Zonnepanelen Topic

Vreemde casus inderdaad, ben benieuwd naar het vervolg want wil me eventueel er wel op bij inschrijven. Al vermoed ik dat ze ze echt nog wel met extra compensaties gaan komen.

Al leek Tommelein me gisteren ook weer echt overtuigd dat het afschaffen van de prosumententaks een groot voordeel is.
Ik stel voor dat hij even kijkt naar de calculaties dat de mensen met zonnepanelen hebben gemaakt :)
Raar, je moet u voor 20 januari inschrijven.
Ik heb geen smoelboek... hoe moet ik mij dan inschrijven...

Ik heb ook geen warmtepomp.

Ik kom als hoogste afname in verbruik op een kwartier uit op 2.2 kWh, en dat is wanneer de auto aan de laadpaal hangt. Dus een vermogen van 8.8 kW, waarvan dan 7.6 kW voor 't laden van de wagen is.
Buiten het laden kom ik op een kwartier aan 1 kWh verbruik per kwartier als absolute piek, dus een vermogen van 4kW.

En 's nachts valt mijn verbruik terug naar 0.075 kWh per kwartier, dus een vermogen van 250 Watt. Keukentoestellen zijn allemaal A+++
Met EV had ik wat schrik dat je wel wat pieken trekt en door capaciteitstarief je wel duur gaat uitkomen. Maar met het geen wat ik nu op internet vind, ga je net goedkoper uitkomen. Zaken dat je nu op internet vind zijn natuurlijk nog niet officieel, maar het geen ze verwachten.

Als ik dan uitga van een scenario dat ik geen zonnepanelen heb en ik 3500kwh verbruik per jaar + 25.000km rij op jaarbasis.

Scenario brandstof wagen:
-3500kwh woning x €0,25kwh = €875
-25.000km aan 6L/100km = 1750L per jaar aan €1,29 = €2.257,5
Totaal: 875+2257,5 = €3 132,5 op jaarbasis

Scenario EV wagen zonder capaciteitstarief:
-3500kwh elektriciteit verbruik woning
-25.000km aan 25kwh(?)/100km = 6.250kwh
Totaal verbuik = 6250+3500 = 9 750kwh
9750kwh x 0,25kwh = €2 437,5 op jaarbasis

Scenario EV wagen met capacatietistarief (met de gegevens dat ik nu online vind. 50 euro per KW extra boven 2,5kw en verlaging van 6 cent per kwh.)
-9750kwh x 0,19kwh = €1 852,5
-Pakt een gemiddeld max piek van 10kw op 15 minuten elke maand = 10kw-2,5kw = 7,5kw (u hoogste piek is tot nu toe 8,8kw deze maand)
-7,5kw x 50 euro = €375
Totaal €1852,5 + €375 = €2 227,5 op jaarbasis
In principe zou je elke maand een max piek kunnen trekken tot 14kw, om breakeven te staan zonder capaciteitstarief.

Nogmaals dit is met de info dat ik nu vindt en als particulier. Ken niet de regeling met bedrijfswagens.

Laatst bewerkt:
ik zou graag die piekgrafiek es zien van de slimme meter van iemand met een warmtepomp die nu aant stoken is. Anyone?

Wanneer komt het filmke van de gekende mexicaan die schreeuwt van het lachen, ondertiteld met de farce van de zonnepanelen & de beloftes van de politiekers? :)

Cool, de gadgetman in mezelf wil dat.
't Wordt nog beter. Ik ga een smappee installeren.
Daarmee kan je de energiestromen online in beeld brengen en ze parametreren/sturen
  1. Dus bijvoorbeeld de auto alleen opladen op basis van zonnepanelen-energie
  2. Laadsnelheid moduleren op basis van bestaande verbruik in de rest van de woning
  3. Afname limiteren zodat je de piek kan beperken. Die smappee gaat dan ook het vermogen van de laadpaal moduleren. Dus ik geef aan : max afnamecapaciteit 1.5kW. Er gaat 0.5kW naar 't huishouden, dan wordt de laadpaal opgeladen met de opbrengst van de panelen (omvormer van 7kW) + 1kW

Je kan de verbruiken aanpassen bij Fluvius met een aanvraag die je hier kan doen: https://mijn.fluvius.be/verbruik/aanvragen
Zijn er eigenlijk consequenties aan die aanvraag te stellen ? Worden er hierdoor specifieke gegevens doorgegeven waar ze nu al geen toegang toe hebben ?

