Zaak Schild & Vrienden: uitspraak

Volgens mij is neonazisme helemaal niet verboden hoor...
Het is verduiveld moeilijk om neonazi te zijn zonder racistische uitlatingen te doen, aan haatspraak en zonder de Negationismewet te overtreden...
Nee, neonazisme is niet verboden. Maar zowat elke uiting ervan zal wel illegaal zijn.

De lijn tussen de memes van S&V en Mohammed-cartoons is imo filterdun. Waar ligt de grens van wat kan en wat niet kan? 4chan en dergelijke werd hierboven al aangehaald. Laat ons eerlijk zijn, dat is meestal gewoon zwarte/slechte humor. Alles en iedereen halen ze daar door het slijk. Die magistraat en al wie daar niet tegen kan, schieten die ook in een kramp als een komiek moppen over joden maakt in het lokaal cultureel centrum? Goed, misschien zou je dat in een groep en bepaalde context kunnen zien als aanzetten tot discriminatie/haat maar er is een gebrek aan concrete plannen of andere bezwaarlijke geschriften, laat staan daden, buiten die memes. Ik vind die bewijslast toch echt wel karig en hoogst subjectief.
Een cartoon van een cartoonist in een krant vs racistische "moppen" onder elkaar, waarbij gezien hun andere gesprekken en hun acties duidelijk blijkt dat het racisme en de haatspraak niet alleen gaat om "mopjes", maar ook om wat ze echt vinden.

Het gaat ook niet alleen over memes, dat staat al 1.000x vermeld in dit topic en het originele S&V-topic. Het gaat om véél meer dan alleen een paar memes. Want ja, de grens tussen zo 1 meme in een niet-racistische krant van een niet-racistische man, als parodie, en een cartoon is flinterdun. De context geldt ook. En de context is dat het tussen honderden, duizenden racistische, haatdragende en giftige berichten stond, dat er op dezelfde plek de negationismewet misschien is overtreden, dat er werd afgesproken om daden in de echte wereld te gaan uitvoeren, dat er daden zijn die ook echt zijn uitgevoerd...

Er zijn wél concrete plannen, en er zijn concrete plannen uitgevoerd.

Het is verduiveld moeilijk om neonazi te zijn zonder racistische uitlatingen te doen, aan haatspraak en zonder de Negationismewet te overtreden...
Nee, neonazisme is niet verboden. Maar zowat elke uiting ervan zal wel illegaal zijn.
Maar dat is net waar het bij DVL wel over gaat he. Is dat een neo-nazi, waarschijnlijk wel. Maar blijkbaar vinden ze geen antisemitische posts van hem, dus hij uit het niet.

De lijn tussen de memes van S&V en Mohammed-cartoons is imo filterdun. Waar ligt de grens van wat kan en wat niet kan? 4chan en dergelijke werd hierboven al aangehaald. Laat ons eerlijk zijn, dat is meestal gewoon zwarte/slechte humor. Alles en iedereen halen ze daar door het slijk. Die magistraat en al wie daar niet tegen kan, schieten die ook in een kramp als een komiek moppen over joden maakt in het lokaal cultureel centrum? Goed, misschien zou je dat in een groep en bepaalde context kunnen zien als aanzetten tot discriminatie/haat maar er is een gebrek aan concrete plannen of andere bezwaarlijke geschriften, laat staan daden, buiten die memes. Ik vind die bewijslast toch echt wel karig en hoogst subjectief.

Die dunne lijn is exact waar die S&V-groep mee wil wegkomen natuurlijk. Ze proberen met alles weg te komen door, bij wijze van spreken, achter elke zin te zeggen "Het is maar om te lachen hoor!".

-> Ha ha ha. Ik kan niet meer.

Ik bedoel; neem elke meme afzonderlijk, en je zou het nog als humor kunnen beschouwen. Weliswaar harde, cynische, zwarte humor. Maar misschien wel nog "humor".
Maar als je een duidelijke lijn ziet, een duidelijke groepering, een telkens terugkerende stigmatisering, ... dan weet iedereen dat dat niet is "om te lachen". Die gasten menen dat. Of wat dacht je? Dat Dries Van Langenhove gewoon een miskende komiek is, die nu toevallig ook politieke ambities heeft en nu toevallig bij het Vlaams Belang is uitgekomen?
Neen, door dat meme-sausje erover te doen willen ze hun aangebrande maatschappijvisie beschermen tegen elke vorm van kritiek of inbreuken. En daarom is de interpretatie van een rechter zeer belangrijk.

