Zelf verbouwingswerken doen

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Voor zij die verbouwen: hebben jullie zelf veel gedaan?

Wij gaan beginnen aan een project, en zoals altijd is het budget niet wat het zou moeten zijn. Daarom willen we zaken zelf doen. Afbraakwerken bijvoorbeeld. Maar we dachten ook aan elektriciteit, vloeren, ... allemaal zonder ervaring (buiten afbraak).

Iemand hier in dezelfde situatie? Welke werken hebben jullie zelf gedaan? En hoeveel heeft het uitgespaard in jullie geval? Tips voor de zelflerende klusser?

ik heb juist 2h geknoeid om een UTP kabel naar de oplaadpaal te verlengen (tjoepke op kabel, test, werkt niet, opnieuw, kort kabel in aan de andere kant, verlenging in waterdichtje plastic, ...). Bon het werkt nu, maar toch lang aan geprutst. Aan dat tempo zou ik 20jaar bezig zijn met een huis.

On topic: Bezin eert gij begint. Tijd is finite...

Voor zij die verbouwen: hebben jullie zelf veel gedaan?

Wij gaan beginnen aan een project, en zoals altijd is het budget niet wat het zou moeten zijn. Daarom willen we zaken zelf doen. Afbraakwerken bijvoorbeeld. Maar we dachten ook aan elektriciteit, vloeren, ... allemaal zonder ervaring (buiten afbraak).

Iemand hier in dezelfde situatie? Welke werken hebben jullie zelf gedaan? En hoeveel heeft het uitgespaard in jullie geval? Tips voor de zelflerende klusser?
Het hangt er allemaal vanaf wat en waar.
Afbraakwerken kan bijna iedereen, zolang er geen stabiliteitsrisico's zijn (bvb een steunmuur ingooien).

Opbouwwerken hangt er vanaf: als je met electriciteitswerken bedoelt een extra stopcontact op een kring steken ifzo, dan is dat ook met een laag risico. Vloeren kunnen mensen perfect zelf als het over een klik laminaatvloer gaat die vervangen moet worden. Maar een stenen vloer perfect in een living leggen vereist toch al wat meer kunde.

Grote werken die wij gedaan hebben en wat we daar zelf deden:
- verwarmingsinstallatie vernieuwen en zonnepanelen laten installeren: niks zelf gedaan: van sanitair blijf ik af (bij schade teveel kans op grote miserie) en ik kruip niet op een dak voor zoiets.
- keuken vernieuwd: afbraak zelf gedaan, electriciteitsplannen getekend maar omdat het over zware toestellen gaat die verborgen zitten en er een extra zekeringskast moest komen geen electriciteitswerken gedaan.
- eerste verdiep vernieuwd: geholpen met vloer, electriciteit, de rest zelf gedaan (schilderen, nieuwe muur,...)
- vaste zoldertrap gestoken en zolder ingericht: meegeholpen als tweede man om zoldergat te maken, zolder zelf quasi volledig gedaan behalve gieten van andrehietchape en sanitair. (Valse muren, schilderen, electriciteit, plafond,vloer van eerste verdiep hier gelegd,...)
- badkamer vernieuwd: schilderwerken zelf gedaan, rest laten doen omdat er niks uit de prijs kon en ze beloofd hebben in 2 weken afbraak/opbouw te doen, zelf afbreken had dus geen nut.
- living/wc vernieuwd: laten doen wegens tijdsgebrek. Waren ook veel zaken waar hulp moeilijk was (spanplafond, ingemaakte kasten, gashaard,...).
-tuin: nu bezig. Alle voorbereidende afbraakwerken (tuinhuis, terras, schutting, struiken,...) zelf gedaan, geholpen met afbraak gewapend beton onder terras en morgen helpen met gieten beton en vloeren (aanleveren tegels).
- renovatie vakantiewoning: laten doen: sauna steken en badkamer installeren, zelf gedaan: betonnen vijver uitgebroken, enkele kamers geplamuurd en geschilderd, kelder gesplitst in twee stukken, beetje electriciteit verlegd/bijgelegd.

Ben dus geen grote durver, maar wil wel veel helpen.

Hier gekozen om enkel de afbraakwerken zelf te doen. Zelfs de coördinatie geef ik uit handen. (Of toch dat ik 1 aanspreekpunt heb als iets niet in orde is)

Uiteraard is dat prijziger. Maar mijn tijd is me ook wat waard. Als ik volgend jaar al mijn verlof moet gaan opsoeperen om in het huis te werken.. na mijn uren, al mijn vrije tijd, etc.. nee bedankt.

Weet wel dat als je de werken uitgeeft je aan 6% BTW zit in de meeste gevallen (bij renovatie) tov 21% bij zelfbouw.

Je kan heel veel zelf. Het hangt natuurlijk wel af van hoe handig je bent, hoeveel tijd en hebt en of je wil leren.

Er is een firma, Easykit, waar je eigenlijk aan zelfbouw doet met begeleiding. Je doet dus heel veel zelf, maar je hebt wel professionals om op terug te vallen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb iemand hier eens over horen praten en ik vind het zo'n tof concept dat het mij is bijgebleven.