't Wordt nog beter. Ik ga een smappee installeren.
Daarmee kan je de energiestromen online in beeld brengen en ze parametreren/sturen
  1. Dus bijvoorbeeld de auto alleen opladen op basis van zonnepanelen-energie
  2. Laadsnelheid moduleren op basis van bestaande verbruik in de rest van de woning
  3. Afname limiteren zodat je de piek kan beperken. Die smappee gaat dan ook het vermogen van de laadpaal moduleren. Dus ik geef aan : max afnamecapaciteit 1.5kW. Er gaat 0.5kW naar 't huishouden, dan wordt de laadpaal opgeladen met de opbrengst van de panelen (omvormer van 7kW) + 1kW
Quanta costa ?

Met EV had ik wat schrik dat je wel wat pieken trekt en door capaciteitstarief je wel duur gaat uitkomen. Maar met het geen wat ik nu op internet vind, ga je net goedkoper uitkomen. Zaken dat je nu op internet vind zijn natuurlijk nog niet officieel, maar het geen ze verwachten.

Als ik dan uitga van een scenario dat ik geen zonnepanelen heb en ik 3500kwh verbruik per jaar + 25.000km rij op jaarbasis.

Scenario brandstof wagen:
-3500kwh woning x €0,25kwh = €875
-25.000km aan 6L/100km = 1750L per jaar aan €1,29 = €2.257,5
Totaal: 875+2257,5 = €3 132,5 op jaarbasis

Scenario EV wagen zonder capaciteitstarief:
-3500kwh elektriciteit verbruik woning
-25.000km aan 25kwh(?)/100km = 6.250kwh
Totaal verbuik = 6250+3500 = 9 750kwh
9750kwh x 0,25kwh = €2 437,5 op jaarbasis

Scenario EV wagen met capacatietistarief (met de gegevens dat ik nu online vind. 50 euro per KW extra boven 2,5kw en verlaging van 6 cent per kwh.)
-9750kwh x 0,19kwh = €1 852,5
-Pakt een gemiddeld max piek van 10kw op 15 minuten elke maand = 10kw-2,5kw = 7,5kw (u hoogste piek is tot nu toe 8,8kw deze maand)
-7,5kw x 50 euro = €375
Totaal €1852,5 + €375 = €2 227,5 op jaarbasis
In principe zou je elke maand een max piek kunnen trekken tot 14kw, om breakeven te staan zonder capaciteitstarief.

Nogmaals dit is met de info dat ik nu vindt en als particulier. Ken niet de regeling met bedrijfswagens.
Vraag is natuurlijk of dat 50 EUR per maand is of 50 EUR op jaarbasis. Maar zelfs wanneer het per jaar is, blijft de impact beperkt, dan zou het me 300 EUR extra per jaar kosten. Ik ga daar echt niet van wakker liggen.

Grappig dat er echt 1001x hetzelfde gezegd/gevraagd wordt op diee FB groep.
En dan zeggen ze dat de jeugd dommer aan't worden is : /

Vraag is natuurlijk of dat 50 EUR per maand is of 50 EUR op jaarbasis. Maar zelfs wanneer het per jaar is, blijft de impact beperkt, dan zou het me 300 EUR extra per jaar kosten. Ik ga daar echt niet van wakker liggen.
Hangt af van de pieken hé. Als dat per maand is en je hebt geregeld een piek op een kwartier van 6kw. dan is dat 3.5*50 *12 of 2100€ extra. Daar lig ik dan wel wakker van.
We zullen maar wachten tot we zeker weten wat het wordt in plaats van nu met hypotheses te komen ?

