Zonnepanelen Topic

Ovens en inductievuren pieken ook wel wat meer dan dat hoor.

En wanneer zijn die pieken? Wanneer er geen zon meer is. Daar valt nirt veel aan te doen.

Ik ga geen lasagne 6h in de oven steken met startuitstel. Ik steek die in als ik wil eten.

En wanneer zijn die pieken? Wanneer er geen zon meer is. Daar valt nirt veel aan te doen.

Ik ga geen lasagne 6h in de oven steken met startuitstel. Ik steek die in als ik wil eten.
Als je smiddags eet of panelen op het westen hebt, kun je koken op zonne energie.
Ik heb redelijk wat op het westen liggen en vanaf maart wat dat genoeg om te koken tussen 18h en 18h30.
En nu met de lange dagen kan ik om 21h nog beginnen koken op de zon.

Als je smiddags eet of panelen op het westen hebt, kun je koken op zonne energie.
Ik heb redelijk wat op het westen liggen en vanaf maart wat dat genoeg om te koken tussen 18h en 18h30.
Dit dus. Wij koken ook geregeld over dag gewoon.
Maar in de gequote berichten ging het wel specifiek over start-uitstel, dus dat is ook wel wat anders eigenlijk.

Maar iets als een wasmachine, droogkast etc. pieken wel kort, dus om die pas in gang te laten gaan onder bepaalde voorwaarden is wel nuttig natuurlijk.

Alright, in de homewizard app voor de P1 meter kunnen nu ook solaredge en SMA omvormers gekoppeld worden.

Alles in 1 overzicht van afname vh net, injectie, zelfverbruik en zonneproductie.

Dit dus. Wij koken ook geregeld over dag gewoon.
Maar in de gequote berichten ging het wel specifiek over start-uitstel, dus dat is ook wel wat anders eigenlijk.
Dus, ofwel moet je een O-W opstelling hebben en geldt het enkel van maart tot september ofwel moet je thuiswerken en nog eens tijd hebben om tijdens de werk-en-zonneuren te koken...

En dan is het belangrijkste idd dat koken iets on-demand is en je niet kan regelen. Dus past niet echt in de discussie.

Ik heb vandaag vroeg gekookt. 17.45 begonnen. Die W panelen gaven 2000W. Oven en 2 kookplaten. Dat was toch nog 500-1000W uit het net.

Ik zie niet in hoe ik dat kan optimaliseren/schuiven om meer zelfconsumptie te hebben. Als het rond 20juni niet lukt, dan zal het geen enkele andere dag ook lukken.

Ik zie niet in hoe ik dat kan optimaliseren/schuiven om meer zelfconsumptie te hebben.
De enige mogelijke optie die ik zie, is mealpreppen overdag in het weekend voor maximale zelfconsumptie.

Dat dan in porties invriezen of in de frigo steken, en in de week als lunch op het werk (of thuis onder de middag) opwarmen en opeten.

Dan moet je natuurlijk kunnen leven met een hele week hetzelfde eten.

Op Reddit is er een hele sub aan dit fenomeen gewijd: https://old.reddit.com/r/MealPrepSunday/

De enige mogelijke optie die ik zie, is mealpreppen overdag in het weekend voor maximale zelfconsumptie.

Dat dan in porties invriezen of in de frigo steken, en in de week als lunch op het werk (of thuis onder de middag) opwarmen en opeten.

Op Reddit is er een hele sub aan dit fenomeen gewijd: https://old.reddit.com/r/MealPrepSunday/

En dat alles voor 1 kWh per dag uit te sparen? Ik laat de trein toch aan mij voorbijgaan.

Eten is hier vaak op de middag of rond 17u, met het weer van de afgelopen weken is dat volledig met elektriciteit van de zonnepanelen als er op dat moment geen andere grootverbruikers opstaan.

Zal het eens voorstellen aan de kleine smurfen hier en de vrouw des huizes... ik zal wel de 10 cent extra betalen voor een kwh van het net te trekken en een andere smiddags te injecteren

Eten is hier vaak op de middag of rond 17u, met het weer van de afgelopen weken is dat volledig met elektriciteit van de zonnepanelen als er op dat moment geen andere grootverbruikers opstaan.

In de week is er hier niet veel volk thuis rond de middag, niemand. En om 17h ook niemand.

En dat alles voor 1 kWh per dag uit te sparen? Ik laat de trein toch aan mij voorbijgaan.
Ik ook niet, toen ik dat nog deed was dat om andere redenen (fitness).

Maar ik ben er zeker van dat ik op dit forum enkele mensen op ideeën ga brengen.

De kerel uit dit artikel springt een gat in de lucht met zo'n advies:

En ik dacht eerst dat dat satire was, wat die "genie" daar allemaal beweert. :unsure:

Ik heb vandaag vroeg gekookt. 17.45 begonnen. Die W panelen gaven 2000W. Oven en 2 kookplaten. Dat was toch nog 500-1000W uit het net.

Ik zie niet in hoe ik dat kan optimaliseren/schuiven om meer zelfconsumptie te hebben. Als het rond 20juni niet lukt, dan zal het geen enkele andere dag ook lukken.
Hier was het gisterenavond wel overtrokken. Op de meeste dagen tijdens deze maand zit ik nog aan 5kW om 18h.

gemiddeld 28 a 30 kWh hier met 2x 7 390wp oost-west

Met de Tesla die er aan komt ben ik in twijfel om tegen volgende zomer nog wel eens een 7-tal stuks bij te leggen op zuid.

Iemand een idee als dat goed werkt? Ze koppelen dat dan aan de string van oost geloof ik, tegen dat de zon op zuid zit, dan is die al zo goed als weg van oost.

Geeft dat negatief effect?
Dat lijkt mij verre van goed. Moment dat oost schaduw heeft zal dat heel die string naar beneden trekken. Heb je geen fase over voor een 2e omvormer?

Ik wil mij binnenkort wat bezighouden met PVcalc simulaties. Ben ik juist als ik voor een plat dak een zuidopstelling neem met "dakhelling" 35 graden, en voor oost-west telkens 10 graden? Dat zijn zowet de hellingshoeken die ik snel kon terugvinden al googlend.

Ik wil mij binnenkort wat bezighouden met PVcalc simulaties. Ben ik juist als ik voor een plat dak een zuidopstelling neem met "dakhelling" 35 graden, en voor oost-west telkens 10 graden? Dat zijn zowet de hellingshoeken die ik snel kon terugvinden al googlend.
De meeste montageframes hebben eerder een hoek van 12 à 15° ipv 35°.

Ik heb panelen maar geen batterij, kan ik stroom weg schenken aan bv mijn ouders die 2 dorpen verder wonen? Waar kan ik meer info hierover vinden. Ik heb al een DM zij nog niet, dus zij moeten deze eerst ook laten plaatsen?

Ik heb panelen maar geen batterij, kan ik stroom weg schenken aan bv mijn ouders die 2 dorpen verder wonen? Waar kan ik meer info hierover vinden. Ik heb al een DM zij nog niet, dus zij moeten deze eerst ook laten plaatsen?

Ja, beide hebben een DM nodig.
Wordt berekend per kwartier; dus als het niet binnen hetzelfde kwartier verbruikt wordt, is het gewoon injectie.
Meeste energieleveranciers rekenen extra kosten aan.
Duurt momenteel ff om de aanvraag te verwerken.

Zie ook dit artikel van gisteren, al vermoed ik dat dat misschien de reden is dat je het hier vraagt :p

Terug
Bovenaan