Er is een firma, Easykit, waar je eigenlijk aan zelfbouw doet met begeleiding. Je doet dus heel veel zelf, maar je hebt wel professionals om op terug te vallen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb iemand hier eens over horen praten en ik vind het zo'n tof concept dat het mij is bijgebleven.

Er zijn zo meerdere firma's hoor

Wij hebben zelf gedaan:
Afbreken
Metserdiender gespeeld (stenen klaarzetten & mortel aanbrengen)
Zoldervloer (osb) gestoken
Alle sleuven voor elektriciteit geslepen
Gyproc geplaatst (muur & plafond)
Dakisolatie geplaatst
Kliklaminaat & plinten
Achter elke aannemer opgekuist 's avonds (dat zijn op het einde heel veel dure uren uitgespaard)

Paar dingen die ik meeneem:
- Investeer in goed gerief zoals een boormachine, zware schieter, stevige ladder, etc. Die schieter verkoop je achteraf, die boormachine en ladder blijf je deugd van hebben.
- geen schrik hebben om iets aan te pakken. Ik kende niéts op voorhand, maar regelmatig eens dobbit/youtube checken helpt je enorm veel verder.
- vraag aan elke stielman of je kan/mag helpen. Sommige hebben het liever niet, andere staan ervoor te springen en kunnen goed inschatten waar je een hulp bij bent.

Zijt realistisch in de inschatting van de impact van het project. Daarmee bedoel ik, hou er rekening mee dat uw voornaamste investering tijd gaat zijn, tijd die ge dus nergens anders kunt gebruiken.
Heel concreet: terwijl gij op de werf bezig zijt komen alle andere taken op uw partner terecht: kinderen, winkelen, huishouden,.... onderschat dat ook niet. Dat is iets waar we nu nog tegen aan lopen, als ik iets moet/wil afwerken moet mijn vrouw terug bepaalde taken die ik nu doe overnemen en dat is weer ff wennen

Ik doe liefst zo veel mogelijk zelf. Bijna alles waar aannemers bij komen kijken is toch miserie: niet 100% afgewerkt zoals het zou moeten, schade veroorzaakt die ze verzwijgen en achteraf ontkennen totdat je bewijs toont, extra kosten die vooraf niet meegedeeld zijn, sommigen verdwijnen met de noorderzon, regels van de kunst niet opvolgen waar het wel mogelijk zou geweest zijn, ... En voor al die miserie betaal je dan nog eens een grote surplus t.o.v. DHZ werk.

Er kruipt idd veel tijd in om zaken zelf te doen en niet alles kan je zelf doen, maar waar het mogelijk is doe ik het liever zelf. De stress die ik krijg van aannemers die in m'n huis bezig zijn en het gezever achteraf omdat het toch niet correct opgeleverd is, vind ik veel erger dan het gekloot terwijl je zelf aan het werk bent. Ik ken(de) niks van de bouw, maar door veel te lezen, youtube te kijken en online zaken na te vragen kom je al heel ver. Het voorbereidende werk van inlezen en filmpjes kijken neemt bij mij vaak evenveel of meer tijd in beslag dan het werk zelf.

Hier plannen we zelf voornamelijk afbraakwerken voor onszelf in.
En de afwerking voor de ruimtes waar het niet supercruciaal is (slaapkamers).

- van sanitair blijf ik af (bij schade teveel kans op grote miserie)
Van een ketel blijf ik ook af, maar met de huidige alpex leidingen en collectoren is de rest van het systeem eigenlijk vrij eenvoudig zelf te leggen. Niet meer prutsen met koper verbindingen en zo.

Hier alles van technieken (ventilatie, vloerverwarming, sanitair, elektriciteit buiten elektrisch bord), alle gyproc wanden, kliklaminaat, stuk gevel zelf geïsoleerd en klaargezet voor de padoek bekleding. Stukken pleisterwerk gedaan. Muren gemetst (niet dragende),regenwaterpomp geplaatst, deuren geplaatst, verlaagde plafonds, stenen plinten, Bureau tafels en andere meubels gemaakt, bad, lavabo's douchekranen etc gemonteerd. databekabeling tot en met protocol B aansluitingen. Gaines voor elentriek en sanitair geslepen, de vloer geprepareerd voor de spuitpur. Houtcasette ingemetst. Verven uiteraard.
Feitelijk wel nog veel. Maar veel centjes uitgespaard. Is het even mooi gedaan als een professional... hell no. Maar het hangt allemaal nog ineen na 15 jaar dus dat is toch al iets :p

Ah ja alles van warmteverliesberekeningen, ventilatiedebieten en aerolisch en hydraulisch inregelen ook zelf gedaan. Architectuurplannen zelf getekend (nogal logisch) en techniekenplannen daar ik dagelijks niets anders doe. Uiteraard via het werk veel hulp gekregen voor elektriciteit want daar ken ik nu bitter weinig van.

