Zonnepanelen Topic

Is dat nu .741 of .741 x 4 voor een 'per uur' gemiddelde?
Is een verschil met eenheden.

De digitale teller meet in een kwartier een verbruik van 0.741 kWh. Om in 1 kwartier 0.741 kWh te verbruiken heb je 15 min lang een toestel (of meerdere toestellen opgeteld) van .741*4=2.9 kW opgezet. Moesten die immers een uur hebben opgestaan, ging je 2.9kWh verbruik hebben.

Je kwartierpiek voor het capaciteitstarief is dus 2.9 kW.

Met 2.964 kom je aardig in de buurt van hun schatting van 3.15 voor een gemiddeld gezien, het is daarmee dat ik deze link leg. Kan fout zitten natuurlijk.
Je hebt dus ook gewoon gelijk in deze.
Vond het al zot hoe weinig zijn toestellen verbruiken, maar zelf niet verder nagedacht er over. :p

En hoe kunnen we dit best bereken/interpreteren als we bv denken aan een thuisbatterij? Om na te gaan over voor mijn situatie wel een thuisbatterij interessant kan zijn?
Je kijkt naar de pieken qua injectie en verbruik en trekt uw conclusies op die basis. Beide pieken kan je afvlakken of teniet doen.

En hoe kunnen we dit best bereken/interpreteren als we bv denken aan een thuisbatterij? Om na te gaan over voor mijn situatie wel een thuisbatterij interessant kan zijn?
Eigenlijk deze vraag stellen:
Kan je met de injectie van een dag de avondpiek overbruggen?
> Winterdag sowieso niet (bv vandaag slechts 500 Wh opbrengst)

Je hebt dus ook gewoon gelijk in deze.
Vond het al zot hoe weinig zijn toestellen verbruiken, maar zelf niet verder nagedacht er over. :p
Wel even nuance:
- Nieuwbouw met allemaal nieuwe elektrische toestellen
- Gasketel
- Vloerverwarming aan 21.5°

"Hoog" nacht/sluimerverbruik is UPS, NAS, Switch

Ik zou denken dat dat betekent dat ze eigenlijk totaal niet voorbereid waren op deze uitspraak en dat er nog enige tijd zal gefreestyled worden. Wat op zich hallucinant is want deze uitspraak komt toch niet uit de lucht gevallen.

Ik zou denken dat dat betekent dat ze eigenlijk totaal niet voorbereid waren op deze uitspraak en dat er nog enige tijd zal gefreestyled worden. Wat op zich hallucinant is want deze uitspraak komt toch niet uit de lucht gevallen.
Prima, hoe langer mijn analoge teller hoe liever ;)

Ben wel benieuwd naar het batterij-verhaal -> zou redelijk zinvol zijn dat iedereen met zonnepanelen een batterij heeft om op zijn minst het avond-nacht-verbruik te overbruggen.

Op de radio daarstraks klachten van de installateurs van Fluvius. Mensen doen niet open of zijn ziedend.

Wat een klucht toch.

Ik kan me voorstellen dat ze deze middag op de planningsdienst bij Fluvius ook gewoon Franky Loosveld-gewijs 'zever, gezever' zijn beginnen roepen. 3 maanden aan afspraken annuleren, en wat gaan de installateurs in de tussentijd doen? Technische werkloosheid?

Ik kan me voorstellen dat ze deze middag op de planningsdienst bij Fluvius ook gewoon Franky Loosveld-gewijs 'zever, gezever' zijn beginnen roepen. 3 maanden aan afspraken annuleren, en wat gaan de installateurs in de tussentijd doen? Technische werkloosheid?
Ze kunnen klanten zonder zonnepanelen toch inplannen? Voor hen verandert er toch niks dacht ik?

Die inplannen bij de mensen die geen zonnepanelen hebben. Zijn ze nog even zoet mee....