Ter nuance: dat neemt niet weg dat ik de hypocrisie tussen DVL en Conner Rousseau ook wel stuitend vind.

Maar dat is net waar het bij DVL wel over gaat he. Is dat een neo-nazi, waarschijnlijk wel. Maar blijkbaar vinden ze geen antisemitische posts van hem, dus hij uit het niet.
Ik zou het eerder andersom zeggen: ik denk niet dat hij een neonazi is. Maar ze vinden wel racistische en negationistische posts van hem, blijkbaar.

De vraag is en blijft of onze rechtbanken geen hogere prioriteiten hebben dan wat ik gerust nog wil erkennen als racistische memes en slechte zwarte humor binnen een besloten discord groep te gaan bestraffen. Vervolg(d)en we (vroeger) ook cafépraat? Want ik heb al véél erger gehoord.

Indien ze dit dermate zwaar aanpakken zou ik eerlijk gezegd ook een véél grotere doortastendheid in andere dossiers verwacht hebben waar ik toch véél meer belang aan hecht: de samenleving beschermen (zaken zoals de moordenaar van Julie Van Espen, de terrorist in Brussel van eind vorig jaar), integriteit (ik zou eerder corrupte burgemeesters of de China-spion van VB vervolgd zien) en vergelding (gaan we serieus Freddy Horion naar een instelling sturen in plaats van een gevangenis? Effectief levens-f*cking-lang graag).

Veroordeel DVL gerust, maar dit zou niet meer dan het equivalent van een stevige tik op de vingers mogen zijn, want ondanks dat ik DVL ook een arrogante kwal vind en pseudo-intellectueel met een donker randje, en ik ook nooit op VB zal stemmen, maar laten we wel wezen: de weegschaal van onze justitie mag gerust beoordeeld worden door de balans die ze in andere zaken opmaakt. Strafmaten bestaan niet in een vacuüm, en deze zaak heeft ook een hoog gehalte van achter hem aangaan omdat hij een prominent VB-figuur was/is.

Hij vindt ook dat DVL moet veroordeeld worden voor dingen die hij niet gepost heeft, puur omdat hij een forum openstelt waarin gepost wordt ... Ik maak me eerder zorgen dat er magistraten zijn die vinden dat dit kan, want dat wil zeggen dat alle vormen van sociale media verboden moeten worden...

Ik vind absoluut dat Schild & Vrienden veroordeelt moeten worden, maar dan wel voor de dingen die ze effectief doen en niet voor andere random dingen puur omdat ze u niet aanstaan.
Nee, hij vindt dat DVL veroordeeld moet worden voor het feit dat hij niet voldoende controle toepast op zijn forum. Iets wat al lang bij wet verplicht is en waarvoor zelfs grootmachten als Facebook en co veroordeeld zijn tot miljardenboetes. Nochtans bestaan ze nog altijd en betekent het dus absoluut niet dat alle vormen van sociale media verboden moeten worden.

De vraag is en blijft of onze rechtbanken geen hogere prioriteiten hebben dan wat ik gerust nog wil erkennen als racistische memes en slechte zwarte humor binnen een besloten discord groep te gaan bestraffen. Vervolg(d)en we (vroeger) ook cafépraat? Want ik heb al véél erger gehoord.

Indien ze dit dermate zwaar aanpakken zou ik eerlijk gezegd ook een véél grotere doortastendheid in andere dossiers verwacht hebben waar ik toch véél meer belang aan hecht: de samenleving beschermen (zaken zoals de moordenaar van Julie Van Espen, de terrorist in Brussel van eind vorig jaar), integriteit (ik zou eerder corrupte burgemeesters of de China-spion van VB vervolgd zien) en vergelding (gaan we serieus Freddy Horion naar een instelling sturen in plaats van een gevangenis? Effectief levens-f*cking-lang graag).

Veroordeel DVL gerust, maar dit zou niet meer dan het equivalent van een stevige tik op de vingers mogen zijn, want ondanks dat ik DVL ook een arrogante kwal vind en pseudo-intellectueel met een donker randje, en ik ook nooit op VB zal stemmen, maar laten we wel wezen: de weegschaal van onze justitie mag gerust beoordeeld worden door de balans die ze in andere zaken opmaakt. Strafmaten bestaan niet in een vacuüm, en deze zaak heeft ook een hoog gehalte van achter hem aangaan omdat hij een prominent VB-figuur was/is.
De aanklacht gaat over veel meer dan racistische memes en slechte zwarte humor. Waarom blijft het voortdurend geminimaliseerd worden tot dit?

