Zaak Schild & Vrienden: uitspraak

Wanneer is de laatste keer dat die een verkiesbare plaats kreeg, zelfs op lokaal niveau? Dat zegt genoeg.
Ik begrijp uw punt niet zo goed.
Je kan het bestaan van het licht ontkennen, maar goed de rest vul je zelf maar in.
Voor mijn part mag je geloven dat er binnen de CD&V niemand nog overtuigd is van de katholieke normen en waarden, zuiver op basis dat er niemand formeel in een artikel in een krant of eigen website hier voor uitkomt. Of dat ik alvast niet de moeite ga doen op het internet af te speuren om iemand erop te betrappen.
Ik zeg dat niet gewoon dat hetgeen jij gelooft niet klopt. Ik kan hier namen noemen van volksvertegenwoordigers die zowel lokaal als op vlaams niveau te zien zijn, maar daar kom je ook niet veel verder mee.

Het punt was vooral dat impliceren dat een conservatieve katholieke houding iets is wat enkel maar bestaat bij VB-leden niet strookt met de realiteit.

Je mag de visie van een partij en hoe deze zich profileert naar de buitenwereld niet gelijkstellen met de individuele standpunten en overtuigingen van alle leden. Ja er zullen leden zijn die even kleurloos en besluiteloos zijn, maar net zo goed met een duidelijk visie die niet strookt met de kleurloze algemene houding van de partij.
Net zoals je ook niet kan en mag stellen dat omdat persoon X lid is van partij Y dat deze 100% achter alle standpunten staat.

CD&V is veel van hun charme verloren omdat ze een deel van hun identiteit verloren zijn. Waarom zou je stemmen op een partij die zelf niet goed weet waarvoor ze staan en bereid zijn om zich in alle bochten te wringen.
Maar bepaalde leden halen dan wel nog veel stemmen omdat deze wel een duidelijk verhaal brengen die strookt met de overtuiging van sommige mensen.

Ik begrijp uw punt niet zo goed.
Je kan het bestaan van het licht ontkennen, maar goed de rest vul je zelf maar in.
Voor mijn part mag je geloven dat er binnen de CD&V niemand nog overtuigd is van de katholieke normen en waarden, zuiver op basis dat er niemand formeel in een artikel in een krant of eigen website hier voor uitkomt. Of dat ik alvast niet de moeite ga doen op het internet af te speuren om iemand erop te betrappen.
Ik zeg dat niet gewoon dat hetgeen jij gelooft niet klopt. Ik kan hier namen noemen van volksvertegenwoordigers die zowel lokaal als op vlaams niveau te zien zijn, maar daar kom je ook niet veel verder mee.
Dat laatste is nu net wel belangrijk. Want het begon met @Didymus die zei dat er een invloedrijke conservatief-katholieke strekking was bij het VB, waarbij jij zei dat dit ook bij CD&V bestaat.

Als iets invloedrijk is, moeten ze vertegenwoordigd zijn op hoog niveau. En dat kan enkel als je binnen het partijbestuur (en dus in de praktijk ook bij de verkozenen op nationaal niveau) duidelijk vertegenwoordigd bent. Bij het VB is dat zeker zo, bij N-VA heb je minstens zijlinken (de KVHVers), bij CD&V moet je al goed zoeken en heb je hoogstens met Stuurboord iets dat probeert in een afgeslankte versie, maar niet aanslaat.

Kan het blijven opschuiven van het proces invloed hebben op de strafmaat?
Op zich niet. Men kan wel:
- de advocaat straffen indien blijkt dat hij flagrant misbruik maakt van procedures. Maar da's uitzonderlijk.
- oordelen dat een rechtvaardig proces te lang duurde indien blijkt dat DVL regelmatig gelijk krijgt en dus zonder zijn toedoen het proces gigantisch lang duurt. Dan kan daarmee rekening gehouden worden bij de beoordeling.

@Conradus @ns_man nog ideeën/ andere mening? Zelf ook wel geïnteresseerd

Op zich niet. Men kan wel:
- de advocaat straffen indien blijkt dat hij flagrant misbruik maakt van procedures. Maar da's uitzonderlijk.
- oordelen dat een rechtvaardig proces te lang duurde indien blijkt dat DVL regelmatig gelijk krijgt en dus zonder zijn toedoen het proces gigantisch lang duurt. Dan kan daarmee rekening gehouden worden bij de beoordeling.

