Zelf verbouwingswerken doen

Hier hebben we dezelfde setup met een rubberwood plank van 7m lang. Ook van woodtex.

Ikea kasten (met schuiven) van 50cm hoog. Dan de plank erop. En dan nog kasten erop van 2m hoog. En 2 "zitnissen" waar er i) een tv staat voor de kinderen als kijkhoek en ii) waar er kussens liggen als leeshoek.

Je geeft houtsoort en afmetingen door en 2d later heb je je plank.

Ik hoop dat je 70cm bedoelt, tenzij je een dwerg bent natuurlijk ;).

Ik wil van die ladekastjes halen en daar planken opleggen. Wil een hoek maken, dus ook nog wat poten nodig die de hoek ondersteunen.
2,2m en 2m planken op 80 breed zou voldoende moeten zijn. Rubberwood buigt niet onder het gewicht van monitoren? Ik heb een 32” en een 49” widescreen. Denk 10 en 15kg ofzo. Of best een poot onder monteren?

Belangrijkste is een beetje inschatten hoe handig je bent en hoeveel tijd je hebt/wil vrijmaken..
In functie daarvan en kostprijs vakman bepaal je wat je zelf kan/wil doen. Standaard kom je dan inderdaad eerst bij afbraak/opruim/ruwer werk uit omdat dit vaak beperkte kennis en materiaal vereist.
Heb je wat meer tijd kan je jezelf wat meer verdiepen in de basis technieken, ruwbouw, vloeren, sanitair,...
Heb je echt "teveel" tijd kan je je verdiepen de zaken waar de leercurve een stuk zwaarder is: bezetten, maken van meubels/keuken, domotica en/of complexe technieken (lees zelf warmtepomp plaatsen,...)

Met alle respect maar de technische drempel is heden een stuk lager dan een paar decennia geleden. Waar je vroeger draad op buizen moest trekken en solderen werk je nu met Alpex. Massieve deuren op maat zijn nu standaard schilderdeuren. Tegels in mortel op zavel waar je nu met laser en levelingsysteem kan werken. Kabels door buizen trekken is vervangen door preflex. Een gyproc plafond of muur waar je vroeger op een houten lattenwerk bepleisterde.
In combinatie met de (online) beschikbare informatie en voorbeelden/tips zijn vele van die zaken haalbaar voor vele doe het zelfers en is het enkel nog een afweging van tijd/materiaal/kosten.

Zelf kan ik praktisch alles maar heb me in de huidige woning beperkt tot de dingen die kosten/baten het meeste opbrachten: Afbraak, volledige ruwbouw, vloeren, technieken (alles voor elektriciteitskast/brander/ventilatie-unit), deuren, sanitair.
Dingen zoals chappen/bezetten/keuken maken/ramen+deuren, dak, elektriciteitskast... zou ik technisch ook kunnen maar dit zou een (te) grote impact hebben op de timing en of kosten/baten niet opwegen.
Minder dringende zaken (dressing, afwerking zolder, tuin, garage, bergin,...) pak heb ik na verhuis dan opgepakt.

Wij opteren er bij onze totaalrenovatie toch ook voor om het overgrote deel uit te besteden, en we hebben gelukkig ook de mogelijkheid om die keuze te maken. Bij veel mensen is die keuze er niet.

Tijd is sowieso probleem nummer 1: ik wil niet jarenlang in de werken zitten. Als ik in de week wat uren wil kunnen maken moet ik een andere job zoeken wat al een no go is, en enkel met weekends en het weinige verlof gaat het met ons twee ook een eeuwigheid duren. Ik heb het er ook niet voor over, tijd is me meer lief dan geld.
Bovendien kost de tijdelijke woonst me ook vlot >1.000 €/maand dus ik mag al best wat uren kloppen enkel en alleen om de verloren tijd door het doe het zelven goed te maken.

Afbraak en ruwbouw zal in regie gebeuren dus daar zal ik doen wat op dat moment mogelijk is. Bv. eerste afbraakwerken binnen, dagelijks een uur opruimen of tegen vrijdag zeg ik dan wel tegen die mannen laat uw nest liggen en tegen maandag is alles opgeruimd. Dat zijn makkelijk verdiende uren.

Sanitair zou ik mits veel uitzoekwerk, klungelen en trial & error wel zelf kunnen. Alleen is de marge op fouten en de bijhorende gevolgen me daar te groot, en ik wil een vakman waarop ik kan vertrouwen bij problemen. Dus nope.
Elektriciteit is nog de 'makkelijkste' maar tegelijk valt daar ook niet het grote geld te rapen. Wat ik dan win verlies ik weer deels door meer tijd nodig te hebben en de werf onnodig te vertragen. En finaal heb ik die installateur nog altijd nodig voor een paar kleine dingen.

Zo zijn er nog heel wat posten: je zou er zelf aan kunnen beginnen maar het kost teveel tijd en het is nooit even goed gedaan.
Wat ik wel zelf ga doen is de afwerking op het verdiep: plafond, schuine wanden, vloerbedekking, ingemaakte kasten, ... die afwerking is een leukere fase en het is niet meer de grote vertragende factor.

Zo zijn er nog heel wat posten: je zou er zelf aan kunnen beginnen maar het kost teveel tijd en het is nooit even goed gedaan.
Mijn ervaring is net het tegenovergestelde. Alles wat je uitbesteed is slechter gedaan dan wanneer je het zelf zou doen. Zelf zorg je ervoor dat het degelijk gedaan is, want het is je eigen huis. Veel aannemers (er zijn er natuurlijk ook goeie die voor de extra mile gaan, maar ze zijn in de minderheid) doen gewoon hun uren (en zeker als je ze niet per uur betaalt) en "oké" is vaak goed genoeg voor hen. En achteraf kan je de fouten nog gaan oplossen die ze gemaakt hebben.

Mijn ervaring is net het tegenovergestelde. Alles wat je uitbesteed is slechter gedaan dan wanneer je het zelf zou doen. Zelf zorg je ervoor dat het degelijk gedaan is, want het is je eigen huis. Veel aannemers (er zijn er natuurlijk ook goeie die voor de extra mile gaan, maar ze zijn in de minderheid) doen gewoon hun uren (en zeker als je ze niet per uur betaalt) en "oké" is vaak goed genoeg voor hen. En achteraf kan je de fouten nog gaan oplossen die ze gemaakt hebben.

Dat is zo'n nonsens. In mijn ogen arrogante nonsens. Dan ga je ervanuit dat een aannemer die al 50 keukens gezet heeft zijn 51e keuken slechter zet dan jos die via YouTube videos gekeken heeft. Ik vind dat moeilijk om te geloven.

Ik peis dat er veel semi autisten zijn die graag neuten over details die er niet toe doen. En dan ipv 5000 euro te betalen, zelf 6mnd briccoleren. Ik ga voor de centen gaan.

Precisiewerk daar wil ik nog voor betalen. Onze binnenvloer werd echt goed gelegd (dubbel gelijmd), maar ik denk dat sommige hier al weten hoe de ruwbouw is verlopen.
Sorry, maar die gast had 30 jaar ervaring... in oplichten ja. Ware het niet dat er best lange poutrels moesten gestoken worden, hadden we het zelf gedaan en beter. Gelukkig hadden we zelf de riolering, elektriciteit, water en gas gelegd. Ik moet er niet aan denken wat dat ging zijn als hij dit ook had gedaan.

Ondertussen ook een tuinaannemer ons terras laten leggen en de afvoer. Gepruts, van begin tot einde. Gelukkig niets echt groot, maar toch merkbaar genoeg dat wij het later wel zullen herstellen:
  • Terrastegels van 80 x 80 NIET dubbel gelijmd. Gevolg, holle tegels. De HELFT!
  • Tegels niet gelijk en egaal, soms 4 mm verschil in alle dimensies (zowel uitsteken als niet gealigneerd met de andere tegels).
  • Regenafvoer net te dicht bij de garage waardoor het laatste stukje niet recht kon gelegd worden en het in stukjes moet gebeuren, een deel ligt zelfs los.
  • Voegen niet overal mooi dicht.
Voor een fucking terras van 5 x 5 m.
Ja, ik kon het beter, maar hier ook weer, ik heb het aannemer laten doen omdat ik tijd wou winnen en ik had gehoopt dat deze toch iets professioneler te werk zou gaan. Helaas. Vooral ne grote mond.

Heel wat "ruwe" zaken zijn echt niet moeilijk en kan je beter doen dan het gros van de aannemers omdat het je eigen huis is. Het probleem is vaak tijd en tools. En ja daar zit ook de tijd bij om 8 u op hun vingers te kijken. Daar heb ik niet altijd tijd voor, anders kan ik het even goed zelf doen.
  • Dakwerkers: Goede mannen, Oekraïners, goed gedaan maar minder ervaring met Trespa voor de bakgoot.
  • Dakisolatie: Zelf gedaan
  • Keuken: zelf uitgebroken en riolering gelegd
  • Elektriciteit, gas, water, verwarming: zelf gedaan
  • Aanbouw: Aannemer; prutser en oplichter
  • Pleisterwerken: laten doen (kennis), goed gedaan, snel en precies.
  • Vloerder: goeie gast, planning niet zijn sterkste kant
  • Terras: Goeie gast maar erg onregelmatig werk, niet het geld waar
  • Keuken: laten plaatsen. Erg goed gedaan, geen opmerking
  • Keukenwand: zelf betegeld.

Laatst bewerkt:
Dat is zo'n nonsens. In mijn ogen arrogante nonsens. Dan ga je ervanuit dat een aannemer die al 50 keukens gezet heeft zijn 51e keuken slechter zet dan jos die via YouTube videos gekeken heeft. Ik vind dat moeilijk om te geloven.

Ik peis dat er veel semi autisten zijn die graag neuten over details die er niet toe doen. En dan ipv 5000 euro te betalen, zelf 6mnd briccoleren. Ik ga voor de centen gaan.
Ik kan me hier ook in terugvinden. Ik zit 40-60 uur/week aan mijn bureau in een vakgebied dat niets met (ver)bouwen te maken heeft en mijn ervaring beperkt zich tot wat klussen en herstellingen, en wat avondschool.
Verkondigen dat ik dan alles beter ga kunnen dan doorwinterde professionals vind ik nogal enthousiast, en het is ook gewoon niet waar.
Net zoals je de 'alleskunners'-aannemers moet mijden, niemand kan alles perfect, en dat geldt voor een DHZ'er ook.

Wat wel belangrijk is: ik ben zeer selectief in de aannemers, ik werk enkel met mensen waarmee ik al positieve ervaringen heb of al werk van gezien heb, die veel ervaring hebben en hetzelfde oog voor detail als mezelf hebben, en ik ga niet zagen over de prijs. Kwaliteit kost geld.
Ik volg zo'n werken ook wel altijd van nabij op om problemen of misverstanden tijdig te signaleren, en op voorhand probeer ik ook zo gedetailleerd mogelijk aan te geven wat ik verwacht.

Niets of niemand is foolproof en er gaat altijd wel iets mis, maar "wat je zelf doet is altijd beter" vind ik toch straf.

Zeker niet "altijd" maar ik volg dat de meerderheid van de aannemers best terug in dienst gaan i.p.v. zelf iets te runnen.

Niets nonsens, ik spreek uit ervaring. Er is geen enkele aannemer hier geweest die zijn job 100% heeft gedaan zoals het moet. Geen enkele... Soms gaat het over kleine dingen zoals gaten in muren maken voor leidingen en die openlaten zodat je tochtgaten hebt, maar het gaat tot krassen op nieuwe ramen zetten en ontkennen dat ze dat gedaan hebben tot ik de camerabeelden bovenhaal en het vuil water van de vaatwasser rechtstreeks de kruipkelder in te laten lopen.

Veel mensen zijn te lui om het werk van "vakmannen" te controleren en komen er dus nooit op uit. Dan blijf je idd in de veronderstelling dat het werk correct uitgevoerd is. Als ik niet in de kruipkelder gekropen was, had ik ook niet geweten dat ze het vuil afvalwater daar in lieten lopen natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen dat je het werk altijd moet controleren, want tot nu toe was er altijd iets wat niet goed gedaan was. Jij mag zo'n zaken details noemen, bij mij zijn dat verre van details.

Wat wel belangrijk is: ik ben zeer selectief in de aannemers, ik werk enkel met mensen waarmee ik al positieve ervaringen heb of al werk van gezien heb, die veel ervaring hebben en hetzelfde oog voor detail als mezelf hebben, en ik ga niet zagen over de prijs. Kwaliteit kost geld.
Ik volg zo'n werken ook wel altijd van nabij op om problemen of misverstanden tijdig te signaleren, en op voorhand probeer ik ook zo gedetailleerd mogelijk aan te geven wat ik verwacht.

Niets of niemand is foolproof en er gaat altijd wel iets mis, maar "wat je zelf doet is altijd beter" vind ik toch straf.
Ik doe dat nochtans ook hoor. Ik neem altijd de aannemers die praktisch enkel (en veel) positieve reviews hebben. Het probleem is dat de gemiddelde mens gewoon de tijd niet maakt of de zin niet heeft om het werk na te kijken en dus enkel naar het grote globale plaatje kijkt. En als dat in orde is geven ze al gauw een positieve review. Maar zo merk je veel zaken niet op. Een huis ziet er van op afstand ook vaak mooi uit, maar als je dan dichterbij gaat kijken zie je pas eerst wat er allemaal mis mee is.

In de bouw werken vooral mensen die hard werken en bruut werken, maar daardoor letten ze vaak niet op belangrijke zaken of ontkennen ze zelfs het belang ervan.
"Och, wat afvalwater in de kruipkelder kan geen kwaad"
"Die gaten hoeven niet dichtgemaakt te worden, dat klein beetje tocht kan geen kwaad"
"Tegenwoordig maakt iedereen zich druk over vochtproblemen. Natte muren zijn net steviger."
"Die krassen (op splinternieuwe ramen) zijn niet toch niet erg (terwijl je ze van overal in de ruimte duidelijk kan zien)."

En ik kan zo nog wel even doorgaan. Eén voor één bs argumenten die je niet zou mogen verwachten van mensen in de bouw.

Ik zit in de bouw en heb 10 jaar geleden praktisch alles zelf gedaan aan mijn nieuwbouw.
Dat was gewoon vanzelfsprekend voor mezelf.
En alles mag je echt zeer ruim zien.

Grondwerken (kraan+machinist ingehuurd maar alles van buizen en aansluitingen zelf gedaan)
volledige kelder gegoten (panelen gehuurd)
Metselwerk en betonwerk
Dakconstructie (met 3 dak kappellen🥵)
Dakbedekking
Alle isolatie
Elektriciteit, verwarming(vloerverwarming)en sanitair met hulp van broer
Ventilatie,centraal stofzuigsysteem
Chapewerken
Tegelvloer en parket
Faience
Badkamer
Binnendeuren
Schrijnwerkermeubelen van Keuken, bureau, living, badkamer met hulp van schrijnwerker en zijn machines maar zeker 70% van het werk gedaan.

Wat heb ik niet gedaan:
Dakgoten
Ramen en deuren buitenschrijnwerk
Pleisterwerk

3x door een kleine vakman die ik persoonlijk ken met als enig nadeel dat ze nooit geen tijd hebben, redelijk frustrerend maar eens de werken gedaan zijn wel dik in orde.

Na 1 jaar dan oprit en terassen gelegd en de tuin aangelegd. Ik heb ongeveer 1 jaar nodig gehad tot ik terug de energie en goesting had om verder te doen. En uiteraard ook wat te sparen.

1.5 jaar van je leven die bijna enkel in het teken van de bouw staat en met een constante oververmoeidheid leven. Ik bleef fulltime werken en savonds nog afdraaien voor kleine klussen en de zaterdag en zondag dan volle bak doorwerken.
Ik zou het zo opnieuw doen maar het is een loodzware periode Geweest.

Ik doe dat nochtans ook hoor. Ik neem altijd de aannemers die praktisch enkel (en veel) positieve reviews hebben. Het probleem is dat de gemiddelde mens gewoon de tijd niet maakt of de zin niet heeft om het werk na te kijken en dus enkel naar het grote globale plaatje kijkt. En als dat in orde is geven ze al gauw een positieve review. Maar zo merk je veel zaken niet op. Een huis ziet er van op afstand ook vaak mooi uit, maar als je dan dichterbij gaat kijken zie je pas eerst wat er allemaal mis mee is.

In de bouw werken vooral mensen die hard werken en bruut werken, maar daardoor letten ze vaak niet op belangrijke zaken of ontkennen ze zelfs het belang ervan.
"Och, wat afvalwater in de kruipkelder kan geen kwaad"
"Die gaten hoeven niet dichtgemaakt te worden, dat klein beetje tocht kan geen kwaad"
"Tegenwoordig maakt iedereen zich druk over vochtproblemen. Natte muren zijn net steviger."
"Die krassen (op splinternieuwe ramen) zijn niet toch niet erg (terwijl je ze van overal in de ruimte duidelijk kan zien)."

En ik kan zo nog wel even doorgaan. Eén voor één bs argumenten die je niet zou mogen verwachten van mensen in de bouw.
Als je aannemers hebt aangenomen die zulke dingen verkondingen ben je misschien zelf in de fout gegaan? "Wat je zelf doet, doe je beter". Wie controleert jou werk? De aannemer die wel juist en gedetailleerd werkt zal ongetwijfeld ook wel dingen mis vinden de je zelf gedaan hebt.

Als je aannemers hebt aangenomen die zulke dingen verkondingen ben je misschien zelf in de fout gegaan? "Wat je zelf doet, doe je beter". Wie controleert jou werk? De aannemer die wel juist en gedetailleerd werkt zal ongetwijfeld ook wel dingen mis vinden de je zelf gedaan hebt.
Dat zeggen ze uiteraard pas als je ze op hun fouten wijst he, niet op voorhand. Degenen die dit op voorhand verkondigen, krijgen sowieso geen kans. Zoals eerder gezegd kijk ik eerst vele filmpjes en lees ik zeer veel online van verschillende professionals zodat ik alle informatie heb en dan kan ik kijken welke informatie terugkomt bij verschillende personen om zeker te zijn dat ik me niet baseer op verzinsels. Als je je daarop baseert, zal je werk normaal wel in orde zijn he. Als ik niet zeker ben over iets, zal ik altijd eerst informatie opzoeken of navragen voor ik verder ga. De kans op fouten wordt zo aanzienlijk kleiner.

Maar uiteraard is niemand onfeilbaar en maak ik ook fouten. Ik zal alleen mijn fouten altijd rechttrekken en het niet wegmoffelen. Ik heb zo een tegelvloer volledig terug uitgebroken en opnieuw begonnen omdat ik niet tevreden was, terwijl het voor anderen wel gewoon in orde leek. Of een gyproc wand volledig terug afgebroken (wanneer m'n vriendin niet thuis was, want ik mocht niet van haar omdat het voor haar in orde was) omdat ik niet tevreden was en opnieuw begonnen. Ik ben van mening dat als je niet naar een goed eindresultaat streeft, je er beter gewoon niet aan kan beginnen.

Zijn geen nonsens. Je zou ervan verschieten hoeveel incompetentie er is binnen de bouw.
Hier op het forum lees ik bedragen die eigenlijk hallucinant zijn: 50-70k voor een oprit te te laten doen, 10k voor één deur te zetten, bijna 10k voor een paar maatkasten, ...
Tja als je geld te veel hebt en twee linkerhanden, zal dat wel geen probleem zijn.

Vooral Goesting is een heel belangrijke, als dat ontbreekt begin er dan niet aan.

Heb je 200K te spenderen, tja betaal dan een vakman en klaar.

Ook durven investeren in goed gereedschap om het werk, (en later klussen rond het huis) deftig te kunnen aanpakken.

De factor tijd: ga voor de korte pijn als je zelf gaat verbouwen, Op vrijdag om 16.00 nog een paar uur klaarzetten/materiaal klaarleggen.
Op zaterdag starten om 7 uur en tot 18.00 doordoen, en op zondag nee zeggen tegen die barbecue met de vrienden en gewoon doorwerken,

Dat lijkt dom, maar in de zomer echt doordoen, zodat je in de winter klaar bent en niet moet zitten prutsen op een koude werf met werfverlichting erbij. (bij voorkeur 1-2 maanden verlof/ouderschapsverlof om echt eens te kunnen doorwerken)
Je komt ook in een bepaald "werkritme" als je meerdere dagen achter elkaar in je eigen woning bezig bent.