De aanklacht gaat over veel meer dan racistische memes en slechte zwarte humor. Waarom blijft het voortdurend geminimaliseerd worden tot dit?
Omdat mensen niet geinteresseerd zijn in de ware toedracht en zich liever beperken tot titels tot zover het binnen de eigen kraam past. Lijkt me van alle tijden?

Omdat mensen niet geinteresseerd zijn in de ware toedracht en zich liever beperken tot titels tot zover het binnen de eigen kraam past. Lijkt me van alle tijden?
Maar daarom niet juist, of eerlijk, of een fatsoenlijke basis om op te praten voor mij.
Het hebben over de balans van justitie, maar tegelijk een deel van de ene schaal expres verdoezelen, is wel wat twijfelachtig. Sowieso is het al twijfelachtig om het te hebben over die balans, want dat is wel heel whataboutistisch. Een beetje "waarom krijg ik een snelheidsovertreding? er lopen nog zo veel moordenaars vrij rond".

Ik geef even structuur aan je reactie:

Je vraagt je af of rechtbanken prioriteit moeten geven aan zaken die slechts een deel uitmaken van de totale vordering. Minimalisatie van de feiten dus.

Daarna verwacht je dat de rechtbanken zaken die slechts enkele maanden (Van Espen, burgemeesters, China-spion) geleden tot het licht kwamen prioritair nemen dan iets wat al in 2018 uitkwam, voor de andere zaken. En voor Horion is België veroordeeld door het hof (lees die zaak trouwens eens door, is interessante lectuur). Even de tijdslijn omdraaien. Maar ok, je vind dat mensen te licht gestraft worden door de rechtbank.

Daarna link je het feit dat hij strafrechterlijk onderzocht wordt (wat ruim voor de verkiezingen gestart is) aan het feit dat hij opkomt voor een politieke partij. Over integriteit spreek je nu plots niet. En dat elke rechtzaak met zijn verdachten en slachtoffers apart moet beoordeeld worden tegenover de wetten van het land, een van de belangrijkste principes van de rechtstaat, dat negeer je. En blijkbaar wordt deze persoon nu té zwaar bestraft (terwijl je zijn bestraffing nog niet kent). Vergelijk echter telkens de mogelijke bestraffing die gegeven wordt met de effectieve strafmaat. Nu en straks voor DVL.

De beste man heeft een geweldig gevoel voor drama zeg.
Na 45 jaar magistraat te zijn was hij "onredderd" na het zien van memes op Discord.
Wil dat dan zeggen dat het in België best meevalt que ernst van rechtzaken of dat het werkelijk gruwelijke memes waren die hij gezien heeft?
Wat zou er gebeuren als deze beste man andere riolen zoals 4chan of reddit begint te lezen?
Vraag is waarover hij ontredderd is, over die memes zelf of over het feit dat die gasten thuis met wapens klaar zaten 'om een oorlog te starten'. Dat laatste vind ik eerlijk gezegd ook vrij ontredderend.

Voor zulke memes moet je zelfs geen internetriolen induiken, maar gewoon de gemiddelde whatsappgroep van pakweg 18-jarige school/sportclub/jeugdbewegingsvrienden. Ik moet bekennen dat ik het merendeel al had zien passeren en ook vrij grappig vond, en ik heb mij nog nooit in de omgeving van clubs zoals S&V bevonden, of bij individuen die zulke sympathieen hebben.

Ik geef even structuur aan je reactie:

Je vraagt je af of rechtbanken prioriteit moeten geven aan zaken die slechts een deel uitmaken van de totale vordering. Minimalisatie van de feiten dus.

Daarna verwacht je dat de rechtbanken zaken die slechts enkele maanden (Van Espen, burgemeesters, China-spion) geleden tot het licht kwamen prioritair nemen dan iets wat al in 2018 uitkwam, voor de andere zaken. En voor Horion is België veroordeeld door het hof (lees die zaak trouwens eens door, is interessante lectuur). Even de tijdslijn omdraaien. Maar ok, je vind dat mensen te licht gestraft worden door de rechtbank.