Klopt inderdaad, even uit het oog verloren. Zal wel een logistieke nachtmerrie zijn. Van prioriteit voor mensen met zonnepanelen naar 'verbod' voor mensen met zonnepanelen.

Mijn meter van de werfkast overzetten naar mijn technisch bord tiens! Het zal geen weken wachttijd meer zijn XD

Heb de voorwaarden es gelezen om een premie van een thuisbatterij te krijgen. Bij openen van het dossier heb je zelfs geen zekerheid dat je eentje krijgt... en je batterij MOET bidirectioneel kunnen communiceren. Dus als ik het goed versta kan de netbeheerder mijn stroom komen halen als er een tekort ontstaat?

En als je nummer 1001 bent voor de aanvraag (na de installatie) dan heb je geen premie.

Ik dacht het niet hoor vriendjes.

Allez antwoord op mijn vraag met maatregelen voor de warmtepompen.
Kan misschien al interessant zijn voor sommigen.

Geachte Renegade,

We hebben de afgelopen dagen enorm veel mails ontvangen, en geheel terecht begrijp ik jullie boosheid in heel het zonnepanelendebacle.

In het verleden werd steeds gezegd dat eigenaars van zonnepaneleninstallaties die uiterlijk tot 31 december 2020 in dienst werden genomen en ook voordien gekeurd werden, gedurende 15 jaar zouden kunnen blijven genieten van het voordeel van de terugdraaiende teller. Zoals u weet, werd dit in het voorjaar van 2019 door de toenmalige Vlaamse regering en het Vlaams Parlement beslist.

Bij mijn aantreden als minister bevoegd voor Energie en vanuit een voorzichtigheidsprincipe heb ik altijd gesteld dat het systeem van de terugdraaiende teller niet gegarandeerd kon zijn wegens de procedure voor het Grondwettelijk hof (zie bijvoorbeeld: https://www.facebook.com/ZuDemir/po...ar-lang-een-terugdraaiende-/1473857512803922/).

Het principe van de terugdraaiende teller was tot voor het arrest van het Grondwettelijk Hof van kracht ongeacht welke meter er werd geïnstalleerd en was toen dus zowel van toepassing op de bestaande klassieke Ferrarismeter als op de nieuwe digitale meters. Deze digitale meter zou, voor wat de facturatie betreft, blijven werken als een terugdraaiende teller en dat tot 15 jaar na de indienstname van de zonnepanelen.

Zoals u heeft vernomen, heeft het Grondwettelijk Hof dit systeem vernietigd. Deze vernietiging heeft geen gevolgen voor de eindfacturen uit het verleden, enkel voor de toekomst.

De uitspraak heeft in de eerste plaats gevolgen voor ongeveer 101.000 gezinnen die investeerden in zonnepanelen en vandaag al over een digitale meter beschikken, die in de toekomst niet meer virtueel zal mogen terugdraaien. Indirect heeft het arrest mogelijks ook gevolgen voor ongeveer 470.000 bestaande installaties die nog een digitale teller moeten krijgen.

De overheid heeft een slechte beurt gemaakt. Dat weet ik maar al te goed. In de vorige regeerperiode zijn u dingen beloofd die niet konden worden waargemaakt.

Onmiddellijk na het arrest hebben we gewerkt aan een financiële compensatieregeling om het engagement dat werd aangegaan ten aanzien van eigenaars van zonnepanelen op een redelijke manier na te komen.

Ik ben op dit moment een regeling aan het uitwerken voor huidige eigenaars van zonnepanelen die nu al een digitale meter hebben en die financieel getroffen worden door het verdwijnen van de ‘virtuele’ terugdraaiende teller. Een financiële compensatie wordt enkel gegeven op voorwaarde dat de investering tot op heden nog onvoldoende kon worden terugverdiend (geen rendement van 5% op een gemiddelde installatie). Er wordt daarbij rekening gehouden met alle opbrengsten die een installatie in het verleden reeds kreeg via groenestroomcertificaten, federale belastingaftrek en door de voordelen van de terugdraaiende teller.