@Conradus @ns_man nog ideeën/ andere mening? Zelf ook wel geïnteresseerd

Inderdaad, evenwel met de volgende nuance:

In meerdere arresten heeft het Europees Hof beslist dat het recht op een snelle behandeling van een zaak, zij het een strafzaak, in ruime mate afhankelijk is van de ijver waarmee de verdachte zelf zich heeft ingezet voor een spoedige afhandeling van de zaak. Medewerking van de verdachte kan o.m. blijken uit het feit dat hij dadelijk heeft bekend of dat hij van meet af aan alle inlichtingen heeft verstrekt die van hem konden worden verwacht. Door het aanvragen van een getuigenverhoor of een deskundigenonderzoek, het niet tijdig concluderen, het meermaals Iaten uitstellen van de zaak of het aanwenden van allerlei dilatoire middelen, kan een verdachte in aanzienlijke mate de duur van de strafvervolgingen of de duur van het proces verlengen en dient hij zelf de nadelige gevolgen daarvan te dragen.

Om dus te antwoorden op de vraag: neen, dit zal (in dit geval alleszins) geen impact hebben op de strafmaat.

Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat CD&V op lange termijn nog zal blijven bestaan. Het is een uitgeholde partij geworden zonder stem, zonder visie. Een vis noch vleespartij dat een schim is van het machtsblok dat het ooit was.
En waar een persoon als Hendrik Bogaert aan de kant is geschoven.
Nochtans een man met een mening, maar te rechts nu voor CD&V.
Te serieus te bekwaam voor de huidige politiek,

Artikel over een oud-magistraat die deel uitmaakt van de burgerlijke partijen. Ik begrijp dat die man geshockeerd is door zijn trauma maar die memes werden gedeeld in een beperkte groep. Het was nooit de bedoeling dat die openbaar werden gemaakt, laat staan uitgezonden in een Pano-reportage. Als ik dode mensen zie in het VTM-journaal ben ik ook even van mijn melk maar dan ga ik ook geen schadevergoeding vragen.

Die beste man is zeer actief op X tegen rechts. Dat is zijn goed recht natuurlijk, al krijgt daardoor bovenstaande ook een politiek randje.

Artikel over een oud-magistraat die deel uitmaakt van de burgerlijke partijen. Ik begrijp dat die man geshockeerd is door zijn trauma maar die memes werden gedeeld in een beperkte groep. Het was nooit de bedoeling dat die openbaar werden gemaakt, laat staan uitgezonden in een Pano-reportage. Als ik dode mensen zie in het VTM-journaal ben ik ook even van mijn melk maar dan ga ik ook geen schadevergoeding vragen.

Die beste man is zeer actief op X tegen rechts. Dat is zijn goed recht natuurlijk, al krijgt daardoor bovenstaande ook een politiek randje.

Eigenlijk moet hij Pano aanklagen voor het naar buiten brengen van de beelden...

DVL laat weten niet aanwezig te zijn op het proces omdat hij er vanuit gaat geen eerlijke kans te krijgen aangezien de rechter, Jan Van den Berghe, die zijn advocaat probeerde te wreken volgens hem duidelijk van linkse signatuur is.

Jan Van den Berghe is dezelfde rechter die Jef Hoeyberghs veroordeelde tot 10 maanden celstraf (waarvan 5 effectief) en 8000 euro boete voor zijn seksistische uitspraken.

DVL laat weten niet aanwezig te zijn op het proces omdat hij er vanuit gaat geen eerlijke kans te krijgen aangezien de rechter, Jan Van den Berghe, die zijn advocaat probeerde te wreken volgens hem duidelijk van linkse signatuur is.

Jan Van den Berghe is dezelfde rechter die Jef Hoeyberghs veroordeelde tot 10 maanden celstraf (waarvan 5 effectief) en 8000 euro boete voor zijn seksistische uitspraken.
Wat een onzin van DVL, hij heeft de aanstelling van Van den Berghe aangevochten en ongelijk gekregen.

Dit is gewoon weer het oproeren van zijn volgers tegen justitie, en het uitstellen van de zaak. En dan kan hij nu tegen zijn aanhang nog 2 jaar lopen zeuren op zijn sociale media over hoe traag justitie wel niet is.