Hangt af van de pieken hé. Als dat per maand is en je hebt geregeld een piek op een kwartier van 6kw. dan is dat 3.5*50 *12 of 2100€ extra. Daar lig ik dan wel wakker van.
We zullen maar wachten tot we zeker weten wat het wordt in plaats van nu met hypotheses te komen ?
Ik ga die pieken alleen in een aantal wintermaanden hebben, en de piek wordt uitgemiddeld. Ik denk dat dat ook voor iemand met een warmtepomp geldt, die kan die warmtepomp ook alleen overdag laten functioneren terwijl de zon schijnt
Dus dan kan je dat bedrag bijna halveren
Die smappee die ik ga installeren gaat me erbij helpen. Maar dat is niet de reden waarom ik hem aanschaf. Dat is vooral comfort en mijn wens om zoveel mogelijk mijn eigen zonne-energie te gebruiken (ik had die ook geplaatst met terugdraaiende teller)

De vraag is vooral hoeveel gaat die piek kosten. (Tot nu toe zie ik getallen van €50kw)
Het is al geweten dat de piek berekend is op gemiddelde van u laatste 12 maanden. Om dan op u gemiddeld jaarpiek aan te komen, waarop het belast gaat worden.

Bij wie een digitale meter heeft, zal het capaciteitstarief aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’. Deze gemiddelde maandpiek is het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. Deze maandpiek staat los van het aansluitingsvermogen. Het maakt dus niet uit of u een éénfasige of driefasige aansluiting heeft.

Andere vraag is dan, hoeveel gaat de nettarieven dalen, doordat ze een deel overhevelen naar capaciteitsstarief en daar zie je cijfers van 6 cent per kwh. Het is ook al geweten dat de vreg de tarieven die er nu zijn, gaat laten dalen.

Maar zoals rega zegt is deze berekening hypotheses, dus geen zekerheid. Maar ik dacht zal al eens kijken, omdat ik steeds lees van mensen op deze forum dat je zwaar afgestraft gaat worden. Was ik zelf wat benieuwd geworden. :)

Laatst bewerkt:
Ik ga die pieken alleen in een aantal wintermaanden hebben, en de piek wordt uitgemiddeld. Ik denk dat dat ook voor iemand met een warmtepomp geldt, die kan die warmtepomp ook alleen overdag laten functioneren terwijl de zon schijnt
Enkel voor Sanitair, voor verwarming is dat geen optie. In het stookseizoen is er amper zon en de momenten dat uw pomp moet verwarmen om uw huis op temperatuur te houden zijn voornamelijk 's nachts.

Enkel voor Sanitair, voor verwarming is dat geen optie. In het stookseizoen is er amper zon en de momenten dat uw pomp moet verwarmen om uw huis op temperatuur te houden zijn voornamelijk 's nachts.
Je kan wel je warmwaterbuffer gebruiken om je huis te verwarmen. Natuurlijk is die buffer eindig, en zijn de huidige toestellen misschien niet afgesteld op die mogelijkheid.

Bij mij draait mijn warmtepomp overdag (deze heeft wel een buffer van 200-300l). Die houdt zijn temperatuur redelijk goed tijdens de nacht. Verlies op een nacht misschien 1°C toen het aan het vriezen was.

Zo werkt het niet. Het is per jaar. Bimmer zijn post en redenering is correct. De exacte cijfers kunnen wat schelen, maar voor wie veel stroom geleidelijk gebruikt is het capaciteitstarief financieel voordelig.