Wie bijvoorbeeld in 2010 zonnepanelen heeft gelegd, heeft al een zeer goed rendement gehaald uit zijn investering dankzij onder meer groenestroomcertificaten en de terugdraaiende teller. Dat is inderdaad een groot verschil met een gezin dat in 2020 heeft geïnvesteerd en daar nu een financiële kater aan overhoudt.

Ook de 470.000 huidige eigenaars van zonnepanelen die nog geen digitale meter hebben, kunnen een compensatie aanvragen wanneer ze overschakelen op een digitale meter. Ik heb beslist om de digitale meter niet meer prioritair uit te rollen bij alle prosumenten tegen einde 2022, zoals eerst voorzien, maar zal deze meenemen in de normale uitrol. Dit wil zeggen dat 80% van alle Vlaamse aansluitingen tegen einde 2024 wordt gerealiseerd en 100% tegen 1 juli 2029 zoals voorgeschreven door de Europese Richtlijn.

Tegen het einde van deze week zal voor ieder installatiejaar berekend worden hoeveel de concrete ondersteuning bedraagt in euro per kW geïnstalleerd vermogen, ook als de vervanging van de digitale meter in de loop van de volgende jaren plaats vindt.
Onze oplossing bestaat erin dat we de financiële compensatieregeling uitdrukkelijk niet in de energiefactuur verdoken verrekenen, maar transparant financieren via de Vlaamse begroting. Dat zorgt ervoor dat we de energiefactuur niet verder verhogen, ook niet voor de gezinnen die nog geen zonnepanelen hebben.

Na de installatie van een digitale meter valt ook het prosumententarief weg voor eigenaars van zonnepanelen. Daarnaast maakte ik het mogelijk om vanaf 1 januari 2021 een terugleververgoeding aan te vragen bij uw of een andere elektriciteitsleverancier. Daarvoor dient u in onderling overleg met uw of een andere elektriciteitsleverancier een contract af te sluiten. Op die manier wordt u vergoed voor de elektriciteit die u te veel opwekt en opnieuw op het net injecteert. Ik raad u aan daar zeker gebruik van te maken.

Natuurlijk hadden we het allemaal liever anders gezien. Ik heb het afgelopen jaar iedereen uitdrukkelijk proberen waarschuwen dat het recht op een 15 jaar terugdraaiende teller geen zekerheid was. Het systeem anno 2020, zoals ik het mocht erven, hield duidelijk een groot risico in.

Mijn team is momenteel druk bezig deze financiële compensatieregeling in uitvoering te brengen en de nodige stappen hiervoor te ondernemen. Wij kunnen helaas niet voor iedereen individueel nagaan wat de concrete financiële gevolgen zijn. Maar er staat wel een lijst met de ‘meest gestelde vragen’ (FAQ) en de antwoorden op deze vragen op de website www.tellercompensatie.be. Hier kan u meer informatie terugvinden over de gevolgen die de beslissing van het Grondwettelijk Hof voor u heeft. Daar vindt u wellicht het antwoord op uw specifieke vragen.

Op de website van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap kan u zich inschrijven op een nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden van de verdere stappen en vanaf wanneer en waar u de financiële compensatie kan aanvragen: www.tellercompensatie.be.

Ik hoop dat ondertussen al het één en ander duidelijker is geworden. U mag ons ook gerust opnieuw mailen indien u nog verdere vragen heeft.

Met vriendelijke groeten,

Zuhal Demir
Vlaams Minister voor Justitie & Handhaving,
Omgeving, Energie en Toerisme

Spijtig genoeg was dit niet het antwoord op mijn vraag.

Staat niet veel in wat we nog niet wisten.
Ik vraag me echt af wat die 5% investeringspremie nu eigenlijk wilt zeggen. Want ze pakken daar mee uit maar niemand weet wat dat precies inhoudt.
Achja, nog enkele dagen wachten. Maar ik verwacht gene vette..

Terug
Bovenaan