Daarna link je het feit dat hij strafrechterlijk onderzocht wordt (wat ruim voor de verkiezingen gestart is) aan het feit dat hij opkomt voor een politieke partij. Over integriteit spreek je nu plots niet. En dat elke rechtzaak met zijn verdachten en slachtoffers apart moet beoordeeld worden tegenover de wetten van het land, een van de belangrijkste principes van de rechtstaat, dat negeer je. En blijkbaar wordt deze persoon nu té zwaar bestraft (terwijl je zijn bestraffing nog niet kent). Vergelijk echter telkens de mogelijke bestraffing die gegeven wordt met de effectieve strafmaat. Nu en straks voor DVL.

Selectieve structuur natuurlijk.
Het zijn slechts voorbeelden, tijdslijn: genoeg voorbeelden ook van het falen van Justitie in België voor 2018, die liggen weliswaar gewoon minder vers in het geheugen. Dat weet jij net zo goed als ik.

Minimalisatie? Als het wapenbezit in deze zaak stoelt op het terugvinden van pepperspray... tja.
Negationisme ga ik niet goedpraten, maar laten we ook niet doen alsof DVL een grote complottheorie verspreider is geweest die boeken verspreidde die de Holocaust ontkennen - een gatachterlijke mening an sich, in strijd met alle gekende historische feiten, maar wel één waarvan je je kan afvragen in welke mate dat specifiek strafbaar moet zijn, (boeken over) astrologie of creationisme zijn ook niet verboden -, de realiteit is eerder dat hij gespot heeft met slachtoffers van de Holocaust, wat ook wansmakelijk is wat mij betreft overigens, maar is dat eveneens negationisme? En moet dat ook navenant bestraft worden?

Belangrijkste principes van de rechtstaat?
Dan zou ik één: verwachten dat de Belgische justitie beter zou functioneren en niet andere zaken zou laten liggen. Quod non, genoeg zaken die geseponeerd worden, verjaren, etc. wegens gebrek aan middelen/investering.
Twee: strafmaten voor verschillende feiten mag je gerust met elkaar vergelijken en daar kritiek op leveren. Als diefstal uit een supermarkt zwaarder bestraft kan worden dan mensen om het leven laten komen tijdens een gevaarlijke studentendoop, vel ik daar inderdaad een waardeoordeel over. Strafbare feiten en hun bijbehorende strafmaat bestaan nogmaals niet in een vacuüm.

Ik geef je wel gelijk dat we zijn strafmaat nog niet kennen, dat zal interessant worden om te leren kennen en af te wegen tegenover hetgeen gevraagd werd.
Als ik na die uitspraak in een land leef waarin Reuzegommers ervanaf komen met een miniscule boete tegenover hun vermogen en wat gemeenschapsdienst en iemand die racistische memes postte in een besloten groep, wat pepperspray bezat en mogelijks zelfs de holocaust ontkende dan wél 2 jaar cel kreeg... dan ga ik daar toch eens bitter om lachen. Zeker als je je bedenkt dat ik in het echte leven ook al zulke zaken heb gehoord aan de toog van café's (maar die mensen daarbij ook overigens gecorrigeerd heb) en dat ik weet dat er ergere WhatsAppgroepen bestaan (waar ik weliswaar zelf niet in zit).

Selectieve structuur natuurlijk.
Het zijn slechts voorbeelden, tijdslijn: genoeg voorbeelden ook van het falen van Justitie in België voor 2018, die liggen weliswaar gewoon minder vers in het geheugen. Dat weet jij net zo goed als ik.

Minimalisatie? Als het wapenbezit in deze zaak stoelt op het terugvinden van pepperspray... tja.
Negationisme ga ik niet goedpraten, maar laten we ook niet doen alsof DVL een grote complottheorie verspreider is geweest die boeken verspreidde die de Holocaust ontkennen - een gatachterlijke mening an sich, in strijd met alle gekende historische feiten, maar wel één waarvan je je kan afvragen in welke mate dat specifiek strafbaar moet zijn, (boeken over) astrologie of creationisme zijn ook niet verboden -, de realiteit is eerder dat hij gespot heeft met slachtoffers van de Holocaust, wat ook wansmakelijk is wat mij betreft overigens, maar is dat eveneens negationisme? En moet dat ook navenant bestraft worden?
Fout. Het is niet alleen omdat hij gespot heeft met slachtoffers van de Holocaust.
En ja, minimaliseren, rechtvaardigen of goedkeuren van de holocaust valt onder negationisme. En dan is "maar het was maar om te lachen (denk ik) (nee toch niet, maar ik zeg dat nu omdat het me vrijpleit)" geen verdediging.