Maar stiekem ben ik nog het fierst op de zelfgemaakte meubels. Totaal geen ervaring mee maar na een paar jaar merk je toch dat meubelwinkels net niet dat hebben wat je zoekt of gewoon schier onbetaalbaar zijn.
Die bureau laten uitwerken door een meubelmaker zou me 3000 euro gekost hebben als ik me nog goed herinner en ik heb het voor net geen 700 euro kunnen doen. #humblebrag
Meubels.png

Laatst bewerkt:
Van een ketel blijf ik ook af, maar met de huidige alpex leidingen en collectoren is de rest van het systeem eigenlijk vrij eenvoudig zelf te leggen. Niet meer prutsen met koper verbindingen en zo.
idd dat is letterlijk lego. Buisje knippen, in perskoppeling steken en een half dagje alle koppelingen persen.

Die bureau laten uitwerken door een meubelmaker zou me 3000 euro gekost hebben als ik me nog goed herinner en ik heb het voor net geen 700 euro kunnen doen. #humblebrag
Meubels.png

Waar heb je dat bureaublad gekocht? Ben opzoek naar bureaubladen, maar een schrijnwerker vraagt wel door...

Waar heb je dat bureaublad gekocht? Ben opzoek naar bureaubladen, maar een schrijnwerker vraagt wel door...
In houtzagerij woodtex tegen Antwerpen. Rubberwood heet het hout en is echt in fantastisch grote platen beschikbaar. Die mannen zagen alles. Verstek ook dus eenvoudig te lijmen. Wel nog behandelen met olie om het wat steviger te maken. Ik heb zo een 2 in 1 gebruikt maar ben naam kwijt. Rubberwood is niet zo hard als eik dus onbehandeld wel kans op putjes en krasjes.

edit deze was het.
https://www.rubiomonocoat.be/nl/oil-plus-2c

Laatst bewerkt:
In houtzagerij woodtex tegen Antwerpen. Rubberwood heet het hout en is echt in fantastisch grote platen beschikbaar. Die mannen zagen alles. Verstek ook dus eenvoudig te lijmen. Wel nog behandelen met olie om het wat steviger te maken. Ik heb zo een 2 in 1 gebruikt maar ben naam kwijt. Rubberwood is niet zo hard als eik dus onbehandeld wel kans op putjes en krasjes

Ik ga deze tip ook meenemen.... Wij verhuizen binnenkort en ik wil eigenlijk ook een mooie grote bureau.

In houtzagerij woodtex tegen Antwerpen. Rubberwood heet het hout en is echt in fantastisch grote platen beschikbaar. Die mannen zagen alles. Verstek ook dus eenvoudig te lijmen. Wel nog behandelen met olie om het wat steviger te maken. Ik heb zo een 2 in 1 gebruikt maar ben naam kwijt. Rubberwood is niet zo hard als eik dus onbehandeld wel kans op putjes en krasjes

Hier hebben we dezelfde setup met een rubberwood plank van 7m lang. Ook van woodtex.

Ikea kasten (met schuiven) van 50cm hoog. Dan de plank erop. En dan nog kasten erop van 2m hoog. En 2 "zitnissen" waar er i) een tv staat voor de kinderen als kijkhoek en ii) waar er kussens liggen als leeshoek.

Je geeft houtsoort en afmetingen door en 2d later heb je je plank.

Laatst bewerkt:
Hier hebben we dezelfde setup met een rubberwood plank van 7m lang. Ook van woodtex.

Ikea kasten (met schuiven) van 50cm hoog. Dan de plank erop. En dan nog kasten erop van 2m hoog. En 2 "zitnissen" waar er i) een tv staat voor de kinderen als kijkhoek en ii) waar er kussens liggen als leeshoek.

Je geeft houtsoort en afmetingen door en ed later heb je je plank.
Jup mijne dressoir is ook combinatie IKEA kasten en rubberwood. Metaal heb ik laten plooien en zo kon ik perfect de lengte benodigd halen. Iets wat je dus in meubelwinkel niet vindt of op maat veel te duur is.

Je kan heel veel zelf. Het hangt natuurlijk wel af van hoe handig je bent, hoeveel tijd en hebt en of je wil leren.

Begeleiding is een groot woord. Ik heb een avond een workshop gehad met wat uitleg. Ongeveer alles heb ik zelf moeten doen voor mijn centrale verwarming te plaatsen. De leidingen, de radiatoren ophangen. Het enige wat die van Easykit is komen doen is de cv ketel ophangen en aansluiten, druk op de radiatoren zetten en controleren of er geen lek was ergens. Schouwaansluiting heb ik ook zelf moeten doen want op een ladder kruipen deden ze niet. Je kon wel gratis wat uitleg vragen in de winkel zelf. Meer niet. Goedkoper was het wel wanneer je alle gaten zelf moet boren en alle buizen zelf moet plooien. Die buizen naar de collector waren er nog van diameter 26. Die plooi je niet zo makkelijk. Daarvoor kon ik bij Easykit een plooiset gratis lenen voor een paar dagen.

Terug
Bovenaan