De beste man heeft een geweldig gevoel voor drama zeg.
Na 45 jaar magistraat te zijn was hij "onredderd" na het zien van memes op Discord.
Wil dat dan zeggen dat het in België best meevalt que ernst van rechtzaken of dat het werkelijk gruwelijke memes waren die hij gezien heeft?
Wat zou er gebeuren als deze beste man andere riolen zoals 4chan of reddit begint te lezen?
Ik was 45 jaar magistraat, heb alles gezien, alles meegemaakt. En nu zat ik plots bij de therapeut.

Ik heb in mijn leven veel zware criminaliteit gezien, ik dacht ik ik overal wel tegen kon. Maar de ontreddering die ik voelde na de 'Pano' over Schild & Vrienden: nooit meegemaakt."

Na 45 jaar magistraat te zijn was hij "onredderd" na het zien van memes op Discord.
Wil dat dan zeggen dat het in België best meevalt que ernst van rechtzaken of dat het werkelijk gruwelijke memes waren die hij gezien heeft?
Wat zou er gebeuren als deze beste man andere riolen zoals 4chan of reddit begint te lezen?

Hij vindt ook dat DVL moet veroordeeld worden voor dingen die hij niet gepost heeft, puur omdat hij een forum openstelt waarin gepost wordt ... Ik maak me eerder zorgen dat er magistraten zijn die vinden dat dit kan, want dat wil zeggen dat alle vormen van sociale media verboden moeten worden...

Ik vind absoluut dat Schild & Vrienden veroordeelt moeten worden, maar dan wel voor de dingen die ze effectief doen en niet voor andere random dingen puur omdat ze u niet aanstaan.

Ik vind absoluut dat Schild & Vrienden veroordeelt moeten worden, maar dan wel voor de dingen die ze effectief doen en niet voor andere random dingen puur omdat ze u niet aanstaan.

Uit nieuwsgierigheid: voor welke specifieke zaken wil jij dat S&V veroordeelt wordt?

Uit nieuwsgierigheid: voor welke specifieke zaken wil jij dat S&V veroordeelt wordt?
Negationsime, Racisme, Aanzetten tot discriminatie en wapendracht (de dingen waarvoor ze dus ook aangeklaagd worden).
Maar DVL aanklagen voor negationisme terwijl hij daar nooit iets over gepost blijkt te hebben, dat is gewoon absurd.

Graag wat meer argumentatie ipv het standpunt van de ander in het belachelijke te trekken.

"Er bestaan nog ergere riolen dus de riool die DVL uitbraakt is helemaal ok! 🤡 🤡 🤡 "

Heb je nog van zulke bullshit-argumenten?

Edit na opmerking van moderatie: Ik vind dat je over bijzonder weinig inlevingsvermogen beschikt wanneer je stelt dat die man "een geweldig gevoel voor drama heeft" omdat hij het shockerend vindt dat er gelachen wordt met de holocaust.
Wat is er erger? De beelden van de holocaust zelf of de psychologische shock wanneer je ziet dat er lacherig over gedaan wordt en het geminimaliseerd wordt? Ik kan mij gerust inbeelden dat veel verwanten van slachtoffers dat laatste als even shockerend ervaren.

Laatst bewerkt:

Dus neonazisme mag, zolang ze het goed verborgen kunnen houden?

Die oud-magistraat heeft groot gelijk. In een maatschappij waar de getuigen van de concentratiekampen steeds zeldzamer worden en straks volledig weggevallen zijn, zien idiote, astrante en pseudo-intellectuele snotneuzen zoals DVL hun kans schoon om de geschiedenis te herschrijven. Daar moet verzet tegen komen.

De lijn tussen de memes van S&V en Mohammed-cartoons is imo filterdun. Waar ligt de grens van wat kan en wat niet kan? 4chan en dergelijke werd hierboven al aangehaald. Laat ons eerlijk zijn, dat is meestal gewoon zwarte/slechte humor. Alles en iedereen halen ze daar door het slijk. Die magistraat en al wie daar niet tegen kan, schieten die ook in een kramp als een komiek moppen over joden maakt in het lokaal cultureel centrum? Goed, misschien zou je dat in een groep en bepaalde context kunnen zien als aanzetten tot discriminatie/haat maar er is een gebrek aan concrete plannen of andere bezwaarlijke geschriften, laat staan daden, buiten die memes. Ik vind die bewijslast toch echt wel karig en hoogst subjectief.

Terug
Bovenaan