoop ik in te trekken in mijn eigen apartement in St. Gillis. Ik denk niet dat ik snel terug naar het platteland ga trekken. Gelukkig denkt mijn vriendin er ook zo over.

Stad leven is nog veel te plezant, alles kortbij en hier gebeuren dingen.

Ja en ik heb eigenlijk nooit anders geweten. (thuis gewoond tot 32e, en nu al 6 jaar eigen huisje op 2 km van ouderlijk huis)

Ik vind het hier goed, ben hier vrij bekend (berucht :p ) , en zou toch zeker in België nergens elders willen wonen.

Later in het buitenland, das iets helemaal anders. Maar voor nu, vind ik het zalig.
ik woon 10 km van brugge, 10 km van oostende, 10 km van de Haan... alles op fiets afstand dus.
heb een op en afrit van de E40 op 2 minuten van mijn deur.
Openbaar vervoer vlak aan mijn deur naar brugge & oostende.

Tja de bouwgrond was 300 euro de vierkante meter (5 jaar terug), maar je krijgt er imo veel voor terug.

Gisterennamiddag even in Antwerpen-centrum geweest en dat voelde wel een beetje aan als thuiskomen. Ik mis het daar soms wel.
Ik snap dat gevoel wel (heb er zelf nooit gewoond) want ik kom ongelooflijk graag in Antwerpen. Maar ik zou er denk ik niet graag echt wonen.

Ik snap dat gevoel wel (heb er zelf nooit gewoond) want ik kom ongelooflijk graag in Antwerpen. Maar ik zou er denk ik niet graag echt wonen.
Ik heb hetzelfde gevoel.

Brugge is niets te beleven qua uitgaan, gent is een links studentenbastillion met veel zatte studenten die denken dat ze KEIWEISSS zijn,
brussel is dan weer een mengelmoes van allegaartjes, maar Antwerpen, that's the sh!t. Ik ga ook ontzettend graag daar op stap.
Maar wonen in een stad, dat is niets voor mij.

Ben wel nog nooit in Genk of Hasselt geweest om uit te gaan..

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan