Reverz
Well-known member
De vergelijking die je hier maakt tussen de 4% van Growth en de 12% van IWDA is wel zonder rekening te houden met de 30% belastingaftrek toch?Oprechte vraag: zie je dan pensioenspaarfondsen die het tijdens slechte beursjaren relatief goed gedaan hebben? Als ik bv. kijk op spaargids.be naar die van BNP Paribas deden die het gewoon slecht in 2018 en 2022, en halen die over de afgelopen 10 jaar zwakke rendementen:
- Growth: -9% resp. -15%; gemiddeld 4.0% over 10 jaar
- Balanced: -8% resp. -16%; gemiddeld 2.7%
- Stability: -5% resp. -15%; gemiddeld 1.4%
- IWDA (accumulerend, in €): -4% resp. -14%; gemiddeld 11.9%
Met andere woorden, die pensioenfondsen deden het in mindere beursjaren gewoon slechter dan IWDA. Je kan natuurlijk kiezen voor meer defensieve vormen dan een pensioenspaarfonds, maar daar liggen de rendementen over het algemeen nog lager.
Dat lijkt mij toch een erg belangrijke factor om mee in rekening te brengen. Dat het niet aan het IWDA rendement komt, sure. Maar met de 30% aftrek is het toch allemaal niet zó vreselijk dramatisch? Het gaat uiteindelijk ook maar over €1k per jaar (€700 eigenlijk met rolling returns) en zorgt voor een beetje extra spreiding. Dat mensen stoppen met verdere stortingen begrijp ik nog maar heel het boeltje nu gaan uitcashen met mega penalty's tot gevolg lijkt mij een zware over-reactie. Je kan je ook afvragen of je dat dan ook niet beter doet na een niet +30% jaar.
Maar ik begrijp wat je wil zeggen.
.
.. In mijn hoofd is dat er tenminste nog als de beurs zakt.