Bij mij draait mijn warmtepomp overdag (deze heeft wel een buffer van 200-300l). Die houdt zijn temperatuur redelijk goed tijdens de nacht. Verlies op een nacht misschien 1°C toen het aan het vriezen was.
Als ik het dan goed begrijp, heb je een boiler van 300L, die je op 45°C / 50°C houdt?
Dan s'nachts pakt die daar het water van, om u woning te verwarmen ipv de warmtepomp te laten aanspringen?

Als ik het dan goed begrijp, heb je een boiler van 300L, die je op 45°C / 50°C houdt?
Dan s'nachts pakt die daar het water van, om u woning te verwarmen ipv de warmtepomp te laten aanspringen?
Uw boiler gebruiken om te verwarmen is helemaal niet efficient, gezien uw WP het beste rendeert rond de 30 graden.
Ze zetten effectief wel een buffervat voor het verwarmingswater. Voornamelijk om het minimumdebiet te respecteren (vaak bij zonegestuurde systemen), maar in dit geval ook interessant als energiebuffer.

Nu moet ge het wel gezet krijgen natuurlijk, nog een extra vat van 300 liter. Ik heb daar gewoon fysiek de ruimte niet voor.
Het interne vat van mijn WP gebruiken is ook geen optie, want dat dient voor sanitair warm water. Het zou in theorie wel kunnen, maar technisch kunnen die toestellen dat niet en ik be niet zeker dat water uit uw verwarmingscircuit in contact mag komen met uw sanitair (ge gebruikt uw SWW namelijk ook voor mee te koken bv).

Het zal zeker een optimalisatie zijn, maar het helpt nog steeds geen fluit om te verwarmen met uw zonnestroom in de winter. Met wat de panelen dan opbrengen dek ik mss net mijn sluimerverbruik.

Zo werkt het niet. Het is per jaar. Bimmer zijn post en redenering is correct. De exacte cijfers kunnen wat schelen, maar voor wie veel stroom geleidelijk gebruikt is het capaciteitstarief financieel voordelig.
Het houdt rekening met de pieken per maand. Deze worden dan uitgemiddeld. En dan komt er een kost te staan voor pieken. We gaan pas effectief weten hoe het zit als we effectief de prijzen krijgen. Het zou mij persoonlijk verwonderen dat men eenzelfde prijsstijging gaat nemen als je het net belast met zware pieken ipv kleine pieken.
Dan schaden ze de netstabiliteit EN valt 1 van de voordelen van de batterij weg (als buffer voor pieken). Dus ja, te hypothetisch.
Neen een buffervat. Zit op lagere temperatuur dan de boiler (welke temperatuur, geen idee - ik verwacht iets hoger dan de normale aanvoertemperatuur van uw installatie).
En mijn pompen (3 of 7W) laten dan eerst de warmte uit dit buffervat circuleren dan dat er nood is om in te schakelen als de temperatuur in de leidingen onder zijn minimumtemperatuur valt. Natuurlijk als mijn warmtepomp inschakelt brengt die zowel het water in de leidingen op temperatuur als het water in het buffervat. Op het totale volume aan water dat die moet opwarmen is dat eigenlijk serieus beperkt. Daarnaast moeten we eerlijk zijn hé. Met vloerverwarming heb je ook nog eens de buffer van uw beton dat opgewarmd is voordat je eigenlijk echt invloed zult zien van een temperatuursdaling. Maar ik moet eerlijk zijn, mijn vloerverwarming is niet altijd warm aan de voetjes.

Mijn installateur wou niet anders doen, de altherma had dat niet (waardoor die ook goedkoper was + ingebouwd boilervat). Ik heb een buffervat en een boilervat. Daarvoor heb ik een kelder hé - was dat minder een probleem voor de ruimte. Al gebruikt de altherma 3 wel de boiler als buffervat voor een beperkte toepassing (vooral voor de ontdooiingscyclus). Nu bon er zijn voorstanders en tegenstanders ervan. https://www.vakbladwarmtepompen.nl/...vat-bij-warmtepomp-verstandig-of-niet-1015052

Terug
Bovenaan