En pepperspray is geen wapenbezit? Samen met hun airsoft-geweren, die mee fungeren in het verheerlijke van geweld specifiek tegen bevolkingsgroepen (zie de targets die ze gingen gebruiken)? Is het wel wapenbezit, waarom moet dat dan niet bestraft worden in dit geval? Geef daar eens één goeie reden voor.

en iemand die racistische memes postte in een besloten groep, wat pepperspray bezat en mogelijks zelfs de holocaust ontkende dan wél 2 jaar cel kreeg...
Ga je nu eindelijk nog eens de aanklacht correct voorstellen?

Omdat ik en correct me if I'm wrong, tot dusver zie dat de beschuldiging van illegaal wapenbezit lijkt neer te komen op pepperspray? Of heeft men intussen ook al zwaardere wapens gevonden? Dan zou ik denken dat de media daar al over bericht zouden hebben.
Ik sidder en beef al hoe de venjtes van S&V met wat pepperspray onze samenleving gaan ontwrichten.
Wat mij betreft zou pepperspray zelfs gerust legaal mogen zijn voor zelfverdediging. 't is overigens vrij verkrijgbaar in pakweg Frankrijk.

Het negationisme... tja, nogmaals: gatachterlijke mening, maar als dat gestaafd gaat moeten worden op basis van ongepaste grappen over slachtoffers van de Holocaust, genre grappen over ovens, etc. dan vraag ik me af in welke mate dat: 1) iets apart is van de rest van de aanklacht en 2) uberhaupt zelfs negationisme genoemd kan worden. Je kan een gerust ook een klootzak zijn die spot met de gruwelijkste misdaden in de geschiedenis zonder daarom het bestaan van die misdaden te ontkennen.

Het lijkt dus wél degelijk vooral een aanklacht te zijn over racistische memes en slechte zwarte humor, hoe graag jij dat ook ontkent.
Net zoals in de ogen van velen dit een "politiek" proces is dat riskeert DVL en VB extra wind in de zeilen te geven, niet minder, en dat betreur ik want dat is het niet waard.

Omdat ik en correct me if I'm wrong, tot dusver zie dat de beschuldiging van illegaal wapenbezit lijkt neer te komen op pepperspray? Of heeft men intussen ook al zwaardere wapens gevonden? Dan zou ik denken dat de media daar al over bericht zouden hebben.
Ik sidder en beef al hoe de venjtes van S&V met wat pepperspray onze samenleving gaan ontwrichten.
Wat mij betreft zou pepperspray zelfs gerust legaal mogen zijn voor zelfverdediging. 't is overigens vrij verkrijgbaar in pakweg Frankrijk.

Het negationisme... tja, nogmaals: gatachterlijke mening, maar als dat gestaafd gaat moeten worden op basis van ongepaste grappen over slachtoffers van de Holocaust, genre grappen over ovens, etc. dan vraag ik me af in welke mate dat: 1) iets apart is van de rest van de aanklacht en 2) uberhaupt zelfs negationisme genoemd kan worden. Je kan een gerust ook een klootzak zijn die spot met de gruwelijkste misdaden in de geschiedenis zonder daarom het bestaan van die misdaden te ontkennen.

Het lijkt dus wél degelijk vooral een aanklacht te zijn over racistische memes en slechte zwarte humor, hoe graag jij dat ook ontkent.
Net zoals in de ogen van velen dit een "politiek" proces is dat riskeert DVL en VB extra wind in de zeilen te geven, niet minder, en dat betreur ik want dat is het niet waard.
Is pepperspray geen wapenbezit? Indien wel: waarom zou het voor anderen wel bestraft moeten worden en voor DVL niet? Ik dacht dat je zo tegen klassenjustitie was? En je kunt ook een klootzak zijn die spot met de holocaust zonder de holocaust te ontkennen, en toch in strijd zijn met de negationismewet. Dus hier ook: Als het strafbaar is, moet het toch ook strafbaar zijn voor DVL?

Dit is de aanklacht:
- Aanzetten tot discriminatie, haat of geweld, op basis van racisme en xenofobie
- Het verspreiden van denkbeelden gegrond zijn op rassuperioriteit of rassenhaat
- Het rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide (negationismewet)
- Inbreuken op de wapenwetgeving: verkoop van pepperspray.