Indien mogelijk altijd als ploegje van 2 personen werken, een zelfstandige die je inhuurt, je vader, je schoonvader, een bekwame nonkel.
+ indien mogelijk een goede hulplijn in de familie/vriendenkring waar je met praktische vragen terecht kunt.

Los van het financiële dat je bespaart, kan ontdekken dat je veel zelf kan je zelfvertrouwen ook een boost geven.

(bij voorkeur 1-2 maanden verlof/ouderschapsverlof om echt eens te kunnen doorwerken)

Indien mogelijk altijd als ploegje van 2 personen werken, een zelfstandige die je inhuurt, je vader, je schoonvader, een bekwame nonkel.
+ indien mogelijk een goede hulplijn in de familie/vriendenkring waar je met praktische vragen terecht kunt.
Dat is het ook vooral he, die situatie is bij iedereen anders. Als ik naar mezelf kijk: 5 weken zelf te kiezen verlof maar max 3 aaneensluitend, ouderschapsverlof of andere varianten heb ik niet, en onbetaald verlof, ja... voel je ook stevig in de besparing die je dan realiseert.
Hulp heb ik quasi niet. Mijn broer kan hier en daar wel eens komen maar niks structureel want die is tegelijk met zijn eigen bouw bezig. Ouders of nonkels om te helpen zijn er niet.

Goesting genoeg maar je moet realistisch blijven. In de voorbereiding kruipt al heel wat tijd en dat is een peulschil van de werkelijke uitvoering, dus dan is de rekening ook al weer iets sneller gemaakt.

Vooral Goesting is een heel belangrijke, als dat ontbreekt begin er dan niet aan.

Heb je 200K te spenderen, tja betaal dan een vakman en klaar.

Ook durven investeren in goed gereedschap om het werk, (en later klussen rond het huis) deftig te kunnen aanpakken.

De factor tijd: ga voor de korte pijn als je zelf gaat verbouwen, Op vrijdag om 16.00 nog een paar uur klaarzetten/materiaal klaarleggen.
Op zaterdag starten om 7 uur en tot 18.00 doordoen, en op zondag nee zeggen tegen die barbecue met de vrienden en gewoon doorwerken,

Dat lijkt dom, maar in de zomer echt doordoen, zodat je in de winter klaar bent en niet moet zitten prutsen op een koude werf met werfverlichting erbij. (bij voorkeur 1-2 maanden verlof/ouderschapsverlof om echt eens te kunnen doorwerken)
Je komt ook in een bepaald "werkritme" als je meerdere dagen achter elkaar in je eigen woning bezig bent.

Los van het financiële dat je bespaart, kan ontdekken dat je veel zelf kan je zelfvertrouwen ook een boost geven.

Maar hoeveel bespaar je door onbetaald verlof te nemen en al het materiaal zelf te kopen ?

Heb hier een offerte liggen voor een zijtuin opnieuw aan te leggen. ~7000 euro voor uitgraven bestaande verharding, ophogen, nieuw pad (tegels van 100x100cm) naar huis, pad langs huis, klein zijtuin terrasje, afsluiting uit beton + kastanjedraad + poortje.

Grondstoffen (kastanjedraad+poort, tegels, beton, palen, ...) alleen is al gemakkelijk 2000-3000. Dan komen die met een container, kraantje, tegelsnijder/plaatser etc etc. Op 2d zijn die klaar zeggen ze.

Als ik dat zelf doe, ben ik gemakkelijk een maand bezig en moet ik alles huren. Als ik koop, zit ik al ver boven de 7000 en het is niet dat ik een tegelsnijder of graafmachine ooit nog nodig zal hebben.

En die handige nonkel. Werkt die 6mnd lang 8h per dag voor niks? Als je gratis werkvolk hebt is het niet moeilijk om goedkoper te zijn. Maar euh, een gratis stielman is dan plots beter dan 1 waar je voor betaalt ?

Terug
Bovenaan