Zonnepanelen Topic

Het houdt rekening met de pieken per maand. Deze worden dan uitgemiddeld. En dan komt er een kost te staan voor pieken. We gaan pas effectief weten hoe het zit als we effectief de prijzen krijgen. Het zou mij persoonlijk verwonderen dat men eenzelfde prijsstijging gaat nemen als je het net belast met zware pieken ipv kleine pieken.

Nog eens herhalen: het capaciteitstarief is lineair. Geen hypotheses aan verbonden.
Een piek van 3X belast het net alvast niet 3 keer zo zwaar als een piek van X, want de kabels en infrastructuur naar je huis zijn een vaste kost. Maar je zal wel exact 3 keer zoveel betalen.

Laatst bewerkt:
Bij mij draait mijn warmtepomp overdag (deze heeft wel een buffer van 200-300l). Die houdt zijn temperatuur redelijk goed tijdens de nacht. Verlies op een nacht misschien 1°C toen het aan het vriezen was.
is het een L/W pomp mss? De lucht die afkoelt 's nachts zie ik nog als reden om te focussen op overdag (zonnepanelenwinst marginaal in stookseizoen verondersteld). Of mis ik nog iets?

Nog eens herhalen: het capaciteitstarief is lineair. Geen hypotheses aan verbonden.
Een piek van 3X belast het net alvast niet 3 keer zo zwaar als een piek van X, want de kabels en infrastructuur naar je huis zijn een vaste kost. Maar je zal wel exact 3 keer zoveel betalen.
We zullen zien ;). Heb je echter een bron dat het capaciteitstarief lineair is ? Ik zie dat dus nergens op de site van fluvius staan. (https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief - meer bepaald : https://www.vreg.be/nl/wat-verandert-er)
En als ik het rekenvoorbeeld bekijk lijkt het mij moeilijk dat het lineair zou zijn (372 minder om van gemiddelde 16kw piek naar 6kw piek te gaan)
is het een L/W pomp mss? De lucht die afkoelt 's nachts zie ik nog als reden om te focussen op overdag (zonnepanelenwinst marginaal in stookseizoen verondersteld). Of mis ik nog iets?
Ja L/W pomp. En ja dat is de andere reden waarom ik voorzien heb dat die overdag werkt. Om gebruik te maken van de hogere temperaturen om de efficiëntie van de warmtepomp omhoog te duwen (want veranderende buitentemperaturen)

de offertes sijpelen binnen.

LGchem battery van 9.3kwh met sunnyboy 3.7 voor 5500 euro na subsidie. En daar nog es die compensatie van demir af.. komt het op iets minder dan 4000 euro.

Begint toch al haalbaarder te worden dan vroeger. En we moeten niet offgrid gaan om van het prosumententarief af te geraken.

Vraag me nu af of ik die prosumentaks nog ga moeten betalen, aangezien gans die regeling op de helling staat. Keuring pas eind december gebeurd. Ik heb nog niks qua communicatie rond prosumententarief ontvangen.. En ik zit nog op analoge teller. Dus alles wat ik nu kan terugsteken is nog pure winst.

als je nog op analoge teller zit ga je prosument blijven dokken. Het is pas vanaf de DM dat je er vanaf bent.

Ik las net dat uitrol DM on hold gezet geweest is tot er duidelijkheid is rond de compensatieregeling

als je nog op analoge teller zit ga je prosument blijven dokken. Het is pas vanaf de DM dat je er vanaf bent.

Ik las net dat uitrol DM on hold gezet geweest is tot er duidelijkheid is rond de compensatieregeling

Da's net mijn vraag. Ik heb nog niks prosument moeten betalen :)

Da's net mijn vraag. Ik heb nog niks prosument moeten betalen :)
Kan wel even duren. Mijn situatie bijvoorbeeld enkele jaren terug. Gekeurd Q2 2017 ergens. In oktober er gaan wonen. Heeft 18 maanden geduurd vooraleer ze bij mijn energieleverancier doorkregen van infrax dat ik zonnepanelen had. Gevolg: afrekening 2018 (begin 2019) bevatte 18 maanden prosumententarief ongeveer.

amai dat valt goed mee. Ik dacht dat ons inductievuur bij het koken (vaak 4 pitten die aan staan) op zijn eentje ging 5kw trekken

Mijn nieuwe kookkunsten in low and slow gaan wel renderen zo :ROFLMAO:

Met 2.964 kom je aardig in de buurt van hun schatting van 3.15 voor een gemiddeld gezien, het is daarmee dat ik deze link leg. Kan fout zitten natuurlijk.

Terug
Bovenaan