Dit is op basis van:
- Duizenden racistische, seksistische en negationistische berichten.
- Enkele honderden memes
- Het oproepen tot acties in supermarkten
- Het verspreiden van foto's met wapens, waarbij ze targets gingen maken van zwarten
- Oproepen en daadwerkelijk uitvoeren van het dwarsbomen van een Comac-toespraak
- Oproepen om het honkbalknuppels naar stations te trekken en orde op zaken te stellen

In Duitsland is bezit van pepperspray legaal. Mijn zuster woont er al jaren. Die werd een keer lastig gevallen door een potloodventer. Politie gebeld. Koop pepperspray kreeg ze als raad van de politie. Dat mogen ze van mij hier ook legaal mogen maken.

In Duitsland is bezit van pepperspray legaal. Mijn zuster woont er al jaren. Die werd een keer lastig gevallen door een potloodventer. Politie gebeld. Koop pepperspray kreeg ze als raad van de politie. Dat mogen ze van mij hier ook legaal mogen maken.
En als hij in Duitsland woonde, was hij niet aangeklaagd voor wapenbezit.
Wat is dat nu weer... In India is slavernij nog legaal, wil nog niet zeggen dat je dat hier mag doen? Als je iets legaal wilt laten maken, schrijf je volksvertegenwoordiger aan, die kan de wet aanpassen en vanaf dan is het legaal. Eerder niet.

Ik heb een vrouwelijke collega op kantoor (Brussel) die al vele jaren met pepperspray in haar handtas over straat loopt en omdat ze met openbaar vervoer gaat. Legaal? Nope. Vind ik dat die vrouw gelijk heeft? Jup. Ze heeft die pepperspray al meermaals gebruikt ter verdediging trouwens. En hoewel het niet mag gaat de politie op zo'n momenten niet verder dan te zeggen "mevrouw, eigenlijk mag u dat niet bezitten".

En dat zijn heus geen uitzonderingen. Je zou ervan verschieten hoe vaak dat voorkomt. Zoals ik al zei, ik weet dat het illegaal is, maar ik begrijp de noodzaak ook wel.

Is pepperspray geen wapenbezit? Indien wel: waarom zou het voor anderen wel bestraft moeten worden en voor DVL niet? Ik dacht dat je zo tegen klassenjustitie was? En je kunt ook een klootzak zijn die spot met de holocaust zonder de holocaust te ontkennen, en toch in strijd zijn met de negationismewet. Dus hier ook: Als het strafbaar is, moet het toch ook strafbaar zijn voor DVL?

Dit is de aanklacht:
- Aanzetten tot discriminatie, haat of geweld, op basis van racisme en xenofobie
- Het verspreiden van denkbeelden gegrond zijn op rassuperioriteit of rassenhaat
- Het rechtvaardigen of goedkeuren van de genocide (negationismewet)
- Inbreuken op de wapenwetgeving: verkoop van pepperspray.

Dit is op basis van:
- Duizenden racistische, seksistische en negationistische berichten.
- Enkele honderden memes
- Het oproepen tot acties in supermarkten
- Het verspreiden van foto's met wapens, waarbij ze targets gingen maken van zwarten
- Oproepen en daadwerkelijk uitvoeren van het dwarsbomen van een Comac-toespraak
- Oproepen om het honkbalknuppels naar stations te trekken en orde op zaken te stellen

Allez komaan. Voor 3 van de 4 punten in de aanklacht kan je dan ook 2 jaar cel vorderen voor de oprichter van de 'geheime' (lol) Whatsappgroep van onze oud-Chiroleiding (voornamelijk links georiënteerd) en menig ander privékanaal waar jonge machomannen de plak slaan.

En punt 4 gaat over fekking pepperspray. Ja, dat is illegaal, maar als dat naast die berichten en memes in private chatgroepen het enige is dat ondermeer invallen van de anti-terreureenheid bij sommige leden van die chatgroepen moet verantwoorden is dat zeer pover.

Betreffende die wapens: ik heb weet van twee zo'n foto's. De ene is van DVL die poseert met een legaal wapen op een legale schietbaan op reis in Hongarije. De andere is een tiener die wat stoer wil doen met airsoftwapens en wordt zelfs niet vervolgd.

Van die oproepen om met honkbalknuppels naar stations te trekken vind ik niets terug. Vanwaar heb je dat? Het is in elk geval zo dat er gedurende 8 jaar S&V geen enkel geweldsincident is geweest. Of toch niet dat ik weet.

Terug
Bovenaan